[Artikel] Att flyga med skidor: Vad gäller?

Redaktionen

Aktiv medlem
Puff-1000x563.jpg

Vad gäller när man ska flyga med skidor? Vi tog hjälp av Patrik Gustafsson som arbetar med incheckning och bagage på Landvetter flygplats. Här är det du behöver tänka på för de vanligast flygbolagen som SAS, Lufthansa, Swiss, KLM, Austrian Airlines mfl.

Läs hela artikeln:

Hei! Hur är det med Norwegian? Vi skall flyga för första gången med Norwegian till Salzburg 23.2. Jag har betalat för en skidbagage, och tänkte slänga in min bräda, frugans skidor, sonder, spadar, pjäxor etc. (som vanligt med andra flygbolag) Vi har flugit tidigare bara med Finnair, Lufthansa och Austrian till Österrike.

Är det något av bolagen som uttryckligen tillåter "multi-bag", alltså väska innehållande skidor och kläder, så länge man håller sig till dimension- och viktgränser

Hei! Hur är det med Norwegian? Vi skall flyga för första gången med Norwegian till Salzburg 23.2. Jag har betalat för en skidbagage, och tänkte slänga in min bräda, frugans skidor, sonder, spadar, pjäxor etc. (som vanligt med andra flygbolag) Vi har flugit tidigare bara med Finnair, Lufthansa och Austrian till Österrike.
Norwegian tillåter inte att man använder fodral med mer än ett par skidor och stavar i. Du kan alltså inte ha skidor i ett bagage även om det klarar vikt och måttgräns utan att betala extra för skidfrakt. Det går bra om du byter skidorna mot två brädor, jag har själv ringt och frågat😳. Sen är ju allt upp till personalen på flygplatsen att avgöra, men man kan nog anta att lågprisbolag försöker ta ut så mycket extra avgifter dom kan

Är det något av bolagen som uttryckligen tillåter "multi-bag", alltså väska innehållande skidor och kläder, så länge man håller sig till dimension- och viktgränser
Finnair i varje fall. Därför frågade jag om Norwegian, då jag är så van vid att packa alla skidprylar i en stor skibbagage. Norwegian säger bara, att man får inte packa kläder i skidbagage, men hur är det med pjäxor, sondar, spader etc.?

Norwegian tillåter inte att man använder fodral med mer än ett par skidor och stavar i. Du kan alltså inte ha skidor i ett bagage även om det klarar vikt och måttgräns utan att betala extra för skidfrakt. Det går bra om du byter skidorna mot två brädor, jag har själv ringt och frågat😳. Sen är ju allt upp till personalen på flygplatsen att avgöra, men man kan nog anta att lågprisbolag försöker ta ut så mycket extra avgifter dom kan
Vet nu inte, men jag har betalat för två stora väskor och en skidbagage. I Norwegians finska sidor talar man bara om att man inte för packa kläder i, och att bagagen får inte väga över 20 kg.

Finnair i varje fall. Därför frågade jag om Norwegian, då jag är så van vid att packa alla skidprylar i en stor skibbagage. Norwegian säger bara, att man får inte packa kläder i skidbagage, men hur är det med pjäxor, sondar, spader etc.?
På norwegians sida står det relevant skidutrustning är tillåten, så spade, sond osv verkar ju ok. Så länge det inte väger mer än 20kg

Austrian har varit smidiga med det så länge bagen vägt under 23 kg. Vi brukar åka med en vanlig väska och en skidbag innehållande två par skidor, ett par pjäxor och diverse skidkläder. Den går då som en vanlig väska med udda mått. Andra paret pjäxor som handbagage.

Vet nu inte, men jag har betalat för två stora väskor och en skidbagage. I Norwegians finska sidor talar man bara om att man inte för packa kläder i, och att bagagen får inte väga över 20 kg.
Jag har flugit en hel del Norwegian men då bara mellan Arlanda och Grenoble. På de två flygplatserna iaf har det aldrig varit någon som kollat vad jag haft i skidbagaget, så länge det klarar vikten. Dock säger de uttryckligen att skidorna måste åka i ett extrabokat skidbagage, och inte i det vanliga incheckade bagaget

Jag har flugit en hel del Norwegian men då bara mellan Arlanda och Grenoble. På de två flygplatserna iaf har det aldrig varit någon som kollat vad jag haft i skidbagaget, så länge det klarar vikten. Dock säger de uttryckligen att skidorna måste åka i ett extrabokat skidbagage, och inte i det vanliga incheckade bagaget
Det verkar ju vara många som inofficiellt tillåter detta, det trista är ju om man stöter på "fel" person vid bag-drop😭

Multiskidbagar har varit problemfritt i alla fall för mig och mitt sällskap senaste åren. Åker alltid med multibagen full med all skidutrustning, kläder och annat. Har aldrig ens blivit ifrågasatt. Tror personalen i specialbagagediskarna inte bryr sig då de inte kommer från flygbolagen utom kanske Åre/Östersund som har vanliga incheckningsdiskar med extra breda rullband för bagaget.

