[Artikel] Säg upp dig och gör en säsong

Redaktionen

Aktiv medlem
EO8A0599-750x380.jpg

Är du peppad på att lämna vardagen där hemma för att göra skidsäsong? Du känner dig för gammal? Pyttsan! Vi har snackat med fyra personer, alla 30 +, som har tagit steget till Alperna och Kanada.

Läs hela artikeln:

Alla över 30+? Så alla är ännu ungdomar! Så som jag vet, deras pensionsålder skall vara mycket nära 70, så de har gjort kanske 1/5 av sina arbetsliv redan...

Härregud, om man börjar tänka på, att man börjar vara för gammal för att göra nånting redan på 30 års ålder, hur i helvete orkar man jobba hårt ännu 40 år till?

Kan verkligen rekommendera det, dock tog jag det säkra före det osäkra, har en mycket förstående chef plus medarbetare och ett jobb som gör att jag kan jobba "hemma". Så nu är jag inne på 8e säsongen i rad här nere i Argentiére. Spenderar 3mån här varav 120h (3v) är jobb, resten är semester, innarbetad komp och flex.

Vilken jävla parasit som använder föräldraledigheten till detta. Han borde skämmas.

Det är ju för övrigt inte ens dyrt att vara borta en säsong. 50 000:- och du kan göra av med 15 000:-/månad. "Föredömlig föräldraledighet"?? Den infantiliserar vuxna människor som tydligen inte ens klarar att spara ihop till att köpa en ganska modest bil kontant.

Vilken jävla parasit som använder föräldraledigheten till detta. Han borde skämmas.

Det är ju för övrigt inte ens dyrt att vara borta en säsong. 50 000:- och du kan göra av med 15 000:-/månad. "Föredömlig föräldraledighet"?? Den infantiliserar vuxna människor som tydligen inte ens klarar att spara ihop till att köpa en ganska modest bil kontant.
Parasit? Som egenföretagare har han med stor sannolikhet bidragit mer till den kassa som föräldrapengen sedan betalas ut ifrån än vad du har.

Är du avundsjuk eller varför är du så bitter?

Om man inte vill välja mellan jobb och skidåkning, kan man göra som mig och flytta till München. Bott här sedan två år tillbaka, jobbar i IT-branschen och sticker i väg de flesta helger till Alperna.

Bästa ställena inom 2 timmar är Saalbach och Mayrhofen (funkar för dagstur), medan t.ex. Sölden eller St. Anton är 3 timmar bort (går över dagen, men skönare med helgtur). I princip hela östra Alperna (Österrike, östra Schweiz, Dolomiterna) går det att köra helgtur till med rimlig restid.

Det finns absolut städer ännu närmare skidåkningen om man vill det, men jag vill gärna kombinera storstadsliv med skidåkning på lediga dagar och är därför väldigt nöjd med att bo och jobba i München.

Verbier, känns som ganska dyrt ställe att säsonga på, deras franc är väl uppe över euron....?! Men säkert suveränt ur många andra aspekter.

Om man tänker sig att tillbringa säg ett par månader (jan-feb) i en skidort i alperna, med en kompromiss mellan systemets storlek, off-pistmöjligheter etc och låga kostnader. Var hamnar man då?

Verbier, känns som ganska dyrt ställe att säsonga på, deras franc är väl uppe över euron....?! Men säkert suveränt ur många andra aspekter.

Om man tänker sig att tillbringa säg ett par månader (jan-feb) i en skidort i alperna, med en kompromiss mellan systemets storlek, off-pistmöjligheter etc och låga kostnader. Var hamnar man då?
Min känsla är att boende är viktigaste pucken. Vill man bo billigt? Vill man bo i stan/byn? Vill man bo nära liftarna så att man kan sticka ut utan att ta buss i 20 min etc. Österrike måste vara det dyraste och svåraste att få till längre boende, kan vara att jag inte hittat rätt sidor. Schweiz kommer väl sen. Frankrike är rätt lätt att få tag i prisvärt säsongsboende.

Min känsla är att boende är viktigaste pucken. Vill man bo billigt? Vill man bo i stan/byn? Vill man bo nära liftarna så att man kan sticka ut utan att ta buss i 20 min etc. Österrike måste vara det dyraste och svåraste att få till längre boende, kan vara att jag inte hittat rätt sidor. Schweiz kommer väl sen. Frankrike är rätt lätt att få tag i prisvärt säsongsboende.

Ja, det beror förstås på vad man har för preferenser. Avgörande är kanske också frågan om man ska ha bil eller inte. Jag tänkte mig utan bil, så antingen bör det vara buss till huvudorten med liftarna eller så bor man i själva huvudbyn. Har testat lägenhet i Briancon, nära liften men väl trist stad/by. Chamonix, men ja.... Idealet är väl Zermatt men för dyrt nu.
Kanske finns det något trevligt och billigt och lagom stort i Montafondalen? Kan Schruns vara något? Eller någon av de andra dalarna där i närheten?
Alla tips mottages tacksamt.

Österrike bör väl rimligen vara billigare än åtminstone Schweiz på det stora hela? Först måste man kanske litet som Anzom var inne på bestämma sig för hur mycket man vill åka runt med tåg/buss/bil, eller om man tänker sig stanna inom det område man kan nå på skidor.
Själv har jag en vision om att en säsong köpa ett Tirol-card och åka runt och utforska detta skidområde, sedan samma med Dolomiti Superski (som väl inte är något offpist-paradis för all del). Även Aostadalskortet ger nog tillräcklig åkning för flera månader och det bör gå att hitta billigt boende i den dalen. Men alla dessa hör nog till de "bäst bilburna" alternativen även om tåg/buss nog funkar bra i delar av Tirol.

Jag gör min fjärde säsong nu som arbetande svensk. Jobbar som konsult inom inbyggda system och min främsta arbetsuppgift är att programmera. Det blir lite släpande av elektronikskrot men det är det värt.

Var i Italien 2019/2020 och igen nu i år. 20/21 i Åre, 21/22 i Österrike.

Min uppfattning är att det är mycket enklare med sådana här upplägg efter covid än det var innan.

Och jobbar man i en branch där man kan göra sitt arbete på distans så ska det gå få till det. Jag har lyckats nu på tre olika uppdrag.

Brukar flyga hem två, tre gånger per säsong och spendera en vecka på kontoret.

Kanske finns det något trevligt och billigt och lagom stort i Montafondalen? Kan Schruns vara något? Eller någon av de andra dalarna där i närheten?
Alla tips mottages tacksamt.

Här kan man bo enkelt och billigt med gångavstånd till lift och tåg och viss möjlighet till olika boende/jobbalternativ om man vill tjäna litet pengar genom att hjälpa till i köket mm. Obs ungdomlig stämning (på ett skönt sätt) och inte så familjevänligt kanske.

Här kan man bo enkelt och billigt med gångavstånd till lift och tåg och viss möjlighet till olika boende/jobbalternativ om man vill tjäna litet pengar genom att hjälpa till i köket mm. Obs ungdomlig stämning (på ett skönt sätt) och inte så familjevänligt kanske.

Ja, jag hade mer av ett pensionärsgig i tankarna, fyller 70 i år, så är mer ute efter en lagom stor by och en billig lägenhet!

Ja, jag hade mer av ett pensionärsgig i tankarna, fyller 70 i år, så är mer ute efter en lagom stor by och en billig lägenhet!
Finns hur många små mysiga orter som helst i Österrike med egen lift. Vanligt med små familjeägda boenden där man har en egen liten del av värdfamiljens hus.
Pratar man tyska så underlättar det situationen. Jättevanligt med liftkort som spänner hela regioner som tex Tirol eller Salzburg.
Bra kommunikationer med buss och tåg, så behöver inte egen bil heller.

Finns hur många små mysiga orter som helst i Österrike med egen lift. Vanligt med små familjeägda boenden där man har en egen liten del av värdfamiljens hus.
Pratar man tyska så underlättar det situationen. Jättevanligt med liftkort som spänner hela regioner som tex Tirol eller Salzburg.
Bra kommunikationer med buss och tåg, så behöver inte egen bil heller.
Mhm, det ligger mycket i det, men kanske vore det bäst med egen bil. Funderar seriöst på detta inför 2025. Var just i Val Thorens och tänkte då på att Orelle ger tillgång till hela systemet. Jag frågade runt lite och de flesta sa att Orelle var en tråkig stad typ liten industristad, låter ju inte så kul.
Tittade på Schruns på nätet, kunde kanske vara en idé? Någon som varit där en lägnre tid??

