Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

Vart vill ni komma med det och på vilket sätt är det relevant i en debatt om SkiStar huruvida SvD tar emot presstöd eller inte? Påverkar det texten eller sanningshalten? Så vitt jag vet använder inte SvD något kreativt och oetiskt sätt för att maximera sitt presstöd. SvD skulle i skidtermer dessutom snarare motsvara Branäsgruppen än SkiStar.

Maria Ludvigsson är ledarskribent på SvD, så hon har inget med ledningen att göra. Om något är det väl positivt att chefredaktör, ansvarig utgivare och ledning låter henne skriva, eller "kasta sten i glashus", om vad hon vill?
Ledarskribenten ifrågasatte ju Skistars erhållade av skattemedel
Haha, ja att Tegefjällborna själva måste samla ihop till en lift säger väl det mesta. Kom att tänka på just Tegefjäll när du sa K-märkt, ankarliftarna mellan Tege och Duved ser verkligen gamla ut; tidigt 80-tal skulle jag gissa. Man bara väntar på att höra "Värsta svängen, Hökarängen". :D
Tegeborna gjorde det helt friviligt eftersom man vill se värdestegring på sina fastigheter.

Skistar är onekligen duktiga på att paketera sin "produkt" och som företag agerar de rationellt (dvs tar maximalt betalt av kunderna).

Det jag inte förstår är hur så många skidåkare väljer att spendera sin sin semester på Skistar destinationer, som numera kännetecknas av massturism, köer och överpriser. (min gissning är att många åker till Skistar just för partyt, "folk drar folk").

Sen kan man diskutera om de är ett monopol; korrekt benämning är nog att har regionala oligopol.
Vi som prioriterar själva skidåkningen väljer naturligtvis andra skidorter
Skistar har inte monopol eftersom det är hur enkelt som helst att som konsument att välja annat alternativ. Att sen konsumenter inte väljer bort Skistar kanske beror på att de erbjuder en rimligt bra produkt. Skulle det kunna vara så?

Visar mest på okunskap eller dold agenda.
Förklara gärna på vilket sätt det är omöjligt att som konsument att välja bort Skistar destinationer?
Du själv verkar ju ha lyckats. Pistcarver med. Och undertecknad likaså.

Det mest fascinerande med alla som har negativa åsikter om Skistar är hur hur många som efterfrågar "utveckling" i form av nya liftar, pister och utökade snökanonsystem men samtidigt klagar på ökade priser på liftkort och parkeringsavgifter. Jag säger inte att det är prisvärt på Skistars anläggningar, för det är det inte det minsta, men det är fortfarande en imponerande dubbelmoral.
Nej, varför det?
När jag betalar ungefär samma liftkortspris på skidorter i Österrike som det kostar i Åre, och samtidigt får fina moderna gratis parkeringshus att parkera i intill liften.
Att sedan skidsystem, liftar, skidåkning och väder också är bättre gör ju valet lätt för mig. Att vädret är sämre i Skandinavien medger jag att det inte är något man kan beskylla Skistar för.;)
Förra vintern var jag runt lite i Schweiz, samma sak där. Engelberg, betalparkering med bommar vid Titlis. Andermatt vid Gemsstock, nog fasen kom det en snubbe som skulle ha 7 CHF där. Zermatt nere i Täsch, svindyr parkering.
Ja, det är tyvärr också min erfarenhet när det gäller Schweiz. Jag besökte fem skidorter i Graubünden i februari förra året. På fyra av dem fick jag betala parkering, till den femte åkte jag tåg så där vet jag inte om parkering kostade något.
Det här är helt enkelt den kommersiella utveckling som skidvärlden letts in på och många av dom skidorter som just nu hyllas för att ha gratisparkeringar lär med ganska stor sannolikhet ha infört betalparkeringar inom en ganska överskådlig framtid.
Om vi konsumenter väljer att undvika "utsugarna" och i stället reser till de ställen som "hyllas", så kommer den utvecklingen att stoppas och kanske vridas tillbaka.
Men när man läser vissa personers inlägg här så tar man sig för pannan. Det är definitivt inte kundens intresse de värnar, vilken agenda de har och vem de är vet jag naturligtvis inte heller. Jag vägrar tro på att det finns kunder/konsumenter som är så dumma så att de tror att maktkoncentration i leverantörsledet och försämrad konkurrens är bra för oss kunder.
Egentligen skiljer sig Skistar ingenting mot andra bjässar i branschen som Vail Resorts eller Compagnie des Alpes, det är samma kommersiella modeller, multiliftkort och syn på sina olika skidorter som varumärken än just skidorter. Det som särskiljer Skistar är sin nära monopolställning när det gäller storskalig skidturism i Skandinavien och sättet att linda in sina anläggningar i samma, röda designform och benämna dom som destinationer vid namn "Skistar Åre" eller "Skistar Vemdalen" som en del i sin storskaliga paketering.

