Völkl Deacon 84 vs. RTM 84/86 samt val av längd på skida

Hej,
Dags att byta ut 10 år gamla skidor och börjat titta på Vökl Deacon 84, jag har läst mycket och den verkar falla i min smak. Behöver dock lite råd av er proffs här i forumet :)

Jag är snart 50år, 191cm lång och väger 90kg. Anser mig fortfarande ta mig ner för pisten med både fart och teknik men blir mest att jag åker i alperna 1ggr per år samt några resor till Sälen/Tänndalen utöver det.

Jag vill ha en skida som jag kan pressa på förmiddagarna när det är hårt och manchester för att på eftermiddagarna kanske lugna ner tempot lite när det blir lite uppkört ska kunna ta mig ner men ha kul i backen. Finns det lite puder utanför pisten så klagar jag inte om det går att ta någon sväng,men prio är ändå pisten där det blir flest timmar.

Vad tror ni om längden på skidorna? Jag velar mellan 177 och 182cm. Vilka för och nackdelar skulle ni säga att dessa 5 cm gör, eller spelar det inte så stor roll?

Jag skall testa ett par RTM 86 alt. RTM 84 i helgen, någon som vet hur mycket upplevelsen skiljer sig till Deacon 84?

Tack på förhand för alla bra svar :-)

Det har skrivits en del om dessa skidor här tidigare, se länkar nedan till dessa diskussioner. Jag har fått intrycket att Deacon 84 (som jag själv ej testat) är rejält "biffig" och kräver teknik, kraft, tyngd och/eller fart för att briljera. Annars kan man uppleva den som tung och plankig, typ.
Efter att ha läst dessa föll mitt val på Deacon 80 som är litet smalare litet mjukare men med ett metallager utbytt mot mycket spänstig glasfiber. Den har varit "more than a handful" för mig som är är mycket nöjd. Tyvärr har den blivit litet dyr på senare år.

Här är några nyckelcitat från Zerode som är Völkl-guru: "En viktig sak är att Deacon 84 och RTM84 inte är varandras efterföljare som många tror, utan Deacon80 är "efterföljaren" till RTM84, och Deacon84 är mer en efterföljare till RTM86."
"Deacon 80-84 ersatte en serie som var otroligt populär som hette RTM, och många misstar sig och tror att Deacon84 är en ny variant utav RTM84, men den är betydligt mer avancerad, så det var många som tyvärr inte kan hantera den"

Tack @fredw, mycket bra info!
Jag kan tillägg att jag har testat Stöckli Laser AR tidigare och det är helt klart min drömskida, gick hur bra som helst för min åkteknik!

Jag kan tillägg att jag har testat Stöckli Laser AR tidigare och det är helt klart min drömskida, gick hur bra som helst för min åkteknik!
Den hade jag gärna testat, liksom premiumvarianten inom Deacon-serien - Deacon v.Werks. Premium som i högt pris och hög prestanda utan att vara svåråkt, om jag förstått rätt.

24/25 :cool:
1705088815754.png

Det har skrivits en del om dessa skidor här tidigare, se länkar nedan till dessa diskussioner. Jag har fått intrycket att Deacon 84 (som jag själv ej testat) är rejält "biffig" och kräver teknik, kraft, tyngd och/eller fart för att briljera. Annars kan man uppleva den som tung och plankig, typ.
Efter att ha läst dessa föll mitt val på Deacon 80 som är litet smalare litet mjukare men med ett metallager utbytt mot mycket spänstig glasfiber. Den har varit "more than a handful" för mig som är är mycket nöjd. Tyvärr har den blivit litet dyr på senare år.

Här är några nyckelcitat från Zerode som är Völkl-guru: "En viktig sak är att Deacon 84 och RTM84 inte är varandras efterföljare som många tror, utan Deacon80 är "efterföljaren" till RTM84, och Deacon84 är mer en efterföljare till RTM86."
"Deacon 80-84 ersatte en serie som var otroligt populär som hette RTM, och många misstar sig och tror att Deacon84 är en ny variant utav RTM84, men den är betydligt mer avancerad, så det var många som tyvärr inte kan hantera den"

Läste på lite om Deacon 80 och det verkar ju vara en bra skida det också! Men frågan om val av längd kvarstår, ska man bry sig om 177 eller 182 eller spelar det ingen roll? Om det spelar roll så är jag nyfiken att förstå vad jag kan förvänta mig för skillnad.

Det är litet olika för olika skidor plus att åkarens vikt och åkstil/preferens mm nog påverkar mer än åkarens längd. Dessutom finns det skidmodeller som mer ändrar egenskaper inom samma modell beroende på längd och andra som inte gör det. Alltså vanskligt att ge råd (som i alla skidfrågor).

Jag är 186cm/85kg, har Deacon80 i 182 cm men troligen hade även 177 cm fungerat bra eftersom min självlärda gammeldags åkteknik är sisådär och de skidor vi diskuterar här tål hög fart utan att fladdra.
Om du tycker att Deacon 80 låter bra men litet smal - glöm då inte att läsa på om Völkl Kendo. Jag tror den har en större "sweet spot" än pistlokomotivet Deacon 84.

Och - om du lyckas testa innan du köper något så är det guld värt. För dig skulle jag föreslå de längre alternativen, under 180 låter definitivt för kort.

Senast ändrad:
Peregrine "Pilgrimsfalk" blir som sagt de nya Deacon till nästa år. 80 och 82 är riktigt spännande. kommer lite fler nyheter i de andra serierna med, men det tar vi sen
Priset är ett kapitel för sig, stora problemet är ju våran valuta som gör det lite kostsamt.
Men, det gör ju att man kan fynda lite Deacon skidor, de blir ju inte sämre för att det kommer en ny modell

Nu till den stora frågan, vilken längd. Det är ju som sagt svårt att säga till någon som man inte träffat, blir ju en gissning hur man än gör tyvärr.
Men det handlar en del om hur lång man är, men även om vad man väger, men mest om vad man vill åt med skidan, gillar man en kvickare skida, så bör man gå ner i längd, medans om man vill ha en lite längre sväng, så går man upp i längd.
Men framförallt 177cm modellerna går alldeles utmärkt att åka i långa svängar med, skulle nog säga att man känner av 3D-radien mer i dem än 182 då kvickheten i den kortare modellen gör sig mer påmind
Viktmässigt funkar båda längderna, jag som väger runt 100 har inga problem med vare sig 177 eller 182, har även kört en del på 172cm och de funkar med, så där behöver man inte oroa sig.
Sen är det märkligt att köra korta skidor till en början om man inte är van, men det går rätt fort att vänja sig och lita på skidan...

Sen frågan om Deacon 80, 84 eller V-werks
För mig är det enkelt, jag har alla. Behöver man det? Självklart.
Men ska man göra det svårt för sig, och välja en av dem, så blir det inte lätt

De jag har i bilen nu, som jag åker på är Deacon80 177cm, körde på V-werksen i mellandagarna, men det var mest flatljus, dålig sikt och mycket folk, vilket gjorde att det var roligare att köra d80, man kan ha roligare och inte behöva köra järnet mest hela tiden som man kan behöva med de andra.
Men samtidigt så gillar jag stabiliteten och kraften som finns i Deacon84 när det är bra bra sikt och tomt i backarna.
Så det är svårt, verkligen svårt att välja.
Det enkla svaret är att du kommer få en rolig och bra skida vilken du än väljer, man lär sig skidan ganska snabbt, sen utvecklas man framöver på dem.

Sen gör Stöckli sjukt bra skidor, verkligen bra, men även om Völkl är dyra, så är det ännu dyrare med dem. Typ en skidresa i skillnaden på pris. Så frågan om man skulle vilja dem istället för lite mer skidåkning, nja om du frågar mig 😉

Peregrine "Pilgrimsfalk" blir som sagt de nya Deacon till nästa år. 80 och 82 är riktigt spännande. kommer lite fler nyheter i de andra serierna med, men det tar vi sen
Priset är ett kapitel för sig, stora problemet är ju våran valuta som gör det lite kostsamt.
Men, det gör ju att man kan fynda lite Deacon skidor, de blir ju inte sämre för att det kommer en ny modell

Nu till den stora frågan, vilken längd. Det är ju som sagt svårt att säga till någon som man inte träffat, blir ju en gissning hur man än gör tyvärr.
Men det handlar en del om hur lång man är, men även om vad man väger, men mest om vad man vill åt med skidan, gillar man en kvickare skida, så bör man gå ner i längd, medans om man vill ha en lite längre sväng, så går man upp i längd.
Men framförallt 177cm modellerna går alldeles utmärkt att åka i långa svängar med, skulle nog säga att man känner av 3D-radien mer i dem än 182 då kvickheten i den kortare modellen gör sig mer påmind
Viktmässigt funkar båda längderna, jag som väger runt 100 har inga problem med vare sig 177 eller 182, har även kört en del på 172cm och de funkar med, så där behöver man inte oroa sig.
Sen är det märkligt att köra korta skidor till en början om man inte är van, men det går rätt fort att vänja sig och lita på skidan...

De jag har i bilen nu, som jag åker på är Deacon80 177cm, körde på V-werksen i mellandagarna, men det var mest flatljus, dålig sikt och mycket folk, vilket gjorde att det var roligare att köra d80, man kan ha roligare och inte behöva köra järnet mest hela tiden som man kan behöva med de andra.
Men samtidigt så gillar jag stabiliteten och kraften som finns i Deacon84 när det är bra bra sikt och tomt i backarna.
Det enkla svaret är att du kommer få en rolig och bra skida vilken du än väljer, man lär sig skidan ganska snabbt, sen utvecklas man framöver på dem.

Sen gör Stöckli sjukt bra skidor, verkligen bra, men även om Völkl är dyra, så är det ännu dyrare med dem. Typ en skidresa i skillnaden på pris. Så frågan om man skulle vilja dem istället för lite mer skidåkning, nja om du frågar mig 😉
Vart går den resan? Völkl är ju inte heller budgetprylar 🙂

Tack för bra svar! Mina nuvarande Völkl är 178cm med radie på 18,6m så det blir nog bra med 182cm.

Mantra 108, Mantra 102, M7 Mantra, Mantra 88?
Visa bilaga 29376
Ser betydligt bättre ut än de på fotot från den tjeckiska sidan!
Ja om Zerode säger att man kan gå ner i längd på dessa så är det så. Stämmer även med vad jag läst på test och egen erfarenhet.
Kanske jag skulle ha valt 177 cm istf 182 för mina Deacon80 eftersom jag sällan håller hög fart. Fredrik, ge mig ett bud på mina gubbåkta 182 or! 😉

1705387071876.jpeg

Vart går den resan? Völkl är ju inte heller budgetprylar 🙂

10000 kr räcker iofs till en bra handpenning… Stöcklis pris börjar på siffror som 17-18

10000 kr räcker iofs till en bra handpenning… Stöcklis pris börjar på siffror som 17-18

Ja, såg prislappen. Sist jag kollade (vilket var ett par par sedan…) var det inte där uppe. Trodde ärligt att det skilde 3-4 tkr mellan Völkls high end som deacon 84, VW och Stöckli.

Kolla om kanske Atomic Q9.8 Revoshock S skulle vara intressant om det inte är helt inställtd på Völkl. Låter som en väldigt intressant skida tycker jag för vad du vill ha. 85 mm i midjan och full camber. Borde fungera bra när det är stenhårt på morgonen och uppåkt i pisten. Jag är väldigt nyfiken på den iaf.

Ja, såg prislappen. Sist jag kollade (vilket var ett par par sedan…) var det inte där uppe. Trodde ärligt att det skilde 3-4 tkr mellan Völkls high end som deacon 84, VW och Stöckli.

Ja just dessa är ju nu på rea vilket varit sällsynt, och de har stigit i pris mer de senaste åren än vad kronan fallit. Kanske beror rean på att det kommer en ny modell. Men jag delar ditt intryck att Völkl försöker etablera sig som ett högprismärke om de inte redan gjort det.

Betalade 7000:- för mina det år de kom.
Jag betalade 560 euro på rea i november 2020 (känd tysk website...). Nu reas de för 675 euro på samma ställe (ner från 899 rek.pris). Alltid med inbyggd systembindning förstås. Inte så dyrt egentligen så jag tar nog tillbaka det där med högprisprofil.

OK, och damernas mycket uppskattade Yumi och Kenja (som båda funnits lääänge i olika versioner) ersätts med Secret 84 och 88. Intressant, men ser inte om/hur de förändrats i konstruktion. De ser ganska lika ut sina senaste föregångare vid första ögonkastet.
Det ser ut om att de tagit foto av skidorna i butiken men knappast värt att försöka få hitskickat något nu till vintern (de kanske blir norpade av huti-rebeller på vägen...)

Då köper du sådana eller den lite mindre biffiga AX.
Dyra som stryk men du kommer inte ångra dig.
Jag suktade själv efter ett par AX efter jag testkörde dom. Tog ett par år innan jag slog till. Ångrar inte en sekund skidvalet. Finns inget som ger tillnärmelsevis samma känsla.
Nu mera är det Montero AX eller AR.
Men vill du ha ett tips så är Nordica Enforcer 88 en skida som inte alls är olik AR i styvheten och kantgrepp.
Jag har både Laser AX och Enforcer 88.
Völkls skidor likt Kästle tycker jag är för ”plankiga”

Men vill du ha ett tips så är Nordica Enforcer 88 en skida som inte alls är olik AR i styvheten och kantgrepp.