Mhm, det ligger mycket i det, men kanske vore det bäst med egen bil. Funderar seriöst på detta inför 2025. Var just i Val Thorens och tänkte då på att Orelle ger tillgång till hela systemet. Jag frågade runt lite och de flesta sa att Orelle var en tråkig stad typ liten industristad, låter ju inte så kul.
Tittade på Schruns på nätet, kunde kanske vara en idé? Någon som varit där en lägnre tid??
Men Mayrhofen är ju en supermysig stad/by med massor av trevliga butiker, caféer och restauranger. Skidåkning med gemensamt liftkort och massor av skidåkning i hela dalen. Eller kör på Tirolcard.

Fråga @fredw , hans bonus son har bott där.

Men Mayrhofen är ju en supermysig stad/by med massor av trevliga butiker, caféer och restauranger. Skidåkning med gemensamt liftkort och massor av skidåkning i hela dalen. Eller kör på Tirolcard.

Fråga @fredw , hans bonus son har bott där.
Det låter kanon, tack för tipset, det är ett ställe jag har missat genom åren. Ska kolla vidare på detta.

Det låter kanon, tack för tipset, det är ett ställe jag har missat genom åren. Ska kolla vidare på detta.
Finns en svensk här på FR, Åke, en skidlärare som bor i Mayrhofen. Jag gillar också Mayrhofen och hela Zillertal, skulle lätt kunna slå mig ner där omkring ett tag.
Edit: …och tackar PC som en gång gav oss tipset.

Om du är mer för Frankrike så har jag själv funderat på att prova bo i Bourg-Saint-Maurice. Man har direkt access till Les Arcs och La Roserie/La Thuile. Nära till Sainte-Foy samt Val d'Isere/Tignes.

Jag tror dessutom tågtrafiken dit är bra om man vill ta sig till någon större ort i Frankrike.

Det som stoppat mig är att jag inte hittat något bra liftkort så man skulle kunna åka i alla dessa system utan att bli ruinerad.

Om du är mer för Frankrike så har jag själv funderat på att prova bo i Bourg-Saint-Maurice. Man har direkt access till Les Arcs och La Roserie/La Thuile. Nära till Sainte-Foy samt Val d'Isere/Tignes.

Jag tror dessutom tågtrafiken dit är bra om man vill ta sig till någon större ort i Frankrike.

Det som stoppat mig är att jag inte hittat något bra liftkort så man skulle kunna åka i alla dessa system utan att bli ruinerad.

Kanske syns i La plagne nästa år då ;) Bra pris på säsongskort där och i tillhörande Les arc.

Tips kappa är mauriannedalen där man får 6 skidorter i ett. Till troligtvis alpernas bästa säsongskortspris. Modane som stad har jag dålig koll på, är åtminstone 4000 fastboende. https://www.valcenis.com/en/ski-et-glisse/les-forfaits-de-ski/

Apropå det vi skrev om tidigare. Gillar Briancon som stad. Men hade hellre bott i Chantmerle eller Villeneuve.

Tror ett ställe som Megeve passat fint. Saint-Gervais-les-Bains i samma område har jag inte koll på, men gillar dess logistiska placering ;)

Kanske syns i La plagne nästa år då ;) Bra pris på säsongskort där och i tillhörande Les arc.

Tips kappa är mauriannedalen där man får 6 skidorter i ett. Till troligtvis alpernas bästa säsongskortspris. Modane som stad har jag dålig koll på, är åtminstone 4000 fastboende. https://www.valcenis.com/en/ski-et-glisse/les-forfaits-de-ski/

Apropå det vi skrev om tidigare. Gillar Briancon som stad. Men hade hellre bott i Chantmerle eller Villeneuve.

Tror ett ställe som Megeve passat fint. Saint-Gervais-les-Bains i samma område har jag inte koll på, men gillar dess logistiska placering ;)
Men med kort i La Plagne/Les Arcs så kan man varken utnyttja La Roserie eller Val d'Isere, right? Så man har bara ett system att åka i. Inte som i Österrike eller här i Aostadalen där det finns kort som gäller i 20-100 skidsystem.

Jag bodde en säsong i Villeneuve. Det är en sömnig liten by. Och vad jag minns så var man i princip tvungen att ha bil för att åka till Briançon för att handla.

Lyckades dock hitta ett rejv i en lada på Nyår. ;)

Men med kort i La Plagne/Les Arcs så kan man varken utnyttja La Roserie eller Val d'Isere, right? Så man har bara ett system att åka i. Inte som i Österrike eller här i Aostadalen där det finns kort som gäller i 20-100 skidsystem.

Jag bodde en säsong i Villeneuve. Det är en sömnig liten by. Och vad jag minns så var man i princip tvungen att ha bil för att åka till Briançon för att handla.

Näppe, men 425km räcker gott i La plagne. Åres är på 191km :)

Går bra bussförbindelse i hela Serredalen fram till kl.23. Och att handla på det lokala sherpa, det är inte fy skam det heller.

Bodde ett par veckor i Briancon och hade då bil. Det finns ju bra mycket att åka till med bil därifrån, Montgenevre och även ner till Sestriere-Sauze d'Oulx. Man kommer till La Grave och flera andra smärre orter också. Förutom då hela Serre Chevalier. Men själva stan tyckte vi var utrist, kanske hittade fel ställen?

La Plagne är tydlgen ett jordiskt paradis "Paradiso Terrestre", en sann Edens Lustgård för skidåkare enligt pålitliga källor i Bildgruppen! Har faktiskt själv varit där för en evighet sen och hade fin åkning. Men "byn"?

Kanske bättre då att bo i Bourg-Saint-Maurice? Är det trevligt? Hur stor by är det?

Bodde ett par veckor i Briancon och hade då bil. Det finns ju bra mycket att åka till med bil därifrån, Montgenevre och även ner till Sestriere-Sauze d'Oulx. Man kommer till La Grave och flera andra smärre orter också. Förutom då hela Serre Chevalier. Men själva stan tyckte vi var utrist, kanske hittade fel ställen?

La Plagne är tydlgen ett jordiskt paradis "Paradiso Terrestre", en sann Edens Lustgård för skidåkare enligt pålitliga källor i Bildgruppen! Har faktiskt själv varit där för en evighet sen och hade fin åkning. Men "byn"?

Kanske bättre då att bo i Bourg-Saint-Maurice? Är det trevligt? Hur stor by är det?
Nästan åtta tusen enligt wikipedia.

Jag har bara varit där några gånger och handlat när jag gjorde säsong i Val d'Isere så kan inte säga något.

Om man bor där får man verkligen inte missa La Roserie / La Thuile. Det är ett väldigt fint system.

Näppe, men 425km räcker gott i La plagne. Åres är på 191km :)

Går bra bussförbindelse i hela Serredalen fram till kl.23. Och att handla på det lokala sherpa, det är inte fy skam det heller.
Problemet i alperna är att beroende på vindriktning så får olika toppar extremt olika mycket snö. Därför vill man ha kort som spänner så stort geografiskt område som möjligt.
Kan vara så att det kommer en meter i Valdi och inget i Les Arcs.

Problemet i alperna är att beroende på vindriktning så får olika toppar extremt olika mycket snö. Därför vill man ha kort som spänner så stort geografiskt område som möjligt.
Får mig att tänka på bibelordet "Också detta är fåfänglighet och ett jagande efter vind". Har jagat vind, men upptäcker att jag blir lyckligast där jag är.

Även ett liftkort över hela alperna för att optimera snömängd hade inte gett mig ett lugn utan en stressmage över potentiellt missade åk. Tur vi alla är olika :)

Då är ju Aostadalen ett föredöme. Ett liftkort som täcker många olika skidorter motsvarande två av de mest typiska olika vädermönstren för snöfall (har jag just lärt mig här)! Med en touch av både Schweiz och Frankrike i utkanten.

Då är ju Aostadalen ett föredöme. Ett liftkort som täcker många olika skidorter motsvarande två av de mest typiska olika vädermönstren för snöfall (har jag just lärt mig här)! Med en touch av både Schweiz och Frankrike i utkanten.
Ja, i den synvinkeln är det väldigt bra. Dessutom guld att man får sex dagar gratis i Verbier när man köper Aosta-kortet.

Men Aosta är ganska trist som stad.

Sen är ju italienare in direkt världskända för att få saker att fungera. Bussen till Courmayeur och Cogne är smidiga och bra. Men de andra systemen så är det bussbyten osv och att göra så bussarna matchar, nej, sånt håller man inte på med.
Vill du åka i Crevacol, kul för dig, för närmsta bussen stannar ett par kilometer från liften, så då får man ta egen bil.

Aosta är trist som stad, och litet gäller det tyvärr hela dalgångens botten utom Courmayeur. Man vill gärna upp i sidodalarna.

Jag mailade Paradiski.

Man har rabbaterat kort i La Roseire och Sainte Foy, 39€ per dag.
Annars hänvisade de till Ski A'la Carte.

Tyvärr är inget av dessa alternativ något att ha om man gör så många dagar per år som jag.

Åker man mindre så var det ju rätt intressant att Paradiski har säsongskort där man antingen kan få 1 eller 2 dagar per 7-dagarsperiod, till ett högst rimligt pris.

Jag gjorde min första säsong 2014/2015, då fyllda 53. Nu min 9:e, varav 7 inklusive i år i Aostadalen, en i Japan och en i Passo Tonale. Längden har varierat från 2,5 - 5 månader.

Smidigast är att bila ned, ca 24 timmars körtid + vila etc från Stockholm. Väl på plats har man ett liftkort som täcker ett antal riktigt bra orter som Courmayeur, La Thuile, Cervinia, Monterosa Ski (Champoluc/Gressoney/Alagna), Pila, Crevacol, Cogne osv, inklusive La Rosière, Monte Bianco Skyway och med tillägg även Zermatt + 6 dagar i Verbier (inte sammanhängande).

Klart bra att ha bil på plats. Boende går att ordna på en mängd olika sätt, och har man som sagt bil, och inte måste ha gångavstånd till en lift finns det relativt rimliga alternativ.

Håller inte riktigt med att Aosta skulle var trist som stad. En finfin lagom stor charmig italiensk stad med romerska ruiner, bra restauranger och en del shopping - och en lift som går i princip från centrum upp till Pila som är ett riktigt bra skidområde med liftburen åkning upp till 2600 meter, och stora möjligheter till kombination med turande.

Överlag så finns det otroliga möjligheter till turande i en mängd laterala (sido-) dalar, ett flertal som är helt utan skidsystem som konkurrerar om åkningen.

Nej vi kanske var litet hårda om Aosta som stad. Orättvist att jämföra med en del skidorter som är definitionen på mys. Och visst är Pila en juvel - nästan alla pister i detta medelstora system är intressanta. Med en utsikt ”to die for” över flera av Europas högsta och vackraste berg. Ja, en säsong där i närheten vore toppen.

1706250860212.jpeg

Jag gjorde min första säsong 2014/2015, då fyllda 53. Nu min 9:e, varav 7 inklusive i år i Aostadalen, en i Japan och en i Passo Tonale. Längden har varierat från 2,5 - 5 månader.

Smidigast är att bila ned, ca 24 timmars körtid + vila etc från Stockholm. Väl på plats har man ett liftkort som täcker ett antal riktigt bra orter som Courmayeur, La Thuile, Cervinia, Monterosa Ski (Champoluc/Gressoney/Alagna), Pila, Crevacol, Cogne osv, inklusive La Rosière, Monte Bianco Skyway och med tillägg även Zermatt + 6 dagar i Verbier (inte sammanhängande).

Klart bra att ha bil på plats. Boende går att ordna på en mängd olika sätt, och har man som sagt bil, och inte måste ha gångavstånd till en lift finns det relativt rimliga alternativ.

Håller inte riktigt med att Aosta skulle var trist som stad. En finfin lagom stor charmig italiensk stad med romerska ruiner, bra restauranger och en del shopping - och en lift som går i princip från centrum upp till Pila som är ett riktigt bra skidområde med liftburen åkning upp till 2600 meter, och stora möjligheter till kombination med turande.

Överlag så finns det otroliga möjligheter till turande i en mängd laterala (sido-) dalar, ett flertal som är helt utan skidsystem som konkurrerar om åkningen.
Intressant! Vilket liftkort är detta?

Intressant! Vilket liftkort är detta?

1370 euro för en säsong, 1670 inkl Zermatt. Men du är 65 plus? Då blir det 1096 resp. 1294 euro.

"there are some restrictions imposed by the Swiss lift company: all holders of regional season ski passes are limited to 2 departures a month starting from Zermatt."
- jag tolkar det som att de inte vill att säsongare som utgår från Schweiz ska köpa detta pass. Men det står "starting from Zermatt" så det bör ju vara ok att åka till Zermatt från Cervinia och tillbaks.

1706261122894.png

Senast ändrad:

1370 euro för en säsong, 1670 inkl Zermatt. Men du är 65 plus? Då blir det 1096 resp. 1294 euro.
Med seniorpriset så är det ändå mycket för pengarna måste man säga!

Med seniorpriset så är det ändå mycket för pengarna måste man säga!
Här en artikel om lilla Champorcher som ingår i kortet:

..och här får man också tips på ett par trevliga orter för boende:

Vi är nyfikna på en säsong i Bourg-Saint-Maurice, vilken sida/app eller liknande rekommenderas för att hitta lgh/hus för detta?

Tillbaka
Topp