Norwegian (Arlanda-Geneve och Arlanda-Östersund/Åre)
Bokar normalt med bagage + skidbagage för att vara säker, men senaste flygningen struntade vi i skidbagage och bokade således bara 1st vanligt bagage. Det var inga problem att checka in den välfyllda multibagen på denna. Norwegian har en punkt som heter "Annan sportutrustning" som man kanske kan åberopa om det blir problem:

Du får ta med dig andra typer av sportutrustning som incheckat bagage, under förutsättning att de inte överskrider våra storleks- och viktgränser. Utrustningen ingår i den tillåtna bagagevikten för ditt incheckade bagage, och för alla föremål över gränsen om två (2) väskor eller över 23 kg debiteras avgift för extra bagage. Storleken på utrustningen får inte överstiga 250 x 79 x 112 cm (L x H x B) med en max omkrets på 300 cm.

Finns säkert risk att bagen inte får följa med om det är trångt i lastutrymmet om man inte förbokat skidtransport.

BRA (Arlanda-Östersund/Åre)
Bara checka in som vanligt bagage, aldrig stött på patrull. BRA:s egna regler hintar ju lite om att multibag är ett alternativ men de skriver inget specifikt:

Om du vill ta med dig ett par skidor i skidfodral räknas det som en incheckad väska med maxvikt 23 kg/väska. Reser du med bara ett skidfodral som väger max 23 kg och inget annat incheckat bagage behöver du inte föranmäla att du reser med skidor.

Väljer du att köpa till ett extra skidpaket kan du även ta med dig en separat pjäxbag utan extra kostnad. Skidutrustning som packas i ett skidfodral plus en separat pjäxbag räknas som ett kolli med total vikt på 23 kg för dessa 2 kollin. Skidutrustning kan omfatta skidor, stavar, en snowboard, en hjälm och pjäxor.

SAS (Arlanda-Östersund/Åre)
Har alltid gått bra. Notera att vi alltid har ändrat bagaget som ingår till skidbagage i bokningen. Rent tekniskt är det nog lite gråzon eftersom jag inte hittar nåt om att man (inte) får stoppa ner annat än skidprylar i skidbagen. Går officiellt inte ta multibagen som vanligt bagage p.g.a. maxgränsen 158 cm (längd + bredd + höjd).

Senast ändrad:
Ska resa med Norwegian imorgon till gastein.. första gången.. Tänkte packa ner jacka+skidbrallor i skidfodralet... något de bryr sig om eller bara köra?

Kom precis hem från Colorado. Har flugit med British Airways. 23 kg i handbagage! Packar pjäxor, hjälm, skidkläder m.m. i en raceryggsäck. Sen har jag skidor, stavar + övrig packning i en 2 meter lång rollerbag. Dessutom kan man ha en lite ryggsäck i kabinen i flyget med småprylar som hörlurar m.m. Hel klockrent bolag att flyga med :cool:

Tips för den som flyger inrikes inom USA med skidutrustning.

Med Southwest ingår alltid två incheckade bagage utan extra kostnad. Skidutrustning (skidbag och pjäxbag) går som ett bagage.

Southwest flyger till Denver från alla större flygplatser i USA.

Prisexempel: LGA-DEN $188 tur och retur.

STS Alpresor skriver att pjäxor och hjälm ska packas i separat väska. De begränsar också skidpaketet till 12 kg (för vissa flygbolag).

"I skidfrakten ingår 1 par skidor och stavar, 1 par pjäxor och 1 hjälm (max 12 kg). Pjäxor och hjälm måste packas i separat väska. Kom ihåg att det endast är tillåtet med ett par skidor i varje fodral."

Ska flyga med Swiss och ha med skidor, stavar, hjälm och pjäxor för första gången. Detta ingår i våra biljetter men behöver vi kontakta dom i förväg eller är det bara att dyka upp och lämna in skidorna med det vanliga bagaget eller ska skidorna till specialbagage?

Gäller vid årsskiftet, Landvetter till Genève.

Ska flyga med Swiss och ha med skidor, stavar, hjälm och pjäxor för första gången. Detta ingår i våra biljetter men behöver vi kontakta dom i förväg eller är det bara att dyka upp och lämna in skidorna med det vanliga bagaget eller ska skidorna till specialbagage?

Gäller vid årsskiftet, Landvetter till Genève.

Do I have to register my ski equipment in advance?

No, you don’t have to register your ski equipment. Only bicycles and firearms have to be announced.

STS Alpresor skriver att pjäxor och hjälm ska packas i separat väska. De begränsar också skidpaketet till 12 kg (för vissa flygbolag).

"I skidfrakten ingår 1 par skidor och stavar, 1 par pjäxor och 1 hjälm (max 12 kg). Pjäxor och hjälm måste packas i separat väska. Kom ihåg att det endast är tillåtet med ett par skidor i varje fodral."

Undrar om någon har praktiserat att tolka reglerna fritt med just STS, alltså hur pass noga de är med att det är bara ett par skidor per fodral som gäller. Jag menar, att stoppa i två par lagg hamnar ju ändå under maxgränsen.

Och jorå, jag har läst i tråden att många flygbolag inte bryr sig, men nu gällde frågan om just "charterbolaget" STS är mer nitiska än andra reguljära bolag.

(STS flyger ju både med SAS och Norwegian beroende på destination).

/Mvh Masen

Nortlander hade ungefär samma regler och dom började tjafsa om att jag skulle betala för övervikt då mitt fodral vägde något mer än deras viktgräans (tror det var 10kg) för jag hade lagt i lite handskar mm i pjäxbagen. Det vägde fortfarande över 10kg efter jag hade tagit ut allt utom skidor, pjäxor, hjälm och stavar. Fick argumentera ganska länge för att slippa betala extra. Eftersom jag bara flyttade saker mellan mina väskor så totalvikten var ju fortfarande samma :). Om du får betala extra kan det ju vara värt det om du verkligen vill ha med två par om du blir nekad att ens ta med dom är det ju lite jobbigt att stå på flygplatsen med ett par skidor man inte får ta med.

Finnair verkar ha ändrat regler. Hade biljett med 2 bagage á 23 kg vilket förut gällde för en stor resväska plus skidor med skidbag. Nu har de infört en längdgräns på standardbagage och skidor kostar då extra.

"
Reser du med skidor, golfbag eller surfingbräda?
Skidutrustning, golfutrustning och surfingbrädor räknas som specialbagage, vilket måste köpas separat utöver den vanliga tillåtna mängden bagage. Priserna är desamma som för vanligt extra incheckat bagage – kontrollera priserna i avsnittet Avgifter för incheckat bagage nedan."

Senast ändrad:
IMG_20240210_183239574.jpg

Det var inga problem att få med den här packningen på två regionaltåg, ett nattåg och en buss till Hemavan

Finnair verkar ha ändrat regler. Hade biljett med 2 bagage á 23 kg vilket förut gällde för en stor resväska plus skidor med skidbag. Nu har de infört en längdgräns på standardbagage och skidor kostar då extra.
Japp, detta suger. Och även om du har guld nivån i Finnair Plus, får du betala extra för laggen.

Bokade nyss med Lionalpin, SAS charter.
incheckat max 15 kg + 5 kg handbagage.
Skidor+pjäxbag 12 kg sammanlagt.

Blir ju lätt att bära iofs..

Annars är det 2x23 + 8 som gäller, dvs 24 kg till, SAS reguljärt.

Senast ändrad:
Krisar det med vikten kan man kanske göra en "Sällskapsresan" och checka in med pjäxorna på. (Eller var det i någon annan film?)

Iaf kan man om det är på gärdsgården med vikten ladda ytterkläderna med en massa batterier och annat junk samt ha extra tröja, handskar och mössa och ha en tunn hopvikt extra väska eller taxfreepåse att dumpa grejerna i när man väl är ombord. Sniket men det är väl det tråden går ut på? :)

Hur är det med Lufthansa, ingår fortfarande skidfrakt i allt utom Economy Light?

Tumregeln är att packa jacka, brallor, handskar och gogglar i handbaggage. Och resa i underställ. Då klarar du dig med att hyra pjäxor och lagg om incheckade väskor försvinner.

