Startkit vallning

Herrmelinryd

Aktiv medlem
Startkit vallning
Hej!

Jag har äntligen fått plats hemma att kunna sköta vallning av skidor själv. Nu behöver jag tips på bra och prisvärda kit jag kan köpa för att komma igång (vallajärn, kantslip, borste mm). Vad ska man tänka på när man letar grejer på nätet?

Startkit vallning
Glid och löpande underhåll. Hundradelar har jag jagat klart.
Resestrykjärn på blocket för inga pengar (tempen ska vara lägre än att vallan börjar ryka). Stort block av billig valla (utan fluor!). Sickla ordentligt med stålsickel så håller det utan att borsta.

Prova att dra vallaklossen på skidorna och sen stryka för att slippa så mycket vallarester. Rekommenderas varmt av många här på FR, men det verkar inte funka med alla vallor (jag har aldrig fått det att bli bra).

Startkit vallning
Resestrykjärn på blocket för inga pengar (tempen ska vara lägre än att vallan börjar ryka).

Er det her en Tjokksula for 500,-?? Ser inte så tjokk ut...

Temperaturen stemmer heller inte:

Startkit vallning
Slänger in en fråga till panelen… Om man väljer bort fluorvalla har man då också valt bort PFAS i vallan?
Själv lägger jag numera mindre tid på valla och mer på skötsel av stålkanterna.

Startkit vallning
Diskuterades det inte tidigare att det var strukturen som var det absolut viktigaste för glidet och framförallt vid plussgrader
Samt att det var en liten skillnad på vallade skidor kontra att köra utan rakt på belaget, samt skulle man hålla på att valla så fick man i så fall göra det varje gång då vallan typ var bortsliten efter en dag?

Startkit vallning
Diskuterades det inte tidigare att det var strukturen som var det absolut viktigaste för glidet och framförallt vid plussgrader
Samt att det var en liten skillnad på vallade skidor kontra att köra utan rakt på belaget, samt skulle man hålla på att valla så fick man i så fall göra det varje gång då vallan typ var bortsliten efter en dag?
Vallning är nervösa racefarsors snuttefilt och det är superviktigt att din tolvåring är friktionsfri på klubbmästerskapet :)

Visst blir strukturen viktigare ju mer vatten (snö + friktion = vatten) som går under skidan - men det är en av flera komponter så skulle inte hävda att den är viktigare än något annat. Vill du ha svarta fina belag man kan spegla sig i är det bara att börja valla - och precis som du själv skriver så kommer du behöva göra det mycket och ofta, men vem tackar nej till egentid i garaget?

Startkit vallning
Jag tycker att ett grundkit bör innehålla:

- strykjärn
- all round valla för stort temperaturspann
- plastsickel
- nylonborste
- kantvinkel 88 grader
- fil
- bryne

Efter ett litet tag kan man vilja komplettera med en kantskärare och belagsstav. Då kan man utföra det mesta underhållet själv.

Jag köpte mitt första vallajärn för 20 kr på en loppis - ett gammeldags strykjärn utan ånghål i sulan. Fungerar alldeles utmärkt. Men enkla vallajärn är inte så förskräckligt dyra, så om man inte går på loppis kan man köpa enklast möjliga i sportaffären.

Gällande vinkel så tycker jag 88 grader är en bra kompromiss - det blir vasst men håller lite längre än exempelvis 87 grader. Det viktiga är att lära sig hantverket att skärpa vasst.

Fil skulle jag välja en medium eller fin, typ 15 eller 20 Tpcm.

Bryne skulle jag välja medium.

Sedan lite gummistroppar för att hålla uppe skistoppersarna (bra svenskt ord) samt en limklämma eller Swix egen klämma att hålla fil/bryne mot kantvinkeln.

Förstår att detta låter som en djungel för den som ska börja. Ska man prioritera något av allt ovan så skulle jag säga kanter före valla.

Vallan sitter dessvärre inte kvar så länge, men det är ju alltid en skön känsla att i första liftkön halka ifrån sällskapet och få uttrycka ”jävlar vad bra glid jag har”.

Tar mig friheten att länka till en sida jag gillar.

Här finns utrustning för både valla och kantunderhåll.

