Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vändburg hade jag inte koll på. 😅 Hus på Fårö i släkten, varit på Sudret ett fåtal gånger. Bättre koll på raukarna i norr.
Nu på förmiddagen har jag också sett en del kalksten, tex de här bekanta topparna. Från vilken kabinbana tog jag bilden?
1694863750444.jpeg

Kan det vara Luftseilbahn Lungern-Turren?
Så är det! Enda liften som finns kvar från det tidigare skidområdet Lungern - Schönbüel som gick i konkurs. Kabinbanan uppgraderad till senaste teknik och moderna kabiner sen dess. Ger fin utsikt över Obwalden med sjöarna och Pilatus i norr, och som synes fin utsikt mot Wetterhorn-massivet i söder.
Körde en lite vandring däruppe, var svalt pga föhn längs med kammarna men två kungsörnar som belöning! 🦅
Bild mot norr:
1694866386526.jpeg

Kör på @STORPOTATEN

Så är det! Enda liften som finns kvar från det tidigare skidområdet Lungern - Schönbüel som gick i konkurs. Kabinbanan uppgraderad till senaste teknik och moderna kabiner sen dess. Ger fin utsikt över Obwalden med sjöarna och Pilatus i norr, och som synes fin utsikt mot Wetterhorn-massivet i söder.
Körde en lite vandring däruppe, var svalt pga föhn längs med kammarna men två kungsörnar som belöning! 🦅
Bild mot norr:

Kör på @STORPOTATEN
Tjusigt värre, påminner om min morgonpromenad här i fjollträsk. ☝️ 🫣

Här ser vi ett trevligt område, perfekt för enkla/korta toppturer. Vad heter toppen till höger?
1694866723411.png

Bild mot norr:
Visa bilaga 25919
Kör på @STORPOTATEN
Jasså har Lungern fått ge upp också!?! Jag hade en fin dag efter ett snöfall där, då jag o frugan låg och körde varv på var i lössnön runt den lilla släpliften…
Trist att så många småställen får ge upp…

Jasså har Lungern fått ge upp också!?! Jag hade en fin dag efter ett snöfall där, då jag o frugan låg och körde varv på var i lössnön runt den lilla släpliften…
Trist att så många småställen får ge upp…
Ja, typ 10 år sen. Var tydligen rätt misskött från vad jag hört. Både underhåll och ekonomi. "Fördelen" är väl att det nu är ett lättillgängligt turområde.

Tyvärr har jag ingen bra bergsbild på lager, men som ateist har jag så klart en kyrka att fråga om.
Varför var den här kyrkan omtalad för ett 30-tal år sedan…?
1694876596537.jpeg

Det är Schweiz i alla fall (min granne, liftbyggarna, har lärt mig att där kör de med fackverkskonstruktion på liftstolparna;)
Det gjorde de även i Österrike för många år sedan. I min barndom såg släpliftarna ut så där också. Men inte längre, din iakttagelse om Schweiz är helt korrekt.

Det gjorde de även i Österrike för många år sedan. I min barndom såg släpliftarna ut så där också. Men inte längre, din iakttagelse om Schweiz är helt korrekt.
Klart det är Schweiz, ser ju en viss orts ”Matterhorn” i bakgrunden. ;) 🏔️
Men långt från alla liftstolpar här är byggda med fackverk.

Senast ändrad:
Du har ju censurerat tavlan, inte sjyst.
Visa bilaga 25942

Och de har ju sitt Arosa Bärenland där. Med typ björnar. Och björnar och sånt?
Ja, precis. Weisshornbahns dalstation precis bredvid tågstationen med linjen från Chur och Obersee. Vid mellanstationen har de sitt ”Björnland”. Känns iaf lite bättre än björnparken i Bern…
1694959041039.jpeg

Dags för @STORPOTATEN i rundpingisen då.

Snödjup

Tillbaka
Topp