Stängda vs Öppna toppstationer på liftar

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Något man ser i Alperna ibland är att toppstationerna på sittliftar är stängda hus där man har som en öppning för att komma ut, men iövrigt är huset helt stängt; som en gondolstation.

Jag kan inte minnas att jag har sett detta i Sverige, fast vi kanske hade behövt det mer än i Alperna.
Vi bygger ju toppstationshus för gondoler, varför gör vi inte detsamma för iallafall de mest utsatta sittliftarna?

*Jag tittar på er, Skistar Åre*

Vad tror du skulle vara bättre med ett hus?
De sittliftar med hus på toppen jag kommer att tänka på har det för att de klämt in någon annan funktion där. Garage för stolarna, kassa för biljetter på sommaren etc. Ser ju fler och fler gondoler och tom kabiner utan hus på toppen i Alperna.

Vad tror du skulle vara bättre med ett hus?
De sittliftar med hus på toppen jag kommer att tänka på har det för att de klämt in någon annan funktion där. Garage för stolarna, kassa för biljetter på sommaren etc. Ser ju fler och fler gondoler och tom kabiner utan hus på toppen i Alperna.
Att toppen är skyddad från vind. Som vindskyddet man byggde för Sadelexpressen i Åre.

Ja, ligger den exponerad så kan det ju hjälpa. Finns flera liftar man åkt med där det varit ganska lungt förutom när den når toppen och det blåser på som fan.
Fast det vindskyddet byggdes väl med syfte att kunna köra sadelexpressen trots att det blåser? Känns inte riktigt som om det lyckades jättebra :-)

Ja precis. Därför menar jag att vindutsatta toppstationer borde vara i byggnader.
Beror så klart lite på terrängen och var toppstationen ligger exakt, men min känsla är att i de flesta liftar är inte själva toppen det som orsakar stängning pga vind. Oftast någonstans på vägen mellan liftstolpar som är som värst exponerat och som driver att liften kan behöva stängas.
Sen kan det så klart snabba på öppnande av liften efter snöstorm om man inte måste skotta så mycket vid toppen.

Beror så klart lite på terrängen och var toppstationen ligger exakt, men min känsla är att i de flesta liftar är inte själva toppen det som orsakar stängning pga vind. Oftast någonstans på vägen mellan liftstolpar som är som värst exponerat och som driver att liften kan behöva stängas.
Sen kan det så klart snabba på öppnande av liften efter snöstorm om man inte måste skotta så mycket vid toppen.
Du har säkert rätt; jag tänkte på ställen som t.ex. Sadelexpressen; som ligger i lä förutom sista metrarna. Känns som att när den är stängd så är det för att det blåser allra högst upp. Men kan såklart ha fel.

De flesta liftar med hus är äldre liftar, gamla Olympialiften innan VM8 hade också hus. Ändrar inte något för vinden, anledningen att nya liftar kan ha hus kan bero på att det finns krav från markägare (ett hus kan smälta in bättre i naturen) eller att det ligger på ett ställe där det drevar mycket snö, då slipper man gräva fram liften efter stora snöfall.

Tillbaka
Topp