En del tycker ju att just Enforcer-serien är litet ”plankiga” (även om många älskar dem) men du tänker att de Völkl du åkt varit ännu mer åt det hållet? Tror du att det beror på åkförmåga/teknik eller mer är en smaksak? Svår fråga iofs…

Svårt att köpa ett par skidor för 17000 utan att ha provåkt, men nu hade iofs Fredrik gjort just det. Andra kan ju bygga fina skidor till halva det priset så din jämf med Enforcer är intressant. Jag har sett Stöckli till uthyrning men för typ 400 kr per dag. Kanske värt ett försök ändå.

Då köper du sådana eller den lite mindre biffiga AX.
Dyra som stryk men du kommer inte ångra dig.
Jag suktade själv efter ett par AX efter jag testkörde dom. Tog ett par år innan jag slog till. Ångrar inte en sekund skidvalet. Finns inget som ger tillnärmelsevis samma känsla.
Nu mera är det Montero AX eller AR.
Ett ännu hetare tips är att invänta 2025 Enforcer 89 som släpps idag 17/1.

Verkar vara samma Double Core (gummi och titanal) som testare lovordar i Steadfast 85 DC. Enforcer får dock 2 lager titanal där Steadfast endast har 1.

RDT_20240116_2038341378126983896147495.png
RDT_20240116_2038425316806223873262460.png

En del tycker ju att just Enforcer-serien är litet ”plankiga” (även om många älskar dem) men du tänker att de Völkl du åkt varit ännu mer åt det hållet? Tror du att det beror på åkförmåga/teknik eller mer är en smaksak? Svår fråga iofs…

Svårt att köpa ett par skidor för 17000 utan att ha provåkt, men nu hade iofs Fredrik gjort just det. Andra kan ju bygga fina skidor till halva det priset så din jämf med Enforcer är intressant. Jag har sett Stöckli till uthyrning men för typ 400 kr per dag. Kanske värt ett försök ändå.
Ja Enforcer är också lite plankiga, men jag betalade 2750kr inkl bindning för dom så det är helt ok.
Men helt klart ”roligare” än RTM 84 och 86 som jag ägt och provåkt.
Framförallt så har Enforcer ett bredare användningsområde.
Oavsett så har Stöckli en helt egen känsla som jag gillar skarpt.
Men om man nu kostar på sig dyra resor ch liftkort, varför skall man inte då köpa ett par skidor man verkligen vill ha?
Stöckli har en enastående kvalitet på skidorna, mina har knappt ett märke på ovansidan trotts att dom säkert körts 50 dagar.

Verkar vara samma Double Core (gummi och titanal) som testare lovordar i Steadfast 85 DC. Enforcer får dock 2 lager titanal där Steadfast endast har 1.

Visa bilaga 29416Visa bilaga 29415
Hetaste tipset är att köpa sådana skidor man provåkt och gillar. Det brukar bli det bästa köpet.

Hetaste tipset är att köpa sådana skidor man provåkt och gillar. Det brukar bli det bästa köpet.

Precis. Det finns ett fenomen att vissa skidor hypas nästan innan de ens har kommit ut på marknaden, följt av en våg positiva recensioner (som delvis har färgats av hypen), så småningom följt av en viss backlash och en och annan besviken köpare som vågar sticka ut mot den positiva strömmen.
Så var det t ex med helgula Rossignol Soul7 - det gick inte att hitta en negativ recension det första året, sedan dök det upp en hel del som tyckte att de var för mjuka och fladdriga (inkl jag) och den styvare HD-modellen kom. Jag har behållit dem (ej HD), gillar dem skarpt vid rätt före, men de har absolut sina begränsningar.

PS till Herr Svahn: Tack för tipset, det var inte så jag menade! (y)

Senast ändrad:

yes-please-498-x-303-gif-brhcv69ssgt4owf3.gif

Hej alla som har varit med i denna diskussion. Tänkte bara uppdatera er om hur det slutade.

Efter att ha testat Völkl Deacon 84 i helgen (som var helt ok men hade ingen WOW-faktor mot mina gamla Völkl) så slutade det med att jag beslutade mig för att köpa ett par Stöckli Montero AR.

Senast ändrad:
Hej alla som har varit med i denna diskussion. Tänkte bara uppdatera er om hur det slutade.

Efter att ha testat Völkl Deacon 84 i helgen (som var helt ok men hade ingen WOW-faktor mot mina gamla Völkl) så slutade det med att jag beslutade mig för att köpa ett par Stöckli Montero AR.
Ett synnerligen klokt val.
Dom är däremot WOW.
175cm är ultimata längden på dom för en man i din storlek.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp