Skidor till junior som åker överallt

Eken08

Medlem
Ej expert på ämnet men vill gärna ge sonen 9 år (146cm lång) rätt verktyg. Han har gått igenom alla steg i skidskolan och kör korrekt carving, samtidigt som han tycker om off-pist och park.

Utifrån vad det finns mest av på skidorterna blir det mest pist, där han inte vill få sämre förutsättningar, men tycker nog ändå att off-pist och park är roligast.

Vilken typ av skida passar bäst om en bara vill köpa ett par? Tar gärna även tips på modell.

Jag googlade runt en massa eftersom jag behöver ett par 135or till min son. Men dom roliga juniorkidorna börjar på 140 och uppåt.

Kanske Salomon QST Jr, eller Line bacon shorty kan vara nått?

Har bägge som vuxenskidor och dom är toppen för lite allt möjligt, dock ingen erfarenhet av barn versionen men dom har bra omdömen...

Jag har nyss köpt ett par Völkl Revolt Jr 138 cm till min 9-åring (han är ca 138 cm). Den skidan räknar jag med ska funka så gott som överallt. Förra säsongen åkte han på K2 Juvy som han gillade på alla underlag.

Saxat från random nätbutik...

"...Völkl Revolt Jr är en mycket bra allround twintip modell som inte begränsar de yngre ungdomarna till enbart Funpark användning. REVOLT JR passar lika bra till carvingskida som rolig friåkning. Detta är en av få junior twintip på marknaden med full träkärna och viktanpassat flex som både har direktionell form och riktigt bra belag för bästa glid. Uppdaterad tip-&-tail rocker-konstruktion gör den lätt att få på kant och gör den lättsvängd. Samma design som alla Völkls X-games vinnare använder!

• Konstruktion: Träkärna
  • Rocker: Tip & Tail
  • Skärning: 106-74-99 mm (138 cm)
  • Radie: 13 m (138 cm)
  • För vem: Medelgod
  • För vad: pist, park, skog..."

Jag har nyss köpt ett par Völkl Revolt Jr 138 cm till min 9-åring (han är ca 138 cm). Den skidan räknar jag med ska funka så gott som överallt. Förra säsongen åkte han på K2 Juvy som han gillade på alla underlag.

Saxat från random nätbutik...

"...Völkl Revolt Jr är en mycket bra allround twintip modell som inte begränsar de yngre ungdomarna till enbart Funpark användning. REVOLT JR passar lika bra till carvingskida som rolig friåkning. Detta är en av få junior twintip på marknaden med full träkärna och viktanpassat flex som både har direktionell form och riktigt bra belag för bästa glid. Uppdaterad tip-&-tail rocker-konstruktion gör den lätt att få på kant och gör den lättsvängd. Samma design som alla Völkls X-games vinnare använder!

• Konstruktion: Träkärna
  • Rocker: Tip & Tail
  • Skärning: 106-74-99 mm (138 cm)
  • Radie: 13 m (138 cm)
  • För vem: Medelgod
  • För vad: pist, park, skog..."
Freerides guide

Tack, verkar toppen! Fråga, vad är skälet till att du köpt längd lika med sonens längd? Frågar enbart utifrån att jag förstått att allmän riktlinje för barn är längd minus 10 cm (även om ovan länkad guide slutar vid 140); tänker om jag bör köpa 138 eller 148 cm.

Freerides guide

Tack, verkar toppen! Fråga, vad är skälet till att du köpt längd lika med sonens längd? Frågar enbart utifrån att jag förstått att allmän riktlinje för barn är längd minus 10 cm (även om ovan länkad guide slutar vid 130); tänker om jag bör köpa 138 eller 148 cm.
Eftersom det är en twintip så blir själva åkytan lite kortare. Men hade det varit en ren pistskida så hade jag gått på 10 cm kortare än hans längd.

Samma med K2 Juvy 129 cm som han bara ville åka på förra säsongen då han tyckte att den var mycket roligare och mer mångsidig. Han hade även ett par Salomon QST Jr 120 cm men de rörde han inte efter han fick Juvyn under fötterna.

Eftersom det är en twintip så blir själva åkytan lite kortare. Men hade det varit en ren pistskida så hade jag gått på 10 cm kortare än hans längd.

Samma med K2 Juvy 129 cm som han bara ville åka på förra säsongen då han tyckte att den var mycket roligare och mer mångsidig. Han hade även ett par Salomon QST Jr 120 cm men de rörde han inte efter han fick Juvyn under fötterna.
Jag förstår, tack!

En sista fråga, för mig som är obekant med twintip; hur mkt sämre, om något, blir (blev K2:n) i pist jfr med en ren pistskida (ej race)? Kanske en orättvis fråga, men för mig att få en uppfattning.

Jag förstår, tack!

En sista fråga, för mig som är obekant med twintip; hur mkt sämre, om något, blir (blev K2:n) i pist jfr med en ren pistskida (ej race)? Kanske en orättvis fråga, men för mig att få en uppfattning.
Ja alltså, när jag frågar honom så hade han inget att anmärka på, och ville aldrig byta trots att pistskidan hade varit ett bättre val kanske vid vissa förhållanden. Han har åkt i tre år nu men aldrig gått i skidskola om det nu har någon betydelse, men skulle inte påstå att han kör korrekt carving. Han gillar park, skog, puder osv men visst blir det mest pist, och han kör obehindrat på alla underlag oavsett typ av skidor.

Men du behöver inte stirra dig blind på Revolt. Kolla in det här "fyndet" på Rustlern som Bultfeber tipsar om.

Min son är 10 nu och har åkt offpiste och park väldigt mycket dom senaste åren. Hade också problem att hitta i kortare längder innan han kunde gå på Bent Chetler mini 133 som sen blev 143. Förra året fick han ett par SGN Rabbagast 145 som han verkligen älskar. Han kör den överallt även park och känner att den är väldig lekfull fast går att kötta på.
Ett stort problem jag ser är att dom flesta tillverkarna gör antingen twintips eller freeride skidor till barn. Man vill ju ha en bc twin som funkar överallt.

Bägge mina körde på begagnade Völkl Katana Jr tror jag det var. Jag älskar Rustler själv men antingen så fans den inte då eller var för dyr.
Nu kör bägge barnen på Rustler 10&11 samt Sheeva 10

Vi har gått igenom en rad olika skidor för barnen de senaste åren på det temat du beskriver. Bådas favorit har varit K2 Mindbender JR (85 mm midja).

Tillräckligt mycket sväng för att vara kul i pisten och ger bra flyt i offpisten. Framför allt är det väldigt lätt vilket har varit mycket uppskattat

Vi har gått igenom en rad olika skidor för barnen de senaste åren på det temat du beskriver. Bådas favorit har varit K2 Mindbender JR (85 mm midja).

Tillräckligt mycket sväng för att vara kul i pisten och ger bra flyt i offpisten. Framför allt är det väldigt lätt vilket har varit mycket uppskattat
Skulle inte direkt säga att Mindbender passer till park. Inte direkt nån twintip.

Nytt år nya skidor.

Köpte Völkl racetiger förra året till nu 10-åringen. Fortsätter fungera tillräckligt bra utanför pisten.

Samtidigt som jag letar ny Racetiger undersöker jag alternativ, kan Head Supershape vara en likvärdig skida?

För 8-åringen som inte än kör carving och på samma märke, kan Head the Link Pro vara lämplig?

Jag googlade runt en massa eftersom jag behöver ett par 135or till min son. Men dom roliga juniorkidorna börjar på 140 och uppåt.

Kanske Salomon QST Jr, eller Line bacon shorty kan vara nått?

Har bägge som vuxenskidor och dom är toppen för lite allt möjligt, dock ingen erfarenhet av barn versionen men dom har bra omdömen...
Min son hade Völkl Confession Jr 153 10-11år och därefter Line SFB Shorty 165cm, Åkte mest park och skog/offpist med dem men även pist på rena skär. Kan rekommendera båda om han kan åka bra på skär i pisten nu

Som nämnts tidigare är Rustler grymma skidor! äldre barnen kör på 10:an och yngsta har just växt ut Team Jr. kan rekommendera!

Dotter (14) har kört Cochise JR och nu Rustler. Hon är sjukt nöjd med dem. Hon trycker på ganska hårt i hög fart och säger att de är väldigt stabila. Sonen (11) är en parkråtta och har kört Revolt och ska nu byta till Armada ARV. Får lite känslan av att Armada är lite sämre byggkvalite baserat på att hans första Armada när han var nybörjare, separerade. Dock har jag inte så stora förhoppningar på parkskidor över huvud taget. De slits

Tack för alla tips! För Rustler (antar JR), vad rekommenderar ni för längd? Sonen är 153cm lång och van åkare.

Senast ändrad:
Det är inte så viktigt med materialet nu för tiden. Även de absolut billigaste skidorna är så otroligt bra jämfört med det vi växte upp på. Det är viktigare i den åldern att de har skidor som vill ha så att de vill ut och åka. Färg de gillar, cool grafik etc. Köp ett par ”coola” twin tips som han vill ha så kommer han villa åka mer.

Mina barn kör på de billigaste men åker ifrån de flesta vuxna åkarna ändå.

Dotter (14) har kört Cochise JR och nu Rustler. Hon är sjukt nöjd med dem. Hon trycker på ganska hårt i hög fart och säger att de är väldigt stabila. Sonen (11) är en parkråtta och har kört Revolt och ska nu byta till Armada ARV. Får lite känslan av att Armada är lite sämre byggkvalite baserat på att hans första Armada när han var nybörjare, separerade. Dock har jag inte så stora förhoppningar på parkskidor över huvud taget. De slits
De armada som mina numera vuxna barn har åkt på och gjort allt för att förstöra har hållit bra. Gäller edollo + bdog. JJ ser ut att hålla sämre - var nog en dålig idé att inte ha stålkanter runt tippen. Edollo är också stabila och går bra att carva med.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp