Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Folk vallar så jädra mycket. Brukar köra på en gång i början på säsongen och en gång mot slutet om jag har tid för det, oftast inte. Sommarvalla slutade jag med för länge sen. Har en 50-60 skiddagar per säsong och glid så det räcker trots att mina skidor är 4-6 säsonger gamla. Det enda som funkar dåligt är riktigt sugföre, men där hjälper nog ingenting annat än att lägga längd-struktur egentligen - vallan sugs oavsett ur på ett halvt åk.
Dvs om jag var du skulle jag skita i vallan, om du inte tycker det är kul och/eller behöver en snickarbods-paus från familjen samt ursäkt att knäcka en k
Då skiter jag nog i att valla inför denna säsong och tar det inför nästa år. Tack!Folk vallar så jädra mycket. Brukar köra på en gång i början på säsongen och en gång mot slutet om jag har tid för det, oftast inte. Sommarvalla slutade jag med för länge sen. Har en 50-60 skiddagar per säsong och glid så det räcker trots att mina skidor är 4-6 säsonger gamla. Det enda som funkar dåligt är riktigt sugföre, men där hjälper nog ingenting annat än att lägga längd-struktur egentligen - vallan sugs oavsett ur på ett halvt åk.
Dvs om jag var du skulle jag skita i vallan, om du inte tycker det är kul och/eller behöver en snickarbods-paus från familjen samt ursäkt att knäcka en kall.
Och detta är anledningar nog till att valla 7 gånger per säsong.…… samt ursäkt att knäcka en kall.
Tur att min sambo inte hänger på detta forum...jag råkade gifta mig med en avdankad längdskidåkare. Han börjar skaka så fort belaget blir lite grått... för att inte tala om repor... Mao är han ofta i vallaboden.. Borde jag gå och undersöka spritlagret i vallaboden?
Kan man dricka Vallaväck??jag råkade gifta mig med en avdankad längdskidåkare. Han börjar skaka så fort belaget blir lite grått... för att inte tala om repor... Mao är han ofta i vallaboden.. Borde jag gå och undersöka spritlagret i vallaboden?
Det kan man säkert, åtmn. En gång…Kan man dricka Vallaväck??![]()
Låt han ha sin vall/spritbod ifred, min sambo låter mig ha garaget för mig själv och tur är det, hon skulle bara veta hur mycket öl och whisky som bor där.jag råkade gifta mig med en avdankad längdskidåkare. Han börjar skaka så fort belaget blir lite grått... för att inte tala om repor... Mao är han ofta i vallaboden.. Borde jag gå och undersöka spritlagret i vallaboden?
Det är klart du ska gå dit och kolla (snoka).jag råkade gifta mig med en avdankad längdskidåkare. Han börjar skaka så fort belaget blir lite grått... för att inte tala om repor... Mao är han ofta i vallaboden.. Borde jag gå och undersöka spritlagret i vallaboden?
Det tänkte jag inte på, att hon kunde gå dit och fylla på lite.Det är klart du ska gå dit och kolla (snoka).
Tycker du att det ser lite tunt ut fyll på förrådet.
Det var väl så du menade?![]()
Kan man dricka Vallaväck??![]()
SjälvfalletDet är klart du ska gå dit och kolla (snoka).
Tycker du att det ser lite tunt ut fyll på förrådet.
Det var väl så du menade?![]()
Kör också den varianten nästan jämnt numera.Och som nämnts förut så smälter vi inte valla o låter det droppa ner på skidans belag, utan gnider bara vallaklossen mot belaget och smälter sedan ut det tunna skiktet valla så att vi bara behöver borsta efteråt och slipper sickla bort en massa valla.
Snabbare. Billigare. Enklare. Mindre svinn. Mindre skräp....![]()
Och som nämnts förut så smälter vi inte valla o låter det droppa ner på skidans belag, utan gnider bara vallaklossen mot belaget och smälter sedan ut det tunna skiktet valla så att vi bara behöver borsta efteråt och slipper sickla bort en massa valla.
Snabbare. Billigare. Enklare. Mindre svinn. Mindre skräp....![]()
Ni måste ha sådär släta och orepade belag man bara ser på skidor som inte får lov att leva som skidor ska - fritt på fjället, utanför den kvävande begränsningen som är pisten. Frihet åt våra skidor!Kör också den varianten nästan jämnt numera.
Nej, det är tvärtom. Det går ännu bättre att "korka" på valla om det är rejält repigt. Då skrapar det gott på vallaklotsen. Man får skippa de allra hårdaste kallvallorna, men annars är det bara att smeta på. Det finns fler än en som tror att man ska/kan fylla repor med valla. Det är ett jädra ofog som försvårar reparationer senare eftersom vax- och silikonrester gör att lagningarna inte sitter plus att det sprider onödig mängd valla i naturen.Ni måste ha sådär släta och orepade belag man bara ser på skidor som inte får lov att leva som skidor ska - fritt på fjället, utanför den kvävande begränsningen som är pisten. Frihet åt våra skidor!
//PETAS
(People for the Ethical Treatment of All Skis)
Instämmer i precis allt i föregående inlägg!!Nej, det är tvärtom. Det går ännu bättre att "korka" på valla om det är rejält repigt. Då skrapar det gott på vallaklotsen. Man får skippa de allra hårdaste kallvallorna, men annars är det bara att smeta på. Det finns fler än en som tror att man ska/kan fylla repor med valla. Det är ett jädra ofog som försvårar reparationer senare eftersom vax- och silikonrester gör att lagningarna inte sitter plus att det sprider onödig mängd valla i naturen.