Startkit vallning
Kanske något kontroversiell åsikt, men sedan jag slutade sickla ur så håller min valla i veckor. Märker ingen skillnad på glidet när jag sicklar ur eller inte.
Universalvalla duger till det mesta men är det -20 eller kallare blir glidet märkbart bättre med polarvalla.
Vid sommarskidåkning är det i mitt tycke nästan ett måste att använda en valla för varm blöt snö för att få en njutbar upplevelse. Slasket sliter hårt på vallan, en till två dagar håller det för mig i varmväder.

Jag avråder från de billigaste vallajärnen, märker enormt stor skillnad i hur länge vallan håller sedan jag uppgraderade järnet.

Har aldrig provat strukturverktyg så kan inte uttala mig om det.

Tillägg: jag skulle satsa mest på kanterna för piståkning och vallan för offpist.

Startkit vallning
Startkit vallning
Humm
Har köpt rillningsverktyg beg som jag skall börja prova framöver
Har strykjärn mm som har används på våren/sommaren
Har inte någon kantfil eller liknade och har inte känt behov av det utan tolkar brist på kantgrepp = fel underlag och helt enkelt undviker de platser eller dagar då det behövs vassa kanter

Startkit vallning
Wot!!! Det här vill man veta mer om. Du menar att ett dyrare vallajärn gör något mer än smälter ner vax?
Är väl snarare så att termostaten på de allra billigaste vallajärnen ofta är så dålig att de mest funkar för röd och gul valla men har problem att komma upp i temperaturen som krävs för de hårdare vallorna.

Startkit vallning
Nu ska jag inte låtsas om att jag är speciellt erfaren med bara 6 år på snö men jag har faktiskt fått börja valla bekantas brädor och lagg så jag antar att jag gör något rätt i.a.f. :)

Helt vanlig grön såpa och billig finhårig skurborste för tvätt.
Vallabockar Mr. Grippy
Vallajärn (billig analog variant)
2 st. sicklar i form av en helt vanlig gratis reklam-isskrapa för vindrutor. Och en bredare (ca. 20-25 cm) sickel som jag sågat ur (och vässat) från en stuvbit plast köpt på Biltema
Butta Wax (original och pro)
Skurblock (självklart utan slipmedel) och skurblockshållare. Typ dessa fast ännu billigare från Bauhaus :)

Vissa av grejerna är på rek. av en erfaren gamnmal skidvårdare och vissa grejerna skaffade jag när jag insåg vilka jävla fantasipriser officiella skidvårdsverktyg betingar enbart för att dom är avsedda för ett specialintresse.

Kommentarer på utrustningen ovan ..... jag testade med ett gammalt vanligt strykjärn först men jag gillade det inte. Bara risken att komma åt termostatreglaget och bränna sönder epoxyn mellan brädans lager räcker men jag tyckte även att det blev otympligt. Men det billiga vallajärnet duger och gör jobbet bra. Mr. Grippy gör vilket stabilt bord som helst till ett bra vallabord. Butta Wax inser jag nu när jag läser på att jag nog bör hitta någon ersättare till när det tagit slut eftersom det inte är helt flourfritt.

Jag märker själv ingen större skillnad på slutresultatet om jag sicklar noggrant eller inte. Oftast grovsicklar jag bara och åker bort resterande överflödig vax. Däremot inbillar jag mig att vallningen inte håller lika länge om jag inte tvättar belaget först. När jag har tagit betalt i form av några öl/en dagens lunch vill jag dock lämna ifrån mig ett snyggt resultat och då blir det grovsickling och sen bearbetar jag resten med skurblock i två olika grovlekar så att belaget blir lent som en nyinsmord babystjärt.

Typ 600-700 kr för alla grejer exkl. förbrukningsvarorna (vax, såpa) och resultatet blir fullt jämförbart med en proffsvallning. Sen kan man ju förstås betala ett par-tre tusen för digitalt vallajärn, rättvisemärkta och halalcertifierade borstar av mongoliskt grävlingshår och sicklar i X2Pro-XL polycarbonat med nanoteknologi om man tror att resultatet blir bättre.

Senast ändrad:
Startkit vallning
Är väl snarare så att termostaten på de allra billigaste vallajärnen ofta är så dålig att de mest funkar för röd och gul valla men har problem att komma upp i temperaturen som krävs för de hårdare vallorna.
Ja, okej då. De riktigt dyra järnen har väldigt tjock sula, hög precision i temperaturangivelsen och når högre temperaturer. Men kan tycka att det ändå inte motiverar att betala mer än minsta möjliga om man använder normalmjuka vallor.

