Fladdriga skidor

Fladdriga skidor
Hej alla!

Har åkt skidor sen ca 5-6 år tillbaka, hyfsat sporadiskt en hel del helger varje vinter. ”Tyvärr” gillar jag fart fast jag är hyfsad nybörjare/medelåkare, och farten gör ju såklart att det blir svårare att slipa teknik. Åktekniken är inte där till 100% än.
Under våren ska jag ta skidlektioner för att nöta teknik.

Har två frågor.
1. Åker nu på Black Crows camox birdie. Varför fladdrar skidorna så förbaskat? Upplever skidorna som ”oroliga”. Svårt att beskriva. Känslan är att de far hit och dit med dålig kontroll. Är de för svåra för mig? Pjäxor har jag nya som är formgjutna. Vad bör slipas på i teknikväg när denna känsla uppkommer?

2. Vilka allmountainskidor rekommenderar ni? De behöver vara förlåtande (pga bristande tekniken) men samtidigt fartstabila. Är det en möjlig kombo?

Senast ändrad:
Fladdriga skidor
Gissar på nr 1. Kan bero på din vikt, underlaget o var o hur du åker.
Har själv upplevt det med lite olika skidor men avancerad brukar åtmn i mitt fall ge sig mer i att det känns som att svänga ett fraktfartyg o att de e svårare att få på kant. Ta en lektion direkt o fråga skidläraren vad hen tror

Fladdriga skidor
1. Åker nu på Black Crows camox birdie. Varför fladdrar skidorna så förbaskat? Upplever skidorna som ”oroliga”. Svårt att beskriva. Känslan är att de far hit och dit med dålig kontroll. Är de för svåra för mig? Pjäxor har jag nya som är formgjutna. Vad bör slipas på i teknikväg när denna känsla uppkommer?

Välkommen till forumet!

Ta en skidlektion så snart du kan så kommer du att få ett kompetent svar på den frågan. Inte vänta till våren utan nu så du kan börja jobba på det så snart som möjligt.

En killgissning är att det skulle kunna uppstå om du hamnar för långt bak med vikten, vilket inte är ovanligt. Jag brukar få påminna mig själv att det är "där fram man styr" när det blir lite scary och den naturliga reaktionen är att rygga tillbaka. Har du köpt skidorna nya eller begagnade? Är de köpta begagnade så skulle det kunna vara så att bindningarna avsiktligt är monterade bakom den rekommenderade punkten, vilket i så fall gör det lättare att hamna med vikten för långt bak. Annars är det bra skidor du har.

Fladdriga skidor
Om man säger så här det finns en anledning varför dh skidor är >210cm, >40 radie och tunga. Går man ned på de tre egenskaperna så kommer alla skidor fladdra när man vill stå på lite.

Viktigt i sammanhanget är att gs har man typ >180cm som damåkare plus betydligt längre radie och tyngre än vad du kommer köpa i butik.

En bättre åkare kan acceptera, hantera och korrigera någorlunda för en kort och instabil skida men den kommer fladdra precis lika mycket.

Radie framförallt påverkar skidans benägenhet att kännas orolig iom att så fort kanten får grepp vill den börja skära iväg i en sväng.

Spetsar som slår "fladdrar" påverkas främst av tyngd och styvhet. Men om man går upp där så minskar lekfullhet istället.

Så i slutändan vad är viktigt?? Jo prova massa olika skidor på testevents och känn hur alla beter sig!!

Fladdriga skidor
Problemet är lite oväntat för denna skida. Men med tanke på att Caroline beskriver sig som "hyfsad nybörjare/medelåkare" är det kanske mindre troligt att problemet ligger i skidvalet, som på pappret verkar vara gott för hennes typ av åkare (med ambitioner, gillar fart men ändå ingen extremt styv/"burly" skida med tanke på begränsad åkerfarenhet).
Det kan ju iofs vara så (med tanke på "nybörjare/medelåkare") att dessa skidor är något för styva/avancerade/för lång radie etc för åkstilen, så att man inte riktigt får ner skidan/kanten i backen och sladdar för mycket, men då brukar man ju beskriva/uppleva dem mer som "tunga" och "plankiga" än "fladdriga". Men begreppen överlappar kanske. Och så finns ju individuell smak.

