Laga pjäxor eller köpa nya?

Trille

Medlem
Har upptäckt att det har blivit groppar på klacken bak på mina pjäxor från mina bindningar, är det värt att försöka göra nånting åt eller är det nya som gäller?
Är väldigt nöjd med pjäxorna i övrigt!

Det är ett par Fischer vacuum RC4 130 från 2013 (tror jag) körda typ 1-2 veckor per år, bindningen är en Marker Jester.

bifogar bilder

Alla svar uppskattas!

Bilagor

• 20230925_125921[1].jpg
    20230925_125921[1].jpg
    610.5 KB · Besök: 167
  • 20230925_125925[1].jpg
    20230925_125925[1].jpg
    687.4 KB · Besök: 143
  • 20230925_125946[1].jpg
    20230925_125946[1].jpg
    690.7 KB · Besök: 154
  • 20230925_125954[1].jpg
    20230925_125954[1].jpg
    574.1 KB · Besök: 144
Hmm, är bindningen rätt justerad så den ligger an ordentligt mot pjäxan. Så den trycker både neråt och framåt ordentligt (förspänning).
Det där var illa, något måste det vara!

Markers Jester- och Griffon-hälar gör sådär med pjäxorna. Mina ser dock långt ifrån lika illa ut. Gissar att du kör med rätt mycket förspänning?

Svårt att sia om det påverkar funktionen, det måste nog testas för att se om bindningen fortfarande håller sina värden. Å andra sidan ska häldelen bara hålla ner hälen och lösa ut uppåt och klarar den det borde det vara ok. Fast med 10 år gamla prylar kanske det börjar bli dags för nytt hur som helst :)

Hmm, är bindningen rätt justerad så den ligger an ordentligt mot pjäxan. Så den trycker både neråt och framåt ordentligt (förspänning).
Det där var illa, något måste det vara!
Ja det ska den vara, ställt in så den enligt konstens alla regler. Aldrig haft problem med hur/när de löser ut.
Har märkt att min hälklack är något högre än på farsans pjäxor och han har inte tillstymmelse till märken, men han har inte heller likadana bindningar. Tycker dock inte den lilla höjdskillnaden borde spela så stor roll, skiljer nån mm

Markers Jester- och Griffon-hälar gör sådär med pjäxorna. Mina ser dock långt ifrån lika illa ut. Gissar att du kör med rätt mycket förspänning?

Svårt att sia om det påverkar funktionen, det måste nog testas för att se om bindningen fortfarande håller sina värden. Å andra sidan ska häldelen bara hålla ner hälen och lösa ut uppåt och klarar den det borde det vara ok. Fast med 10 år gamla prylar kanske det börjar bli dags för nytt hur som helst :)
Okej det visste jag inte, tack för upplysningen :) Kan man göra nått åt det?
Har relativt hög DIN-inställning då jag har en tendens att åka ganska aggresivt och helst inte vill att bindningen löser i onödan.

Vad jag har märkt så funkar det fortfarnade, inga konstiga "tjuvlösningar" eller likande på någon av vårens skidresor. Tänker mest att det kan bli svårt för bindningen att greppa så häldelen "halkar av", och vill ju helst inte att dom ska släppa mitt under ett åk 🙃 ja har funderat på nya men dom är enormt sköna så tänkte det var värt att kolla om man kan göra nått innan man köper nytt

Om du tror det stör funktionen, glappar, så är det mycket lätt att sätta "lifters" på undersidan pjäxan (den ser inte ut att ha gripwalk etc, då är det lätt) och sedan fräsa ovansidan. Då kommer du ner till ej skadad plast.

Om man har 3/ 5 mm lifter fräser man ovansidan med lika mycket. Det gör butiker som håller på med racing. Mig veterligen Alpingaranget, Udéns, Hamra, Skistarshop och den nya butiken i Vemdalen, Hanson och Skidport i Åre Dalskidan i Sälen och kanske några till?

Har haft samma problem med Salomon sth2 bindningar men aldrig med Markers bindningar. Borde ju inte vara olika höjd på klacken på pjäxor men låter som det kanske är anledningen.

[Redigerat: googlade lite. Nej, det funkar nog inte:
En annan lösning är att skruva dit "beast dynafit power insert". Men då blir det kanske för mycket slitage på bindningen istället. Vet inte heller om de passar i vanliga alpinbindningar eller i dina pjäxor.] @MP1 :s lösning verkar bra men det ändrar väl lutningen på pjäxan (delta), men det kanske är för lite för att märkas.
Jag har förresten märkt på mina griffon att det ibland fastnar snö inne i tådelen så att pjäxan inte går hela vägen in. Då kommer bakbindingen fel och kan skada klacken bak. Så hur hamnar bakbindingen när det är snöfritt/inomhus?

