Köra bil till Livigno bäst färdväg

greverif

Medlem
Vi är tre familjer som ska bila ner till Livigno från Skåne v5. Tar färjan Trelleborg-Rostock och bil därifrån.

Hur kör man bäst? Verkar finnas lite olika färdvägar att välja på.

Vi är tre familjer som ska bila ner till Livigno från Skåne v5. Tar färjan Trelleborg-Rostock och bil därifrån.

A9 till München, därefter kan ni välja mellan Kufstein/Inntal Autobahn eller A95 mot Garmisch och Fernpass. Från Landeck sedan vidare i Inntal mot Engadin, ta av mot Livigno vid Zernez/Engadin.

Låt trafiksituationen avgöra om ni väljer Kufstein eller Fernpass. Det är betydligt kortare sträcka via Fernpass.

Vägen över Passo Forcola är avstängd, så om ni kör via övre Engadina ni måste köra över Tirano, Bormio. Vi har kört A7 ner till Memmingen, och därifrån via Bregenz när vi kört via Engadina till Valtellina (den västra delen). Men @PisteCarver har nog mer erfarenhet.

Vägen över Passo Forcola är avstängd, så om ni kör via övre Engadina ni måste köra över Tirano, Bormio. Vi har kört A7 ner till Memmingen, och därifrån via Bregenz när vi kört via Engadina till Valtellina (den västra delen). Men @PisteCarver har nog mer erfarenhet.
Man kör inte över Passo Forcola, efter Zernez tar man tunneln Munt La Schera till Livigno.

EDIT:
Man kan också välja att från Nürnberg köra via Ansbach och ta A7 ner mot Memmingen/Bregenz och sedan motorväg genom Schweiz, men då måste man lösa schweizisk Autobahnvignette + betala 2x 39 CHF för att lasta på bilen vid tågtunneln vid Klosters. Sedan är det Munt La Schera tunneln ändå.
Jag kommer också att köra Rostock-Livigno i vinter.

Senast ändrad:
Kan inte Tyskland, men om jag körde via Bregenz skulle jag köra till Klosters, ta biltåget till Engadin och sen som @PisteCarver skriver ta tunneln till Livigno. Kostar väl några franken och euro, men nog värt det jämfört att köra runt via Bormio.

Edit: Tips vid den vägen är att det numera (äntligen) går att köpa schweizisk motorvägsvignette online: https://via.admin.ch/shop/

Senast ändrad:
Är väl bara för att bespara sig avgifterna för tåget och tunneln. Tar väl Julier- och sen Berninapasset isf. På båda får man vara beredd på riktigt vinterväglag.
Ja, och flera timmars extra restid tar det via Bormio tror jag.

OBS!
Munt La Schera är enkelriktad.
På lördagar gäller speciell tidtabell, om man inte har lämnat Livigno innan kl 9 AM, så är den stängd mot Schweiz ända till kl 18.

EDIT:
Upptäckte precis att de tar CHF 41- t o r för 3,5 km tunneln Munt La Schera….😅🥴

Senast ändrad:
Ja Livigno är inte riktigt så nära och enkelt att ta sig till som man först kan tro… Vår värd (jag ska också dit) föreslog att vi flyger till Zürich och sedan tar tåg/buss. Men det verkar innebära minst 3-4 tåg/bussbyten så nej tack.

Jag har aldrig hävdat att man  bör köra via övre Engadina. Enbart konstaterat att  om man gör det måste man köra via Tirano.

När jag/vi åker till Morbegno närmare Comosjön är vägen över Julierpass, övre Engadina och sen Malojapass snabbare. Men för Livigno håller jag med om att tunnelalternativet via Munt La Schera sannolikt är bättre om man kommer norrifrån.

Hej.
Kom precis hem från Livigno, kör ett par vändor på det hållet varje år.
Kör Berlin hållet på väg 9, bra väg.
Västsidan har betydligt sämre väg, söder om Hannover är hemskt.
Vi körde Munchen-Kufstein-Serfaus-Nauders-Scoul-Livigno = bra väg.
Passet vid Kajetansbrucke är stängt, men vägen över berget via Nauders ner till Martina funkar bra.
Ta inte vägen via Ferpass eller Seefelt, hopplöst serpentinigt.
Glöm inte köpa Vignette innan ni kommer in i Ö-rike finns på alla mackar.
Tunneln in i Livigno har öppet in 9-18, ut 06-09. Övriga tider 15min in 15 min ut.
Mvh
Mia

Ta inte vägen via Ferpass eller Seefelt, hopplöst serpentinigt.
Om det är köer så är Garmisch och Fernpass jobbiga flaskhalsar, annars inga konstigheter. Fernpass är bara 1200 möh. Har kört där många ggr.
Det är 7-8 mil närmare än via Kufstein där det också kan vara köer vid gränsen.
Lördagar (den stora resedagen in och ut i Alperna) gäller det att kolla trafiksituationen via Google eller TomTom, och sedan välja väg därefter.

Om det är köer så är Garmisch och Fernpass jobbiga flaskhalsar, annars inga konstigheter. Fernpass är bara 1200 möh. Har kört där många ggr.
Det är 7-8 mil närmare än via Kufstein där det också kan vara köer vid gränsen.
Lördagar (den stora resedagen in och ut i Alperna) gäller det att kolla trafiksituationen via Google eller TomTom, och sedan välja väg därefter.
Jag har kört Fernpass helt för många gånger, tycker det är hopplöst, tar 10 min mer max via Kufstein och då får man civiliserad normal väg. Men kolla på google maps, kan vara kö lite överallt, men v 5 borde inte vara något problem så länge ni inte kommer lör morgon.

Den stänger kl 9 (som jag skrev i ett tidigare inlägg).

... ja tack för det, googlade själv för ett tag sedan och såg också inkl. det där om rondellen etc. Men hur dags måste man då i praktiken köra från Livigno by för att säkert komma genom tunneln? Blir där en lång kö av alla som ska norrut som gör att man riskerar att inte hinna fram till tunneln innan den stänger för inkommande trafik etc? Förr eller senare måste de ju "stänga bommen" antar jag, även om det finns bilar kvar som vill genom. Tunneln ligger ju dessutom 15-20 minuter från byn (utan ev. kö).

Edit: Min erfarenhet från Italien är att det nog löser sig på ett eller annat sätt... :) Utom när det inte gör det.

Senast ändrad:
... ja tack för det, googlade själv för ett tag sedan och såg också inkl. det där om rondellen etc. Men hur dags måste man då i praktiken köra från Livigno by för att säkert komma genom tunneln? Blir där en lång kö av alla som ska norrut som gör att man riskerar att inte hinna fram till tunneln innan den stänger för inkommande trafik etc? Förr eller senare måste de ju "stänga bommen" antar jag, även om det finns bilar kvar som vill genom. Tunneln ligger ju dessutom 15-20 minuter från byn (utan ev. kö).

Edit: Min erfarenhet från Italien är att det nog löser sig på ett eller annat sätt... :) Utom när det inte gör det.
Enligt hotellet klipper de kön 08.45 vid rondellen på lördagar.

Tillbaka
Topp