Suger den här utvecklingen? Nå jävulusiskt men det är tyvärr dit vi är på väg emot med stormsteg. Själv föredrar jag mindre anläggningar med själ, hjärta, gamla liftar och en mer genuin upplevelse. Tyvärr börjar dom skidorterna bli allt färre och i takt med den skidortsgentrifiering som pågår över hela världen, inte bara i Skistars regi.
Medhåller i ovanstående.
För Skandinavien (i alla fall Sverige) är det nog kört. Det ska dock mycket till för att stora delar av Alperna ska gå den här vägen, tror jag. Diversifieringen är fortfarande stor, och den nyss uppkomna lågkonjunkturen och inflationen kanske är en välgärning. Färre har nu råd att åka jmf med för ett år sedan, och alla skidorter kan nog inte räkna med att automatiskt bli fyllda till bredden med turister. Förhoppningsvis tänker de sig för innan de inför kundförsämringar.

Och som avslutning.
Jag har hittills aldrig betalat för liftparkering någonstans i Österrike, och jag har varit på ganska många platser i landet i fråga.

Förklara gärna på vilket sätt det är omöjligt att som konsument att välja bort Skistar destinationer?
Ska det behöva förklaras?!
Nä, det är inget problem att välja bort Skistar om man bor i södra Sverige eller har gott om pengar.
Resten får du tänka ut själv.

Nu hårklyver du och visar på just det märkliga beteende jag och andra ser. Varför? Dold agenda eller tycker du 73% dyrare och betydligt sämre produkt är bra? Förklara du i stället varför.

Och varför tror du Skistar köpt de mest nära fjälldestinationerna av märkbar storlek i både Sverige och Norge?

Har redan bemötts ovan (Svd). Läs igen.
Nej, varför det?
När jag betalar ungefär samma liftkortspris på skidorter i Österrike som det kostar i Åre, och samtidigt får fina moderna gratis parkeringshus att parkera i intill liften.
Att sedan skidsystem, liftar, skidåkning och väder också är bättre gör ju valet lätt för mig. Att vädret är sämre i Skandinavien medger jag att det inte är något man kan beskylla Skistar för.;)

Ja, det är tyvärr också min erfarenhet när det gäller Schweiz. Jag besökte fem skidorter i Graubünden i februari förra året. På fyra av dem fick jag betala parkering, till den femte åkte jag tåg så där vet jag inte om parkering kostade något.

Om vi konsumenter väljer att undvika "utsugarna" och i stället reser till de ställen som "hyllas", så kommer den utvecklingen att stoppas och kanske vridas tillbaka.
Men när man läser vissa personers inlägg här så tar man sig för pannan. Det är definitivt inte kundens intresse de värnar, vilken agenda de har och vem de är vet jag naturligtvis inte heller. Jag vägrar tro på att det finns kunder/konsumenter som är så dumma så att de tror att maktkoncentration i leverantörsledet och försämrad konkurrens är bra för oss kunder.

Medhåller i ovanstående.
För Skandinavien (i alla fall Sverige) är det nog kört. Det ska dock mycket till för att stora delar av Alperna ska gå den här vägen, tror jag. Diversifieringen är fortfarande stor, och den nyss uppkomna lågkonjunkturen och inflationen kanske är en välgärning. Färre har nu råd att åka jmf med för ett år sedan, och alla skidorter kan nog inte räkna med att automatiskt bli fyllda till bredden med turister. Förhoppningsvis tänker de sig för innan de inför kundförsämringar.

Och som avslutning.
Jag har hittills aldrig betalat för liftparkering någonstans i Österrike, och jag har varit på ganska många platser i landet i fråga.
Skistar Åre närmsta konkurtent Trillevallen har i år infört parkeringsavgift med Aimo som kontrollant så fenoment sprider sig.

Skistar Åre närmsta konkurtent Trillevallen har i år infört parkeringsavgift med Aimo som kontrollant så fenoment sprider sig.
Jag skrev ju att Sverige är "kört".
En dominerande leverantör kan sätta en "standard", och när det är gjort så att de flesta destinationer (och kunder!) är fast i "träsket", så följer ju den sista lilla marknadsandelen också med.
Marknadsekonomi och icke fungerande marknadsekonomi måste tydligen förklaras igen.

Jo, det har vi redan konstaterat i massor av inlägg så återigen, vad är din agenda?
Har ingen agenda men jag ogillar att konsumenten idiotförklaras. Det står var och en fritt att boka den skiddestination en önskar.

Har ingen agenda men jag ogillar att konsumenten idiotförklaras. Det står var och en fritt att boka den skiddestination en önskar.
När konkurrensen fungerar och marknaden fortfarande är diversifierad ja.
Du förstår ju fortfarande inte vad det är som vi diskuterar.
Jag kan inte förstå varför konsumenterna i DDR köpte Trabanter när det tillverkades Mercedes bilar....:unsure:
(naturligtvis en överdrift... )

Att sedan skidsystem, liftar, skidåkning och väder också är bättre gör ju valet lätt för mig.
Att skidåkning i Alperna är bättre än i Skandinavien är ju inte ens en diskussion, det är ett ooumkullrunkeligt faktum. Dessutom både mer prisvärt och med en betydligt bättre upplevelse på alla plan. Det behöver vi inte ens ta upp här.

Men saken är den att det är en extremt liten minoritet svenska skidåkare som åker till Alperna varje vinter, vi pratar några få ynka procent av totalen. Svenska barnfamiljer, och många andra för den delen, vill kunna packa in sig i bilen hemma, köra några timmar till en fjällanläggning för att sedan bara kunna packa ur sig in i stugan eller lägenheten. Rent mentalt är det en mindre tröskel än att ta flyg, tåg eller bil ner till Alperna även om kostnaden är lägre. Sedan finns det såklart andra sociala faktorer som spelar in, som partyfolket från Sthlmstrakten. Eller att man gärna åker tillbaka till samma fjällanläggning år efter år.

Idiotförklaras är väl att ta i, förvåning tycker jag är ett betydligt oftare använt uttryck. Och precis som var och en förstås kan boka fritt, inte heller det har ifrågasatts, så ligger det också i konsumentens skyldighet i en fungerande marknadsekonomi att hålla sig upplyst. Och där skall ju inte de som försöker upplysa bli ifrågasatta heller.

Men saken är den att det är en extremt liten minoritet svenska skidåkare som åker till Alperna varje vinter, vi pratar några få ynka procent av totalen. Svenska barnfamiljer, och många andra för den delen, vill kunna packa in sig i bilen hemma, köra några timmar till en fjällanläggning för att sedan bara kunna packa ur sig in i stugan eller lägenheten. Rent mentalt är det en mindre tröskel än att ta flyg, tåg eller bil ner till Alperna även om kostnaden är lägre. Sedan finns det såklart andra sociala faktorer som spelar in, som partyfolket från Sthlmstrakten. Eller att man gärna åker tillbaka till samma fjällanläggning år efter år.
Ja, och den "tröskeln" kan ett marknadsdominerande företag utnyttja på ett sätt som inte hade varit möjligt om marknaden hade varit diversifierad.

När konkurrensen fungerar och marknaden fortfarande är diversifierad ja.
Du förstår ju fortfarande inte vad det är som vi diskuterar.
Jag kan inte förstå varför konsumenterna i DDR köpte Trabanter när det tillverkades Mercedes bilar....:unsure:
Jag har då utnyttjat min konsumentmakt och valt bort Skistar trots att det är närmast och valt annan destination. Orsak: priset på produkten
Jag tycker helt enkelt Skistar är för dyr utifrån vilken produkt som erbjuds.
Finns andra alternativ som är bättre helt enkelt. Och precis så verkar du också tycka.

Jämförelsen haltar rejält:
Trillevallen har infört p-avgifter för de som saknar liftkort, (och endast under högsäsongsveckorna)

Jag har i flera år påtalat för Trillevallens ledning det orimliga i att parkeringsplatsen till stor del upptas av gäster som inte spenderar en krona i anläggningen: längd- och turåkare, familjer som hänger i barnområdet utan skipass osv.

för oss med skipass är det bara att säga till i kassan så lägger de in regnr för hela säsongen.

Ja, och den "tröskeln" kan ett marknadsdominerande företag utnyttja på ett sätt som inte hade varit möjligt om marknaden hade varit diversifierad.
Rent krasst marknadsmässigt så utnyttjar Skistar ingenting, dom följer bara dom kapitalistiska spelreglerna som finns på den marknad där företaget agerar. Sedan kan man tycka precis vad fasen man vill om den saken, marknaden är bevisligen villiga att betala deras priser hur hutlösa vi än tycker att dom är, det bevisar ju liftköerna i Åre under vissa veckor.

Det stora problemet är ju att Skistar inte har någon direkt konkurrent på den Skandinaviska marknaden, vilket gör att dom lite kan diktera villkoren. Å andra sidan, när jag var i Norge i förra veckan så känns det snarast som att konkurrenterna mer än gärna tar efter deras prissättning än lägger sig lägre för att eventuellt locka nya gäster, liftkortspriserna i exempelvis Oppdal eller Stranda skiljer sig inte nämnvärt från det Skistar tar. En stor anledning till det är garanterat att fastighetsmarknaden på många skidorter fullständigt exploderat under dom senaste åren och när du sitter där med en fjällstuga för 8 miljoner så vill det jäkligt mycket till att du åker någon annanstans.

Jämförelsen haltar rejält:
Trillevallen har infört p-avgifter för de som saknar liftkort, (och endast under högsäsongsveckorna)

Jag har i flera år påtalat för Trillevallens ledning det orimliga i att parkeringsplatsen till stor del upptas av gäster som inte spenderar en krona i anläggningen: längd- och turåkare, familjer som hänger i barnområdet utan skipass osv.

för oss med skipass är det bara att säga till i kassan så lägger de in regnr för hela säsongen.
Förståligt att det gjort det. Men faktum kravstår. Krävs en app-jävel till för att kunna besöka Trillevallen. Och frågan är om det är rätt väg att gå för mindre aktörer?
Jag tror mindre skidorter ska ge fan i att bygga nya liftar mm. Gör igenting förutom att smörja dragbana. Ankarliftar från 70-talet duger gott.

Rent krasst marknadsmässigt så utnyttjar Skistar ingenting, dom följer bara dom kapitalistiska spelreglerna som finns på den marknad där företaget agerar. Sedan kan man tycka precis vad fasen man vill om den saken, marknaden är bevisligen villiga att betala deras priser hur hutlösa vi än tycker att dom är, det bevisar ju liftköerna i Åre under vissa veckor.

Det stora problemet är ju att Skistar inte har någon direkt konkurrent på den Skandinaviska marknaden, vilket gör att dom lite kan diktera villkoren. Å andra sidan, när jag var i Norge i förra veckan så känns det snarast som att konkurrenterna mer än gärna tar efter deras prissättning än lägger sig lägre för att eventuellt locka nya gäster, liftkortspriserna i exempelvis Oppdal eller Stranda skiljer sig inte nämnvärt från det Skistar tar. En stor anledning till det är garanterat att fastighetsmarknaden på många skidorter fullständigt exploderat under dom senaste åren och när du sitter där med en fjällstuga för 8 miljoner så vill det jäkligt mycket till att du åker någon annanstans.
De utnyttjar de kapitalistiska spelreglerna som en marknadsandel på 50% ekonomiskt och vägd med geografiskt avstånd på kanske 80% ger, kanske ännu mer som du själv nämnde. Det bör ju utmanas. Precis som Pistcarver nämnde är ju marknaden i norden ganska "körd", dock.

