Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Som jag fattar det är ju säkring av systemet vid dåligt väder anledningen.

Mycket möjligt att något snille på Skistar har såld idéen om en racinglift till skidförbundet, men i huvudsak handlar det om att säkra liftkapacitet samt åkytor för turister under blåsiga dagar,

Det som är riktigt bra är att nedre lundsrappet blir tillgänglig för nivå blå vilket idag er mestadels tom, då insteget är antigen rött (med transport från gästrappet) eller svart vilket gör att den fina blåa pisten är näst intill outnyttjad.

Som jag fattar det är ju säkring av systemet vid dåligt väder anledningen.

Mycket möjligt att något snille på Skistar har såld idéen om en racinglift till skidförbundet, men i huvudsak handlar det om att säkra liftkapacitet samt åkytor för turister under blåsiga dagar,

Det som är riktigt bra är att nedre lundsrappet blir tillgänglig för nivå blå vilket idag er mestadels tom, då insteget är antigen rött (med transport från gästrappet) eller svart vilket gör att den fina blåa pisten är näst intill outnyttjad.
Sant, det är inte dumt att utnyttja hela ytan.
Har tänkt på det när jag åkt ner mot VM8an att det är en hel del snöig åkyta som är outnyttjad.
Inte dumt att man kan åka där icke-racedagar.
Och som man säger; att låta folk åka på en av Åres finaste ytor, även om man inte behöver åka de allra brantaste partierna.

Sant, det är inte dumt att utnyttja hela ytan.
Har tänkt på det när jag åkt ner mot VM8an att det är en hel del snöig åkyta som är outnyttjad.
Inte dumt att man kan åka där icke-racedagar.
Och som man säger; att låta folk åka på en av Åres finaste ytor, även om man inte behöver åka de allra brantaste partierna.
Lundsrappet är bästa backen. Rolig kombination av brant och en välpreparerad backe för carving.

Det är ju ganska trevligt att liften går hela vägen till Årevägen. Då kan man ju ta buss/taxi/bil dit, bli avlämnad och åka upp i systemet.

Tar tillbaka min invändning. :)

Någon som har uppdaterad status kring liftbyggnationerna i Sadeln? Är det redo för öppning när snön är på plats? Är det ”bara” Liften i den gamla liftgatan som byggs eller även andra nya liften som de berättat om?

Jag antar att det inte händer ngt vid Lundsgården?

Den gamla släpliften i Sadeln som revs för x-antal år sedan kommer stå färdig vid öppningen av Sadeln i år. Denna lift kommer inte ta oss över till Åre by vilket Skistar vet att dem kommer få skit för. Därför är det klart att en extra släplift Getvalsliften kommer stå färdig till nästa år. Detta bekräftades under Åre Destinationsmöte i onsdags
1000005129.png

Den gamla släpliften i Sadeln som revs för x-antal år sedan kommer stå färdig vid öppningen av Sadeln i år. Denna lift kommer inte ta oss över till Åre by vilket Skistar vet att dem kommer få skit för. Därför är det klart att en extra släplift Getvalsliften kommer stå färdig till nästa år.
Kanske inte med ungar i släptåg, men det kommer ju helt klart gå att ta sig från Sadelliften till backarna ner mot byn.

Den gamla släpliften i Sadeln som revs för x-antal år sedan kommer stå färdig vid öppningen av Sadeln i år. Denna lift kommer inte ta oss över till Åre by vilket Skistar vet att dem kommer få skit för. Därför är det klart att en extra släplift Getvalsliften kommer stå färdig till nästa år. Detta bekräftades under Åre Destinationsmöte i onsdagsVisa bilaga 27172
Utgår Getvalsliften från där restaurang Kastrullen ligger idag, eller tänker jag fel?

Förr i tiden (innan sadelexpressen) gick det ju utmärkt att ta sig till Åre. Kanske är toppstationen flyttad?
Åkte den då men minns inte exakt var toppstationen låg. Misstänker dock att det var typ där Sadelexpress toppstation ligger idag för jag minns att den var galet flack på toppen.

Utgår Getvalsliften från där restaurang Kastrullen ligger idag, eller tänker jag fel?
Nej, då tittat du i fel gryta. :) Kastrullen syns på kartan rakt nedanför "n" i Sadelliften.

Jag tror Sadelliften kan bli ett bra tillskott om de låter den gå även medan Sadelexpress är igång. Förhoppningsvis många som kommer att nöja sig med de blå backarna som nås från den så att trycket på Sadelexpress minskar.

Runt Getvalsliften borde det gå att lägga en del riktigt snälla och fina nybörjarbackar med go fjällkänsla.

Det här har vi ju diskuterat tidigare i tråden - att dessa två liftar inte kommer ge någon ny åkning. Skulle ju vara om det går att skapa någon backe ovanför Getvalsliften i så fall.

Ska bli spännande att se hur de löser korsningarna mellan nya sadelliften och befintliga backar :)

Den gamla släpliften i Sadeln som revs för x-antal år sedan kommer stå färdig vid öppningen av Sadeln i år. Denna lift kommer inte ta oss över till Åre by vilket Skistar vet att dem kommer få skit för. Därför är det klart att en extra släplift Getvalsliften kommer stå färdig till nästa år. Detta bekräftades under Åre Destinationsmöte i onsdagsVisa bilaga 27172
Tack för tydlig och bra information!

Inget nytt om Lundsgården på mötet?

Jag såg en video från Whistler där man åkte Peak-2-Peak och kom att tänka på Åres egna potentiella sådana.
Nu när Rödkullen mer eller mindre är spikat så lär det blir aktuellt igen.

Det slog mig dock; vore det inte en idé att när man ändå bygger den, förlänga den upp till Olympiaplatån?
Dvs Tegefjäll-Rödkullen-Olympiaplatån?

Då hade både Rödkullen och Tegefjäll//Duved haft en snabb väg upp till Olympiaplatån och Högzon/Gästrappet.
Tänker mig en semi-detachable gondol så att de kan köras separat om vindförhållanden kräver det.

Bilagor

• peak2peak.png
    peak2peak.png
    539.5 KB · Besök: 163
Jag såg en video från Whistler där man åkte Peak-2-Peak och kom att tänka på Åres egna potentiella sådana.
Nu när Rödkullen mer eller mindre är spikat så lär det blir aktuellt igen.

Det slog mig dock; vore det inte en idé att när man ändå bygger den, förlänga den upp till Olympiaplatån?
Dvs Tegefjäll-Rödkullen-Olympiaplatån?

Då hade både Rödkullen och Tegefjäll//Duved haft en snabb väg upp till Olympiaplatån och Högzon/Gästrappet.
Tänker mig en semi-detachable gondol så att de kan köras separat om vindförhållanden kräver det.

Tillför inte mycket åkning (transportsträcka tillbaka till rödkullen), så pengarna går säkert att använda till något bättre.

Vi behöver inte flera skidåkare snabbt till Högzon, det behövs mera åkytor och effektiva lifter som fungerar med vind upp till 16-20 ms.

Transportlift mellan Åre och Tege kostar en massa pengar och tillför lite eller inget i effektivitet eller åkyta.

Bussen fungerar utmärkt och kostar minimalt i drift och underhåll. Se den som en kabinbana som tar 50 personer/vända, går på väg i stället för kabel. Den svänger dessutom ner till stationen 😀

Vi behöver inte flera skidåkare snabbt till Högzon, det behövs mera åkytor och effektiva lifter som fungerar med vind upp till 16-20 ms.

Transportlift mellan Åre och Tege kostar en massa pengar och tillför lite eller inget i effektivitet eller åkyta.

Bussen fungerar utmärkt och kostar minimalt i drift och underhåll. Se den som en kabinbana som tar 50 personer/vända, går på väg i stället för kabel. Den svänger dessutom ner till stationen 😀

Ja bussar är överhuvudtaget undervärderade som transportmedel. Vägar finns redan överallt, elbussar finns tillgängliga etc etc. Ingen dyr och oflexibel infrastruktur att bygga ut som banvall/räls för spårvagn/tåg eller liftstolpar som isar igen.
Fast bussar är inte lika "metrosexual" som spårburen trafik och genererar färre mysiga konferensresor till kommungubbarna som ska mutas och besluta.

El-bussar upp till Åreskutan - minns var ni läste det först! Jag skojar bara nästan.

Problemet med att skapa mer åkyta (i vindskyddade områden) är att det troligen gör hela området ännu mer känsligt för skyfall som i somras, samt att det kommer kräva ännu mer konstsnö. Så antingen hittar men ett nytt berg (lös Huså) eller så kanske man bör inse att det inte är en bra ide att bygga fler hus (snarare borde man slutat för slutat för länge sedan).

Renfjället finns väl i en del bakhuvuden... Vore ju dock bra om man kunde maximera/optimera åkning och liftar på skutan först, på ett hållbart sätt alltså. Och de begränsningar som finns där (ekonomi, markägare mm) finns väl överallt.

Problemet med att skapa mer åkyta (i vindskyddade områden) är att det troligen gör hela området ännu mer känsligt för skyfall som i somras, samt att det kommer kräva ännu mer konstsnö. Så antingen hittar men ett nytt berg (lös Huså) eller så kanske man bör inse att det inte är en bra ide att bygga fler hus (snarare borde man slutat för slutat för länge sedan).
Bra poäng, frågan är om skyfallsproblematiken inte löses bäst genom att låta de faktiska åar och raviner som går ner till Åresjön ha lite överflödeskapacitet. Då har vattnet någonstans att ta vägen.

Byggs Rödkullen så kommer många av dessa de facto vilja ta sig upp dit. Bättre då att undvika att de kloggar igen de redan idag hårt ansatta liftarna.

Peak2Peak mellan Mullfjället och Åreskutan hade fördelat ut åkare och öppnat upp för folk att testa nya nedfarter.
Klart bussen finns, men tror fler hade tagit sig till Mullfjället om man kunde göra det medelst skidor. :)

Sen borde man som bekant öppna upp Mullfjällets högzon med liftar upp till toppen från Tege och/eller Duved. Riktigt fint berg som knappt används.

Klart bussen finns, men tror fler hade tagit sig till Mullfjället om man kunde göra det medelst skidor. :)
Jo men man får ta av sig skidorna i en gondol också.

Åres utbyggnadsmöjligheter ligger trots allt i lågzon. Vädret däruppe går inte att göra något åt. Varför drar man inte Rödkullen och Bräckeliften längre ner? Markägarproblem där med?

Fast bussar är inte lika "metrosexual" som spårburen trafik och genererar färre mysiga konferensresor till kommungubbarna som ska mutas och besluta.

El-bussar upp till Åreskutan - minns var ni läste det först! Jag skojar bara nästan.

Ja, bygga monument är det många som vill göra. Exempelvis jubileumslinbanestolletyget som de höll på med i Göteborg?

Vem vill uppe till högzon om det blåser 16+ m/s? 🤔
Ingen vill till Högzon i 16+ m/s, om du läser mitt inlägg så syftar jag på mera åkytor och kapacitet som kan användas i dåligt väder.

Till exempel Rödkullen kan bli utmärkt område om en express dras från sydväst om Bräcke till trädgränsen nära toppen av Rödkullen över före detta 720.

Annan lift som skulle kunna ge nya ytor är dra express från Vik och ersätta Högåslifte

Västre Ravin är ju en annan tänkbar yta som nu som offpiståkning egentligen blir säkrad som om det vore en del av anläggningen. Kan ju like gärna bygga en riktig pist där då ytan sällan störs av vinden. Som offpist skulle i alla fall jag uppskatta en pist ner i mitten, med offpiståkning på ”väggarna” säkrat av tryckluft och pistörer.

Jag stötte på detta gamla djupdykande dokument från 2005:

Där stötte jag bl.a. på denna bild över planerade "Entréer till skidområdet" där man bl.a. har en skidlift och nedfart borta vid Brunkulla/Bageriet & rullband upp för Stationsvägen och från torget till Stjärntorget.

Men det jag särskilt lade märke till var en planerad lift och nedfart till/från Högåsen i östra Åre.
Jag har nämnt att jag tycker man borde göra med av Totthummeln och tydligen fanns det planer på att få till en nedfart på en del av den. Vilket förklarar tunneln under "Totthyllan" ovanför sjukhuset.
Tror mig luskat ut var på en Enirokarta man menade att liften och nedfarten skulle gå. Intressant tanke helt klart.

Bifogar urklipp från planen från 2005 och mitt kluddande på Eniro (samt Högåsliften för lättare orientering).

Bilagor

• östraåre1.png
    östraåre1.png
    513 KB · Besök: 244
  • östraåre2.png
    östraåre2.png
    504.8 KB · Besök: 234
Jag stötte på detta gamla djupdykande dokument från 2005:

Där stötte jag bl.a. på denna bild över planerade "Entréer till skidområdet" där man bl.a. har en skidlift och nedfart borta vid Brunkulla/Bageriet & rullband upp för Stationsvägen och från torget till Stjärntorget.

Men det jag särskilt lade märke till var en planerad lift och nedfart till/från Högåsen i östra Åre.
Jag har nämnt att jag tycker man borde göra med av Totthummeln och tydligen fanns det planer på att få till en nedfart på en del av den. Vilket förklarar tunneln under "Totthyllan" ovanför sjukhuset.
Tror mig luskat ut var på en Enirokarta man menade att liften och nedfarten skulle gå. Intressant tanke helt klart.

Bifogar urklipp från planen från 2005 och mitt kluddande på Eniro (samt Högåsliften för lättare orientering).
Fascinerande hur lite av det som planerats 2005 som faktiskt har förverkligats så här 18 år senare. Stationshuset, VM-arenan osv inför VM 2007 - javisst, men sen då? Nu tänker jag främst på alla byggen som är rödmarkerade i dokumentet.

Liften från Tottens by upp mot Högåsen är ju märkligt att man inte fått till mha av alla boende. Tänker på Tege som lyckades skrapa ihop en sittlift - här handlar det väl troligen om en släplift som bara gynnar de som bor i området och den borde ju bara kosta en bråkdel.

Tillbaka
Topp