10+ år gamla pjäxor. Fördelar med att köpa nya?

Sinclairwilde

Ny medlem
Har ett par Rossignol pjäxor som är 10 år gamla. Satans sköna och varma så jag bävar lite inför att ställa frågan, men har det hänt något på pjäxfronten de senaste 10 åren som gör att jag borde investera i ett par nya? Har flyttat till lite nordligare breddgrader i landet och skidåkningen är mycket mer lätttillgänglig nu. Detta har fått mig på köpartankar vad gäller ett par nya pjäxor.

Senast ändrad:
känns som det hänt en hel del... men jag var 10 bast när du senast använde dem så vad vet jag.. haha

det har ju hänt helt sjukt mycket och jag kan lova att du hittar pjäxor idag som sitter bättre, är skönare och varmare än de gamla du har. jobbar själv i butik och många kommer in med sina gamla rariteter till "pjäxor" och säger att de är de skönaste någonsin. men så får man dem att köra ner foten i en ny pjäxa och man öppnar en helt ny värld för dem. rätt säker på att samma sak kommer gälla för dig.
en del saker blir bättre med åren men pjäxor är inte en utav dom!

Här sitter man och läser tre svar på raken som ger mig "yes, mer pengar till nya skidor" tankar. Sen kommer ett fjärde svar och bekräftar mina inneboende misstankar. Aj! ;) Tack för Era svar! Jag får sätta mig på en testbänk och prova pjäxor och se om Babylons portar öppnar sig för mina fötter. Vem vet, skidköpet kanske får vänta tills nästa år...

K_Skold sa:
det har ju hänt helt sjukt mycket och jag kan lova att du hittar pjäxor idag som sitter bättre, är skönare och varmare än de gamla du har. jobbar själv i butik och många kommer in med sina gamla rariteter till "pjäxor" och säger att de är de skönaste någonsin. men så får man dem att köra ner foten i en ny pjäxa och man öppnar en helt ny värld för dem. rätt säker på att samma sak kommer gälla för dig.
en del saker blir bättre med åren men pjäxor är inte en utav dom!
? :D:D

Vad jag känner till har inget så väsentligt hänt på skofronten de senaste 10 åren så att det skulle vara skäl till att byta ut ett par väl fungerande pjäxor (oavsett vilka nya superduperrevolutionerande nyheter tillverkarna påstår sig ha byggt in i årets modeller). Har jag ett par bra pjäxor kör jag dem tills de faller i bitar ...

Ta en titt på årets Stroltz , men jag tror visst de utvecklat spännena! (?).

;-) / MM

Äh, så jefla mycket har det inte hänt på pjäxmarknaden. Det är ju till och med så att gamla designer tas upp igen och säljs som nyheter (fulltilt). Inget ont om tredelsskal dock, det är the shit om du frågar mig.
Däremot tror jag plasten i dina skal har mattats och innerskorna kan vara rätt slutkörda. Att pjäxan är skön är ju inget som garanterar att den är optimal för din åkning. Givetvis omöjligt att säga utan att ha sett dina gamla rariteter... Men sitter pjäxan som ett smäck är det väl bara att tuta och köra så länge det går.

Att få bra passform är lättare än någonsin tack vare formgjutna sulor och bättre innerskor, så det ska du inte oroa dig alltför mkt den dagen du köper nya.
Jag tycker du ska ta dig till en butik, prova runt lite, och bilda dig en egen uppfattning om vad du behöver. Att prova kostar ju inget... Läs även välj-rätt-pjäxa-guiden här på freeride.

Instämmer med de flesta ovan, sålänge de sitter bra och är sköna så behåll dem! Det finns ingen garanti att nya skulle vara bättre. Märker du att de börjar flexa eller på annat sätt begränsar dig i din åkning så kan det vara läge att byta; men så verkar det inte som det är, så kör på!! Ta ett par dagar ledigt från jobb och stick och åk för pengarna istället.

Tack för alla svar! Schyst o höra lite olika åsikter. Ska ta mig till en redig alpinbutik och prova pjäxor. Allt eftersom jag har läst är det många som talar för formgjutna sulor. Skräddarsydda skjortor blir ju alltid najs, och skräddarsydda skor blir alltid belvämare än att bara ta ett par på hyllan, så det börjar kanske bli dags att bli lite fåfäng med pjäxorna också. ;)

Sinclairwilde sa:
Tack för alla svar! Schyst o höra lite olika åsikter. Ska ta mig till en redig alpinbutik och prova pjäxor. Allt eftersom jag har läst är det många som talar för formgjutna sulor. Skräddarsydda skjortor blir ju alltid najs, och skräddarsydda skor blir alltid belvämare än att bara ta ett par på hyllan, så det börjar kanske bli dags att bli lite fåfäng med pjäxorna också. ;)
Skräddarsydda skjortor är ju alltid najs, men formgjotns sulor är en helt annan dimension an "najsighet". En investering väl värd pengarna om du frågar mig!
Gör du ett par formgjutna sulor idag kan du bara flytta över dem till ditt nästa par pjäxor ifall du köper nya senare. Så länge de är fräscha förstås... :)

Tillbaka
Topp