Tror för övrigt det här med att en bestämd färg indikerar ett bestämt temperaturintervall är på väg bort i och med att det finns så många fabrikat nuförtiden.

Startkit vallning
Nu ska jag inte låtsas om att jag är speciellt erfaren med bara 6 år på snö men jag har faktiskt fått börja valla bekantas brädor och lagg så jag antar att jag gör något rätt i.a.f. :)

Helt vanlig grön såpa och billig finhårig skurborste för tvätt.
Vallabockar Mr. Grippy
Vallajärn (billig analog variant)
2 st. sicklar i form av en helt vanlig gratis reklam-isskrapa för vindrutor. Och en bredare (ca. 20-25 cm) sickel som jag sågat ur (och vässat) från en stuvbit plast köpt på Biltema
Butta Wax (original och pro)
Skurblock (självklart utan slipmedel) och skurblockshållare. Typ dessa fast ännu billigare från Bauhaus :)

Vissa av grejerna är på rek. av en erfaren gamnmal skidvårdare och vissa grejerna skaffade jag när jag insåg vilka jävla fantasipriser officiella skidvårdsverktyg betingar enbart för att dom är avsedda för ett specialintresse.

Kommentarer på utrustningen ovan ..... jag testade med ett gammalt vanligt strykjärn först men jag gillade det inte. Bara risken att komma åt termostatreglaget och bränna sönder epoxyn mellan brädans lager räcker men jag tyckte även att det blev otympligt. Men det billiga vallajärnet duger och gör jobbet bra. Mr. Grippy gör vilket stabilt bord som helst till ett bra vallabord. Butta Wax inser jag nu när jag läser på att jag nog bör hitta någon ersättare till när det tagit slut eftersom det inte är helt flourfritt.

Jag märker själv ingen större skillnad på slutresultatet om jag sicklar noggrant eller inte. Oftast grovsicklar jag bara och åker bort resterande överflödig vax. Däremot inbillar jag mig att vallningen inte håller lika länge om jag inte tvättar belaget först. När jag har tagit betalt i form av några öl/en dagens lunch vill jag dock lämna ifrån mig ett snyggt resultat och då blir det grovsickling och sen bearbetar jag resten med skurblock i två olika grovlekar så att belaget blir lent som en nyinsmord babystjärt.

Typ 600-700 kr för alla grejer exkl. förbrukningsvarorna (vax, såpa) och resultatet blir fullt jämförbart med en proffsvallning. Sen kan man ju förstås betala ett par-tre tusen för digitalt vallajärn, rättvisemärkta och halalcertifierade borstar av mongoliskt grävlingshår och sicklar i X2Pro-XL polycarbonat med nanoteknologi om man tror att resultatet blir bättre.
Grönsåpa borde torka ut belaget?

Startkit vallning
Grönsåpa borde torka ut belaget?
Nja, såpa är ju fetare än dom flesta andra rengöringsmedlen utan att för den sakens skull vara dålig på att lösa smuts. Men visst, det finns säkerligen bättre "natursåpor som är ännu fetare. Dock bör det oavsett inte vara något större problem då jag torkar belaget med microfiber och väntar max ett par timmar innan jag fortsätter med vaxet etc.

Startkit vallning
Ett belag torkar inte. Vax eller annan behandling går aldrig in i belaget. Plasten som belaget tillverkas av är inte på något sätt porös. Vax, eller valla dårå, lägger sig endast på ytan av belaget. Grönsåpa eller vallväck tränger alltså inte heller in i belaget. Såpan kan som bäst ge en fet hinna ovanpå belaget. Vallaväck tar bort alla feta rester och frigör belaget. Det som kan hända med belaget är att det bildas ett tunt oxiderat skikt på ytan som kan ge upphov till ”gråa” belag. Detta skikt kan undgås vid längre tids förvaring med ”sommarvalla”. Har man ett oxiderat belag ändras ytstrukturen, ytan får något högre råhet och friktion ökar mot snön. Oxidationen planslipas bort. Man kan lägga på valla på ett oxiderat belag och få en bättre effekt än utan valla. Men belaget blir slätare efter en fin planslip.

Har vi kunniga längdåkare här på forumet kan de säkert förklara effekten av stålsickling vs valla.

Startkit vallning
Ja, okej då. De riktigt dyra järnen har väldigt tjock sula, hög precision i temperaturangivelsen och når högre temperaturer. Men kan tycka att det ändå inte motiverar att betala mer än minsta möjliga om man använder normalmjuka vallor.

Tror för övrigt det här med att en bestämd färg indikerar ett bestämt temperaturintervall är på väg bort i och med att det finns så många fabrikat nuförtiden.
Huruvida de riktigt dyra järnen ger ett bättre resultat än billigare digitala kan jag inte svara på men mitt gamla, TOKO T8, deras billigaste analoga kom inte upp i mer än 130 C trots att maxtemp skulle vara 160 C. Helt värdelöst till de lite hårdare vallorna som håller längre. Ett digitalt vallajärn behöver inte vara så dyrt, finns länkat i tråden för 500 på xxl.se☝️.
Jag skulle rekommendera ett gammalt analogt strykjärn framför ett riktigt billigt analogt vallajärn.

Angående att använda billiga verktyg till skidvård så är den absolut bästa slipstenen jag ägt en vanlig sten som jag plockade upp i kanten av skidbacken och slipade platt mot berggrunden. Det var en ganska porös (sediment?)sten med mycket synliga slipande mineraler. Detta var i Sierra Nevada i Spanien.

Startkit vallning
Ett belag torkar inte. Vax eller annan behandling går aldrig in i belaget. Plasten som belaget tillverkas av är inte på något sätt porös. Vax, eller valla dårå, lägger sig endast på ytan av belaget. Grönsåpa eller vallväck tränger alltså inte heller in i belaget. Såpan kan som bäst ge en fet hinna ovanpå belaget. Vallaväck tar bort alla feta rester och frigör belaget. Det som kan hända med belaget är att det bildas ett tunt oxiderat skikt på ytan som kan ge upphov till ”gråa” belag. Detta skikt kan undgås vid längre tids förvaring med ”sommarvalla”. Har man ett oxiderat belag ändras ytstrukturen, ytan får något högre råhet och friktion ökar mot snön. Oxidationen planslipas bort. Man kan lägga på valla på ett oxiderat belag och få en bättre effekt än utan valla. Men belaget blir slätare efter en fin planslip.

Har vi kunniga längdåkare här på forumet kan de säkert förklara effekten av stålsickling vs valla.
Intressant. Har fått höra gällande längdskidor att de blir bättre ju mer man vallar för att belaget mättas eller något typ. Men det kanske är olika typer av belag för alpina resp längdskidor?
Vad tjänar man på att tvätta belagen? För längdskidor har jag hört att det är "förbjudet" med vallaväck på glidzonen.

Startkit vallning
Intressant. Har fått höra gällande längdskidor att de blir bättre ju mer man vallar för att belaget mättas eller något typ. Men det kanske är olika typer av belag för alpina resp längdskidor?
Vad tjänar man på att tvätta belagen? För längdskidor har jag hört att det är "förbjudet" med vallaväck på glidzonen.
Tror inte man pratar om att mätta belagen längre, eller i alla fall inte på klubb-/tävlingsnivå. I alla fall inte de tävlingsåkare och längdtränare jag umgås med. Men det finns många sanningar om valla och belag där ute.

Tvätta belag gör man aldrig om man inte ska laga en djup skada och fått nytt belag att fästa i gammalt. Då vill man inte ha fett och vax i kontaktytorna.

Är fundersam vilken egentlig nytta grönsåpa gör, har inte hört någon på någon nivå använda det. Vill man rensa ett belag från smuts använder jag en mässingsborste. Sedan på med ny valla.

Startkit vallning
Men en nylonborste för 179, en plastsickel för 79 samt ett billigt vallajärn från sidan jag hänvisade till ovan, så blir det ju lika dyrt eller kanske till och med billigare än de ickespecifika attiraljerna du använder för din skidvård.

Startkit vallning
Humm
Har köpt rillningsverktyg beg som jag skall börja prova framöver
Har strykjärn mm som har används på våren/sommaren
Har inte någon kantfil eller liknade och har inte känt behov av det utan tolkar brist på kantgrepp = fel underlag och helt enkelt undviker de platser eller dagar då det behövs vassa kanter
Grymt, posta gärna hur du upplever glidet med rillerstruktur. 👍

Startkit vallning
Liten varning för ett misstag jag gjort, att använda för tunna/mjuka sicklar som böjer sig och lämnar kvar mer valla på mitten av belaget. En del vindruteskrapor hör dit - de är ju medvetet tunna och litet flexibla just eftersom vindrutor inte är plana.

