Hade så gärna sett kritiska frågor kring våra skidstjärnos livsstilar från freeride eller åka skidor. Som inspirerar andra, och sätter drömmar och liknande för många andra. Hedvig Wessel, Henrik Windstedt och Mattias Hargin var alla i Kanada i vintras.
För att inte tala om de kvinnliga skidinfluencer som Kajsa, Malou, Ebba mfl. De reser mer på ett halvår än jag på ett liv.
Får mig att tänka på: "Flygutsläppen från en genomsnittlig svensk är 5 gånger större än den genomsnittlige världsmedborgaren. I Sverige står de 20 % svenskar som flyger mest för över hälften av alla utsläpp från privata flygresor. Om denna minoritet skulle begränsa sitt flygande till en gång per år, eller en gång vartannat år så skulle utsläppen från svenskarnas flygande minska drastiskt."
Nikolai, Jacob och Sofia är väl några som utmärker sig åt andra hållet.
Det är väl lite det som är grundproblemet. Livsstilar vi strävar efter är koldioxidintensivt. Och alla frånsäger sig ansvar. Personer med miljoner följare säger att de inte kan påverka. Vilken lögn. Och frånsäger sig ansvar. Kanske väljer att gå med i Pow, vår tids klimatkompensation.
Har vi ett samtal kring tågresande/kollektivt resande TIll Scwheiz och inte I Schweiz. Och flera andra har det, dvs input från flera håll. Då märker jag att det påverkar min omgivning till att våga göra något nytt. Svårare än så är inte beteendeförändringar, inte ens för gamla hundar.