Fladdriga skidor

Fladdriga skidor
Hej alla!

Har åkt skidor sen ca 5-6 år tillbaka, hyfsat sporadiskt en hel del helger varje vinter. ”Tyvärr” gillar jag fart fast jag är hyfsad nybörjare/medelåkare, och farten gör ju såklart att det blir svårare att slipa teknik. Åktekniken är inte där till 100% än.
Under våren ska jag ta skidlektioner för att nöta teknik.

Har två frågor.
1. Åker nu på Black Crows camox birdie. Varför fladdrar skidorna så förbaskat? Upplever skidorna som ”oroliga”. Svårt att beskriva. Känslan är att de far hit och dit med dålig kontroll. Är de för svåra för mig? Pjäxor har jag nya som är formgjutna. Vad bör slipas på i teknikväg när denna känsla uppkommer?

2. Vilka allmountainskidor rekommenderar ni? De behöver vara förlåtande (pga bristande tekniken) men samtidigt fartstabila. Är det en möjlig kombo?

Senast ändrad:
Fladdriga skidor
Gissar på nr 1. Kan bero på din vikt, underlaget o var o hur du åker.
Har själv upplevt det med lite olika skidor men avancerad brukar åtmn i mitt fall ge sig mer i att det känns som att svänga ett fraktfartyg o att de e svårare att få på kant. Ta en lektion direkt o fråga skidläraren vad hen tror

Fladdriga skidor
1. Åker nu på Black Crows camox birdie. Varför fladdrar skidorna så förbaskat? Upplever skidorna som ”oroliga”. Svårt att beskriva. Känslan är att de far hit och dit med dålig kontroll. Är de för svåra för mig? Pjäxor har jag nya som är formgjutna. Vad bör slipas på i teknikväg när denna känsla uppkommer?

Välkommen till forumet!

Ta en skidlektion så snart du kan så kommer du att få ett kompetent svar på den frågan. Inte vänta till våren utan nu så du kan börja jobba på det så snart som möjligt.