Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Det är konstigt det där med hur berg har fått sina namn, ett berg i bilden ser ut som en pyramid, men av namnet att döma skulle man kunna tro att det skulle se ut som en ”ballong”.:unsure:

Då undrar jag vad stationen heter som vi ankom till strax efter att jag tagit bilden?
IMG_4791.JPG

Alla rätt på det, både när det gäller riktning och befintlighet.;)
Bild från Pardatschgrat mot Galtür.
Den borde jag ju också tagit, hade faktiskt kläm på ”var” men kände inte helt igen ”vart”…

På tal om Ischgl som ju är jättefint men så tyckte vi alla att underlaget i pisterna var litet märkligt, stenhårt under ytan på något sätt och svårt att få grepp. Bättre i de mindre orterna intill. Kände ni något sådant? Kan ju ha varit ovana gamla ben men inget som vi tänkte på v 6 i Aostadalen.

På tal om Ischgl som ju är jättefint men så tyckte vi alla att underlaget i pisterna var litet märkligt, stenhårt under ytan på något sätt och svårt att få grepp. Bättre i de mindre orterna intill. Kände ni något sådant? Kan ju ha varit ovana gamla ben men inget som vi tänkte på v 6 i Aostadalen.
När vi besökte Ischgl/Samnaun så hade det inte snöat på tre veckor, men jag tyckte att underlaget var greppigt och bra.
Kanske dags att besöka gymmet och börja köra lite squats?🏋️‍♂️;)

Nä, skämt åsido, du var där två senare och med ett litet snöfall emellan, så det är klart att det kan ha varit olika. Jag tyckte att den konstsnö som fanns där var greppig och bra, jag gillar normalt inte konstsnö alls, tycker det oftast blir rutschiga iskristaller av det med dåligt grepp. Kan nämna att JAndersB berömde snömakarna i Ischgl för väldigt bra kvalitet på konstsnön.

Att det var ”stenhårt under ytan” kan ju bero på att det var det gamla lagret som vi åkte på där vecka 8, och därefter kom det ju lite nytt ovanpå efter att vi åkt hem.

EDIT: Ischgl/Samnaun är ett fantastiskt skidområde som du säger. Det är dock inte helt i min smak när det gäller ”alp-mysighet”, de har smällt upp för många stora ”Månbas-Alpha-komplex” i skidområdet.
Alp-mysighet i Paznauntal hittar man i Kappl och See.

Senast ändrad:
Åkte förbi Götsch strax innan pandemin. Känns som en annan tidsperiod.

Nu kommer två bilder från sportlovet (förra veckan). Den ena är nog enkel men den andra…? (Potatis på bänken!)

Bilagor

• 3FB2AF66-FA1C-4358-A0E1-EB7F11D1CCBE.jpeg
    3FB2AF66-FA1C-4358-A0E1-EB7F11D1CCBE.jpeg
    475.6 KB · Besök: 97
  • AA394C05-C1D8-4F42-B345-27FFC61EF8F3.png
    AA394C05-C1D8-4F42-B345-27FFC61EF8F3.png
    338.8 KB · Besök: 99
Jag söker en årlig händelse

Jag åkte lite skidor igår, strax bredvid där jag gjorde filmen passerar en årlig händelse, vilken?

FE4A385D-0ACA-455C-B824-CDBB3AD573DA.jpeg

Senast ändrad:
Är mossig. Ej på IG.
Ja, är inte heller där, vad ska man med sociala medier som Facebook och Instagram till när det finns Freeride.se. ;)

PS. Det där med förkortningar har sina risker, ”IG” = Icke Godkänd?:unsure:
I värsta fall leder det bara till ett litet missförstånd, men din förkortning på ”SkiStar” i en annan tråd alldeles nyss blev inte alls bra… 🤫;)

Svingar vilt. Kan det ha med Kvänfolkets Dag att göra?

kveeniflaku.jpg

Såvida inte någon ev. uppmärksammar att det igår var exakt 231 år sedan Gustav III blev skjuten på maskeradbalen på operahuset, så det får bli mitt andrahandstips.

Senast ändrad:
Lagt in en bild från ungefär samma plats för er utan ig (trodde alla kunde se filmen från en web läsare eftersom det är ett öppet konto)

Såvida inte någon ev. uppmärksammar att det igår var exakt 231 år sedan Gustav III blev skjuten på maskeradbalen på operahuset, så det får bli mitt andrahandstips.
Jag fortsätter på det historiska temat.
Eftersom @Bgn brukar befinna sig utefter Karolinernas dödsmarsch, snarare än i Kvänland.
Kan det vara något årligt event på norska sidan där man hånar Sverige, Karl den XII och hans 4000 döda soldater..?

Det är en händelse som sker på samma plats varje år sedan 1938 (har fått ställas in en del år av olika orsaker)

Helt rätt @fredw det är Storlirennet jag sökte. Skidtävlingen mellan Storlien och Meråker som går av stapeln imorgon. En tävling 36 km där svenskarna nästan aldrig vinner, tror Anders Söderkvist och Charlotte Kalla är undantaget.

Senast ändrad:
Tack till Ivo som påminde om Bgns ”stomping grounds”.

Mina tjusiga spår syns även i den andra (grötigt inzoomade) bilden som är tagen något senare.
Vad heter pisten, liften som bild 2 är tagen från och skidorten?

1679069488249.jpeg

1679069513950.jpeg

1679102761648.jpeg

Senast ändrad:
Tur man vet att du kör 0ldsk00l, och lite stavspår, annars kunde man ju tro att du bytt till bräda. 😜
Nu ska vi See, Versingbahn?:unsure: Ingen aning om jag ska vara ärlig.

Tillbaka
Topp