Blixtlås, byta dragsko

kappakomplett

Aktiv medlem
Blixtlås, byta dragsko
Har en jacka av god kvalitet, dunjacka, känd svensk tillverkare som jag kanske inte ska outa här1

Hur som helst så delar sig blixtlåset hela tiden. Kontaktade tillverkaren som inte ville ha med saken att göra.
De rekommenderade något som heter ZlideOn. Det är en ny dragsko som man kan klämma på blixtlåset.
Enligt tillverkaren av jackan är det den gamla dragskon som är orsaken till att blixtlåset delar sig.

Fick hem den nya dragskon idag och det första man gör är att ta bort den gamla. Men den är av kraftig metall och sluter väldigt tätt an till själva blixtlåset som är av plats och våldigt klent. Man ska gå på dragskon med en avbitare och antingen klippa dragskon ovanifrån eller om det inte går så ska man försiktigt så inte blixtlåset skadas gå på med blixtlåset på nersidan av dragskon.

Är det någon som gjort det här? Den dragsko som sitter på är superstadig och från ovansidan är den krafigt och det går inte med en vanlig avbitare. Från nedsidan kommer man inte åt utan att blixtlåset kommer emellan...

Blixtlås, byta dragsko
Trist av tillverkaren att inte vilja hjälpa till.

Jag har aldrig använt en ny dragsko så där är jag ingen hjälp. Vet dock att det finns skräddare som löser ett byte av dragkedja. Googlade mig till https://repamera.se/stadium/fylld-dunjacka som kanske kan hjälpa till?

Lycka till. Är ju trist att skrota en fin jacka som man trivs med.

Tack. Supertråkigt eftersom jackan är i alldeles utmårkt skick, inget dunläckage, inte så gammal heller.

Antar att man kan hitta någon som byter ut hela dragkedjan, men det är inte mycket att sy i för dragkedjan är smal och klen.

Blixtlås, byta dragsko
Har du provat med en hovtång? Du kan också försöka att bända isär dragskon lite försiktigt med tex en skruvmejsel så du få bättre anläggning med tången. Att sy in en ny kedja är riktigt stökigt, så undvik om du kan, tänk fjädrar överallt.

Blixtlås, byta dragsko
Har du en bågfil så borde du kunna kapa den gamla. Krävs lite finess så att du inte skadar tyget och det underlättar om du kan klämma fast den gamla dragskon i ett litet skruvstäd eller med en svetstång. Då kan man få den att vara stilla medan man filar.

Var bor du nånstans? Jag har gott om verktyg och hjälper gärna till...

Blixtlås, byta dragsko
Har du en bågfil så borde du kunna kapa den gamla. Krävs lite finess så att du inte skadar tyget och det underlättar om du kan klämma fast den gamla dragskon i ett litet skruvstäd eller med en svetstång. Då kan man få den att vara stilla medan man filar.

Var bor du nånstans? Jag har gott om verktyg och hjälper gärna till...
Tack för erbjudandet! Det är egentligen inte att jag saknar verktyg eller så, det är bara det att dragskon sitter så tight mot blixtlåst och tyget att man inte kommer åt.

Blixtlås, byta dragsko
Har en jacka av god kvalitet, dunjacka, känd svensk tillverkare som jag kanske inte ska outa här1

Hur som helst så delar sig blixtlåset hela tiden. Kontaktade tillverkaren som inte ville ha med saken att göra.
De rekommenderade något som heter ZlideOn. Det är en ny dragsko som man kan klämma på blixtlåset.
Enligt tillverkaren av jackan är det den gamla dragskon som är orsaken till att blixtlåset delar sig.

Fick hem den nya dragskon idag och det första man gör är att ta bort den gamla. Men den är av kraftig metall och sluter väldigt tätt an till själva blixtlåset som är av plats och våldigt klent. Man ska gå på dragskon med en avbitare och antingen klippa dragskon ovanifrån eller om det inte går så ska man försiktigt så inte blixtlåset skadas gå på med blixtlåset på nersidan av dragskon.

Är det någon som gjort det här? Den dragsko som sitter på är superstadig och från ovansidan är den krafigt och det går inte med en vanlig avbitare. Från nedsidan kommer man inte åt utan att blixtlåset kommer emellan...
Ta en tång och knip ihop dragskon litet. Varför blixtlåset öppnar sej beror på att dragskon inte stänger kedjan tillräckligt. Om inte det hjälper gå till någon skomakare/skräddare så fixar dom det lätt.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp