Frågor om Cervinia

togge_86

Medlem
Frågor om Cervinia
Jag håller på att planera en skidresa till Cervinia och står. I valet och kvalet mellan att åka 17-24/2 eller 20/4-27/4. Vill maximera chanserna till sol och minimera risken för dåligt väder, samtidigt som jag vill maxa chanserna till god snötillgång. Vad skulle ni ha valt?

Frågor om Cervinia
Gillar du slaskåkning så kör på april. Annars hade jag valt februari, vädret är som det är och blir som det blir. Cervinia har väl rätt många soldagar i båda de månaderna.

Frågor om Cervinia
Hade lätt valt februari. Slutet på april är väldigt sent på säsongen med smådeppig end-of-season-känsla. Förhållandena KAN vara jättebra men mer sannolikt är slask och slush. Enda glaciären är väl uppe på Klein Matterhorn i Zermatt. Dock betydligt mindre folk, vilket åtminstone jag anser vara ett plus.

Frågor om Cervinia
Förra säsongen var det varmt och väldigt lite snö i februari men dumpade rejält i april, särskilt i slutet. Hade bland den bästa åkningen på hela säsongen då, åtminstone med minst konkurrens om pudret. Annars hade mars och december fina förhållanden med väldigt lite folk innan jul.

Slutsatsen är att det är svårt att veta hur snöläge och väder kommer vara på förhand. Skulle jag chansa hade jag valt slutet av april, främst för att det är mkt mindre folk.

Frågor om Cervinia
Det är en del svenskar i Cervinia v8 också eftersom STS och andra charter har Cervinia på programmet. Men inte störande. Jag var själv där på sportlovet för några år sedan. Vädermässigt så var det ungefär som det brukar, dock (som fredw säger) det blåste för j-t ett par dagar.

Då stängde systemet i Cervinia och vi blev bussade till Valtournenche dvs. granndalen. Där finns en gammal kabin som går från byn. Pga vinden var det rejält svårt att få in kabinen rätt i toppstationen, festligt! Backarna är helt okej i Valtournance och finns trevliga restauranter så bara roligt!

Övriga dagar solsken och skön slöåkning. Finns mkt trevliga ställen att äta lunch på, ex. klassiska "Ullas" (Chalet Etoile på Plan Maison, boka bord).

Åre v8 är att rekommendera, om man vill bli trött på skidåkning (eller livet...).

Senast ändrad:
Frågor om Cervinia
Det jag menar rent allmänt är att visst åker en del svenskar till alperna på sportloven, men det behöver man inte ta hänsyn till på samma sätt som när man tittar på svenska fjällen under sportloven. Såvida man inte åker charter ner.

Jag förstår att systemet med fixa sportlovsveckor i Sverige är bra för skolverksamheten, men det har många nackdelar också. I länder där man lägger mer ansvar på barn/föräldrar för skolresultaten så fungerar det med ett flexibelt system. I Italien är det t ex ok att ta en "settimana bianca" ledigt på vintern om man bara ligger hyggligt till i skolan och sköter de läxor man får med sig. Och för dem som av olika anledningar inte får ngt "skidlov" finns det en schemalagd vecka med fritt valda alternativa aktiviteter på och utanför skolan. Dessa veckor är inte samordnade mellan skolorna vilket gör att man slipper överbelastning en viss vecka på arbetsplatsernas schemaläggare, lokala skidorter mm

Frågor om Cervinia
Som ett altwrnativ funderade vi på åre v8. Tror ni det slår cervinia i april eller samma vecka?
Åre är toppen, men att det rent skidmässigt skulle slå Cervinia är otänkbart i min bok! I synnerhet inte Zermatt, som jag tycker är den skidmässigt bästa delen av detta dubbelsystem, även om man av ekonomiska och kulinariska skäl helst bor och äter på italienska sidan.

Har aldrig upplevt v 8 i Åre, men stockholmarnas v 9 brukar det vara VÄLDIGT mycket folk! I Cervinia/Zermatt finns det plats för lite fler människor, så det blir sällan lika trångt ens under absoluta högsäsong.

Frågor om Cervinia
Det jag menar rent allmänt är att visst åker en del svenskar till alperna på sportloven, men det behöver man inte ta hänsyn till på samma sätt som när man tittar på svenska fjällen under sportloven. Såvida man inte åker charter ner.
Nej, jag jag förstår inte heller det, svenskar är en liten minoritet i Alperna (även under sportloven), bara att jämföra befolkningen i Sverige vs. Kontinenten.
Vill man ändå nästan helt slippa svenskar så är det bara att välja en skidort som inte finns i det svenska charterutbudet, vilket antagligen gäller ca 99% av alla skidorter.

Frågor om Cervinia
Som ett altwrnativ funderade vi på åre v8. Tror ni det slår cervinia i april eller samma vecka?
Åre är Sveriges bästa skidort, men den jämförelsen är ändå ungefär lika relevant som att jämföra Åre med Isaberg.
Väder - Cervinia ✅
Storlek på skidområdet - Cervinia ✅
Åkbar fallhöjd - Cervinia ✅
Imponerande bergspanorama - Cervinia ✅✅✅
Liftköer - Cervinia ✅
Internationell atmosfär - Cervinia ✅
Alpernas högsta liftburna skidåkning på 3.900 möh 🏆

Frågor om Cervinia
Åre är Sveriges bästa skidort, men den jämförelsen är ändå ungefär lika relevant som att jämföra Åre med Isaberg.
Väder - Cervinia ✅
Storlek på skidområdet - Cervinia ✅
Åkbar fallhöjd - Cervinia ✅
Imponerande bergspanorama - Cervinia ✅✅✅
Liftköer - Cervinia ✅
Internationell atmosfär - Cervinia ✅
Alpernas högsta liftburna skidåkning på 3.900 möh 🏆

Legendarisk skiduthyrning - Cervinia ✅ ✅ ✅

1699437892049.jpeg

Frågor om Cervinia
Legendarisk skiduthyrning - Cervinia ✅ ✅ ✅

Visa bilaga 27100
Mixed emotions kring Brallo. Den snacksalige gubben som påstår sig ha varit skidlärare och kurtiserat hundratals svenskor babblade i stället för att göra en korrekt justering av DIN-inställningarna på min frus hyrskidor. Ställde alldeles för hårt vilket kostade henne ett korsband efter en vurpa på Rothorn!

Frågor om Cervinia
Mixed emotions kring Brallo. Den snacksalige gubben som påstår sig ha varit skidlärare och kurtiserat hundratals svenskor babblade i stället för att göra en korrekt justering av DIN-inställningarna på min frus hyrskidor. Ställde alldeles för hårt vilket kostade henne ett korsband efter en vurpa på Rothorn!
Bra att veta. Deras webbplats ger också dåliga vibbar. Mitt inlägg var på skoj eftersom en av våra vänner här på Freeride har samma namn... typ.

Får istället rekommendera 4478 Sport på Via Bich som ligger bättre till vid backen och där jag tror det kommer att jobba en trevlig svensk kille även kommande säsong.

Frågor om Cervinia
Kan rekommendera Cervinia i början-mitten av april. Fin snö. Inga liftköer. Omedelbart skulle jag också bedöma att risken för tung och våt snö kan vara för hög i slutet av april - början av maj. Som Joj2 skriver är skidåkningen riktigt bra på Zermatt-sidan - och till italienska priser ;-)

Frågor om Cervinia
Februari om du prioriterar snön och April om du prioriterar sol och stek. Mars om du försöker balansera båda (:

Frågor om Cervinia
Jo, men man åker väl inte dit i april för att bara åka släplift? :unsure:
Det går ju en kabinbana upp till 3820 möh för bövelen!🏔️🚠:);)
Och därifrån kan man också åka en del offpist om man vill det. Har man bra lungkapacitet så kan man också topptura till Breithorn 4165 möh från toppstationen Klein Matterhorn.😓💦

EDIT: Det kan vara fantastiskt fint i feb i Cervinia, och det kan vara ruskigt kallt på de höga höjderna. Jag har iofs bara åkt där på sommarskidresor, men jag har varit med om att det har varit -25 gr i Hintertux i feb.
Jag hade mycket gärna åkt till Cervinia i början på april.

Senast ändrad:
Frågor om Cervinia
Härligt att höra att min namne (don Brallo) har så många likheter med mig 😋

Frågor om Cervinia
Förut har det gått att lägga till Zermatt på ett Cervinia skipass. Men något verkar ha ändrats inför den här säsongen och det går inte att lägga till flera dagar för Zermatt på ett befintligt Cervinia skipass. Man hänvisas endast till att köpa endagspass för 50 EUR. Vilket inte är särskilt ekonomiskt om man åker över mer än en dag.

Nu verkar det som arrangören jag åker med (STS) inkluderar enbart Cervinia i sitt paket och då måste man lägga till dagspassen och har inte mycket annat val. Försökte göra det själv på Cervinias hemsida och det går faktiskt inte.

Det här kan vara bra för folk att veta att om man planerar en resa till Cervinia att köpa det internationella kortet direkt och inte boka med en arrangör som endast inkluderar Cervinia.

Någon som vet mer om varför detta kan ha ändrats? Ursäkten jag har fått är att det beror på vädret och att övergången inte är öppen varje dag, så då vill man endast sälja dagspass. Det var en ganska dålig ursäkt när det ändå säljs internationella lifkort.

Frågor om Cervinia
Nu verkar det som arrangören jag åker med (STS) inkluderar enbart Cervinia i sitt paket
Ja, det måste de ha ändrat alldeles nyss, för senast jag kollade (i höstas?) så kunde man välja om man ville ha Zermatt inkluderat eller inte. För övrigt så är det en dålig deal oavsett att förköpa liftkorten via STS.
Vi åker till Champoluc med STS nästa vecka och jag valde bort liftkorten i bokningen då jag såg att det var mycket billigare att köpa dem direkt via Monterosa Ski (eller vad det nu heter).
Förresten så kan man göra ett riktigt klipp om man vill åka till Cervina nästa lördag. Tror inte man kan sy ihop den resan själv billigare än så..
cervinia vecka 3.JPG

Frågor om Cervinia
Ja, det måste de ha ändrat alldeles nyss, för senast jag kollade (i höstas?) så kunde man välja om man ville ha Zermatt inkluderat eller inte. För övrigt så är det en dålig deal oavsett att förköpa liftkorten via STS.
Vi åker till Champoluc med STS nästa vecka och jag valde bort liftkorten i bokningen då jag såg att det var mycket billigare att köpa dem direkt via Monterosa Ski (eller vad det nu heter).
Förresten så kan man göra ett riktigt klipp om man vill åka till Cervina nästa lördag. Tror inte man kan sy ihop den resan själv billigare än så..
Visa bilaga 29046

Ja, det var ändrat nu svarade de. Så iaf, ditt råd är det som ska följas. Förbeställ inte liftkortet med STS för det blir fel och dyrt. När jag bokade resan var "liftkort inkluderat" som ett slags erbjudande. Men det var nog inte billigare för det men jag gjorde aldrig ett aktivt val att lägga till det. Jag tänkte att jag lägger till Zermatt sen ändå, men det går alltså inte.

Frågor om Cervinia
Ja, det var ändrat nu svarade de. Så iaf, ditt råd är det som ska följas. Förbeställ inte liftkortet med STS för det blir fel och dyrt. När jag bokade resan var "liftkort inkluderat" som ett slags erbjudande. Men det var nog inte billigare för det men jag gjorde aldrig ett aktivt val att lägga till det. Jag tänkte att jag lägger till Zermatt sen ändå, men det går alltså inte.
Du bör ju kunna avboka liftkortet helt och hållet, så länge du inte har använt kortet och dess första giltiga dag inte har passerat?
Och beställa själv här t.ex: https://cervino.skiperformance.com/en/winter/store#/en/winter/buy?skugroup_id=3562

Frågor om Cervinia
Någon som vet mer om varför detta kan ha ändrats? Ursäkten jag har fått är att det beror på vädret och att övergången inte är öppen varje dag, så då vill man endast sälja dagspass. Det var en ganska dålig ursäkt när det ändå säljs internationella lifkort.

Min erfarenhet säger att det faktiskt kan vara en relevant och vettig anledning. Överfarten är ofta stängd pga hård vind på ett oförutsägbart sätt. Och de måste också ta hänsyn till att man måste kunna ”ta sig tillbaka” hela dagen vilket ökar på tiderna när de säger ”åk inte över till andra sidan”.

Kanske trots allt vettigare att ”sälja när det funkar” och vädret är stabilt (vilket man ibland inte vet lokalt förrän samma morgon!) snarare än att få besvikna kunder som betalat i förväg och vill ha pengar tillbaks.

Senast ändrad:
Frågor om Cervinia
Det finns tydligen ett "loserhotell" (inte mina ord) nere i dalen på Zermatt-sidan för dem som inte hunnit/kunnat ta sig över till Cervinia pga att liftarna stängt. Det blir ändå billigare än att behöva ta en taxi runt bergen som enligt uppgift kostar ca 6000 SEK. Om någon har erfarenhet av det ena eller det andra så berätta gärna...
zermatt-cervinia.JPG

Frågor om Cervinia
Min erfarenhet säger att det faktiskt kan vara en relevant och vettig anledning. Överfarten är ofta stängd pga hård vind på ett oförutsägbart sätt. Och de måste också ta hänsyn till att man måste kunna ”ta sig tillbaka” hela dagen vilket ökar på tiderna när de säger ”åk inte över till andra sidan”.

