Varning för att linan brister i SkiStars ankarliftar!

TotteL

Medlem
Var med om en mycket obehaglig incident i Björnenliften, hade mycket väl kunnat sluta med att jag blivit förlamad eller mist livet!!
När jag åkte släplift i ett mycket brant uppförsbacke brast plötsligt linan till ankaret varmed jag åkte baklänges i en snabbt accelererande hastighet i ca 15-20 meter, varefter färden fortsatte på rygg med huvudet före!! in i skogen!! Stannade med huvudet någon dm från en stor gran!! Hade huvudet gått mot trädet så hade detta slutat mycket olyckligt…..
Som tur var blev resultatet enbart sträckningar i nackens och ena höftens muskler och en rejäl chock. Har alltid under drygt 45 års skidåkning i Åre litat på att SkiStars liftar är ett säkert sätt att ta sig upp på berget, efter denna händelse känns det verkligen inte så.
Speciellt när svaret från de ansvariga på SkiStar är att ”detta händer ibland”. Om det händer så är ju förmodligen risken extra stor att det händer i branta partier….. där risken för en allvarlig skada så klart är extra stor. I kommunikationen med SkiStar framkom inte alls någon ambition att analysera hur linan lossnade från ankaret, brast den eller släppte fästanordningen och hur gammal var linan? Detta borde ju vara självklar för att minska risken att detta händer flera gånger….
Mitt råd till de som åker med SkiStars släpliftar är: var beredd på att linan plötsligt kan gå av!!
Vad jag förstår så finns det bara ett sätt att minska risken för detta - byt ut linorna till nya oftare än vad som görs. Även om det minskar vinsten i företaget, säkerheten för SkiStars kunder borde vara viktigare än så!!
PS I går hände det igen!! Två av mina vänner åkte släplift i Tegefjäll, i ett brant parti släppte ankaret från linan och de åkte plötsligt i hög hastighet bakåt i liftspåret och en av dem hamnade mot ett träd. Som genom ett under så klarade han sig utan allvarligare skador. Den andra av dem fick ont i ryggen av fallet.
Vad håller ni på med SkiStar?!!!
Torsten Larsson, skidåkare i Åre sedan drygt 40 år

Ring Aftonbladet eller Expressen och se om de vill göra en artikel? Då kan bemötande från skistar nog, helt plötsligt bli ett annat.

Oj. Det här hänt i många olika anläggningar. Det har inget med Skistar att göra utan det händer i ALLA anläggningar.

Har hänt i Schweiz för mig, i Sälen, i en knapplift i Gränsen och många andra ställen. Det är verkligen ingen ovanlighet.

Man bör vara medveten om den risken i alla ankarliftar.

Sedan kan jag tycka att på en seriös anläggning så har man lite mer att säga sin kund än "shit happens"

Nummer två så har ju 1000m sittliften rasat med folk på den så att lita på skistar är inte helt lätt.

Man bör vara medveten om den risken i alla ankarliftar.

Sedan kan jag tycka att på en seriös anläggning så har man lite mer att säga sin kund än "shit happens"

Nummer två så har ju 1000m sittliften rasat med folk på den så att lita på skistar är inte helt lätt.
För det händer bara i Skistars liftar att något går fel? Kan räkna upp många exempel på att sittlifter, gondoler och andra liftar rasar, går baklänges och så vidare.

För det händer bara i Skistars liftar att något går fel? Kan räkna upp många exempel på att sittlifter, gondoler och andra liftar rasar, går baklänges och så vidare.
Jag sa att jag har svårt att lita på skistar, varför tror du att jag automatiskt litar då på alla andra och bara hatar skistar???

Generellt tror jag de flesta anläggningar är som allt annat i vuxen världen, betydligt sämre än vad man kan tro.

Jag sa att jag har svårt att lita på skistar, varför tror du att jag automatiskt litar då på alla andra och bara hatar skistar???