Senast ändrad:
En annan lösning är att skruva dit "beast dynafit power insert". Men då blir det kanske för mycket slitage på bindningen istället. Vet inte heller om de passar i vanliga alpinbindningar eller i dina pjäxor.] @MP1 :s lösning verkar bra men det ändrar väl lutningen på pjäxan (delta), men det kanske är för lite för att märkas.
Jag har förresten märkt på mina griffon att det ibland fastnar snö inne i tådelen så att pjäxan inte går hela vägen in. Då kommer bakbindingen fel och kan skada 'läppen' bak. Så hur hamnar bakbindingen när det är snöfritt/inomhus?
Har också råkat ut för att det fastnar snö i tådelen, då blir det så klart mer tryck, brukar då vara svårt att ens få i pjäxan då marker redan från början är rätt tighta med rätt förspänning. Kansje är så att slitaget uppstår i samband med att du trycker i pjäxan pga att klacken inte kommer ner riktigt under kanten på bindningen innan du trycker ner pjäxan.

Har också råkat ut för att det fastnar snö i tådelen, då blir det så klart mer tryck, brukar då vara svårt att ens få i pjäxan då marker redan från början är rätt tighta med rätt förspänning. Kansje är så att slitaget uppstår i samband med att du trycker i pjäxan pga att klacken inte kommer ner riktigt under kanten på bindningen innan du trycker ner pjäxan.
Samma här. Eller att det (iofs ovanligare och mindre sannolikt) legat tjock snö under klacken som då inte kommit tillräckligt långt ner i bindningen. Man får nästan intrycket från bilderna att det snarare handlar om några enstaka rejäla "felklick" snarare än "långvarigt gnagande snedslit" under ett decennium av skidåkning.

Om man jämför med mina pistpjäxor som kanske går ca: 70 dagar av 110-130 per säsong liftburet.
Dom är fyra år = 280 åkdagar.
Mycket Griffon13, gillar den arbetshästen.
Jester och diverse andra.
Det finns inte antydan till sånt slitage som Ts har, så jag undrar….
Har tyvärr inte någon bra idé vad det är, men något lurt är det.

Om du tror det stör funktionen, glappar, så är det mycket lätt att sätta "lifters" på undersidan pjäxan (den ser inte ut att ha gripwalk etc, då är det lätt) och sedan fräsa ovansidan. Då kommer du ner till ej skadad plast.

Om man har 3/ 5 mm lifter fräser man ovansidan med lika mycket. Det gör butiker som håller på med racing. Mig veterligen Alpingaranget, Udéns, Hamra, Skistarshop och den nya butiken i Vemdalen, Hanson och Skidport i Åre Dalskidan i Sälen och kanske några till?
Har funderat på det, får kanske gå till Alpingaraget (bor i stockholm) och kolla vad dom säger. Inga gripwalk, bara en liten utbytbar plastdel längst bak under hälen. Funderar mest på om det är värt det med tanke på pjäxornas ålder och om det kommer hända samma sak igen.

Har funderat på det, får kanske gå till Alpingaraget (bor i stockholm) och kolla vad dom säger. Inga gripwalk, bara en liten utbytbar plastdel längst bak under hälen. Funderar mest på om det är värt det med tanke på pjäxornas ålder och om det kommer hända samma sak igen.
Det kostar 750kr att montera lifters hos AG. Jag skull nog titta efter nya pjäxor ändå.

Jag har förresten märkt på mina griffon att det ibland fastnar snö inne i tådelen så att pjäxan inte går hela vägen in. Då kommer bakbindingen fel och kan skada klacken bak. Så hur hamnar bakbindingen när det är snöfritt/inomhus?
Brukar vara noga med att ta bort snö från både pjäxa och bindning, har inte sett att det har fastnat i tådelen men är absolut möjligt.

Vad jag kan se sitter pjäxan som den ska i bindingen men kan ta bilder lite senare när jag kommer hem

Samma här. Eller att det (iofs ovanligare och mindre sannolikt) legat tjock snö under klacken som då inte kommit tillräckligt långt ner i bindningen. Man får nästan intrycket från bilderna att det snarare handlar om några enstaka rejäla "felklick" snarare än "långvarigt gnagande snedslit" under ett decennium av skidåkning.
Brukar vara väldigt noga med att det inte ska vara snö under pjäxan, tror snarare på nån form av "felklick" men vet inte när det ska ha skett, borde man inte märka det när det händer? burkar försöka vara noga :)

Det kostar 750kr att montera lifters hos AG. Jag skull nog titta efter nya pjäxor ändå.
Känns nästan mer rimligt att köpa nya då, men vore kul att få reda på varför det har blivit så mycket slitage så det inte händer igen..
Inte haft bindningarna alls lika länge som pjäxorna och inte märkt nått innan jag köpte bindningarna

Om man jämför med mina pistpjäxor som kanske går ca: 70 dagar av 110-130 per säsong liftburet.
Är en väldigt bra bindning gillar den annars, men nånting måste vara lurt..
Känns konstigt om det skulle vara så mycket mjukare plast i pjäxorna, dom ska ju ändå tålas att åka med

Har haft samma problem med Salomon sth2 bindningar men aldrig med Markers bindningar. Borde ju inte vara olika höjd på klacken på pjäxor men låter som det kanske är anledningen.
Kan absolut vara det men tycker groparna inte borde bli djupare än höjdskillnaden då(?), skiljer typ 1mm

Känns nästan mer rimligt att köpa nya då, men vore kul att få reda på varför det har blivit så mycket slitage så det inte händer igen..
Inte haft bindningarna alls lika länge som pjäxorna och inte märkt nått innan jag köpte bindningarna
Har du förspänningen rätt inställd samt att AFD-platta ska stå på rätt höjd om dina bindningar är den modellen som man skruvar fram rätt höjd? Dessa har inget med DIN-inställning att göra.

Äldre jester är ökänd för att göra detta med hälklackar på högre DIN-värden, ju högre värde och mjukare plast i pjäxan, desto mer slitage

@Trille glappar det inte och löser ut som det ska? Annars är det ju bara att åka. Pjäxan i fråga är en av många det sista decenniet som har begåvats med mjukare plast av olika anledningar.

Tio år gamla, 750:- hmm.
Det har ju hänt en del på pjäxfronten sen dess.
Kolla efter nya när dom rear ut fjolårets.
Techfäste kanske, så är du framtidssäkrad om du vill börja knata.

Kan absolut vara det men tycker groparna inte borde bli djupare än höjdskillnaden då(?), skiljer typ 1mm
Nej det är sant, du får kolla hur det ser ut när du trycker i pjäxan och hur/var kanten på bindningen träffar klacken på pjäxan. Har för mig att mina duke pt16 är rätt tighta också.

Har du förspänningen rätt inställd samt att AFD-platta ska stå på rätt höjd om dina bindningar är den modellen som man skruvar fram rätt höjd? Dessa har inget med DIN-inställning att göra.
Ja det ska dom vara, plockade ner dom och dubbrelkolla och allt är rätt inställt vad jag kan se

Justerings skruven bak ligger kant i kant med höljet som den ska, (tyvärr ingen bild på det)

Bilagor

• 20230928_160319[1].jpg
    20230928_160319[1].jpg
    689.3 KB · Besök: 89
  • 20230928_155708[1].jpg
    20230928_155708[1].jpg
    769.7 KB · Besök: 94
  • 20230928_155643[1].jpg
    20230928_155643[1].jpg
    533.8 KB · Besök: 96
  • 20230928_155627[1].jpg
    20230928_155627[1].jpg
    898.5 KB · Besök: 94
Äldre jester är ökänd för att göra detta med hälklackar på högre DIN-värden, ju högre värde och mjukare plast i pjäxan, desto mer slitage

@Trille glappar det inte och löser ut som det ska? Annars är det ju bara att åka. Pjäxan i fråga är en av många det sista decenniet som har begåvats med mjukare plast av olika anledningar.
Jaha det visste jag inte det förklarar väl varför det ser ut som det gör :)

Inget glapp vad jag har märkt och korrekta utlösningar hittils!
Men plasten i pjäxorna är förvånandsvärt mjuk för att vara så pass lastbärande som klacken ändå är, inte tänkt på det innan..

Tio år gamla, 750:- hmm.
Det har ju hänt en del på pjäxfronten sen dess.
Kolla efter nya när dom rear ut fjolårets.
Techfäste kanske, så är du framtidssäkrad om du vill börja knata.
Får nog bli ett par nya ändå, tycker dansläge verkar trevligt och techfäste är nog bra för nästa köp av bindning blir nog nån hybrid variant :)
Redan börjat knata i dessa med en Baron, dock har det fungerat över förväntan på de turer som redan gjorts (<1h)

Nej det är sant, du får kolla hur det ser ut när du trycker i pjäxan och hur/var kanten på bindningen träffar klacken på pjäxan. Har för mig att mina duke pt16 är rätt tighta också.
Ja dom är tighta men kan inte se att dom sitter konstigt
se ovan för bilder

Idag finns ju hybridpjäxor med rejält gåläge och ett åkläge som räcker gott och väl för oss vanliga amatörer. Med ett par såna och valfri hybridbindning eller ren pin kommer helt ny (lättare) värld att öppna sig.
Har du väl provat kommer du aldrig se tillbaks igen.
Det sätter jag min gamla malätna tyrolerhatt på, fast den är så sunkig så den vill du inte ha!
Men vilka minnen🍻, fan nu tittade jag tillbaka. Ajaj!

Gamla Fischer vaccuum har väldigt mjuk plast som slits snabbt. Sådär blir alla pjäxor med den plasten. Finns det skäl till att de slutade med den.

Tillbaka
Topp