Är det nåt folk i fjällen?

Inte avigt. Färja till Oslo och 19 mil med stor del motorväg. Eller motorväg från Helsingborg till 9 mil ifrån.
Precis. Det bor drygt 2 miljoner danskar runt Köpenhamn, som alla bara har 20 minuter längre väg till Trysil än vad vi i Malmö har. Ungefär samma körtid för dem som från Norrköping till Åre (fast på bättre vägar).

Precis. Det bor drygt 2 miljoner danskar runt Köpenhamn, som alla bara har 20 minuter längre väg till Trysil än vad vi i Malmö har. Ungefär samma körtid för dem som från Norrköping till Åre (fast på bättre vägar).
Och alla i Århus som inte har många mil bilväg till Oslo eller Göteborg.

Precis hemkommen efter en vecka i Åre, även om det var några dåliga dagar i början så var mitten jättebra och slutet helt ok.

Men en sak som jag funderar på är hur mycket folk det är i fjällen iår? För att vara V7 kändes det ganska lungt, det var lite kö i liften 1030-12, men före och efter det var det lungt och sällan mer än några minuters väntan.

Dessutom översvämmas sociala medier av stugor som är lediga på sportloven, och det känns som man har mer skistar reklam än tidigare i telefonen.

Kort sagt, är det någon i fjällen iår, eller har de flesta stannat hemma? Och finns det något sätt att kolla?
Var i Vemdalen nu precis under vecka 7 och bodde på Hotell Klövsjöfjäll. Enligt personalen var det "lugnet före stormen" då inte ens hälften av rummen var bokade men nu till vecka 8 skulle det vara fullbokat.

Jag får upp reklam från Fjällgården i Åre att de har enstaka rum lediga under sportlovet. Vet inte om det säger något, men vill minnas att det var helt fullbokat förra året när jag kollade.

Någon som har bott där förresten?

Någon som har bott där förresten?
Jag har blivit avvisad ( utslängd) därifrån och det var en otroligt trevlig upplevelse. Vakten skickade med mig en flaska läsk och en påse chips och fixade skjuts åt mig då han var övertygad om att jag annars skulle tagit brädan ner. Vilket han hade rätt i.
Dagen efter hälsade han glatt och önskade mig välkommen in.
Har all personal samma service känsla så måste det vara ett kanonställe att bo på.

Har kompisar som bott där mer nyligen och varit väldigt nöjda med allt bortsett från after skin. Men det är såna vänner som inte gillar Fernet, och det säger ju en hel del….

Klövsjö/har senaste dagarna varit ganska
Var i Vemdalen nu precis under vecka 7 och bodde på Hotell Klövsjöfjäll. Enligt personalen var det "lugnet före stormen" då inte ens hälften av rummen var bokade men nu till vecka 8 skulle det vara fullbokat.
Klövsjö/Storhogna är väldigt tomt även den här veckan. Brukar i och för sig inte vara så jättelånga köer, men senaste dagarna har jag knappt stått en endaste minut i kö. Emellanåt ensam i Klövsjö Express till och med.

Jag har blivit avvisad ( utslängd) därifrån och det var en otroligt trevlig upplevelse. Vakten skickade med mig en flaska läsk och en påse chips och fixade skjuts åt mig då han var övertygad om att jag annars skulle tagit brädan ner. Vilket han hade rätt i.
Dagen efter hälsade han glatt och önskade mig välkommen in.
Har all personal samma service känsla så måste det vara ett kanonställe att bo på.

Har kompisar som bott där mer nyligen och varit väldigt nöjda med allt bortsett från after skin. Men det är såna vänner som inte gillar Fernet, och det säger ju en hel del….

Våra pengar tog slut under en Årevecka för lääänge sen. Typ det året Carola sjöng Främling för första gången. Vi var vrålhungriga före hemfärd men lyckades förhandla (tigga) till oss varsin lunch (mest rester från köket) på Fjällgården. Betalningen bestod av några sladdriga cigarretter, en snygg tändare och litet växelmynt. Och vår tydligen oemotståndliga charm.

Spenderade V7 I Bydalsfjällen.
Första gången för mig i Bydalen och där är det normalt väldigt lite folk under V7. Endast en gång under hela veckan fick jag gira för att en person var i vägen för mitt åkval.
jag var lite nyfiken på bokningsläget på skistar så på torsdagen V6 provade jag söka boende för 4 personer på Skistar för V7, jag fick enbart upp 4 lediga boenden i hela Skistar, så lite märkligt när ni säger att det var mindre folk i systemen.
Var var allt folk, har stugägare slutat hyra ut via skistar?

Våra pengar tog slut under en Årevecka för lääänge sen. Typ det året Carola sjöng Främling för första gången. Vi var vrålhungriga före hemfärd men lyckades förhandla (tigga) till oss varsin lunch (mest rester från köket) på Fjällgården. Betalningen bestod av några sladdriga cigarretter, en snygg tändare och litet växelmynt. Och vår tydligen oemotståndliga charm.

Under en annan Årevecka (egentligen Duved) gick mitt avgasrör tvärt av strax framför ljuddämparen. Försökte laga med ståltråd och häftmassa etc men det höll inte. Om någon längs vägen Åre-Hässelby typ 1985 hörde ett jetplan försöka starta på vägen så var det bara vi som drog förbi. Vi vågade inte stanna för fika av rädsla att bli utskällda. Passageraren 50 cm bredvid mig hörde inte vad jag sa även om jag vrålade högt. Och jag lärde mig direkt vilket enormt vridmoment en bil får om man plockar bort ljuddämparen.
Detta var en Saab-Lancia 600, som i ett beg-bil test åratal senare sammanfattades som "bedrövlig kvalitet rakt igenom". Nog om sånt.

Har iofs en annan historia om vad en kompis gjorde i en taxi hem från Sunwing/Åre till Duved men den vågar jag inte berätta med hänsyn till den stackars taxichauffören. Men om en viss Åre-taxi än idag luktar litet unket så kan det finnas ett samband.

Under en annan Årevecka (egentligen Duved) gick mitt avgasrör tvärt av strax framför ljuddämparen. Försökte laga med ståltråd och häftmassa etc men det höll inte. Om någon längs vägen Åre-Hässelby typ 1985 hörde ett jetplan försöka starta på vägen så var det bara vi som drog förbi. Vi vågade inte stanna för fika av rädsla att bli utskällda. Passageraren 50 cm bredvid mig hörde inte vad jag sa även om jag vrålade högt. Och jag lärde mig direkt vilket enormt vridmoment en bil får om man plockar bort ljuddämparen.
Detta var en Saab-Lancia 600, som i ett beg-bil test åratal senare sammanfattades som "bedrövlig kvalitet rakt igenom". Nog om sånt.

Har iofs en annan historia om vad en kompis gjorde i en taxi hem från Sunwing/Åre till Duved men den vågar jag inte berätta med hänsyn till den stackars taxichauffören. Men om en viss Åre-taxi än idag luktar litet unket så kan det finnas ett samband.
@fredw nu är du ju mega-OT i den här tråden!:ROFLMAO:
Det är tydligt att du redan har skid-abstinens sedan ett par veckor.
Fortsätt att ha det medan jag väntar på att min Pizza Diavola ska serveras här på alpterassen.🍕😋;)

Du kan skatta dig lycklig att det hände dåtid - idag hade du blivit uthängd av Åre Memes på Insta (vilken alla Åre hatare/älskare måste följa ;)

Jag intog just en semla till fikat... Har de sådana där i alperna? ;)
Semlor?!
Fick alldeles i detta ögonblick de här serverade…. tror du att jag vill byta?:ROFLMAO:
Och för att hålla mig till ämnet, jo det är nog färre med folk i fjällen i år. De har kanske åkt hit i stället, och vem skulle kunna klandra dem för det?;)
1677071968938.jpeg

VS. Åre just nu:
1677072494362.png

Senast ändrad:
i vemdalen känner jag inte av att det är sportlov. Kön blir ju lite längre när turisterna kommer, men inte alls som de kan vara. I jul/nyår var det katastrof, men många kanske inte har råd att åka fler än en gång under vintern nu med ökade priser. Sen kommer ett påsklov och då får man ju som vanligt räkna med katastrof och trängsel i kön.

Besviken på köerna i Hamreliften, den brukar vara relativt fredad.
Dags att repetera:

Tur att det är i Sverige där folk köar disciplinerat, i Alperna hade kön i bild 1 slutat i kaos. Eller är det kanske en stor skidskolegrupp på väg ner i sina typiska åkslingor?:unsure:

Hur som helst, inte ens i Ischgl under Faschingveckan (förra veckan i Kaiserwetter) fanns det sådana köer som i bild 2.
Varför betalar folk för att åka dit under högsäsong, jag fattar det inte. De måste uppenbarligen tycka att liftkö och dåligt väder är trevligare än sol och skidåkning.

Vecka 9 och stormbyar på högzon så där är stängt, samt vid 11 tiden på förmiddagen. Då är värsta senariot verklighet. Vecka 10 lär köerna vara som bortblåsta och ordningen återställd. Ser dessutom ut som det kommer snö i slutet av veckan så kan nog bli fin senvinteråkning. April är bästa månaden i Åre.

Skistar får bredda Stjärnbacken och schakta bort kullen till höger sett från Timmerstugan för att få plats med allt folk...
För kontext till min kommentar så ska det sägas att det har skett förr. :)

Bilagor

• Stjärnbacken.png
    Stjärnbacken.png
    407.8 KB · Besök: 104
Tillbaka
Topp