Nu har jag bott i alperna i många år och vet att det inte är friktionsfritt på många håll mellan markägare och liftbolag.
Förövrigt är det stora problem på andra ställen än där Skistar håller till på i Sverige oxå. Funäsdalen är ett exempel jag vet där det är problem med markägare om olika saker med.
Alperna är ju enormt så oavsett vad man pratar om så finns ju det undantag och varianter. Typ som när jag diskuterade helgbelastning med Glisseur. Jag har säsongat här i 3 länder nu i 8 år, på ganska stora och högt belägna orter, som ju är populärt nu. Han påstod det är knökat på lördagar i alperna. Jag sade nej, inte min erfarenhet och kunde t.o.m. skicka live bildbevis. Då var jag plötsligt superjobbig och påstod att ingenstans i alperna fanns köer på lördagar. Vilket jag ju inte gjort.
Lite samma här, vi pratar om en totalt dominerande aktör på nordiska marknaden. Dess lift- och längdplaner berörs ofta och väldigt ofta nämns problem mer markägare och myndigheter.
I alperna går liftar ganska tätt över bergen och nya kabiner och liftar byggs eller har ganska nyligen byggts ganska friskt, kan jag tycka. Bara i Tyrolen, på ca 29x9 mil täcker Snow Card Tirol 90 destinationer med: 4.000 Pistenkilometer und 1.100
Pistenanlagen bietet die
Snow Card. Rund 26.700 Tickets wurden in der vergangenen Wintersaison verkauft, so Hansjörg Kogler, Vorsitzender der
Snow Card Tirol.2 okt. 2018, alltså grovt räknat 0,04 liftar per km². Lägg därtill St. Anton med Lech och Zürs med 88 liftar.
Försökte räkna ihop liftarna på ytan Sälen till Åre och innåt till Vemdalen. Grovt räknat 400. Andelen små t-krokar och knappliftar jämfört med alperna tror jag dock är ganska mycket högre. På en nästan obefolkad och mycket mer byggbar yta jämförelsevis. Ger 0,01 lift per km².
Lite off topic:
Snowcard Tirol kostar 946€, alltså ca 10400 kr för 4000 km. Ger 2,6 kr per pistkilometer, köpbar av alla året runt. 5 stora glaciärområden ingår från 1 oktober.
Skistar All winter 8995 för 284(?) pistkilometer i Sverige, ca 31 kr per pistkilometer. Med Trysil 24,8. Alltså 9,5 - 12 ggr dyrare.
Tror knappast 40-50 % av orterna/aktörerna i alperna har eller har haft stora problem med sina bybor eller myndigheter, baserat på slutresultatet i alla fall och alltså måste man ju kunna föra en generell diskusion om fenomenet utifrån den jämförelsen utan att fokusera på undantag.