Senast ändrad:
Hur är det med Lufthansa, ingår fortfarande skidfrakt i allt utom Economy Light?
Japp.

"In addition to your free baggage allowance, you may take one piece of skiing equipment with you free of charge on your Lufthansa flight (except on flights to and from the USA, Mexico and Central America).

On the Economy Class Light fare, free transport of skiing equipment instead of a booked item of baggage, or in addition to a booked item of baggage, is not included.

The weight of skiing equipment must be within the weight restrictions for the respective travel class."

Ska flyga med Swiss. Hur tolkar man deras text nedan?
Ingår skidorna i de 23 kg som man få ta med sig om man har skidfodral plus en vanlig resväska?
Eller är det 23 kg bagage(vanlig resväska) och sedan får skidorna åka med ändå oavsett deras vikt och som inte räknas in i de 23 kg?

Från denna artikel:
"Reser man med Swiss och har en Economy Classic-biljett ingår alltid ett skidpaket tillsammans med ett bagage á 23 kg"

"In addition to your baggage allowance, we transport ski equipment (except on Economy Light fares) free of charge. Other costs, taking into account your travel class and the fare, can be worked out in our baggage calculator."

"The first ski/snow equipment is free of charge in addition to the standard free baggage allowance on all LX operated flights (including wet lease). The fee only applies if it exceeds the free baggage allowance in weight and/or number of pieces. Does not apply to codeshare flights or combined flights with other airlines from, to or via the USA. Does not apply to the Economy Light fare."

Dvs du kan ha skidfodral utöver din "vanliga" väska, om du inte flyger Economy Light.

Källa: https://www.swiss.com/se/en/prepare/baggage/sports-equipment

"In addition to your baggage allowance, we transport ski equipment (except on Economy Light fares) free of charge. Other costs, taking into account your travel class and the fare, can be worked out in our baggage calculator."

"The first ski/snow equipment is free of charge in addition to the standard free baggage allowance on all LX operated flights (including wet lease). The fee only applies if it exceeds the free baggage allowance in weight and/or number of pieces. Does not apply to codeshare flights or combined flights with other airlines from, to or via the USA. Does not apply to the Economy Light fare."

Dvs du kan ha skidfodral utöver din "vanliga" väska, om du inte flyger Economy Light.

Källa: https://www.swiss.com/se/en/prepare/baggage/sports-equipment
Jättesnällt - Stort tack för förtydligandet! Då känner jag med helt trygg 😀
Tänker att jag då kan spara vikt på de 23 kilona genom att packa skidorna i eget fodral och sedan packa en stor resväska med 23 kg. Mot om jag hade packat allt i en stor Douchebag med hjul, som bara hade fått väga 23 kg.
Den separat pjäxbagen antar jag inte heller dras mot de 23 kilona eller på handbagagets 8 kg? Då jag tänkte ta med pjäxbagen i kabinen.

Hej, Någon som har erfarenhet av Ryan ang om man får ta med pjäxor i separat pjäxbag? Jag har försökt chatta med dem men får inga vettiga svar..

Hur vet man om det finns plats för skidorna när man bokar biljetten med Luftwaff... eh, jag menar Lufthansa? Vad jag förstår så registrerar man skidbag efter att man köpt biljetten, och kan då eventuellt (låt vara osannolikt) få besked att plats saknas, trots tidig bokning.

Tänkte mig till Innsbruck, och noterar då att flyg via München i själva verket utgörs av buss på sträckan mellan München och Innsbruck (och vv). Hur funkar det då med bagage? Måsta man ta detta på bagagebandet och själv kånka/lasta på bussen?

Hur vet man om det finns plats för skidorna när man bokar biljetten med Luftwaff... eh, jag menar Lufthansa? Vad jag förstår så registrerar man skidbag efter att man köpt biljetten, och kan då eventuellt (låt vara osannolikt) få besked att plats saknas, trots tidig bokning.

Tänkte mig till Innsbruck, och noterar då att flyg via München i själva verket utgörs av buss på sträckan mellan München och Innsbruck (och vv). Hur funkar det då med bagage? Måsta man ta detta på bagagebandet och själv kånka/lasta på bussen?
Jag är ganska säker att du måste checka ut ditt bagage på flygplatsen i München pga. tullen och övriga säkerhetskontroller, sen är det upp till dig om du bär/kånkar dina grejer själv eller köper någon piccolotjänst på flygplatsen.

Tillbaka
Topp