Hur kan jag förbättra min puderteknik?

wordenvy

Medlem
Mitt första tips blir tajtare skidföring och mer balans över båda skidorna. Nu svänger skidorna olikt och din kropp svänger och kränger okontrollerat. Låt bålen jobba och håll överkroppen stabil för att låta underkroppen följa underlaget. Större och lugnare svänger tror jag skulle underlätta din väg mot bättre åkning i djupare snö.

Spontant känns det som att du använder överkroppen för mycket för att generera kraften att vrida skidorna med. Det gör att du får medvridning och hamnar i en obalanserad och svag position. I många svängar har du till och med armen som inte kommer göra nästa stavisättning bakom ryggen/rumpan. Det verkar också som att du har lite mycket bakåtvikt, troligen orsakat av ovan. Man ser samma tendenser även i pisten men det förstärks utanför pisten då underlaget är mer förrädiskt och kräver en bra grundposition.

Den här kanalen har flera bra videos för åkare runt din nivå som vill bli bättre på offpist.

Med detta sagt, all heder för att du vågar lägga ut filmer och be om kritik och feedback!

Har bestämt mig att jag ska bli riktigt grym på puderåkning. ❄️ Kan hantera det mesta bra på ett par skidor men puder har jag alltid kämpat lite med.

Här kommer lite film när jag åker puder:

Ser ni några uppenbara problem med min teknik och något jag kan jobba på?
Alltför mycket medvridning dvs svängen startar du med att först vrider överkroppen i svängriktningen. Det är bättre att ha bålen stabilt i fallinjen och få igång skidorna genom att pumpa med benen/flexa knäna.

Min son som är skidlärare skäller på mig när han tycker att jag inte håller överkroppen tillräckligt still i falllinjen. Försöker att tänka på det, men att lära gamla hundar sitta hmmm….

Jag håller med ovanstående kommentarer om överkropp och skidor mer ihop.
Jag tycker också du ska våga öka farten och lugna ner svängarna betydligt. Tänk att du ska stå på mer på båda skidorna och göra lugna försiktiga rörelser jämfört med i pisten.

OT fråga från en som tappat kollen på actionkameror… Hur gör du filmerna där man ser dig utifrån?

Jag var ringrostig inför säsongen men efter några åk kom muskelminnet tillbaka. Gjorde i princip som det beskrivs ovan men med den farten du har i filmerna går det inte att få till tekniken. Samla fart tills att du flyter och sen anpassar du svängen efter lutningen. Nycklarna för mig var fart, inte luta för mycket bakåt (svårt att svänga) och riktigt tighta knän/skidor. Märkte stor skillnad på flytet när skidorna var tighta och parallella.

Har bestämt mig att jag ska bli riktigt grym på puderåkning. ❄️ Kan hantera det mesta bra på ett par skidor men puder har jag alltid kämpat lite med.

Här kommer lite film när jag åker puder:
Nu kommer hobbypsykologen fram i mig. ;) Min tolkning av filmerna är att du inte litar på dina skidor. Du försöker forcera fram svängen istället för att låta skidan göra jobbet. Det här leder i sin tur till en rad problem: lutar dig bakåt, bromsar farten för mycket (så att det inte blir något flyt i åkningen), använder kroppen för att svänga, spänner kroppen, etc.

När vi åker pist kan vi alltid göra en ”hockeysladd” och få stopp om något oförutsett händer. Vetskapen att vi alltid kan stanna skapar trygghet. När vi åker lössnö går det inte att stanna på det sättet. Och försöker vi känns det som att skidorna ”sitter fast”. Det leder till känslan av att inte ha kontroll. = Rädsla.

Många som går från pist till lössnö upplever det här. Jag var en av dem.

Är vi medvetna om att ett problem är mer mentalt än fysiskt kan vi bättre förstå vad som händer i kroppen och varför vi reagerar-agerar som vi gör. Och därefter kan vi göra specifika övningar som är ”läskiga” för att utvecklas snabbare.

Om vi kantställer skidorna och lägger tryck på framdelen kommer skidorna svänga. Här samverkar timglasformen och rockern. I pist är det stålkantens kontakt med backen och i lössnö är det snöns tryck mot skidan som gör jobbet. Vilket gör att ju mjukare snön är desto mer och snabbare svänger skidan. Har vi tillräckligt mycket tryck på framdelen av skidorna, så att bakdelen nästan är helt fri från snön eller till och med uppe i luften, kan vi svänga lika snabbt som en hockeysladd.

Det jag skulle träna på för att bli bekväm med lössnö är nödstopp. Ta lite fart och gör sedan en ”nose butter” för att stanna. Upprepa med allt högre fart. Kom ihåg att träna både vänster och höger sida. Skulle det vara för läskigt att lägga så mycket tryck på framdelen av skidan att bakdelen blir fri kan du börja med att svänga upp för backen. Gör sedan svängen snävare och snävare.

Hur rätt eller fel har jag tolkat det underliggande problemet?

Jag var ringrostig inför säsongen men efter några åk kom muskelminnet tillbaka. Gjorde i princip som det beskrivs ovan men med den farten du har i filmerna går det inte att få till tekniken. Samla fart tills att du flyter och sen anpassar du svängen efter lutningen. Nycklarna för mig var fart, inte luta för mycket bakåt (svårt att svänga) och riktigt tighta knän/skidor. Märkte stor skillnad på flytet när skidorna var tighta och parallella.
+1 på fart. Är det lössnö kan man släppa på mer än i motsvarande lutning som har hårdare underlag. Svårt att få till flyt om det går lite drygt styrfart.
Å +1 på att det är strongt att lägga upp filmsnuttar och be om feedback😀

Alla tips här är bra. Jag vill dock slå ett slag för franska skidlärare som gnäller på din stavhantering & hållning under en veckas tid. Så lärde jag mig.. dock 20 år sen nu.

UCPA offpist gav mig iaf en riktigt bra grund då. Tekniken/hållningen är egentligen samma i grunden för all offpiståkning även om det i puder gäller att lita på skidorna och sig själv aningens mer. Och bakvikten är din största fiende! Lita på att du flyter ändå. Tvekar du på det så skaffa breda skidor med mycket rocker 😁

Många bra kommentarer hittills.

Jag skulle säga.

Mer fart, håll dig i fallinjen, ihop med skidorna låt dem göra jobbet och våga få fram vikten längre fram på skidan.
Den sista där tycker jag är nyckeln, men den kräver att de innan sitter så du får bra flyt.

Till sist kan det vara så att du inte får ihop det pga att skidan inte vill bära dig. Se om du kan låna en riktigt bra puderskida någon gång. Tex Atomic Bent Chetler 120 eller Armada ARV 116 JJ UL.

Glöm inte att valla skidorna också! Bra glid ser till att det inte känns som att du skal ramla framåt, och så blir det enklare för skidorna att komma upp i snön.

Nu kommer hobbypsykologen fram i mig. ;) Min tolkning av filmerna är att du inte litar på dina skidor. Du försöker forcera fram svängen istället för att låta skidan göra jobbet. Det här leder i sin tur till en rad problem: lutar dig bakåt, bromsar farten för mycket (så att det inte blir något flyt i åkningen), använder kroppen för att svänga, spänner kroppen, etc.

När vi åker pist kan vi alltid göra en ”hockeysladd” och få stopp om något oförutsett händer. Vetskapen att vi alltid kan stanna skapar trygghet. När vi åker lössnö går det inte att stanna på det sättet. Och försöker vi känns det som att skidorna ”sitter fast”. Det leder till känslan av att inte ha kontroll. = Rädsla.

Många som går från pist till lössnö upplever det här. Jag var en av dem.

Är vi medvetna om att ett problem är mer mentalt än fysiskt kan vi bättre förstå vad som händer i kroppen och varför vi reagerar-agerar som vi gör. Och därefter kan vi göra specifika övningar som är ”läskiga” för att utvecklas snabbare.

Om vi kantställer skidorna och lägger tryck på framdelen kommer skidorna svänga. Här samverkar timglasformen och rockern. I pist är det stålkantens kontakt med backen och i lössnö är det snöns tryck mot skidan som gör jobbet. Vilket gör att ju mjukare snön är desto mer och snabbare svänger skidan. Har vi tillräckligt mycket tryck på framdelen av skidorna, så att bakdelen nästan är helt fri från snön eller till och med uppe i luften, kan vi svänga lika snabbt som en hockeysladd.

Det jag skulle träna på för att bli bekväm med lössnö är nödstopp. Ta lite fart och gör sedan en ”nose butter” för att stanna. Upprepa med allt högre fart. Kom ihåg att träna både vänster och höger sida. Skulle det vara för läskigt att lägga så mycket tryck på framdelen av skidan att bakdelen blir fri kan du börja med att svänga upp för backen. Gör sedan svängen snävare och snävare.

Hur rätt eller fel har jag tolkat det underliggande problemet?
Ligger absolut något i det tror jag! Ser framemot att få prova nästa gång jag får tillfälle. :)

Många bra kommentarer hittills.

Jag skulle säga.

Mer fart, håll dig i fallinjen, ihop med skidorna låt dem göra jobbet och våga få fram vikten längre fram på skidan.
Den sista där tycker jag är nyckeln, men den kräver att de innan sitter så du får bra flyt.

Till sist kan det vara så att du inte får ihop det pga att skidan inte vill bära dig. Se om du kan låna en riktigt bra puderskida någon gång. Tex Atomic Bent Chetler 120 eller Armada ARV 116 JJ UL.
ha! Så glad jag blev när jag läste detta, köpte Armada ARV 116 JJ UL för en vecka sedan! 🤩 Om två veckor bär det av till Val Thorens, hoppas på lite puder då så jag får prova skidorna! ❄️

Nu fick jag inte till någon film men kände att jag gjorde stora framsteg!

Hålla ihop skidorna, hålla mer fart och våga luta framåt hjälpte mycket. Och valla!

Men sedan måste jag säga att den största skillnaden var att köra med en puderskida.

Det gjorde en enorm skillnad med breda skidor, jag fullkomligt älskar mina nya Armada ARV 116 JJ UL! Provade att växla mellan Rustler 9 och armadaskidan och det var som natt och dag i puder!

Har liknande erfarenheter. Högre fart gjorde stor skillnad. Tror att många "nybörjare i puder" (typ många av våra älskade partners...) börjar/testar lössnöåkning i för flacka backar där det är svårt att hålla tillräcklig fart för att svänga på ett vettigt sätt. Eller i för soligt/omfruset väder där pudret fått ett lager smör eller kristyr ovanpå. Sen tänker de att det där var ju inte så kul. Nåja, det blir ju mer över till oss andra då... ;)

Tillbaka
Topp