Jag gjorde min första säsong 2014/2015, då fyllda 53. Nu min 9:e, varav 7 inklusive i år i Aostadalen, en i Japan och en i Passo Tonale. Längden har varierat från 2,5 - 5 månader.
Smidigast är att bila ned, ca 24 timmars körtid + vila etc från Stockholm. Väl på plats har man ett liftkort som täcker ett antal riktigt bra orter som Courmayeur, La Thuile, Cervinia, Monterosa Ski (Champoluc/Gressoney/Alagna), Pila, Crevacol, Cogne osv, inklusive La Rosière, Monte Bianco Skyway och med tillägg även Zermatt + 6 dagar i Verbier (inte sammanhängande).
Klart bra att ha bil på plats. Boende går att ordna på en mängd olika sätt, och har man som sagt bil, och inte måste ha gångavstånd till en lift finns det relativt rimliga alternativ.
Håller inte riktigt med att Aosta skulle var trist som stad. En finfin lagom stor charmig italiensk stad med romerska ruiner, bra restauranger och en del shopping - och en lift som går i princip från centrum upp till Pila som är ett riktigt bra skidområde med liftburen åkning upp till 2600 meter, och stora möjligheter till kombination med turande.
Överlag så finns det otroliga möjligheter till turande i en mängd laterala (sido-) dalar, ett flertal som är helt utan skidsystem som konkurrerar om åkningen.