Generellt tror jag de flesta anläggningar är som allt annat i vuxen världen, betydligt sämre än vad man kan tro.
Så tror jag du skulle behöva att praktisera i en skidanläggning och se hur mycket det servas på en liftanläggning. Det är mycket service på på varje anläggning varje vecka…

Händer oftare än man tror oftast vid påstigningen eller andra situationer där det kan bli ett ryck. Ingen släplift är 100%.
Men Skistar som är en så stor aktör borde kanske ändå göra mer än bara rycka på axlarna åt det när en brusten lina resulterar i det som TS beskriver. Skulle vara oerhört billigt för Skistar att be om ursäkt och bjuda på lunch/middag efter en sådan händelse.

Händer oftare än man tror oftast vid påstigningen eller andra situationer där det kan bli ett ryck. Ingen släplift är 100%.
Men Skistar som är en så stor aktör borde kanske ändå göra mer än bara rycka på axlarna åt det när en brusten lina resulterar i det som TS beskriver. Skulle vara oerhört billigt för Skistar att be om ursäkt och bjuda på lunch/middag efter en sådan händelse.
Nu vet jag inte hur många restauranger de driver men det blir nog många luncher i så fall på en säsong. (Tror inte de driver någon i Åre?)

Hanteringen från skistar säger jag inget om men detta händer titt som tätt och även med helt nya linor (jag har jobbat i skidlift). Är ju ingen fara direkt, bara att bromsa och åka åt sidan. Är ju inga liftspår som är brantare än backarna och man har ju inget momentum bakåt, snarare tvärt Om så hur man skulle skena in i träd förstår jag inte riktigt.

Läskigare då att linan kan snärta tillbaka och träffa personen i ansiktet.

Hände mig i Sälen, bara att slänga knappen åt sidan så ingen åker på den och svänga åt sidan. Det kan hända och händer, man får helt enkelt vara lite vaken precis som att vilt springer över bilvägar så man inte kan sitta och dagdrömma. Sen kan de ju alltid bemöta det lite bättre.

Uppenbarligen händer det. Har inte varit med om det själv så det skulle vara intressant att veta vad som är den svaga punkten. Att dom skyller på att linor går av är ju bara löjligt med tanke på utvecklingen inom den industrin de senaste 30 åren. Skulle i princip vara helt omöjligt med rätt tamp/lina. Men väljer lifttillverkare samt anläggningar att köpa in billig skitlina förstår jag att dom går av

Har råkat ut för det vid påstigning. Helt odramatiskt.

Man skall nog inte vara allt för säker på att det inte skulle kunna leda till en längre bakåtåkning och närkontakt med annan gäst, annat träslag eller annan typ av terräng om det händer i ett brantare parti. Det är inte givet hur snabbt man reagerar och att man gör det på rätt sätt. Visst, den som hänger i parken hela dagarna kommer väl att klara sig ur det med ett snyggt trick, men vi andra som mest åker i en riktning kastas snabbt ut en bit utanför komfortzonen. För att inte tala om hur det vore för någon som åker någon vecka om året eller ännu mindre.

Hanteringen från skistar säger jag inget om men detta händer titt som tätt och även med helt nya linor (jag har jobbat i skidlift). Är ju ingen fara direkt, bara att bromsa och åka åt sidan. Är ju inga liftspår som är brantare än backarna och man har ju inget momentum bakåt, snarare tvärt Om så hur man skulle skena in i träd förstår jag inte riktigt.

Läskigare då att linan kan snärta tillbaka och träffa personen i ansiktet.

Här tappar åkaren knappen/ankaren men hade ju lika gärna kunnat bero på att linan går av.
Givetvis är detta något som kan hända ( liftstol föll i min hemmabacke men givetvis åker vi de ändå) men att det inte är någon fara direkt håller jag inte med om. Jag är ganska säker på att jag hade tagit mig ur situationen oavsett om jag ramlade i liften eller var på väg att bli pååkt men mina barn hade inte löst det.
För nått år sedan hände en liknande olycka i Källviken i Falun. Brutna ben som resultat.
Nog för att Skistar får en del skit på forumet men detta kan hända i vilken lift som helst.
Edit: stavar som en kråka.

En bekant var med om liknande grej i Åre över julen. Han körde ner med ankaret till dalstationen och killen i liften sa "jaha, vad ska jag göra med den".

Man kan tycka att grejerna inte ska gå sönder i början av säsongen...

Jag litar på att alla gamla rävar här har rätt i att såna här incidenter sker, oavsett operatör eller anläggning.

Däremot kan man tycka att bemötandet brister en hel del. Jag tror att med vanan och erfarenheten av såna här incidenter så tappar liftbolaget känslan för hur andra kan uppleva incidenten. Ingen klockren jämförelse men det har ju hänt ett gäng gånger att man träffat sjukvårdspersonal som är superkompetent inom det medicinska men som verkar sakna inlevelseförmåga och man går därifrån med en känsla av att man precis träffat en kvacksalvare. Det är ju sen gammalt att hanterandet av och informationen kring ett faktiskt skeende ofta är betydligt viktigare än det faktiska skeendet.

Min syster var med om det nu i vinter i brant isig backe och är man inte beredd på det så kan man glida en bra bit innan det tar stopp.
Jag tänker att det viktigaste för de flesta är att man inte möts av kommentaren ”sånt händer” utan att man visar förståelse för att folk kanske blir lite skrämda/chockade i vissa fall.

Handhavandefel kan vara ännu värre. Som när jag ~8 år gammal ramlade och fastnade med ankaret under jackan och släpades på mage hela vägen upp till toppen. Ingen fysisk skada skedd men sådana skratt kanske man inte ska bjuda medåkare på.

Pangade linor har jag också råkat ut för och dessa är rätt odramatiska. Vill man anklaga Skistar för det så kan man lika gärna anklaga dom för skoskav och dålig andedräkt också.

Pangade linor har jag också råkat ut för och dessa är rätt odramatiska. Vill man anklaga Skistar för det så kan man lika gärna anklaga dom för skoskav och dålig andedräkt också.
odramatiskt för folk som kan hantera skidor /bräda ja men risken är när det är mindre erfarna som råkar ut för det. Sen är frågan om mindre erfarna bör åka i brantare släpliftar utan att veta/träna på att lösa situationen som kan uppstå.
Sen vad Skistar har med min personliga hygien att göra förstår jag verkligen inte, ingen kanon jämförelse men vi struntar i den nu.

Tjena
Det blir väl lite som en trasig skiva här, att det händer.
Man ser ju "tomma" ankarhållare på liftvajrarna lite titt som tätt.

Såg det hända första gången i onsdags när dom före i liften klev på liften, odramatiskt när det händer vid påstigning. Kan hålla med om att det är långt ifrån alla som skulle klara det odramatiskt vid ett brantare parti utan förvarning.

Däremot tror jag faktiskt att det är lite av en säkerhetsfunktion. Det måste nog finnas en "felande länk" som kan släppa om t.ex. ankaret skulle fastna på något sätt. Tänk själv om du råkar hamna ikläm mellan ett ankare och en liftstolpe, eller krokar i ankaret vid avstigningen. Då vill man nog att det ska gå av än att man ska klämmas sönder.

Jag har också varit med om det, två gånger. Ingen trevligt upplevelse, som definitivt ska minimeras så långt det är rimligt.
Som havreboll var inne på ovan så är jag mest orolig för snärten från linan. Fick en rejält svullen tumme ena gången, hade inte velat få den i ansiktet, så jag har alltid skidglasögon på mig i ankarliften.

Uppenbart finns det en risk, särskilt för nybörjare, när linan brister.
Står det något i "lilla gula" eller någon annanstans om rutiner eller uppförande vid sådana tillfällen? Är för lat för att kolla upp det själv 😆

Det här utvecklas till en av de lärorikare trådarna. Med tanke på hur ofta det händer så tycker jag att det mest upprörande är att det inte finns någon information om det vid liftarna. För det är en jädra skillnad på att vara medveten om att det kan hända och ha lite mental beredskap för det än att det bara plötsligt händer.

Det här utvecklas till en av de lärorikare trådarna. Med tanke på hur ofta det händer så tycker jag att det mest upprörande är att det inte finns någon information om det vid liftarna. För det är en jädra skillnad på att vara medveten om att det kan hända och ha lite mental beredskap för det än att det bara plötsligt händer.
När jag har haft snowboardskola har vi pratat om och tränat på hur vi gör om linan går av. Barn är ofta ovetande om att det ens kan ske.

Jag litar på att alla gamla rävar här har rätt i att såna här incidenter sker, oavsett operatör eller anläggning.

Däremot kan man tycka att bemötandet brister en hel del. Jag tror att med vanan och erfarenheten av såna här incidenter så tappar liftbolaget känslan för hur andra kan uppleva incidenten. Ingen klockren jämförelse men det har ju hänt ett gäng gånger att man träffat sjukvårdspersonal som är superkompetent inom det medicinska men som verkar sakna inlevelseförmåga och man går därifrån med en känsla av att man precis träffat en kvacksalvare. Det är ju sen gammalt att hanterandet av och informationen kring ett faktiskt skeende ofta är betydligt viktigare än det faktiska skeendet.
Så är det. Basalt och grundläggande kundbemötande.
Särskilt om man tar så bra betalt för sina liftkort.

Det borde man verkligen. Nu går jag själv på autopilot när jag går in i en ankarlift, men kan aldrig minnas att jag sett/hört någon sådan varning.

Det slår mig nu att en del ankarliftar går i avskilda liftgator där man är separerad från övriga backen med snövallar/skog. Då är det kanske inte så skoj för en nybörjare att plötsligt åka baklänges och inte veta hur de ska ta sig därifrån.

Du duckar frågan - klokt.

Jag tänker, tvärtemot dig tydligen, att den som äger och driver en anläggning har nån sorts ansvar för hur den fungerar.
Som jag skriver i tidigare inlägg så checkas lifterna konstant under säsongen så jag vet inte riktigt vad Skistar har gjort för fel? Och jag poängtera i flera inlägg att detta händer på alla anläggningar för att det blir slitage på grejorna. Och slitaget kan komma framkomma av många olika saker. Och gå olika fort beroende på kundernas beteende i liftarna bland annat. Såg senast en ankarlift gå sönder för 45 minuter sedan i en anläggning som inte är skidstad. Ingen som klagade vad jag märkte när de kom ner med liften till dalstationen.

Som jag skriver i tidigare inlägg så checkas lifterna konstant under säsongen så jag vet inte riktigt vad Skistar har gjort för fel? Och jag poängtera i flera inlägg att detta händer på alla anläggningar för att det blir slitage på grejorna. Och slitaget kan komma framkomma av många olika saker. Och gå olika fort beroende på kundernas beteende i liftarna bland annat. Såg senast en ankarlift gå sönder för 45 minuter sedan i en anläggning som inte är skidstad. Ingen som klagade vad jag märkte när de kom ner med liften till dalstationen.

Ok om du har inside information om Skistars säkerhets- och underhållsarbete.

Att liftlinor gör sönder här och där händer och kan vara rena olyckor eller bero på t ex eftersatt underhåll. Dina resonemang tyder på att du utesluter det senare. Du samtidigt t o m anger användarnas beteende som en orsak.

När min bil går sönder skulle jag inte acceptera den typen av svar från tillverkaren, men Skistar är ju Skistar.

Om någon i en annan tråd här t ex är missnöjd med tådelen på sin techbindning, skulle du då direkt utesluta att tillverkaren har något med saken att göra?

Och om backarna och liftarna i Åre faktiskt skulle fungera bättre än andra - har det inte heller med Skistar att göra?

Ok om du har inside information om Skistars säkerhets- och underhållsarbete.

Att liftlinor gör sönder här och där händer och kan vara rena olyckor eller bero på t ex eftersatt underhåll. Dina resonemang tyder på att du utesluter det senare. Du samtidigt t o m anger användarnas beteende som en orsak.

När min bil går sönder skulle jag inte acceptera den typen av svar från tillverkaren, men Skistar är ju Skistar.

Om någon i en annan tråd här t ex är missnöjd med tådelen på sin techbindning, skulle du då direkt utesluta att tillverkaren har något med saken att göra?

Och om backarna och liftarna i Åre faktiskt skulle fungera bättre än andra - har det inte heller med Skistar att göra?
Har jobbat på skidorter i över 25 år totalt. På alla möjliga positioner så det är bara vad jag vet vi har gjort eller kollegor har gjort under säsongen varje vecka under våran regelbundna service.

Men det räknas väl inte för så är man väl för Skistar-frälst att påstå att de inte är ansvariga för att en Lina går av.

Fortfarande går linor av i alla anläggningar så ser inte att Skistar skall vara värre än någon annan anläggning.

Har sjäv ingen insideinfo varken från lifttillverkare eller anläggningar men har jobbat proffesionellt inom segling och där skulle ovan problem med linor som går av likt beskrivet med liftarna vara helt oacceptabelt. Faktumet kvarstår att linorna är av extremt dålig kvalitet eller så är det som någon skrev tidigare att dom har väldigt låg bråttgräns pga säkerhetsskäl!? Om det är det sistnämnda alternativet skulle jag inte ta på mig att jobba med underhåll av dom då det skulle krävas dagliga genomgångar av samtliga linor i så fall.

Jag ska inte heller generalisera gällande kvalitet på underhåll men får nog påtala varje dag jag åker ankarlift för personalen i liften om linor som är så slitna att dom snart kommer gå av. Och det är inte skador på linorna som uppkommit pga plötslig yttrebelastning utan pga långvarigt slitage. Har klivit av och bytt ankare ett flertal gånger. Kan inte påstå att liftpersonalen gjort någon speciell anteckning kring vilken specifik ankarlift det var utan främst sagt tack då ska vi kolla på det och så fortsätter liften att rulla på som vanligt

Hände mig för något år sedan i Norrbacken i Järvsö i brantaste delen innan avstigning. Fick en liten vridning i knät i försöket att stoppa den ofrivilliga bakåtåkningen. Inte helt lätt i branten! Tog med mig bygeln till liftpersonalen som likt TS inte visade något större intresse. Svårt att se att Skistar är en större bov än andra.

TS beskriver verkligen med dramatik när linan går av, hus Skistar brister med sitt säkerhetsarbete. Om man sätter det i sitt sammanhang skedde det i Björnenliften, en nybörjarbacke. Liftsnören kan gå av. Av mina 5000 skiddagar så ha det kanske hänt 10 gånger? Då brukar man svänga baklänges åt sidan. Få stopp på någon meter.
Det är olyckligt att TS gjorde sig illa, åkte baklänges i 15-20 meter (nästan en prestation att lyckas få upp farten så i denna lilla backe). Jag hoppas TS kryar på sig.
Men ska man riskminimera precis allt med skidåkning, utgå från att alla gäster kan göra det tokigaste man kan göra vid varje enskilt tillfälle, då är det inte längre utförsåkning i den form vi är vana att ha i Sverige. Har åkt en del i USA, där liftägaren är livrädd för stämningar. Det blir löjligt, men med min syn att se på det.
Jag vet att Skistar i Åre och andra liftanläggningar i Sverige håller koll på sina liftar, att ett snöre går av är ingen katastrof. Det var därför TS blev bemött på det sätt han blev. Det är ingen man gör en utredningskommission för, utan rätt och slätt sådant som händer. Hade TS direkt svängt åt sidan, en hockeystopp baklänges, hade det inte blivit så dramatiskt.

Linor som har hög hållfasthet, likt de rep som används vid klättring, segling och andra aktiviteter hade kunnat leda till relativt allvarliga klämskador, människor som släpas land och rike runt osv. För att inte tala om vajrar som hade spårat ur när byglar fastnar i ting.

Jag förstår att det kan vara obehagligt att en lina går av, eller i vissa fall även smärtsamt. I kontrast till att bli träffad av en vajer är det skonsamt.

Att inspektera samtliga medbringare dagligen hade lett till avsevärt mycket högre liftkortspriser. Eventuellt till låg eller ingen nytta då även nya linor kan brista. De anläggningar jag haft insikt i har haft, i mina ögon, goda rutiner för underhåll och inspektion. Men det sagt är det klart att oförutsedda saker kan ske ändå. Precis som med de flesta mekaniska ting.

Jag tycker att detta är oacceptabelt. Bara för att det händer så ska man väl inte acceptera det. Verkar ju helt katastrofalt att inte liftägaren inte har ett rapporteringssystem där incidenterna rapporteras och därefter åtgärdas. Jag är tämligen säker på att detta är en underhållsfråga, vilket kan undvikas med frekventa inspektioner och byte efter ett visst antal timmar. I min lokala backe har vi en ny släplift sedan två säsonger, och redan första året syntes slitage på linorna vid infästningen mot bygeln. I år har flera linor gått av, några med dramatiska konsekvenser (erfarna tränare som har ett knippe portar på axeln och snöret ryker i brantaste partiet - jag menar det hade kunnat gå riktigt illa, trots dessa åkares enorma erfarenheter). Att kvaliteten/konstruktionen är undermålig är nog ett rimligt påstående.

Nä, jag tror det är ovana att jobba med säkerts- och underhållsarbete. Dessutom verkar flera ha upplevt ett oacceptabelt bemötande av liftägaren.

Detta måste med ganska enkla medel reduceras till nästan noll. Obegripligt att så många verkar tycka att detta är något man måste räkna med och att man inte påverkas om man är en cool freerider.

Linor som har hög hållfasthet, likt de rep som används vid klättring, segling och andra aktiviteter hade kunnat leda till relativt allvarliga klämskador, människor som släpas land och rike runt osv. För att inte tala om vajrar som hade spårat ur när byglar fastnar i ting.

Jag förstår att det kan vara obehagligt att en lina går av, eller i vissa fall även smärtsamt. I kontrast till att bli träffad av en vajer är det skonsamt.

Att inspektera samtliga medbringare dagligen hade lett till avsevärt mycket högre liftkortspriser. Eventuellt till låg eller ingen nytta då även nya linor kan brista. De anläggningar jag haft insikt i har haft, i mina ögon, goda rutiner för underhåll och inspektion. Men det sagt är det klart att oförutsedda saker kan ske ändå. Precis som med de flesta mekaniska ting.
Köper helt att man använder linor med lägre brottgräns ur ovan resonemang. Skulle dock vilja veta hur dom räknat med tanke på hur mkt olika åkare belastar linan.

Dock kvarstår faktumet sett till hur majoriteten av alla linor ser ut att antingen så har man snålat och köpt in billig lina från början eller så är underhållsarbetet eftersatt. Med tanke på vad du beskriver @Jarle att även nya linor går av så är det något som är fel.

Har inte stött på någon annan "industri" som använder tamp/linor, och då pratar vi inte sportaktiviteter, där man skulle acceptera ovan med svaret att sånt händer. Verkligen ingen kritik mot någon av er som kommenterat ovan men om det är så anläggningarna ser på det är måste jag säga att det är både oproffesionellt och okunnigt. Självklart kan olyckor alltid ske men i det här fallet skulle majoriteten av alla dessa incidenter kunna undvikas.

Svaren ni som råkat ut för det verkar ju återspegla anläggningarnas inställning och nonchalans från början.

Senast ändrad:
Den enda gång detta har hänt mig var i Verbier då snöret går av i startrycket och rappar mig på benet. Det gjorde skitont.
Då jag var bekant med liftskötarna i fråga garvar dom bara åt mig och kallar mig djävla looser, på franska då alltså.
Förstklassigt kundbemötande!:)

Tillbaka
Topp