Så det är bara att instämma med ovanstående tips:
1. Lektioner (fråga då också vad läraren tycker att skidorna verkar passa för dig)
2. Pröva olika typer av skidor för att hitta den typ som passar dig bäst (men kanske har du redan skidor som är bra för för dig)

Fladdriga skidor
Problemet är lite oväntat för denna skida. Men med tanke på att Caroline beskriver sig som "hyfsad nybörjare/medelåkare" är det kanske mindre troligt att problemet ligger i skidvalet, som på pappret verkar vara gott för hennes typ av åkare (med ambitioner, gillar fart men ändå ingen extremt styv/"burly" skida med tanke på begränsad åkerfarenhet).
Det kan ju iofs vara så (med tanke på "nybörjare/medelåkare") att dessa skidor är något för styva/avancerade/för lång radie etc för åkstilen, så att man inte riktigt får ner skidan/kanten i backen och sladdar för mycket, men då brukar man ju beskriva/uppleva dem mer som "tunga" och "plankiga" än "fladdriga". Men begreppen överlappar kanske. Och så finns ju individuell smak.

Så det är bara att instämma med ovanstående tips:
1. Lektioner (fråga då också vad läraren tycker att skidorna verkar passa för dig)
2. Pröva olika typer av skidor för att hitta den typ som passar dig bäst (men kanske har du redan skidor som är bra för för dig)
Instämmer. Är nog orealistiskt att man på ett par helger per år har skärande svängar med tryck. Så med största sannolikhet så har hon vågat få upp hastigheten lite men sladdar och ja då kommer de flesta skidor fladdra i spetsarna om dem inte är ordentligt dämpade med mycket metal.

Fladdriga skidor
Wow vilka bra svar. Tack alla!
Ska ta mig iväg på skidtestardagar och prova olika. Jag åker mest i Hemavan då det är mitt ”hemmafjäll”, så ska passa på att ta lektion redan nu i slutet på januari som ni tipsar om.
Sen tror jag att jag ska tagga ner lite och åka mer blåa backar och försöka få till teknik och se om skidorna känns bättre då.
Har haft skidorna några år och upplevde inte att de fladdrade och for i början, utan det har kommit nu.

Fladdriga skidor
Instämmer. Är nog orealistiskt att man på ett par helger per år har skärande svängar med tryck. Så med största sannolikhet så har hon vågat få upp hastigheten lite men sladdar och ja då kommer de flesta skidor fladdra i spetsarna om dem inte är ordentligt dämpade med mycket metal.
Nej du har helt rätt. Lyckas få upp dem på kant ibland men många gånger inte. Eftersom jag fortfarande är oerfaren lyckas jag nog inte riktigt pusha ut max ur skidorna.

Fladdriga skidor
Sen tror jag att jag ska tagga ner lite och åka mer blåa backar och försöka få till teknik och se om skidorna känns bättre då.
Har haft skidorna några år och upplevde inte att de fladdrade och for i början, utan det har kommit nu.

Du pressar antagligen skidorna hårdare nu än du gjorde i början, även om du inte får ut max ur dem.

Det är inte ovanligt att man måste "gå tillbaka" för att träna på teknik. Vid min senaste lektion åkte vi i den grönaste av gröna backar just för att öva på rena skär. Och det går ju att åka fort även i flacka backar. Se bara upp för nybörjare och barn.

Ett tips till är att slänga in lite styrketräning också. Och inte bara ben utan även bålen så att kroppen blir vridstark.

Fladdriga skidor
Om man säger så här det finns en anledning varför dh skidor är >210cm, >40 radie och tunga. Går man ned på de tre egenskaperna så kommer alla skidor fladdra när man vill stå på lite.

Viktigt i sammanhanget är att gs har man typ >180cm som damåkare plus betydligt längre radie och tyngre än vad du kommer köpa i butik.

En bättre åkare kan acceptera, hantera och korrigera någorlunda för en kort och instabil skida men den kommer fladdra precis lika mycket.

Radie framförallt påverkar skidans benägenhet att kännas orolig iom att så fort kanten får grepp vill den börja skära iväg i en sväng.

Spetsar som slår "fladdrar" påverkas främst av tyngd och styvhet. Men om man går upp där så minskar lekfullhet istället.

Så i slutändan vad är viktigt?? Jo prova massa olika skidor på testevents och känn hur alla beter sig!!

Skulle du klassa specialslalomskidor som fladdriga, de är ju väldigt mkt kortare än de störtloppsskidor du nämner och har väldigt mkt kortare radie. Eller är det så att slalom är en disciplin där de åker långsamt?

