Råd ang. problem med boots

Prisma

Medlem
Hej!
Jag ska köpa snowboardutrustning inför kommande resa. Är totalt ny och aldrig stått på en snowboard i hela mitt liv.

Har sett ut lämplig snowboard och bindningar. Nu ska jag se ut ett par boots men jag misstänker att jag kommer ha samma problem som jag har med vanliga skor, att jag egentligen skulle behöva olika stora skor till fötterna. Den ena foten är 0,5cm längre än den andra foten. Vad jag har förstått så är det viktigt att skorna sitter bra på fötterna utan att varken klämma för hårt eller glappa.

Jag läste i forumet om något som heter J-bar från Burton men efter research upptäckte jag att de passar bara till Burtons två dyraste modeller. Skulle ni kunna tipsa om något likande eller komma med förslag hur jag ska lösa mitt problem?

Skulle rekommendera att mäta fötterna, på längden och bredden och välja boots utifrån det. Om du behöver mer hjälp eller frågor skicka PM.

Har skrivit ihop en guide hur man ska mäta.
Ska endast göras barfota utan strumpor.

Mät i MM. Inget papper under.

Hälen tryckt mot väggen och gör en markering på golvet vid tippen av den tån som sticker ut längst. Mät sedan avståndet från väggen till markeringen. Upprepa för andra foten också.

MM = Mondopoint storlek.

För bredden, placera insidan av foten med hälen och stortån mot väggen och mät på fotens bredaste punkt. Upprepa för andra foten också.

Detta är det enklaste sättet att avgöra vilken storlek på boots är korrekt för dig.

När man prövar boots ska det göras i tunna snowboard/skidstrumpor. Då det är dom du ska åka i.

När du tar på dig se till att sparka ner hälen i marken så att bootsen sitter bra. De kommer kännas trånga men ska inte göra ont någonstans.

Självklart finns det undantag så som knölar eller andra problemområden som behöver åtgärdas samt göra nya inlägg/sulor hos en bra bootfitter när ett par passande boots har inhandlats.

De flesta boots görs i D-läst/bredd för herrar och C-läst/bredd för kvinnor som tabellen nedanför visar. Vissa märken har sk wide modeller som finns i bredare läst.

Adidas: Har inga wide modeller men motsvarar ca EE/2E förutom Samba som är smalare och Superstar som är bredare.
Burton herr: 3E dock har märkningen försvunnit från hemsidan
Burton dam: ?
K2 herr: ?
Ride EE
Salomon: E
32: EEE

width2-jpg.1091.jpg

Lite off-topic. Men 5mm skillnad mellan hö. och vä. fot är extremt vanligt. Så att inte hitta boots pga den anledningen är nog inga problem.

Gå till närmsta snowboardbutik och prova dig fram.

Lite off-topic. Men 5mm skillnad mellan hö. och vä. fot är extremt vanligt. Så att inte hitta boots pga den anledningen är nog inga problem.

Gå till närmsta snowboardbutik och prova dig fram.
Så du tror inte att det kommer glappa för den foten som är kortare? Har tyvärr rätt långt att åka till närmaste fysiska butik så jag tänkte beställa på nätet.

Jag hörde att boots ska sitta som gjutet men det blir svårt om jag måste kompromissa med att det antingen glappar eller att min längre fot blir för klämd..?

Så du tror inte att det kommer glappa för den foten som är kortare? Har tyvärr rätt långt att åka till närmaste fysiska butik så jag tänkte beställa på nätet.

Jag hörde att boots ska sitta som gjutet men det blir svårt om jag måste kompromissa med att det antingen glappar eller att min längre fot blir för klämd..?
"J bar" går att göra egna med skumgummi i lite tjockare densitet och dubbelhäftande tejp.

Om skon kommer glappa eller inte kommer bero på modellen, inte att fötterna är olika stora.

Bästa tipset är att köpa boots på skidorten du ska till, då du inte har möjlighet att åka till en butik. Där kan de även hjälpa dig att modifiera skon om det skulle behövas.

Sen är det bara ett par boots och inte kärnfysik som många på detta forum verkar tycka.

Men ska du verkligen köpa utrustning redan innan du ens har åkt något? Om du prompt vill köpa utrustning så köp bräda men ......... köpa boots osett/oprovat när du aldrig ens stått på en bräda innan? Min uppfattning är att passande boots är det som är svårast att hitta bland alla annan utrustning. Även om man har lite erfarenhet eller kan köpa/testa lokalt.

Vet inte hur stort utbudet är på hyrboots men jag gissar att åtminstone på dom större orterna så finns det en del olika hyrboots att testa.

Visst gör du vad du vill med dina pengar men jag inbillar mig att det är större risk att du inte tycker det är roligt om du väljer fel utrustning och gör utmaningen svårare än nödvändigt i början.

Och eftersom jag inte kan bestämma över dina pengar så får jag väl komma med konsumtion/hållbahets-pekpinne i stället :cool:

EDIT: kan för sakens skull nämna att jag började åka av en slump för fem säsonger sedan och några dagar efter hemkomst från första snowboardupplevelsen köpte jag egna grejer online och trots att jag tyckte att jag researchade köpet hyffsat så behövde jag både annan bräda och andra boots redan andra säsongen när jag upptäckte vilken typ av åkning jag föredrog.

Lycka till alldeles oavsett!

Senast ändrad:
Håller med om nybörjaraspekten. Om din målbild är att bli bra på bräda så kommer du säkert vilja ha styvare boots så småningom. Men ett par flexiga i början. Så kanske inte lägga ner en förmögenhet på boots det första man gör?

Men vad vet jag??

Senast ändrad:
Har liknande historia som MKOL, testade snowboard och var fast så köpte egna grejer direkt som kändes grymma då. Fick köpa nytt efter 1 säsong när jag hade utvecklats såpass mycket att grejerna jag tyckte jag var jättesköna att börja på var alldeles för mjuka för att utvecklas vidare med. Så hyr i början är mitt tips

Tack för de kloka råden så att jag slipper göra samma misstag som ni gjorde i början. Jag måste erkänna att jag är typen som alltid vill köpa grejer med en gång. Ska fundera om jag kanske ska hyra istället 😊

Dock känns mer praktiskt att köpa egna grejer pga jag har tänkt att smygträna i en lokal backe inför skidresan. För då kan jag bara packa med mina grejer närsomhelst och ge mig direkt ut i backen. Känns lite bökigt att behöva att ta en sväng förbi hyrbutik innan varje gång man besöker den lokala backen. Men det är kanske inte så jobbigt ändå.

Sen är jag lite rädd för hur utbudet hos hyrbutiker ser ut. Jag är tjej, är hyrutbudet för tjejer lika stort som för killar?

Men som sagt så ska jag fundera på om jag ska ta och hyra allt ändå.

Tack för de kloka råden så att jag slipper göra samma misstag som ni gjorde i början. Jag måste erkänna att jag är typen som alltid vill köpa grejer med en gång. Ska fundera om jag kanske ska hyra istället 😊

Dock känns mer praktiskt att köpa egna grejer pga jag har tänkt att smygträna i en lokal backe inför skidresan. För då kan jag bara packa med mina grejer närsomhelst och ge mig direkt ut i backen. Känns lite bökigt att behöva att ta en sväng förbi hyrbutik innan varje gång man besöker den lokala backen. Men det är kanske inte så jobbigt ändå.

Sen är jag lite rädd för hur utbudet hos hyrbutiker ser ut. Jag är tjej, är hyrutbudet för tjejer lika stort som för killar?

Men som sagt så ska jag fundera på om jag ska ta och hyra allt ändå.
Kolla begagnatsidor annars.

Det kan vara värt att lägga ner pengar på skydd i början. Blir roligare när det inte gör så förbannat ont när man ramlar. Wristguards, crashpants, ryggplatta, knäskydd.

Senast ändrad:
Det rodney skrev: skydd!!! Hjälm, crashpants, handledsskydd, knäskydd, ryggskydd. I den prioriteringsordningen. Ev också armbågsskydd men i jämförelse med resten långt mindre viktigt.

Om du vill smygträna innan så får du väl göra det, men jag skulle rekommendera dig att ha med dig någon som kan både åka och förklara bra. Annars kommer du bli avskräckt. ;)

Och om du ska smygträna ska du såklart ha utrustning. Det finns ett mindre urval för kvinnor men det BORDE inte vara ett problem. Bootsen är det viktigaste och det potentiellt svåraste, beroende på hur problematiska fötter du har. Som andra poängterat är inte 5 mm skillnad ett problem (såvida du inte har barnstorlek på fötterna), men det finns andra saker som kan ställa till det och förvånansvärt många klampar omkring på denna jord utan att ha en aning om hur konstiga deras fötter är. För egen del tog det mig över 40 år att inse att jag har hög hålfot, höga anklar, kollapsade främre fotvalv, asbreda framfötter, smala hälar, och kycklingvrister...

Köp begagnat - kolla lokala marknaden på Blocket och Facebook så att du kan prova och betala inte mer än hälften av vad de vill ha för grejerna; utanför Freeride har folk ingen som helst koll på vad rimligt pris för begagnade snowboardprylar är.

Bistår gärna med fler konkreta tips.

Det rodney skrev: skydd!!! Hjälm, crashpants, handledsskydd, knäskydd, ryggskydd. I den prioriteringsordningen. Ev också armbågsskydd men i jämförelse med resten långt mindre viktigt.

Håller med om det övriga men det här blir jag lite förvånad över. Du prioriterar alltså chrash pants före dom andra skydden. Och framförallt, ryggskyddet hamnar längst ner på prion? :unsure:

I min värld är hjälmen självklar, ryggskydd viktigt och resten valfritt och aningens beroende av fysisk status, hur öm man är, om solen skiner upp/nerifrån eller om den fjärde månen lyser binärt eller ej.

Håller med om det övriga men det här blir jag lite förvånad över. Du prioriterar alltså chrash pants före dom andra skydden. Och framförallt, ryggskyddet hamnar längst ner på prion? :unsure:

I min värld är hjälmen självklar, ryggskydd viktigt och resten valfritt och aningens beroende av fysisk status, hur öm man är, om solen skiner upp/nerifrån eller om den fjärde månen lyser binärt eller ej.
Anade att någon skulle hugga på den prioriteringen. :) För förtydligandet skull så tycker jag alldeles bestämt att man som nybörjare ska ha samtliga skydd jag listade, utom möjligen armbågsskydden. Anledningen att jag listar ryggskyddet efter de andra är för att en nybörjare är i princip garanterad att slå i handleder, knän och framför allt den legendariska svanskotan. Ryggskydd däremot är konstruerade för att skydda ryggraden mot kraftiga kollisioner, t.ex. om man flyger in i ett träd eller blir pååkt av en skidkuk som åker för snabbt och okontrollerat för sitt eget och andras bästa. Risken för detta är inte jättestor för en nybörjare som håller sig i barnbacken.

Med det sagt: ryggskydd på så fort som möjligt.

Anade att någon skulle hugga på den prioriteringen. :) För förtydligandet skull så tycker jag alldeles bestämt att man som nybörjare ska ha samtliga skydd jag listade, utom möjligen armbågsskydden. Anledningen att jag listar ryggskyddet efter de andra är för att en nybörjare är i princip garanterad att slå i handleder, knän och framför allt den legendariska svanskotan. Ryggskydd däremot är konstruerade för att skydda ryggraden mot kraftiga kollisioner, t.ex. om man flyger in i ett träd eller blir pååkt av en skidkuk som åker för snabbt och okontrollerat för sitt eget och andras bästa. Risken för detta är inte jättestor för en nybörjare som håller sig i barnbacken.

Med det sagt: ryggskydd på så fort som möjligt.

Fast min anledning att använda ryggskydd var lika mycket andras bristande omdöme. Långt innan jag blev speciellt säker på brädan blev jag påkörd bakifrån med världens fart. I min värld är ryggskyddet (efter hjälmen) mycket viktigare än övriga oavsett hur van/säker åkare man anser sig vara.

Och med reservation för att jag förstås inte har någon skade-statistik så har jag aldrig fattat grejen med chrash pants. Eller rättare sagt har jag aldrig fattat den praktiska nyttan. Teoretiskt .... absolut men nja. Å andra sidan är jag typen som anser att blåmärken är en del av lärandet.

Själv spräckte jag närapå svanskotan första gången jag åkte, trots en crashpad. Hade definitivt gjort det utan. Snowment...

Jaja, vi har alla våra anekdoter. Kontentan: alla skydd på!

Tillbaka
Topp