Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

I stället kommer det en massa irrelevanta icke-argument (dina inklusive) som indirekt stödjer status quo. Kanske är det i brist på bättre vetande eller att en del bara vill tjafsa emot, vad vet jag.
Snacka om påhopp alltså...

Det här vill man inte fan vara del av längre. Ni läser allt på det sättet som ni vill. Ni vill inte förstå andras argument eller åsikt. Och ni framställer andra som dum när de tänker annorlunda. Nej tack. Åk till alperna, tack.

Senast redigerad av en moderator:
Å fan!

Ändå lite intressant att du försöker utbilda mig i marknadsekonomi när det var du som frågade varför det bara skillde 200 kr mellan Vemdalen och Funäsfjällen i påsk :rolleyes:

EDIT: för att vara saklig så frågade du inte det men du tog upp det som något märkligt.
omg 🙈
Omöjligt att få till något konstruktivt.

Om nu Skistar är så dåligt som många påstår. Då borde det vara öppet mål för en konkurrent (i Sverige eller utomlands) att utmana läget och ta marknadsandelar. Det händer hela tiden. Några exempel i närtid: Tesla, Spotify, Klarna, Google etc.

Att erbjuda en ”likvärdig” produkt för samma överpris som marknadsledaren är kanske inte grejen? Eller vad tycker du?

omg 🙈

Om nu Skistar är så dåligt som många påstår. Då borde det vara öppet mål för en konkurrent (i Sverige eller utomlands) att utmana läget och ta marknadsandelar. Det händer hela tiden. Några exempel i närtid: Tesla, Spotify, Klarna, Google etc.

Att erbjuda en ”likvärdig” produkt för samma överpris som marknadsledaren är kanske inte grejen? Eller vad tycker du?
Suck är väl allt jag orkar säga. Dåliga? Vem har sagt att de är inkompetenta (förmodar jag du menar). Kom igen nu, varför försvarar du vinstmaskinen som maximerar kortsiktiga aktiekursen/utdelningen över allt annat?

Det borde vara möjligt att ha lägre priser på liftkorten och ändå gå med vinst och därigenom kapa åt sig marknadsandelar.
Nu har jag förstås inte koll på alla anläggningars ekonomi men att driva skidanläggning är åtminstone historiskt inget bra sätt satt bli stormrik så en kvalificerad gissning är att det är ganska få anläggningar som skulle klara det på sikt.

Dessutom glömmer du det faktum att Skistars styrka på dom orter dom verkar gör att det är väldigt svårt att erbjuda något liknande. Om någon annan skidort mot all förmodan har muskler att dumpa (vilket skulle krävas, 10-15% skulle inte vara tillräckligt) priserna på liftkort över tid så har dom inte alls samma grepp om boendealternativen som Skistar har. Det har dom ju gjort bra, det går inte att sticka under stol med. I.a.f. ur ett aktieägarperspektiv. Ur konsumentperspektivet, not so much.

Och det är ju det som är pudelns kärna och problemet. Inte bara att dom har en stor marknadsandel utan även att dom är så starka på dom orterna dom verkar. Och starkare blir dom, skevare blir konkurrenssituationen ju fler bäddar dom lägger vantarna på. Sen kan kan Skistar kalla det helhetserbjudande, paketering eller vad dom vill för att få den breda massan att köpa det.

Misstänker att jag kommer trigga vissa och få mothugg men ta Åre(by, inte kommun) och Vemdalen. Att säga att dom orterna ÄR lika med Skistaristan och Skistarville är väl att ta i men ........ Skistar har dom orterna i ett punggrepp, det går inte att dribbla bort. Övriga Skistar-orter har jag för dålig koll på så .....

Förutom att dom har tillåtits bli så dominerande så är förstås en stor anledning till deras ställning även den stora massan som drivs av flockmentalitet, bekvämlighet etc.
omg 🙈

Se svaret ovan!

Men dessutom, hur var det nu, som fan läser bibeln ...... Hur många gånger ska det behöva påpekas att det är få om ens någon som par påstått att Skistar är såååå dåliga.

Nä, nu ger jag upp. Det är ingen idé att försöka öppna ögonen på blinda. Nu ska jag prata med tanten och ägna mig åt självbefläckelse. Det är en betydligt mer givande sysselsättning.

Trevlig kväll!

Senast ändrad:
Måste fråga, då det skrivs här att förhållandet bäddar/liftkapacitet är så dåligt.

Som jag förstår så bygger inte Skistar själva massa boenden på deras skidorter, de förmedlar "bara" de boenden som finns.

Så hur kan man skylla Skistar på överetablering av bäddar kontra liftkapacitet när det är lycksökare som bygger för att hyra ut till turister?

Tja, jag har ju dragit igång Scandinavian Skipass:
13 skidanläggningar på samma säsongskort. Typ halva priset mot Skistar All. (Vill dock inte kallas skidsveriges Lidl..;)
Nej det är du inte, du är mer skidsveriges Biltema. Allt under ett tak (y)
Allvarligt talat: du har en bra grej på gång. Det vet du sen tidigare att jag tycker.
Och skulle du sadla om kan du börja med marknadsföring, där är du framåt har vi märkt;)😘

Då gissar jag att du vill att den ska gå upp? Samtidigt sågar du Skistar vid fotknölarna i samtliga inlägg. Ändå var du i Hemsedal i 10 dagar över jul. Får bara inte ihop det.

Perfekt exempel på att inte kunna hålla flera saker i huvudet samtidigt. Självklart kan man kritisera ett företag som man äger aktier i och ibland gör affärer med.

Måste fråga, då det skrivs här att förhållandet bäddar/liftkapacitet är så dåligt.

Som jag förstår så bygger inte Skistar själva massa boenden på deras skidorter, de förmedlar "bara" de boenden som finns.

Så hur kan man skylla Skistar på överetablering av bäddar kontra liftkapacitet när det är lycksökare som bygger för att hyra ut till turister?
Du vet att Skistar ägs av Peab? Trodde jag hade framgått ganska tydligt redan.

Hade inte varit i Hemsedal, hemskidorten, på några år när jag kom dit i december. Trots ett enormt byggande under 10 år, där bergssidorna, inte byn, klätts med enorma byggkomplex, blev jag ändå chockad när jag såg detta.

Och inget märkbart har skett på lift- och pistsidan under många år.

321047722_689207492583047_3200909897095901230_n.jpg

Absolut, Skistar ägs till stor del av Peab, det är ju ingen hemlighet, men det betyder inte automatiskt att dom äger majoriteten boendena på sina skidorter för det. I Sälen har jag för mig att dom sagt att dom förmedlar 15000 av 50000 bäddar via sitt uthyrningsssystem. Alltså förmedlar, inte äger. Sedan får dom såklart in mer pengar på boenden som dom själva äger, vilket är ett incitament att bygga fler bäddar. Jag vet inte siffrorna för Åre men en kvalificerad gissning är att det är en mindre fördelning här med en liknande totalsiffra eftersom den mesta av exploateringen dom senaste åren gjorts av andra aktörer.

Men eftersom majoriteten av boendena på moderna skidorter är kalla bäddar (det är ju där exploatörerna får in snabba pengar) är det extremt sällan eller aldrig allt utnyttjas på samma gång, knappt ens under nyår, sportlov eller påsk. Och alla besökare på en skidort åker inte ens skidor, det brukar väl vara runt 30000 pers i Åre runt nyår och som mest runt hälften av det i skidsystemet. Ungefär.

Så en bättre siffra att jämföra med är i så fall hur antalet skiddagar ökat jämfört med liftkapaciteten, det blir ett ärligare mått på hur ett liftsystem utvecklats i takt med antalet verkliga besökare. Det går säkert att få fram dom siffrorna från SLAO och jämföra liftkapacitet bakåt i tiden.

Min upplevelse från att ha bott i Åre i 16 år är att nyår, vecka 9 och påsk bara blir mer och mer kaos medan det blir allt lugnare mellan dom veckorna. Förutom vissa helger då förstås. Och dom två coronavintrarna stack ut, då var det kaos mest hela tiden.

Och en stor del av gästerna i de största orterna är veckoslutsgäster. I Hemsedal kallas de weekend warriers. Och busslast efter busslast torsdag till söndag från Göteborg. Veckogästerna är danskar som inte verkar bundna av skollov.

Plocka därtill bort stora delar av offpisten som numera är hotell och stugor.

Att åka i Hemsedal på lördag är en no, no hela sässongen och i princip alla lov. Jobbigt för arbetande, speciellt med barn.

I alperna är veckosluten lugnast av allt, t.o.m. i de storstadsnära anläggningarna. Lift och pistkapacitet överstiger veckoslutsgästerna med råge och veckogästerna har stugbytardagar.

Absolut, Skistar ägs till stor del av Peab, det är ju ingen hemlighet, men det betyder inte automatiskt att dom äger majoriteten boendena på sina skidorter för det. I Sälen har jag för mig att dom sagt att dom förmedlar 15000 av 50000 bäddar via sitt uthyrningsssystem. Alltså förmedlar, inte äger. Sedan får dom såklart in mer pengar på boenden som dom själva äger, vilket är ett incitament att bygga fler bäddar. Jag vet inte siffrorna för Åre men en kvalificerad gissning är att det är en mindre fördelning här med en liknande totalsiffra eftersom den mesta av exploateringen dom senaste åren gjorts av andra aktörer.

Men eftersom majoriteten av boendena på moderna skidorter är kalla bäddar (det är ju där exploatörerna får in snabba pengar) är det extremt sällan eller aldrig allt utnyttjas på samma gång, knappt ens under nyår, sportlov eller påsk. Och alla besökare på en skidort åker inte ens skidor, det brukar väl vara runt 30000 pers i Åre runt nyår och som mest runt hälften av det i skidsystemet. Ungefär.

Så en bättre siffra att jämföra med är i så fall hur antalet skiddagar ökat jämfört med liftkapaciteten, det blir ett ärligare mått på hur ett liftsystem utvecklats i takt med antalet verkliga besökare. Det går säkert att få fram dom siffrorna från SLAO och jämföra liftkapacitet bakåt i tiden.

Min upplevelse från att ha bott i Åre i 16 år är att nyår, vecka 9 och påsk bara blir mer och mer kaos medan det blir allt lugnare mellan dom veckorna. Förutom vissa helger då förstås. Och dom två coronavintrarna stack ut, då var det kaos mest hela tiden.
Driver man en skidanläggning ligger det väl i produktvårdsansvaret att se till att erbjuda en vettig produkt. Eller skall man här också tycka synd om dom att så många bygger så mycket (om nu så vore fallet) så det blir jobbigt för deras pist och liftdrift?

Driver man en skidanläggning ligger det väl i produktvårdsansvaret att se till att erbjuda en vettig produkt. Eller skall man här också tycka synd om dom att så många bygger så mycket (om nu så vore fallet) så det blir jobbigt för deras pist och liftdrift?
Det var exakt det jag menade men du måste jämföra med rätt saker. Att det står ett hav av tomma hus i Sadeln i Åre betyder inte automatiskt att det blir liftköer alla veckor, så då är det bättre att jämföra med hur antalet faktiska skiddagar utvecklat sig för det är i slutändan det som fäller avgörandet.

Sedan att det byggs bort offpist på en del orter är såklart hål i huvudet på samtliga inblandade; liftbolag, fastighetsexploatörer och lokala myndigheter. Överexploateringen på världens skidorter är till stor del driven av kortsiktiga vinstintressen och skapat en totalt uppfuckad ekonomi där det mest känns som att skidorter endast är ett medel för att sälja fastigheter, inte skidåkning. Och det är många som varit med om att skapa den soppan.

Men att det är fullt på skidorter på helgerna är inget unikt för fjällen. Att ens fundera på att åka skidor en solig lördag på Titlis i Engelberg är knappt ens att tänka på. Eller till och med i La Grave en fin lördag i mars, glöm det. Självklart finns det undantag till den regeln också och exempel på skidorter som lyckats styra om sina gäster till att komma i veckorna.

Nu har jag förstås inte koll på alla anläggningars ekonomi men att driva skidanläggning är åtminstone historiskt inget bra sätt satt bli stormrik så en kvalificerad gissning är att det är ganska få anläggningar som skulle klara det på sikt.

Dessutom glömmer du det faktum att Skistars styrka på dom orter dom verkar gör att det är väldigt svårt att erbjuda något liknande. Om någon annan skidort mot all förmodan har muskler att dumpa (vilket skulle krävas, 10-15% skulle inte vara tillräckligt) priserna på liftkort över tid så har dom inte alls samma grepp om boendealternativen som Skistar har. Det har dom ju gjort bra, det går inte att sticka under stol med. I.a.f. ur ett aktieägarperspektiv. Ur konsumentperspektivet, not so much.

Och det är ju det som är pudelns kärna och problemet. Inte bara att dom har en stor marknadsandel utan även att dom är så starka på dom orterna dom verkar. Och starkare blir dom, skevare blir konkurrenssituationen ju fler bäddar dom lägger vantarna på. Sen kan kan Skistar kalla det helhetserbjudande, paketering eller vad dom vill för att få den breda massan att köpa det.
Med tanke på att liftkortspriserna har höjts väldigt mycket mer än snittpriserna i samhället, tänker jag ändå att det sker för att det är möjligt - inte för att de måste höjas. Förvisso finns det säkert många (framför allt mindre eller halvsmå) anläggningar som kämpar med att få ekonomin att gå ihop, men jag tror inte att t ex Funäs, Kläppen, Stöten eller Idre är av nöd tvungna att följa med i det prisrallyt.

Tja, jag har ju dragit igång Scandinavian Skipass:
13 skidanläggningar på samma säsongskort. Typ halva priset mot Skistar All. (Vill dock inte kallas skidsveriges Lidl..;)
Tänkte faktiskt på dig Ivo när jag skrev det där. Det enda vettigt disruptiva man sett i skidbranschen på flera år. :)

Bra jobbat!

Misstänker att jag kommer trigga vissa och få mothugg men ta Åre(by, inte kommun) och Vemdalen. Att säga att dom orterna ÄR lika med Skistaristan och Skistarville är väl att ta i men ........ Skistar har dom orterna i ett punggrepp, det går inte att dribbla bort. Övriga Skistar-orter har jag för dålig koll på så .....

Förutom att dom har tillåtits bli så dominerande så är förstås en stor anledning till deras ställning även den stora massan som drivs av flockmentalitet, bekvämlighet etc.

Se svaret ovan!

Men dessutom, hur var det nu, som fan läser bibeln ...... Hur många gånger ska det behöva påpekas att det är få om ens någon som par påstått att Skistar är såååå dåliga.

Nä, nu ger jag upp. Det är ingen idé att försöka öppna ögonen på blinda. Nu ska jag prata med tanten och ägna mig åt självbefläckelse. Det är en betydligt mer givande sysselsättning.

Trevlig kväll!
Men du missar poängen. Vi har pratat om att det är oskäligt att höja priset på liftkort med 70% på sex år. Oavsett om Skistar är dåliga eller ej så levererar deras konkurrenter en produkt som är likvärdig (i bästa fall) till samma pris (eller med marginell skillnad). Om nu Skistar tar ett överpris så borde det finnas marginaler för en konkurrent att göra något annorlunda eller? Om det inte finns det så antar jag att det är skäligt de priset som alla tar ut och det är inget överpris?
För det kan ju inte vara ett överpris när Skistar tar ett pris men skäligt när Funäsfjällen tar samma pris?

Och en stor del av gästerna i de största orterna är veckoslutsgäster. I Hemsedal kallas de weekend warriers. Och busslast efter busslast torsdag till söndag från Göteborg. Veckogästerna är danskar som inte verkar bundna av skollov.

Plocka därtill bort stora delar av offpisten som numera är hotell och stugor.

Att åka i Hemsedal på lördag är en no, no hela sässongen och i princip alla lov. Jobbigt för arbetande, speciellt med barn.

I alperna är veckosluten lugnast av allt, t.o.m. i de storstadsnära anläggningarna. Lift och pistkapacitet överstiger veckoslutsgästerna med råge och veckogästerna har stugbytardagar.
Är och har sedan 80-talet varit väldigt mycket i Hemsedal, ofta i form av en sk weekend warrior. På torsdag åker jag dit för tredje långhelgen denna säsong.

Var ligger de stora delarna av offpisten som numera är hotell och stugor? Det enda jag kommer att tänka på är området under lilla Matterhorn där Skarsnuten med omkringliggande stugor ligger. Men det området har väl byggts ut kontinuerligt under typ 30 år? Jag kommer inte ihåg hur det såg ut där tidigare, men känns som att det är max 100 åkbara (och gissningsvis inte särskilt bra) höjdmeter som försvunnit.

Övrig byggnation uppe på bergssidorna (där det har funnits någon slags offpist värd namnet) är väl bara området runt Skigaarden, men där är det snarare max 20 höjdmeter i botten av just det området av Tindenskogen som försvunnit.

I övrigt finns det inget i vägen på de liftnära åken jag känner till (kan ha missat något/några åk):
Reidarskaret
Bowlen under Totten
Hollvinskogen
Ytorna mellan översta släpliftarna
Tindenskogen (förutom 20 fhm enligt ovan precis där)
Lilla Matterhorn (förutom möjligtvis i botten där Skarsnuten ligger)
Radiohytta
Gummiskogen. Här ska det dock byggas ny lift och nya pister enligt planerna. Bra för kapaciteten och åtkomligheten, sämre för hitta orört i gummiskogen.

Absolut har det byggts enorma komplex de senaste åren och det kan man tycka vad man vill om, men att de inkräktar på särskilt mycket bra åkning tycker jag inte.

Och att det är en no no att vara i Hemsedal på en lördag under hela säsongen har jag inte märkt av. På morgonen när alla ska upp från botten kan det vara lite köer men sen har det varit hur lugnt som helst. Obs, inte varit där på högsäsong. Flaskhalsen i botten ska ju förhoppningsvis också byggas bort med ny stollift därifrån enligt planerna.

Håller med i det mesta av kritiken mot Skistar i övrigt.

Är och har sedan 80-talet varit väldigt mycket i Hemsedal, ofta i form av en sk weekend warrior. På torsdag åker jag dit för tredje långhelgen denna säsong.

Var ligger de stora delarna av offpisten som numera är hotell och stugor? Det enda jag kommer att tänka på är området under lilla Matterhorn där Skarsnuten med omkringliggande stugor ligger. Men det området har väl byggts ut kontinuerligt under typ 30 år? Jag kommer inte ihåg hur det såg ut där tidigare, men känns som att det är max 100 åkbara (och gissningsvis inte särskilt bra) höjdmeter som försvunnit.

Övrig byggnation uppe på bergssidorna (där det har funnits någon slags offpist värd namnet) är väl bara området runt Skigaarden, men där är det snarare max 20 höjdmeter i botten av just det området av Tindenskogen som försvunnit.

I övrigt finns det inget i vägen på de liftnära åken jag känner till (kan ha missat något/några åk):
Reidarskaret
Bowlen under Totten
Hollvinskogen
Ytorna mellan översta släpliftarna
Tindenskogen (förutom 20 fhm enligt ovan precis där)
Lilla Matterhorn (förutom möjligtvis i botten där Skarsnuten ligger)
Radiohytta
Gummiskogen. Här ska det dock byggas ny lift och nya pister enligt planerna. Bra för kapaciteten och åtkomligheten, sämre för hitta orört i gummiskogen.

Absolut har det byggts enorma komplex de senaste åren och det kan man tycka vad man vill om, men att de inkräktar på särskilt mycket bra åkning tycker jag inte.

Och att det är en no no att vara i Hemsedal på en lördag under hela säsongen har jag inte märkt av. På morgonen när alla ska upp från botten kan det vara lite köer men sen har det varit hur lugnt som helst. Obs, inte varit där på högsäsong. Flaskhalsen i botten ska ju förhoppningsvis också byggas bort med ny stollift därifrån enligt planerna.

Håller med i det mesta av kritiken mot Skistar i övrigt.
Håller inte med dig men tänker inte lägga mer tid på att rota i det. Har haft säsongskort i 5 år i Hemsedal och varit där eller passerat varannan helg i många säsonger.

Är verkligen inte ensam om min åsikt, bara att surfa runt lite och sedan även göra lite jämförande kalkyler på bäddar kontra lift och pist och man förstår var fokus ligger.

Och jo, både ner från Ronitoppen mot centret och från Tindertoppen ner ligger numera enorma komplex, inte bara vid sidan utan även över pisterna.

Men bra om du tycker det är ok. Jag tjänar pengar på det.

Skigaarden - ett av flera komplex byggda mitt uppe på bergssidan i Hemsedal. Stör ingen åkning alls, eller?
resize.jpeg

Skarsnuten, också uppe på fjället. Här åkte vi förr off pist från Roni.

16042-org.jpeg

Skigaarden - ett av flera komplex byggda mitt uppe på bergssidan i Hemsedal. Stör ingen åkning alls, eller?Visa bilaga 24089

Skarsnuten, också uppe på fjället. Här åkte vi förr off pist från Roni.

Visa bilaga 24090
Se där ja, där är de 2 ställena jag nämnde.
Som sagt, översta bilden, max 20 fhm som man går miste om innan platten där byggnaderna står. Pisterna förbi där är ändå bara transportsträckor (platt som sagt) så om de har behövt flyttas på i sida för att få plats med byggnaderna spelar ingen som helst roll för åkningen.
Och Skarsnuten, max 100 fhm innan skogen nedan blir för tät. Fortfarande fin åkning från Ronin ner till det området men man missar det sista som sagt. Och det har man gjort sedan lång tid tillbaka. (Troligtvis sen innan Skistar köpte det?)
Men that’s it. Jämfört med åken jag nämnde är det långt ifrån stora offpistytor som försvunnit.
Gällande priser och antal bäddar kontra liftkapacitet och pistkm håller jag dock som sagt med i mycket av kritiken mot Skistar.

Se där ja, där är de 2 ställena jag nämnde.
Som sagt, översta bilden, max 20 fhm som man går miste om innan platten där byggnaderna står. Pisterna förbi där är ändå bara transportsträckor (platt som sagt) så om de har behövt flyttas på i sida för att få plats med byggnaderna spelar ingen som helst roll för åkningen.
Och Skarsnuten, max 100 fhm innan skogen nedan blir för tät. Fortfarande fin åkning från Ronin ner till det området men man missar det sista som sagt. Och det har man gjort sedan lång tid tillbaka. (Troligtvis sen innan Skistar köpte det?)
Men that’s it. Jämfört med åken jag nämnde är det långt ifrån stora offpistytor som försvunnit.
Gällande priser och antal bäddar kontra liftkapacitet och pistkm håller jag dock som sagt med i mycket av kritiken mot Skistar.
Där får vi nog ha avvikande åsikt då. Båda dessa ställen viktiga pistnära (som jag skrev) offpistområden som försvunnit. Det finns många andra mer exponerade off pist områden men Hemsedal åtnjuter ju verkligen inga stora nederbördsmängder och när det även är vindutsatt så ofta går dessa inte att nyttja. Dessutom skall ju nu dessutom gummiskogen exploateras. Bra att det äntligen byggs mer lift och pist men samtidigt en stor förlust för oss off pist älskare.