Det finns nog få saker som är mer fel än att anta att mina skidor är repfria och bara får åka pistEn pist är en transportväg till nästa åk om man åker liftburet och en arena för försäsong och kvällsåkning. Inget annat.
Under helsäsonger brukar jag vanligen inte valla en enda gång mellan typ nyår och början av mars, dvs typ 50-60 åkdagar kanske. Sen när det börjar våra till sig kan det övergå till att vallas betydligt oftare om det är sugsnö.
Jag har provat, men aldrig fått det att funka bra, det blir bara massvis med valla insmetat på vissa ställen och så ingenting på andra. Kanske min billig-valla-på-gigant-kloss inte håller helt måttet?Nej, det är tvärtom. Det går ännu bättre att "korka" på valla om det är rejält repigt. Då skrapar det gott på vallaklotsen. Man får skippa de allra hårdaste kallvallorna, men annars är det bara att smeta på. Det finns fler än en som tror att man ska/kan fylla repor med valla. Det är ett jädra ofog som försvårar reparationer senare eftersom vax- och silikonrester gör att lagningarna inte sitter plus att det sprider onödig mängd valla i naturen.
Det finns nog få saker som är mer fel än att anta att mina skidor är repfria och bara får åka pistEn pist är en transportväg till nästa åk om man åker liftburet och en arena för försäsong och kvällsåkning. Inget annat.
Under helsäsonger brukar jag vanligen inte valla en enda gång mellan typ nyår och början av mars, dvs typ 50-60 åkdagar kanske. Sen när det börjar våra till sig kan det övergå till att vallas betydligt oftare om det är sugsnö.
Ja, det fungererar olika bra med olika vallor. Även olika typer av samma fabrikat. Vanlig Swix CH och PS har funkat bäst för mig. Har köpt någon ny i större block nu, får se hur den funkar.Jag har provat, men aldrig fått det att funka bra, det blir bara massvis med valla insmetat på vissa ställen och så ingenting på andra. Kanske min billig-valla-på-gigant-kloss inte håller helt måttet?
Även Kuzmins rapport säger ju att glidet blir bättre med valla initialt och i vissa snötyper. Men att de sicklade skidorna går om och förbi efter ett antal mil (med längdskidor) eftersom vallningen orsakar ansamling av smuts, medan de sicklade skidorna håller sig betydligt renare. Så över ett Vasalopp hävdas det att de sicklade skidorna är snabbare i genomsnitt även om du blir frångliden i den första utförslöpan. Jag har kört många Vasalopp och är det något man märker är det ju att glidet verkligen dör sista 3-4 milen pga allt skit som fastnar, så det finns nog en poäng i tesen.men vet inte om jag håller med, testade med valla på mina Norse som ska vara vallningsfria och det blev bättre glid...
Bättre glid utan glidvalla - forskning.se
Nu är det sportlovs- och Vasaloppstider för många och snön har varit generös för skidåkning i år. Men forskning visar att man får bättre glid utan glidvalla. Leonid Kuzmin vid Mittuniversitetet står bakom de kontroversiella resultaten.www.forskning.se
Med sicklade skidor antar jag att stålsickling och avverkning av belag avses? Känns mer praktiskt genomförbart på längdskidor utan stålkant i så fall. Annars blir det att ständigt planslipa om jag inte förstått fel.Även Kuzmins rapport säger ju att glidet blir bättre med valla initialt och i vissa snötyper. Men att de sicklade skidorna går om och förbi efter ett antal mil (med längdskidor) eftersom vallningen orsakar ansamling av smuts, medan de sicklade skidorna håller sig betydligt renare. Så över ett Vasalopp hävdas det att de sicklade skidorna är snabbare i genomsnitt även om du blir frångliden i den första utförslöpan. Jag har kört många Vasalopp och är det något man märker är det ju att glidet verkligen dör sista 3-4 milen pga allt skit som fastnar, så det finns nog en poäng i tesen.
Ja, just det. Det kanske jag skulle ha förtydligat. Det är en vass skärande sickel som avverkar belag och ger en slags mikroskopisk slumpstruktur som skapas av mikroojämnheter i ståleggen. Efter stålsicklingen poleras skidan med borstning, helst med rotoborste. På alpinskidor är det inte möjligt att använda metoden som jag ser det, precis som du säger på grund av stålkanten. Jag har dock fixat till tryckskador i belaget, lagningar och liknande, men det är ju en annan femma.Med sicklade skidor antar jag att stålsickling och avverkning av belag avses? Känns mer praktiskt genomförbart på längdskidor utan stålkant i så fall. Annars blir det att ständigt planslipa om jag inte förstått fel.
Sen tycker jag att det är skillnad på sickelrester från olika vallor också. Den valla jag använde tidigare, Hertel, gav ganska feta rester som kändes som stearin ungefär och kletade av sig. Köksgolvet kunde vara som en hockeyrink i flera dagar efteråt. Jättepopulärt hos fru pd. Den valla jag använder nu, Nanox, ger sickelrester som mera påminner om papper och känns torrare. Mycket lättare att hantera. Den har även den trevliga egenskapen att den skall sicklas av inom ett par minuter medan den fortfarande är lite varm, annars blir den stenhård, så processen går ganska snabbt.Det är svårt att känna skillnad på en sådan behandling och en riktig varmvallning och även om det dammar en aning att motorborsta så är det ingenting mot att ta hand om sickelrester (valla då alltså, inte stålsicklat belag).