Startkit vallning
Liten varning för ett misstag jag gjort, att använda för tunna/mjuka sicklar som böjer sig och lämnar kvar mer valla på mitten av belaget. En del vindruteskrapor hör dit - de är ju medvetet tunna och litet flexibla just eftersom vindrutor inte är plana.
Helt riktigt. Plastsicklar brukar finnas i 3 mm och 5 mm tjock akrylplast. Jag rekommenderar den tjockare av den anledningen att de inte böjer sig lika mycket. Med sicklar som böjer sig finns risk att ta bort material ur belaget som gör skidan konkav. Inte ett ovanligt fenomen på begagnade raceskidor som sicklats med stålsickel.

Startkit vallning
Det räcker med ett vanligt strykjärn från myrornas, en isskrapa i plast från biltema och ett vallapack av billigaste stort i bulk 0- +10 för att glida om nästan alla i backen.

Jag har kört så i flera år och folk klagar på att de blir ifrånåkta på transporterna.

Viktigaste skulle jag säga är en lödkolv, p-tex och en pansarfil för att underhålla skidorna. I alla fall om man kör friåkning.

Kanterna slipar man väl en gång var 5e år när man kör en planslip?

Startkit vallning
Det räcker med ett vanligt strykjärn från myrornas, en isskrapa i plast från biltema och ett vallapack av billigaste stort i bulk 0- +10 för att glida om nästan alla i backen.

Jag har kört så i flera år och folk klagar på att de blir ifrånåkta på transporterna.

Viktigaste skulle jag säga är en lödkolv, p-tex och en pansarfil för att underhålla skidorna. I alla fall om man kör friåkning.

Hehe, jag inser jag är ganska präglad av att jag åker i min lokala backe här i Falun 2-4 dagar i veckan. Här överlever man inte utan kanter.

Startkit vallning
Er det her en Tjokksula for 500,-?? Ser inte så tjokk ut...

Temperaturen stemmer heller inte:
Jag var iväg till lokala xxl'n och investerade i järnet ovan. Helt klart mycket prisvärt och tjock sula..

Startkit vallning
Du har hört fel. Viktigaste är att putsa "glidzonen" med vallaväck! Tävlingsåkare putsar glidzonen med vallaväck och mässingborsta. Och det måste göras kanske flera gånger. Efter det, jag ska rekommendera någon hård LF valla, blå eller grön. https://rex.fi/en/shop/gliders/future-fluor-eng/lf-gliders-future-fluor/lf-blue t.ex.

Om man är lat, viktigaste är att putsa skidorna. Då rekommenderar jag https://rex.fi/en/shop/skicare/skicare_accessories/glide-cleaner-170-ml

Jag just åkte 2 mil längd. Orkade inte göra annat än putsa två gånger med clean&glide och sen borsta. Gled mycket väl.

Google translator, om någon inte förstår finska: https://www.is.fi/maastohiihto/art-2000010146318.html

Senast ändrad:
Startkit vallning
Du har hört fel. Viktigaste är att putsa "glidzonen" med vallaväck! Tävlingsåkare putsar glidzonen med vallaväck och mässingborsta. Och det måste göras kanske flera gånger. Efter det, jag ska rekommendera någon hård LF valla, blå eller grön. https://rex.fi/en/shop/gliders/future-fluor-eng/lf-gliders-future-fluor/lf-blue t.ex.

Om man är lat, viktigaste är att putsa skidorna. Då rekommenderar jag https://rex.fi/en/shop/skicare/skicare_accessories/glide-cleaner-170-ml

Jag just åkte 2 mil längd. Orkade inte göra annat än putsa två gånger med clean&glide och sen borsta. Gled mycket väl.

Google translator, om någon inte förstår finska: https://www.is.fi/maastohiihto/art-2000010146318.html
Intressant, men jag skippar flourvallan 👍🏻

Startkit vallning

Till vad används pansarfil?
Googla å det likna något som hovslagare använder?

Startkit vallning
Impregnering av stighudar
Jag var ute å klaffsa i Ulricehamns skidbacke igår hela dagen +5 grader.
Och hudarna funka bra men man ser att dom på vissa ställen absorberat vatten.
Jag har tidigare värmt in valla med gott resultat
Men tanken slog mig.
Borde man inte kunna använda Impregnering å spruta på? Typ samma som till ryggsäck mm?

Tillbaka
Topp