Dessutom tycker jag det är synnerligen otrevligt att åka omkring i ett bostadsområde generellt. I början av 2000-talet var det snack om en gondol upp från ursprungsbyn till skidområdet. Tänk om det det skulle ha blivit av och med all nybebyggelse koncentrerad dit. Snacka om nordens alpby och med orörd fjällupplevelse uppe i skidcentrat. Nu gnuggar taxinäringen händerna.

Där får vi nog ha avvikande åsikt då. Båda dessa ställen viktiga pistnära (som jag skrev) offpistområden som försvunnit. Det finns många andra mer exponerade off pist områden men Hemsedal åtnjuter ju verkligen inga stora nederbördsmängder och när det även är vindutsatt så ofta går dessa inte att nyttja. Dessutom skall ju nu dessutom gummiskogen exploateras. Bra att det äntligen byggs mer lift och pist men samtidigt en stor förlust för oss off pist älskare.

Dessutom tycker jag det är synnerligen otrevligt att åka omkring i ett bostadsområde generellt. I början av 2000-talet var det snack om en gondol upp från ursprungsbyn till skidområdet. Tänk om det det skulle ha blivit av och med all nybebyggelse koncentrerad dit. Snacka om nordens alpby och med orörd fjällupplevelse uppe i skidcentrat. Nu gnuggar taxinäringen händerna.
Ja vi får helt enkelt ha avvikande åsikter där.
Men helt med dig på att det optimala hade varit liftförbindelse från byn och utbyggnad där nere istället. Efter vad jag har förstått har det även varit Skistars inriktning och jobbats hårt på under lång tid, men att markägare stått i vägen för det. Tror jag sett en detaljplan över det också. Nu har de kanske gett upp de försöken.

Ja vi får helt enkelt ha avvikande åsikter där.
Men helt med dig på att det optimala hade varit liftförbindelse från byn och utbyggnad där nere istället. Efter vad jag har förstått har det även varit Skistars inriktning och jobbats hårt på under lång tid, men att markägare stått i vägen för det. Tror jag sett en detaljplan över det också. Nu har de kanske gett upp de försöken.
Nu har dom ju pist ner och pomalift halva vägen med förlängning indikerad så låter konstigt om markägarna är problemet. Men inget jag är insatt i.

Verkar alltid vara mark- eller myndighetsproblem i norden dock medans liftar går kors och tvärs i alperna?

Nu har dom ju pist ner och pomalift halva vägen med förlängning indikerad så låter konstigt om markägarna är problemet. Men inget jag är insatt i.

Verkar alltid vara mark- eller myndighetsproblem i norden dock medans liftar går kors och tvärs i alperna?
Det är markägare i vägen på flera ställen i alperna vad jag känner till.

OK. Inte vad jag känner till eller framför allt kan uppleva. Däremot dyker det väldigt ofta upp i diskussioner kring Skistar.
Nu har jag bott i alperna i många år och vet att det inte är friktionsfritt på många håll mellan markägare och liftbolag.

Förövrigt är det stora problem på andra ställen än där Skistar håller till på i Sverige oxå. Funäsdalen är ett exempel jag vet där det är problem med markägare om olika saker med.

Nu har jag bott i alperna i många år och vet att det inte är friktionsfritt på många håll mellan markägare och liftbolag.

Förövrigt är det stora problem på andra ställen än där Skistar håller till på i Sverige oxå. Funäsdalen är ett exempel jag vet där det är problem med markägare om olika saker med.
Alperna är ju enormt så oavsett vad man pratar om så finns ju det undantag och varianter. Typ som när jag diskuterade helgbelastning med Glisseur. Jag har säsongat här i 3 länder nu i 8 år, på ganska stora och högt belägna orter, som ju är populärt nu. Han påstod det är knökat på lördagar i alperna. Jag sade nej, inte min erfarenhet och kunde t.o.m. skicka live bildbevis. Då var jag plötsligt superjobbig och påstod att ingenstans i alperna fanns köer på lördagar. Vilket jag ju inte gjort.

Lite samma här, vi pratar om en totalt dominerande aktör på nordiska marknaden. Dess lift- och längdplaner berörs ofta och väldigt ofta nämns problem mer markägare och myndigheter.

I alperna går liftar ganska tätt över bergen och nya kabiner och liftar byggs eller har ganska nyligen byggts ganska friskt, kan jag tycka. Bara i Tyrolen, på ca 29x9 mil täcker Snow Card Tirol 90 destinationer med: 4.000 Pistenkilometer und 1.100 Pistenanlagen bietet die Snow Card. Rund 26.700 Tickets wurden in der vergangenen Wintersaison verkauft, so Hansjörg Kogler, Vorsitzender der Snow Card Tirol.2 okt. 2018, alltså grovt räknat 0,04 liftar per km². Lägg därtill St. Anton med Lech och Zürs med 88 liftar.

Försökte räkna ihop liftarna på ytan Sälen till Åre och innåt till Vemdalen. Grovt räknat 400. Andelen små t-krokar och knappliftar jämfört med alperna tror jag dock är ganska mycket högre. På en nästan obefolkad och mycket mer byggbar yta jämförelsevis. Ger 0,01 lift per km².

Lite off topic:
Snowcard Tirol kostar 946€, alltså ca 10400 kr för 4000 km. Ger 2,6 kr per pistkilometer, köpbar av alla året runt. 5 stora glaciärområden ingår från 1 oktober.

Skistar All winter 8995 för 284(?) pistkilometer i Sverige, ca 31 kr per pistkilometer. Med Trysil 24,8. Alltså 9,5 - 12 ggr dyrare.

Tror knappast 40-50 % av orterna/aktörerna i alperna har eller har haft stora problem med sina bybor eller myndigheter, baserat på slutresultatet i alla fall och alltså måste man ju kunna föra en generell diskusion om fenomenet utifrån den jämförelsen utan att fokusera på undantag.

Senast ändrad:

Apropå mark; man undrar om stughetsen i Norden kommer av vår natur; våra backar tillåter massbebyggelse, medan alpernas branter inte gör det? :)

KÄRA SKRIVBORDSKRIGARE

Kom ihåg att respektera varandra även när ni har olika åsikter, det är en medmänniska som sitter på andra sidan skärmen. Det är inte OK att gå till personangrepp eller hiva ur sig allehanda förolämpningar.

Jag har städat upp lite å tråden nu (från både före och efter den första uppmaningen från mod att tänka på vad ni skriver) och delat ut en hög varningar.

Nu ger vi det ett försök till, men det börjar bli tröttsamt att spendera tid på att rensa ut ert dravel. Jag spenderar hellre den tiden med att åka skidor eller planera nästa tur.

Funderar på en ny tråd - ”Skistar - Just det här gjorde ni inte så bra - men vi tycker inte att allt som händer norr om Sveg är ert fel eller att allt ni gör är dåligt, och vi gillar era aktieägare (dvs bl a oss själva) och älskar Åre och vi försöker verkligen förstå varför ni drar längdspår på en myr som inte alltid fryser och vi lovar att ta med egna skiftnycklar nästa gång vi passerar Tväråvalvets liftar”

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp