JAndersB
Aktiv medlem
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Jo, men det innebär ju inte att vi skall lägga oss platt, eller? Det är ju det som stör mig mycket, att många, både Skistar och här, tycker det är förståeligt med denna kortsiktighet och kanske t.o.m. OK och bara att acceptera och protesterar man och försöker påverka (vilket ju bevisligen verkar fungera lite) är man både snål och annat.Men är inte det här själva essensen av det vi pratar om? Du tycker själv att den produkt/upplevelse du får i Österrike överträffar den du får i Åre och just därför väljer du att lägga dina pengar där. Det är ju fantastiskt att du hittat skidåkning som du gillar! Att fler inte gör samma sak är bortom mitt förstånd men tyvärr verkar svenska skidåkare fast beslutsamma att åka skidor i just Sverige.
Om jag hade kunnat välja bort att åka skidor i Åre så hade jag gjort det men nu har jag gjort aktiva livsval som gör att jag bor här och "tvingas" lägga majoriteten av mina skiddagar på det här vindpinade fjället. Fråga mig i sommar vad jag tycker om att bo och cykla här så kommer du däremot att få tre tummar upp.
Det är överlag svårt att diktera för börsnoterade företag vad dom bör göra eller inte, vinstmaximering ingår tyvärr i deras DNA. Och även om Skistar lagt sina ägg i skidkorgen så är det inte säkert att dom kommer hålla på med det i all framtid. Om skidåkningen går ner sig fullständigt och marknaden sviktar så kan ju Åre alltid säljas vidare till en annan aktör, precis som hände den gången när Skistar köpte Åre på 90-talet efter några riktigt dåliga år. Därför är det väl svårt att kräva den typen av långsiktighet som man som skidåkande konsument efterfrågar.
Jag själv behöver dessutom kunna åka i norden i bland av många orsaker och då är det näst intill omöjligt, av främst geografiska skäl, att undvika Skistar. Speciellt ju numera, som Pistcarver skrev, den dominerande aktörens agerande förstås tas efter av så många andra.