Nu ska jag inte låtsas om att jag är speciellt erfaren med bara 6 år på snö men jag har faktiskt fått börja valla bekantas brädor och lagg så jag antar att jag gör något rätt i.a.f.
Helt vanlig grön såpa och billig finhårig skurborste för tvätt.
Vallabockar Mr. Grippy
Vallajärn (billig analog variant)
2 st. sicklar i form av en helt vanlig gratis reklam-isskrapa för vindrutor. Och en bredare (ca. 20-25 cm) sickel som jag sågat ur (och vässat) från en stuvbit plast köpt på Biltema
Butta Wax (original och pro)
Skurblock (självklart utan slipmedel) och skurblockshållare. Typ
dessa fast ännu billigare från Bauhaus
Vissa av grejerna är på rek. av en erfaren gamnmal skidvårdare och vissa grejerna skaffade jag när jag insåg vilka jävla fantasipriser officiella skidvårdsverktyg betingar enbart för att dom är avsedda för ett specialintresse.
Kommentarer på utrustningen ovan ..... jag testade med ett gammalt vanligt strykjärn först men jag gillade det inte. Bara risken att komma åt termostatreglaget och bränna sönder epoxyn mellan brädans lager räcker men jag tyckte även att det blev otympligt. Men det billiga vallajärnet duger och gör jobbet bra. Mr. Grippy gör vilket stabilt bord som helst till ett bra vallabord. Butta Wax inser jag nu när jag läser på att jag nog bör hitta någon ersättare till när det tagit slut eftersom det inte är helt flourfritt.
Jag märker själv ingen större skillnad på slutresultatet om jag sicklar noggrant eller inte. Oftast grovsicklar jag bara och åker bort resterande överflödig vax. Däremot inbillar jag mig att vallningen inte håller lika länge om jag inte tvättar belaget först. När jag har tagit betalt i form av några öl/en dagens lunch vill jag dock lämna ifrån mig ett snyggt resultat och då blir det grovsickling och sen bearbetar jag resten med skurblock i två olika grovlekar så att belaget blir lent som en nyinsmord babystjärt.
Typ 600-700 kr för alla grejer exkl. förbrukningsvarorna (vax, såpa) och resultatet blir fullt jämförbart med en proffsvallning. Sen kan man ju förstås betala ett par-tre tusen för digitalt vallajärn, rättvisemärkta och halalcertifierade borstar av mongoliskt grävlingshår och sicklar i X2Pro-XL polycarbonat med nanoteknologi om man tror att resultatet blir bättre.