Tycker inte heller att det är en absolut sanning att en kort och instabil skida alltid beter sig på samma sätt och att åkarens skicklighet ökar toleransen för fladdret. Upplever att det är för stort fokus på materialet och mindre på tekniken. Håller med om att tunga skidor med lång radie kommer kännas tryggare och ffa inte bara när den åks på kant. En skida med kort radie som åks på kant kommer vara stabilare mkt längre upp i hastighetsspektrumet än om samma skida åks med plant belag.

Till OP, jag undrar om du som relativt ny åkare får upp en relativt bred skida på kant ordentligt eller om den fladdrar för att den åks med plant belag mer än den är designad för.

Edit: och nu var en del av den diskussionen redan tagen

Fladdriga skidor
Till OP, jag undrar om du som relativt ny åkare får upp en relativt bred skida på kant ordentligt eller om den fladdrar för att den åks med plant belag mer än den är designad för.
THIS. Det är precis vad som händer när de flesta rekommenderar 90+ skidor för folk som åker mestadels pist och ungefär en vecka om året. De flesta har dålig åkteknik och då blir det svårt att få en bredare skida att skära ordentligt.

Fladdriga skidor
THIS. Det är precis vad som händer när de flesta rekommenderar 90+ skidor för folk som åker mestadels pist och ungefär en vecka om året. De flesta har dålig åkteknik och då blir det svårt att få en bredare skida att skära ordentligt.

Mycket intressant knäckfråga faktiskt som det vore intressant att försöka komma litet längre med.
Min tanke och erfarenhet (som hygglig gubb-åkare som aldrig tävlat eller varit skidlärare) är att så länge skidans radie inte är lång, och skidan inte är för styv, så bör det inte vara ngt avgörande problem att skidan är bredare (inom rimliga gränser). Visst tar det någon bråkdels sekund längre att kantställa skidan men det borde ju inte vara problem om man inte sysslar med mycket snabb svängväxling, och diskussionen gäller ju nybörjare/medelåkare. Den som sladdar gör det väl inte med plana skidor heller?

Visst, just denna skida är 98 mm i midjan och ingen "noodle" och nånstans märks det ju. Men för egen del har jag t ex mycket lättare att i hård pist kantställa och göra en skärande sväng med mina mjuka Soul7 (ej HD) med 106 mm midja än brorsans stenhårda SL-skidor som har 68 mm midja. Utom i högre farter, då börjar mina... fladdra iofs. Hmmm. Men det beror ju på att just dessa är mycket mjuka.

Fladdriga skidor
Det är inte skidan, det är tekniken. Även styva, långa skidor bir fladdriga och oroliga om en inte har tryck på rätt ställen vid rätt tillfälle. Styva skidor klarar mer tryck=högre fart om de åks rätt, vilket ger bett på t ex is. Lektioner är en bra uppgradering.
Breda skidor ofta mer förlåtande och lite enklare för de flesta. Men ger inte lika hög prestanda som en race/race-inspirerad pistskida om en kan kanta och sätta tryck.

Fladdriga skidor

Har faktiskt tänkt att komplettera med ett par pistskidor, åker allra mest i pist. Fick mina Camox av sambon som åkt skidor hela livet och vill ha med mig i alla backar 😅

Fladdriga skidor
Det är inte skidan, det är tekniken. Även styva, långa skidor bir fladdriga och oroliga om en inte har tryck på rätt ställen vid rätt tillfälle. Styva skidor klarar mer tryck=högre fart om de åks rätt, vilket ger bett på t ex is. Lektioner är en bra uppgradering.
Breda skidor ofta mer förlåtande och lite enklare för de flesta. Men ger inte lika hög prestanda som en race/race-inspirerad pistskida om en kan kanta och sätta tryck.
Låter klokt. Ska bli spännande med skidlektioner. Har som sagt mest kört på fart och känsla hittills, troligen många fel. Kan tänka mig att jag lutar mig mer bakåt än man bör t.ex.

Fladdriga skidor
Mina camox som har några år på nacken upplever inte jag som fladdriga utan dom är stabila i hög fart, det borde inte vara någon större skillnad på dammodellen kan jag tycka.

Har du kanske planslipat skidorna utan att ha hängt om kanterna?

Fladdriga skidor
Hej!

Kul att då åker i Hemavan. Det är de backar som jag är uppväxt med.

Jag har själv aldrig åkt de skidor du har men jag läser på Alpingaragets beskrivning av Black Crows Camox Birdie att de har "[k]lassiskt spann under foten kompletterat med rocker i tip och tail..." Jag tror att det kan vara där du har problemet med att du upplever det som att skidorna fladdrar. Jag upplever det med mina gamla G3 Synapse (som har full rocker). När man får upp farten med ett par skidor med rocker så tenderar toppen på skidan (egentligen den del av skidan som är rocker) att vibrera så länge man inte hela tiden har skidan kantställd. Det gäller särskilt skidor som är lite mjukare.

Om du har möjlighet att låna, köpa eller hyra ett par pistskidor, d v s ett par skidor garanterat utan rocker så kan du se om de skidorna uppträder på samma sätt. För övrigt så rekommenderar jag att du alltid åker med skidan på kant när du åker i hög fart i backen med ett par skidor med (mycket) rocker. Dels är det roligare men så är det också säkrare.

Angående att lära sig rätt teknik så har Friflyt.no en väldigt bra serie med Eirik Finseth (skidåkare i filmen Supervention 2). Den går igenom i detalj vad man bör tänka på när man lär sig att åka skidor, bland annat skärande svängar i hög fart. Tyvärr kräver den att man har abonnemang på Friflyt och det är lättare att förstå Eirik om man kan norska. Det finns naturligtvis väldigt många andra som har videor ute på nätet som visar tips om hur man åker med rätt teknik.

Och +1 på att träna styrka som pd rekommenderar ovan. Enklaste, men tråkigaste, är att gå upp och ner i en trappa med 10-15 kg vikt i en ryggsäck eller en viktväst 30-60 minuter en till tre gånger i veckan. Jag har gjort det som försäsongsträning några år och brukade då ha med en telefon med favoritteveserien för att inte bli helt uttråkad.

Precis som pd så har jag tränat skärande svängar i gröna (och blåa) backar. Det är ett väldigt bra sätt att hålla nere farten men samtidigt sträva efter att alla svängar (och båda skidor) ska vara helt skärande. I brantare backar blir annars farten väldigt hög om man hela tiden ligger på skär. I Hemavan körde jag med mina barn i Familjebacken i Centrumliften när de skulle lära sig skärande svängar. Vill du åka i snabbare lift (läs: få fler åk och höjdmeter under dagen) så kan du åka halva Mellanbacken och sedan växla till Björkbacken (om den är pistad) för att få en bra lutning hela vägen. Prinsen är annars en favorit hos mina barn (ungdomar) numera. Den har ett brantare hang som utmanar en om man vill hålla sig till att köra skärande svängar, men har i övrigt en bra lutning hela vägen.

Lycka till och hoppas att du får ordning på dina skidor och dina svängar.

/Le Prick Sportíf

PS. Skulle du vara i Hemavan vecka 7 så är jag där då om du vill få tips. PM:a mig i så fall.

Fladdriga skidor
Skulle till 99,9921% kunna säga att du står för långt bak i pjäxorna när du åker.

Utan att åka med dig så är bästa tipset jag kan ge dig att försök att stå på tådynan i pjäxan när du åker(försök inte luta dig fram med smalbenen utan känn efter hur du står på foten) Känns det konstigt att stå så långt fram vet du att du stått för långt bak.

Det vanligaste felet skidåkare gör som har svårt att kontrollera skidorna är att de hänger bak i pjäxorna. Be en vän filma dig när du åker. Titta lite på andra som åker och analysera vad du gör som de andra inte gör. Jag lovar att det inte ser ut som det känns att åka.

Här kan du läsa lite om teknik:

Fladdriga skidor
Hej!

Kul att då åker i Hemavan. Det är de backar som jag är uppväxt med.

Jag har själv aldrig åkt de skidor du har men jag läser på Alpingaragets beskrivning av Black Crows Camox Birdie att de har "[k]lassiskt spann under foten kompletterat med rocker i tip och tail..." Jag tror att det kan vara där du har problemet med att du upplever det som att skidorna fladdrar. Jag upplever det med mina gamla G3 Synapse (som har full rocker). När man får upp farten med ett par skidor med rocker så tenderar toppen på skidan (egentligen den del av skidan som är rocker) att vibrera så länge man inte hela tiden har skidan kantställd. Det gäller särskilt skidor som är lite mjukare.

Om du har möjlighet att låna, köpa eller hyra ett par pistskidor, d v s ett par skidor garanterat utan rocker så kan du se om de skidorna uppträder på samma sätt. För övrigt så rekommenderar jag att du alltid åker med skidan på kant när du åker i hög fart i backen med ett par skidor med (mycket) rocker. Dels är det roligare men så är det också säkrare.

Angående att lära sig rätt teknik så har Friflyt.no en väldigt bra serie med Eirik Finseth (skidåkare i filmen Supervention 2). Den går igenom i detalj vad man bör tänka på när man lär sig att åka skidor, bland annat skärande svängar i hög fart. Tyvärr kräver den att man har abonnemang på Friflyt och det är lättare att förstå Eirik om man kan norska. Det finns naturligtvis väldigt många andra som har videor ute på nätet som visar tips om hur man åker med rätt teknik.

Och +1 på att träna styrka som pd rekommenderar ovan. Enklaste, men tråkigaste, är att gå upp och ner i en trappa med 10-15 kg vikt i en ryggsäck eller en viktväst 30-60 minuter en till tre gånger i veckan. Jag har gjort det som försäsongsträning några år och brukade då ha med en telefon med favoritteveserien för att inte bli helt uttråkad.

Precis som pd så har jag tränat skärande svängar i gröna (och blåa) backar. Det är ett väldigt bra sätt att hålla nere farten men samtidigt sträva efter att alla svängar (och båda skidor) ska vara helt skärande. I brantare backar blir annars farten väldigt hög om man hela tiden ligger på skär. I Hemavan körde jag med mina barn i Familjebacken i Centrumliften när de skulle lära sig skärande svängar. Vill du åka i snabbare lift (läs: få fler åk och höjdmeter under dagen) så kan du åka halva Mellanbacken och sedan växla till Björkbacken (om den är pistad) för att få en bra lutning hela vägen. Prinsen är annars en favorit hos mina barn (ungdomar) numera. Den har ett brantare hang som utmanar en om man vill hålla sig till att köra skärande svängar, men har i övrigt en bra lutning hela vägen.

Lycka till och hoppas att du får ordning på dina skidor och dina svängar.

/Le Prick Sportíf

PS. Skulle du vara i Hemavan vecka 7 så är jag där då om du vill få tips. PM:a mig i så fall.
Vilka bra tips! Det tar jag till mig.
Tränar styrka till vardags men att lägga extra krut på vissa muskelgrupper kan nog vara klokt. Har åkt skidor över mellandagarna och nyår nu och haft sån fruktansvärd mjölksyra i benen efter några åk.

Ska verkligen gå tillbaka till grunderna och hänga mer i de lugnare pisterna. Som det är nu tar jag mig ner överallt, men lite med hjärtat i halsgropen på vissa ställen. ”Ingen minns en fegis” är lite min devis. Dumt när man inte har tekniken där helt, det kan ju faktiskt bli farligt i de brantare pisterna.

Vad kul med vecka.7! Tack för erbjudandet. Ska kolla upp om vi kommer vara där då.

Fladdriga skidor
Skulle till 99,9921% kunna säga att du står för långt bak i pjäxorna när du åker.

Utan att åka med dig så är bästa tipset jag kan ge dig att försök att stå på tådynan i pjäxan när du åker(försök inte luta dig fram med smalbenen utan känn efter hur du står på foten) Känns det konstigt att stå så långt fram vet du att du stått för långt bak.

Det vanligaste felet skidåkare gör som har svårt att kontrollera skidorna är att de hänger bak i pjäxorna. Be en vän filma dig när du åker. Titta lite på andra som åker och analysera vad du gör som de andra inte gör. Jag lovar att det inte ser ut som det känns att åka.

Här kan du läsa lite om teknik:

Har försökt tänka på detta och ”korrigera mig själv” då och då under åkandet, men jag har nog mer pressat fram smalbenen än att pressa ner med tårna.
Bara kämpa på, kollar med avund på alla som åker så lätt och bokstavligen flyger fram😁 Men snart är jag kanske där också.

Fladdriga skidor
Nej du har helt rätt. Lyckas få upp dem på kant ibland men många gånger inte. Eftersom jag fortfarande är oerfaren lyckas jag nog inte riktigt pusha ut

Skulle du klassa specialslalomskidor som fladdriga, de är ju väldigt mkt kortare än de störtloppsskidor du nämner och har väldigt mkt kortare radie. Eller är det så att slalom är en disciplin där de åker långsamt?

Tycker inte heller att det är en absolut sanning att en kort och instabil skida alltid beter sig på samma sätt och att åkarens skicklighet ökar toleransen för fladdret. Upplever att det är för stort fokus på materialet och mindre på tekniken. Håller med om att tunga skidor med lång radie kommer kännas tryggare och ffa inte bara när den åks på kant. En skida med kort radie som åks på kant kommer vara stabilare mkt längre upp i hastighetsspektrumet än om samma skida åks med plant belag.

Haha mja vet inte om du sett en senior åka sl på nära håll, långsamt är bara relativt till andra grenar. Man snittar högre hastighet än majoriteten åker som turist.

Så fladdriga är dem ju mer när man åker som gs i dryga 80kmh vilket i sammanhanget nog är betydligt fortare än op.

Mja vet inte riktigt vad du menar, men sl så åker man runt 50kmh och gs typ 80kmh så att klassa sl som långsamt jämfört med majoriteten av turister åker är nog inte rätt. Men relativt dh så ja då är det fladder deluxe, har nog pushat 90kmh på sl skidorna och då är det hänga bak i skaften som gäller och minimalt med kantning. Så delvis ja inte hela skidans belag får vara plant för då är det lätt att skidan skär iväg från en våldsamt

Det viktigaste att förstå för op är att radie och styvhet är vad som genererar sväng. En längre radie på en lång men mjuk skida är lättare att böja igenom och att få sväng på. Samtidigt får man en tryggare skida i fart än samma skida i kortare längd.

Sedan så är det även i tex mina relativt lätta völkl racetiger senior sl betydligt mer stabila på alla sätt jämfört med vanliga pisträsers eller diverse am skidor. Det behöver man bara lyfta dem en gång för att känna.

Sedan helt klart rocker är en källa för "fladdriga" skidor, mer att skidan hovrar i luften och du får både kortare åkyta samt mer pendel effekt på själva tip och tail.

Fladdriga skidor
Har försökt tänka på detta och ”korrigera mig själv” då och då under åkandet, men jag har nog mer pressat fram smalbenen än att pressa ner med tårna.
Bara kämpa på, kollar med avund på alla som åker så lätt och bokstavligen flyger fram😁 Men snart är jag kanske där också.
En sak jag brukar förklara är typ som ovan men grejen är att tex känna att man belastar in och utsidan på fotens trampdynor/sula. Tänk hur pronation/supination slitage på skor ser ut.

Man driver skidornas kanter genom fötterna och lagom tryck i plösen. Så man ska inte tänka stå på "tå" utan mer fördela tryck genom tår och in/utsida på sulan...tänk då också typ högra halvan typ på sulan och lite extra fram.

Kan man göra fina s svängar med parallella skidor med samma vinkel på båda skidor med minimalt med fart och lutning då vet man hur man kantar på riktigt. Därifrån kan man bygga på med mer knä och höft vinklar men grunden är fötterna så man förstår exakt vad som skapar en bra sväng.

En bra övning är också att skippa stavarna och ha händerna på knäna och hjälpa till att trycka knäna åt sidan så man får jämn kantningen mellan höger och vänster

Fladdriga skidor
@ChasingPow Ja, alltså det var du som skrev följande: Om man säger så här det finns en anledning varför dh skidor är >210cm, >40 radie och tunga. Går man ned på de tre egenskaperna så kommer alla skidor fladdra när man vill stå på lite och därav min fråga.

Fladdriga skidor
@ChasingPow Ja, alltså det var du som skrev följande: Om man säger så här det finns en anledning varför dh skidor är >210cm, >40 radie och tunga. Går man ned på de tre egenskaperna så kommer alla skidor fladdra när man vill stå på lite och därav min fråga.
Förstår fortfarande inte vad frågan va? Ja sl är fladdriga/nervösa skidor jämfört med dh. En am skida kommer vara ännu värre i fart än sl skidorna, du får lägre vikt, mjukare och rocker. Men nej en sl i en sl banan är ju idealt men det är väl rätt självklart? Men jag skulle säga att i förhållande till vad jag vill åka utan käppar så vill jag ligga mellan sl och gs. Sl till friåkning blir fort lite för mycket aktiv åkning om det är lite längd, så ja relativt sett är sl en nervös och fladdrig skida.

Åker en 60kg dam med bristande teknik samma skida så kommer hon nog säga att dem är som plankor och sjukt obegagliga...mao motsatsen till fladdriga...lika mycket som jag säger samma sak om Ted Ligetys gamla 30m radie gs skidor som han åkte som en gud på.

Sedan är kanske fladdriga fel ord. Vibrerande spetsar är nog mer rätt. Vs att radien gör dem nervösa och lätt för att hugga

Fladdriga skidor
Vi har alla varit nybörjare. En del var det när de var tre år och minns det inte riktigt, vi andra var det i vuxen ålder och minns det mycket väl.

Tillbaka
Topp