Förståligt att det gjort det. Men faktum kravstår. Krävs en app-jävel till för att kunna besöka Trillevallen. Och frågan är om det är rätt väg att gå för mindre aktörer?
Det suger verkligen elefantröv. Jag konstaterar bara att den superkommersiella skidvärlden håller på att bli en allt mer rutten plats och att allt fler mindre skidorter tar efter dom stora.
Jag tror mindre skidorter ska ge fan i att bygga nya liftar mm. Gör igenting förutom att smörja dragbana. Ankarliftar från 70-talet duger gott.
Jag håller med dig till 100%, fler liftar är inte likställt med bättre skidåkning. Jag anser ju att snabba knappliftar är det allra bästa för en mindre anläggning. Som i Fjellseter eller Huså.

Det suger verkligen elefantröv. Jag konstaterar bara att den superkommersiella skidvärlden håller på att bli en allt mer rutten plats och att allt fler mindre skidorter tar efter dom stora.

Jag håller med dig till 100%, fler liftar är inte likställt med bättre skidåkning. Jag anser ju att snabba knappliftar är det allra bästa för en mindre anläggning. Som i Fjellseter eller Huså.
Precis! Mindre aktörer ska underhålla det man redan har och på så vis hålla priserna nere. Det tror jag är framtiden för dem. Sen är det bra mycket charmigare också. Att härma Skistar tror jag inte är något lyckat drag.

De utnyttjar de kapitalistiska spelreglerna som en marknadsandel på 50% ekonomiskt och vägd med geografiskt avstånd på kanske 80% ger, kanske ännu mer som du själv nämnde. Det bör ju utmanas. Precis som Pistcarver nämnde är ju marknaden i norden ganska "körd", dock.
Kan du ge mig en enda anledning för ett börsnoterat företag att INTE utnyttja eller spela efter dom kapitalistiska spelreglerna? Jag poppar popcorn så länge.

Som jag sagt en massa gånger innan, jag hatar verkligen den här utvecklingen inom skidvärlden men jag ser samtidigt hur den uppstått och kommer att eskalera tills antingen bubblan brister eller all världens skidorter är en grå, ultrakommersiell sörja med en intergalaktisk prisnivå.

Ja, "tröskeln" utnyttjas.
De "konkurrende" Alperna ligger inte i Värmland, undrar hur många som hade åkt till Skistars destinationer med nuvarande prismodell om den geografiska verkligheten hade sett ut så.
Å andra sidan, när jag var i Norge i förra veckan så känns det snarast som att konkurrenterna mer än gärna tar efter deras prissättning än lägger sig lägre för att eventuellt locka nya gäster, liftkortspriserna i exempelvis Oppdal eller Stranda skiljer sig inte nämnvärt från det Skistar tar.
Att liftkorten i Norge inte kostar mer än i Sverige betyder egentligen att de är billigare. Norge är ett land med betydligt högre kostnadsläge. I Schweiz är ju liftkorten dyrare än i Österrike, så varför är de inte dyrare i Norge än i Sverige?
En stor anledning till det är garanterat att fastighetsmarknaden på många skidorter fullständigt exploderat under dom senaste åren och när du sitter där med en fjällstuga för 8 miljoner så vill det jäkligt mycket till att du åker någon annanstans.
Alla bubblor spricker förr eller senare, så också denna.

Efter att ögnat igenom forumets diskussioner runt anläggningar utifrån olika aspekter undrar jag varför det är så få åkare på Nuolja.
Gratis parkering, helt ok att gå upp själv, inga pister, billiga liftkort, behövs ingen app, inga köer, trevlig personal, bra fika , ofta bra väder ( inte senaste dagarna dock ) , går att åka tåg ( miljövänligt) drivs ej av Skistar : )
Kanske beror på avståndet de flesta har 🤔

För mig boende i Dalarna är det inga problem att välja andra anläggningar än Skistar. Det finns ju en uppsjö i Sverige, min uppfattning är att i närområdet av varje Skistar finns minst en icke Skistar.
Men uppenbarligen vill folk ha det Skistar erbjuder, vilket gör att det blir färre besökare på mindre anläggningar.
I like : )

Kan du ge mig en enda anledning för ett börsnoterat företag att INTE utnyttja eller spela efter dom kapitalistiska spelreglerna? Jag poppar popcorn så länge.

Som jag sagt en massa gånger innan, jag hatar verkligen den här utvecklingen inom skidvärlden men jag ser samtidigt hur den uppstått och kommer att eskalera tills antingen bubblan brister eller all världens skidorter är en grå, ultrakommersiell sörja med en intergalaktisk prisnivå.
Skulle du läst bättre vad jag skrev innan, eller jag förklarade för dåligt, skulle du inte ens behöva känna popcorn suget.

Hela min argumentering i alla skistar igen- trådar och även här ovan har varit att maximera vinst på kort sikt, delvis i kraft av oligopol (monopol med geografi inblandad) kanske inte på lång sikt ger mig som aktieägare mest avkastning. Du är säkert bekannt med termen kvartalsekonomi som jag använt flera gånger idag. Dessutom får jag sämre skidåkning nu.

Chefer/ägare som förstår att förvalta och utveckla kundnyttan på lång sikt kanske är att föredra i stället för ett fastighetsbolag som ägare, vilket vill sälja maximalt med bostadsrätter och med, kanske skidinsatt och skidintresserad men dock tveksamt f.d. minister som styrelseordförande.

Senast ändrad:
Ja, "tröskeln" utnyttjas.
De "konkurrende" Alperna ligger inte i Värmland, undrar hur många som hade åkt till Skistars destinationer med nuvarande prismodell om den geografiska verkligheten hade sett ut så.
Ibland undrar jag om folk förstår hur kapitalistiska marknader fungerar. Det är egentligen tokenkelt: Skistar kan ta dom priserna dom gör för att deras gäster är beredda att betala dom priserna. Ja, dom är marknadsledande i Skandinavien och har få konkurrenter i sin geografiska närhet, men lik förbannat så handlar det enbart i slutändan om att gästerna betalar det Skistar vill ha för liftkorten. Jag kan för mitt liv inte se det som att dom, ur ett kapitalistiskt perspektiv, "utnyttjar" sin position.

Jag bor i Åre och om jag vill åka skidor här har jag tre val:
1. Bita i kudden och betala det pris Skistar tar för ett säsongskort.
2. Åka lift i enbart Huså och/eller Trillevallen.
3. Enbart gå på topptur.

Alternativ 2 och 3 går bort för min del även om jag gillar att åka skidor i Huså och att gå på topptur. Enligt alla kapitalistiska spelregler så är jag då ok med Skistars prisnivå även om jag tycker den är hög och att jag inte håller med om allt dom gör i skidområdet. Mitt val som konsument är att antingen köpa deras varor eller tjänster, eller att avstå.

Ibland undrar jag om folk förstår hur kapitalistiska marknader fungerar. Det är egentligen tokenkelt: Skistar kan ta dom priserna dom gör för att deras gäster är beredda att betala dom priserna. Ja, dom är marknadsledande i Skandinavien och har få konkurrenter i sin geografiska närhet, men lik förbannat så handlar det enbart i slutändan om att gästerna betalar det Skistar vill ha för liftkorten. Jag kan för mitt liv inte se det som att dom, ur ett kapitalistiskt perspektiv, "utnyttjar" sin position.

3. Enbart gå på topptur.

Alternativ 2 och 3 går bort för min del även om jag gillar att åka skidor i Huså och att gå på topptur. Enligt alla kapitalistiska spelregler så är jag då ok med Skistars prisnivå även om jag tycker den är hög och att jag inte håller med om allt dom gör i skidområdet. Mitt val som konsument är att antingen köpa deras varor eller tjänster, eller att avstå.
Men nu läste du inte vad jag svarade dig, igen.

3. Enbart gå på topptur.

Du behöver inte oroa dig för min kunskap när det gäller kapitalistisk marknadsekonomi.
Om Skistar hade ägt 100% av alla skidanläggningar i Sverige så hade det också varit en "marknad".
Varför har vi en myndighet som heter "Konkurrensverket" tror du?
Och varför har man gett tillstånd i det här fallet för en aktör att köpa upp så många konkurrenter, kan man ju fråga sig.

Och under tiden halkar vi omkring på is och trängs i både backen och liftköer och pillar på diverse parkeringsappar. Tyvärr hinner man väl bli pensionerad skidåkare innan det sker någon förändring i norden, om någonsin utan intervenering.

Nej, de skall inte ta maximalt betalt av maximalt antal kunder på kort sikt. Deras konkurrenter är kanske varken Trillevallen eller alperna utan att folk lägger ner ein woche schnee.

Vi kommer säkert att komma dit, men vi verkar inte ha gjort det än i alla fall.

Saken är att reallönerna har ökat ganska rejält senaste decenniet medan baskostnaderna (mat, hyra, el, m.m.) inte har ökat i samma takt och då blir det mera över för valfri konsumtion som semester och fritid. Sen kom 2022-2023 med inflation och skenande baskostnader. Minskar efterfrågan så kommer Skistar m.fl. bli betydligt försiktigare med att höja priserna.

Nej, de skall inte ta maximalt betalt av maximalt antal kunder på kort sikt. Deras konkurrenter är kanske varken Trillevallen eller alperna utan att folk lägger ner ein woche schnee.
Om du läst det jag skrivit så är det exakt det som är min farhåga om den här utvecklingen fortsätter, att folk slutar åka skidor. Och någonstans tror jag ändå att Skistars ledning är ytterst medveten om att skidbranschens stora utmaning just nu är att både behålla befintliga skidåkare och skapa nya sådana. Med en växande del av den svenska befolkningen som har utländsk bakgrund så är det inte alls givet att många ens hittar till skidåkningen i framtiden och det allt mer blir en sysselsättning för en välbeställd övre medelklass och uppåt, till skillnad från den folksport som den blev under 70- och 80-talen.

Men jag är rädd för att med dom växande besökssiffror som exempelvis Åre visat upp dom senaste 10 åren så är prio inte att skapa nya skidåkare utan att maximera vinsterna från den marknad som finns här och nu, och kanske några år framåt. Och det är långt ifrån Skistar som gör det, kolla bara på alla fullständigt huvudlösa bostadsprojekt som ploppar upp över hela fjällvärlden. Men så länge exempelvis Åre slår besöksrekord under nyårsveckan så är det fortfarande svårt att argumentera för att det är för dyrt att åka skidor enligt den marknad som finns idag.

Om någon undrar var jag personligen står i frågan så kan ni söka fram artikeln "Lyxfällan" från den tid då jag jobbade på landets skidtidning. En snabb ledtråd, det är inte på den überkommersiella skidåkningens sida.

Vi kommer säkert att komma dit, men vi verkar inte ha gjort det än i alla fall.

Saken är att reallönerna har ökat ganska rejält senaste decenniet medan baskostnaderna (mat, hyra, el, m.m.) inte har ökat i samma takt och då blir det mera över för valfri konsumtion som semester och fritid. Sen kom 2022-2023 med inflation och skenande baskostnader. Minskar efterfrågan så kommer Skistar m.fl. bli betydligt försiktigare med att höja priserna.
Visst, men jag ser ju andra saker som allvarligare. Att de förstör själva skidupplevelsen i så hög grad så snabbt de kan i sin kortsiktiga iver till vinstmaximering. Att betala 395 eller 495 för ett dagskort är ganska ointressant om skidåkningen är värdelös.

Vi älskar off pist men kan ha ganska roligt i pist i alperna också i väntan på snö t.o.m. en så dålig vinter som denna. Varför? Överlägsen etta är att man vårdar sitt underlag och inte lägger en tjock ismassa i december och så är det bra med det. Lägg till vettigt förhållande mellan back/lift-kapacitet och bäddar och man får plats och slipper köa.

Om du läst det jag skrivit så är det exakt det som är min farhåga om den här utvecklingen fortsätter, att folk slutar åka skidor. Och någonstans tror jag ändå att Skistars ledning är ytterst medveten om att skidbranschens stora utmaning just nu är att både behålla befintliga skidåkare och skapa nya sådana. Med en växande del av den svenska befolkningen som har utländsk bakgrund så är det inte alls givet att många ens hittar till skidåkningen i framtiden och det allt mer blir en sysselsättning för en välbeställd övre medelklass och uppåt, till skillnad från den folksport som den blev under 70- och 80-talen.

Men jag är rädd för att med dom växande besökssiffror som exempelvis Åre visat upp dom senaste 10 åren så är prio inte att skapa nya skidåkare utan att maximera vinsterna från den marknad som finns här och nu, och kanske några år framåt. Och det är långt ifrån Skistar som gör det, kolla bara på alla fullständigt huvudlösa bostadsprojekt som ploppar upp över hela fjällvärlden. Men så länge exempelvis Åre slår besöksrekord under nyårsveckan så är det fortfarande svårt att argumentera för att det är för dyrt att åka skidor enligt den marknad som finns idag.

Om någon undrar var jag personligen står i frågan så kan ni söka fram artikeln "Lyxfällan" från den tid då jag jobbade på landets skidtidning. En snabb ledtråd, det är inte på den überkommersiella skidåkningens sida.
Nu var det ju du som började prata om popcorn och bad mig upprepa mig. Och nej, jag både läser och förstår vad du skriver och håller med om mycket men jag verkar ha svårt att nå fram med min huvudtes. Så igen. Nej de skall inte ta ut maximalt idag oavsett kundtryck. Och jag har redan förklarat varför så tar det inte igen.

Edit: och med maximalt menar jag primärt inte liftkortspriser utan förhållandet bäddar-pistyta-liftar-underlag och diverse sidopåhitt som parkeringsavgifter.

Senast ändrad:
Visst, men jag ser ju andra saker som allvarligare. Att de förstör själva skidupplevelsen i så hög grad så snabbt de kan i sin kortsiktiga iver till vinstmaximering. Att betala 395 eller 495 för ett dagskort är ganska ointressant om skidåkningen är värdelös.

Vi älskar off pist men kan ha ganska roligt i pist i alperna också i väntan på snö t.o.m. en så dålig vinter som denna. Varför? Överlägsen etta är att man vårdar sitt underlag och inte lägger en tjock ismassa i december och så är det bra med det. Lägg till vettigt förhållande mellan back/lift-kapacitet och bäddar och man får plats och slipper köa.
Men är inte det här själva essensen av det vi pratar om? Du tycker själv att den produkt/upplevelse du får i Österrike överträffar den du får i Åre och just därför väljer du att lägga dina pengar där. Det är ju fantastiskt att du hittat skidåkning som du gillar! Att fler inte gör samma sak är bortom mitt förstånd men tyvärr verkar svenska skidåkare fast beslutsamma att åka skidor i just Sverige.

Om jag hade kunnat välja bort att åka skidor i Åre så hade jag gjort det men nu har jag gjort aktiva livsval som gör att jag bor här och "tvingas" lägga majoriteten av mina skiddagar på det här vindpinade fjället. Fråga mig i sommar vad jag tycker om att bo och cykla här så kommer du däremot att få tre tummar upp.

Nej de skall inte ta ut maximalt idag oavsett kundtryck.
Det är överlag svårt att diktera för börsnoterade företag vad dom bör göra eller inte, vinstmaximering ingår tyvärr i deras DNA. Och även om Skistar lagt sina ägg i skidkorgen så är det inte säkert att dom kommer hålla på med det i all framtid. Om skidåkningen går ner sig fullständigt och marknaden sviktar så kan ju Åre alltid säljas vidare till en annan aktör, precis som hände den gången när Skistar köpte Åre på 90-talet efter några riktigt dåliga år. Därför är det väl svårt att kräva den typen av långsiktighet som man som skidåkande konsument efterfrågar.

Tillbaka
Topp