Kanske trots allt vettigare att ”sälja när det funkar” och vädret är stabilt (vilket man ibland inte vet lokalt förrän samma morgon!) snarare än att få besvikna kunder som betalat i förväg och vill ha pengar tillbaks.
Jag fick pengar tillbaka på ett liftkort i Cervinia för några år sedan. Köpte med Zermatt men överfarten var bara öppen en av sju eller om det var tio dagar. Vet inte om det är något man kan förvänta sig, i Italien blir det mesta som det blir bara...

Men ja, den överfarten är ofta stängd.

Frågor om Cervinia
Har varit i Cervinia 4-5 ggr och aldrig egentligen utnyttjat Zermatts liftsystem (trots att jag betalat för det utökade liftkortet). Även vid fint väder är det långt med en del tråkig transport till de bättre pisterna i Zermatt (från Cervinia alltså) och sen ska man hem igen. Fast det är kul att nån gång ha åkt på de flacka glaciärpisterna på den sidan (världens högst belägna liftburna skidåkning!). Och det finns en fin stollift med bra backe just på andra sidan kammen. Men Cervinia är fint i sig och när det blåser snålt söker man sig gärna nedåt istället, till den väderskyddade dalen ner mot Valtournenche.

Senast ändrad:
Frågor om Cervinia
Personligen tycker jag Cervinia är ett av de sämre systemen i Aosta. Sedan glaciärerna försvann så hänger inte systemet ihop riktigt. Det mesta är väldigt flackt, eller så är det omständigt att ta sig runt.

Frågor om Cervinia
+1, boende i Cervinia, åkning i Zermatt
Instämmer inte. Jag tänkte så tidigare men… Risk att du sällan kommer över till Zermatt alls, och åkningen fram till de riktigt bra pisterna i Zermatt och hem igen är delvis transporter som kommer att käka upp en del av dina skiddagar.
Instämmer dock i att en andel av åkningen i Cervinia är ganska flack, särskilt i mitten av systemet ovan byn, men de röda backarna är så långa och tillräckligt många att det ändå överträffar många andra system.

Frågor om Cervinia
Åker till Cervinia på lördag och skidbagage var fullt, så jag får inte med brädan.
Söker tips på ställen att hyra bräda på.
Har läst tråden lite, men vad får man inte missa när man är där?

Frågor om Cervinia
Åker till Cervinia på lördag och skidbagage var fullt, så jag får inte med brädan.
Söker tips på ställen att hyra bräda på.
Har läst tråden lite, men vad får man inte missa när man är där?
Som tidigare skrivits i tråden.
Den legendariske uthyraren Del Brallo har säkert allt du kan önska 😋

Bilagor

• IMG_8159.png
    IMG_8159.png
    939.2 KB · Besök: 78
Frågor om Cervinia
Visa bilaga 29046
På tal om riktigt klipp kan man hitta ett "riktigt klipp" på Nortlander nu, till just Cervinia.
1705507230043.png

Kort framförhållning och endast för flygburna från Sthlm, men vafan, det är ju nästan gratis!

Frågor om Cervinia
- Missa inte fina backarna ner mot Valtournenche.
- Börja gärna från Plateau Rosa så får du 2000 fallhöjdsmeter i ett svep (nästan).
- På Zermatt-sidan är pisterna vid Furggsattel fina med en lång sittlift. Annars får man ta sig på transporter ganska långt ner mot Zermatt för att hitta intressanta pister.
- På snowboard undviker man gärna de flacka partierna ovanför Plan Maison.

Frågor om Cervinia
- Missa inte fina backarna ner mot Valtournenche.
- Börja gärna från Plateau Rosa så får du 2000 fallhöjdsmeter i ett svep (nästan).
- På Zermatt-sidan är pisterna vid Furggsattel fina med en lång sittlift. Annars får man ta sig på transporter ganska långt ner mot Zermatt för att hitta intressanta pister.
- På snowboard undviker man gärna de flacka partierna ovanför Plan Maison.
Hade lätt bokat om inte mina sidekicks @Ivo del Scandi och @Hawk100 envist vägrat och istället hänvisat till finfin åkning i Trillevallen och Kläppen.. 😢

Tillbaka
Topp