Hoppsväng - Sista bossen

Jonny_hardcore

Aktiv medlem
Hoppsväng - Sista bossen
Halloj! Kom just hem från en fin vecka i södra alperna med varierande snö, lutning och svårighetsgrad. Jag känner att jag utvecklat min åkning en hel del de senaste åren men jag har fortfarande inte löst den sista bossen(hopp/kortsväng i brant/stök) helt ordentligt än. Min amatöranalys är som följer:
  • Tight balanserad hoppsväng till höger funkar 80% av fallen
  • Tight balanseras hoppsväng till vänster fungerar 40% av fallen
  • Ovanstående gör att det blir svårt att få ihop ett bra flyt/"flow"/momentum
Ett av problemen är att jag får mjölksyra pga dåligt tränad i kombination med svajig teknik som skapar en loop av trötthet som ger sämre teknik osv. Så mycket har jag förstått.

Men vad gäller själva hoppsvängstekniken. Kan det vara så att jag har för raka ben? När jag hoppar till höger har jag märkt att jag böjer mycket mer på benen, nästan 80-90 grader i knäna. Inte lika tight åt andra hållet. Men vad är korrekt här? Ska man ha en djup vinkel i knäna vid hoppsväng? Ska man dra in/upp knäna under rumpan och s.a.s dra klackarna i baken och vinklar med knäna eller en mer rakare popp rakt upp och vrida/vinkla fötterna mer i luften?

Hoppsväng - Sista bossen
Men gör inte så liksom min fruga för några år sedan. Ja, det var brant och isigt. Någon offpiste i Kitzsteinhorn. Frugan vågade i slutet svänga bara till höger. Jag försökte skrika, men det hjälpte inte! (Det hjälper mycket sällan.) Snart var hon i en sådan plats man borde inte ens vara.

Hoppsväng - Sista bossen
Men gör inte så liksom min fruga för några år sedan. Ja, det var brant och isigt. Någon offpiste i Kitzsteinhorn. Frugan vågade i slutet svänga bara till höger. Jag försökte skrika, men det hjälpte inte! (Det hjälper mycket sällan.) Snart var hon i en sådan plats man borde inte ens vara.
Nej, alltså det går att svänga även till vänster men det kräver lite förberedelse och en insats som kostar mer energi än vad högersvängen kostar.

Hoppsväng - Sista bossen
Jag har mer och mer gått över till att bara hoppa med bakändarna när jag kör brant. Dvs. spetsarna ligger på snön hela tiden. Så skidbakändan mot baken i 'hoppet' för att skidorna inte ska slå i backen - sen lyfter jag så lite som möjligt för att spara energi och få stabilitet.

Hoppsväng - Sista bossen
Jag har mer och mer gått över till att bara hoppa med bakändarna när jag kör brant. Dvs. spetsarna ligger på snön hela tiden. Så skidbakändan mot baken i 'hoppet' för att skidorna inte ska slå i backen - sen lyfter jag så lite som möjligt för att spara energi och få stabilitet.
Intressant. Vrider/vinklar du mer med knäna än med fötterna då? Eller båda i en och samma rörelse? Hur mycket böjda ben har du då?

Senast ändrad:
Hoppsväng - Sista bossen
Svår fråga. Om det är riktigt brant och jag bara gör ett hopp i taget är det nog lite med hela kroppen (medvridning) och om det behövs med möjlighet att ta i backen med armen som hamnar mot backen. Om jag sätter samman svängar är det nog med motvridning - dvs underkroppen vrider sig och överkroppen är riktad neråt.

Hoppsväng - Sista bossen
Svår fråga. Om det är riktigt brant och jag bara gör ett hopp i taget är det nog lite med hela kroppen (medvridning) och om det behövs med möjlighet att ta i backen med armen som hamnar mot backen. Om jag sätter samman svängar är det nog med motvridning - dvs underkroppen vrider sig och överkroppen är riktad neråt.
Hur gör du med framåtlut samt stavisättning?

Hoppsväng - Sista bossen
Det krävs nog en del plöstryck i hoppet för att det ska funka. Hittade några videos och det är ju en del som kör med dubbel stavisättning. Ser ju fult och oldschool ut tycker jag. Så den här videon är ju ok - förutom stavisättningen - och att han överdriver rörelsen lite. Han kunde ju ha lite bredare stance också. Finns säkert bättre klipp.

Hoppsväng - Sista bossen
Det krävs nog en del plöstryck i hoppet för att det ska funka. Hittade några videos och det är ju en del som kör med dubbel stavisättning. Ser ju fult och oldschool ut tycker jag. Så den här videon är ju ok - förutom stavisättningen - och att han överdriver rörelsen lite. Han kunde ju ha lite bredare stance också. Finns säkert bättre klipp.
Ja dubbel stavisättning är nog inte min melodi. Men tekniken i övrigt är ju värd att träna på.

Hoppsväng - Sista bossen
Lär från oss med litet erfarenhet!

1708946959251.gif

1708947025382.gif

Hoppsväng - Sista bossen
Nr 2 är ju i grunden samma teknik som ovan. Nr 1 provar jag ibland för att fula mig lite - körde vi på gamla friluftsfrämjarkurser.

Hoppsväng - Sista bossen
Såhär gör jag...
Från stillastående med skidorna horisontellt:
-In med höften mot berget och ha lätt böjda knän så kanten på skidan biter i.
-Ner med staven i snön, på dalsidan såklart, ganska långt ner och snett framför mig själv. Är det snorbrant så kan man hålla igen lite här...
- Bergsidans hand (med stav i luften) ska in i svängen och inte släpa bakom (hälsa på svängen, vinka inte adjö till berget som en fransk guide sa en gång)
-Hoppa runt den stav som sitter i på dalsidan, om man vill låta spetsarna släpa är en smaksak men vill man inte riskera att fastna i stökig snö så ska allt vara i luften.
-Landa mjukt med spetsarna pekandes horisontellt åt andra hållet och höften in mot berget.
-Repetera rörelsen om och om igen.
-Ta en öl på Chambre Neuf och skryt om hur brant det var..!

Hoppsväng - Sista bossen
Kul tråd!

Jag tränar hoppsväng i halfpipen i vår lokala backe, men det är nog helt andra rörelser där. Känner mig knappast som sista bossen, snarare som det sista återstående misslyckandet som evolutionen nu försöker åtgärda genom att ta livet av mig... Dock har jag noterat att jag använder mig av någon typ av stavisättning, åtminstone innan jag har byggt lite fart och luft.

Ska försöka analysera min panikslagna teknik nästa gång, för att förstå hur jag gör. Sedan kan jag börja justera rörelserna.

Hoppsväng - Sista bossen
Många tips i tråden, somliga bra och somliga mindre bra skulle jag vilja påstå. Jag är knappast skidlärare eller ens utbildad pedagog själv, så kan gott vara att jag missförstått vad vissa försöker beskriva och kanske misslyckas fullständigt med att beskriva det hela själv.

För det första är det väldigt stor skillnad på hoppsväng och hoppsväng. Det startar med den följsamma, nästan lekfulla hoppsvängen som @erik_lagg beskriver där man antingen glider för att få lite fart eller har med sig från förra svängen och hoppar med framåtrotation på ett sånt sätt att kroppen går över i vinkelrätt med backen, bakändorna på skidorna lättar och man enkelt kan rotera med skidspetsarna (ungefär) som rotationspunkt. Sen fortsätter det med rotationspunkt längre och längre in på skidorna helt till man kommer till den berömda pedalsvängen, som mer liknar det @Snowgod beskriver tycker jag, där man mer eller mindre roterar runt sig själv. Behövs när det är snorbrant och 2½ meter brett. Vilken typ av hoppsväng är det du upplever problem med?

Jag vet inte om det är det du har problem med alls, men generellt är det vanligaste felet jag tycker mig se bland de som sliter i brant terräng att de inte vågar satsa tillräckligt. För det är fanimig skitläskigt, speciellt i början. Man MÅSTE komma fram med kroppen, det känns ofta som att man kastar sig huvudstupa nerför backen om det är brant nog. Men om man inte gör det får man inte upp tailsen ordentligt och då kommer man heller inte runt ordentligt. Jag tycker det kan illustreras hyfsat av den här bilden, där det ser ut att vara förvånansvärt obrant - min hypotes är på grund av en kombination av kameravinkel och att jag lyckas bra med att orientera överkroppen med backen:

Jämför med den här bilden som är tagen ett litet stycke längre ner och med en annan vinkel - är det 45 grader eller 50 grader eller 55 grader så ska du få runt kroppen lika mycket:
1708973508063.png

Ett annat fel jag vet att vissa gör är att försöka hoppa runt hela svängen (180 grader) i situationer som inte kräver det. Spara det till när det är så smalt att du inte har utrymme till mycket mer än dina skidor. Har du mer plats att jobba med, försök "landa" tidigare. Nånstans mellan 90 och 120 grader, beroende lite på, men det behövs verkligen inte hoppas helt runt i alla tillfällen hela tiden. Dubbel stavisättning är en smaksak, men jag själv gillar det inte för än man börjar närma sig pedalsvängsterritorium med allt vad det innebär.

Är du tillräckligt tränad för att orka åka skidor "vanligt" så ska det gå bra att hoppsvänga också - det handlar mycket om teknik. Övervägt att dra med UCPA till Argentiere och åka Pente Raide? Det var i alla fall för en 15 år sen en väldigt bra introduktion till brantåkning med mycket bra teknikträning.

Det är tyvärr svårt att ge dig några specifika tips utan mer ingående information om vad som är ditt problem och/eller lite film på när du åker.

Hoppsväng - Sista bossen
Många tips i tråden, somliga bra och somliga mindre bra skulle jag vilja påstå. Jag är knappast skidlärare eller ens utbildad pedagog själv, så kan gott vara att jag missförstått vad vissa försöker beskriva och kanske misslyckas fullständigt med att beskriva det hela själv.

För det första är det väldigt stor skillnad på hoppsväng och hoppsväng. Det startar med den följsamma, nästan lekfulla hoppsvängen som @erik_lagg beskriver där man antingen glider för att få lite fart eller har med sig från förra svängen och hoppar med framåtrotation på ett sånt sätt att kroppen går över i vinkelrätt med backen, bakändorna på skidorna lättar och man enkelt kan rotera med skidspetsarna (ungefär) som rotationspunkt. Sen fortsätter det med rotationspunkt längre och längre in på skidorna helt till man kommer till den berömda pedalsvängen, som mer liknar det @Snowgod beskriver tycker jag, där man mer eller mindre roterar runt sig själv. Behövs när det är snorbrant och 2½ meter brett. Vilken typ av hoppsväng är det du upplever problem med?

Jag vet inte om det är det du har problem med alls, men generellt är det vanligaste felet jag tycker mig se bland de som sliter i brant terräng att de inte vågar satsa tillräckligt. För det är fanimig skitläskigt, speciellt i början. Man MÅSTE komma fram med kroppen, det känns ofta som att man kastar sig huvudstupa nerför backen om det är brant nog. Men om man inte gör det får man inte upp tailsen ordentligt och då kommer man heller inte runt ordentligt. Jag tycker det kan illustreras hyfsat av den här bilden, där det ser ut att vara förvånansvärt obrant - min hypotes är på grund av en kombination av kameravinkel och att jag lyckas bra med att orientera överkroppen med backen:

Jämför med den här bilden som är tagen ett litet stycke längre ner och med en annan vinkel - är det 45 grader eller 50 grader eller 55 grader så ska du få runt kroppen lika mycket:
Visa bilaga 30627

Ett annat fel jag vet att vissa gör är att försöka hoppa runt hela svängen (180 grader) i situationer som inte kräver det. Spara det till när det är så smalt att du inte har utrymme till mycket mer än dina skidor. Har du mer plats att jobba med, försök "landa" tidigare. Nånstans mellan 90 och 120 grader, beroende lite på, men det behövs verkligen inte hoppas helt runt i alla tillfällen hela tiden. Dubbel stavisättning är en smaksak, men jag själv gillar det inte för än man börjar närma sig pedalsvängsterritorium med allt vad det innebär.

Är du tillräckligt tränad för att orka åka skidor "vanligt" så ska det gå bra att hoppsvänga också - det handlar mycket om teknik. Övervägt att dra med UCPA till Argentiere och åka Pente Raide? Det var i alla fall för en 15 år sen en väldigt bra introduktion till brantåkning med mycket bra teknikträning.

Det är tyvärr svårt att ge dig några specifika tips utan mer ingående information om vad som är ditt problem och/eller lite film på när du åker.
Har ingen film tyvärr.

Exempel 1: När vi åkte skräpsnö ner för en bred ränna som ledde ner i brant skog med mycket småklippor, pucklar och smala mindre passager krävdes det tighta mindre svängar med snabba stopp.

Exempel 2: Brant, lite tätare skog med mycket snö (delvis uppkört).

I båda fallen har jag problem med att få till hoppsväng/lyfta-tail-sväng där alla ben, armar, skidor hänger ihop som en enhet i en sammansatt smidig rörelse. Det kan funka i en eller två svängar men sen tappar jag balans, kontroll(flaxigt med armar och ben), farten ökar och jag måste göra stoppsladd(kräver alldeles för mycket energi). Jag försöker vara snabb och lätt på fötterna och kontrollera farten med korta mindre svängar men tappar som sagt konceptet efter ett par svängar.

Antar att jag får ta och träna lite sånt här:

Hoppsväng - Sista bossen
Det där är en officiell(?) tävlingsgren i Frankrike. Senast jag åkte med UCPA berättade guiden att vid slutet av säsongen träffas alla skidlärare under ett par dagar för att tävla och dricka öl. Ett av tävlingsmomenten är hoppsvängar. Då använder de en ”backe” som är ställbar i lutning. Brantast vinner.

Hoppsväng - Sista bossen
Det där är en officiell(?) tävlingsgren i Frankrike. Senast jag åkte med UCPA berättade guiden att vid slutet av säsongen träffas alla skidlärare under ett par dagar för att tävla och dricka öl. Ett av tävlingsmomenten är hoppsvängar. Då använder de en ”backe” som är ställbar i lutning. Brantast vinner.
Älskar det! Ska bygga en sån bad boy

Hoppsväng - Sista bossen
Jag vet inte om det är det du har problem med alls, men generellt är det vanligaste felet jag tycker mig se bland de som sliter i brant terräng att de inte vågar satsa tillräckligt. För det är fanimig skitläskigt, speciellt i början. Man MÅSTE komma fram med kroppen, det känns ofta som att man kastar sig huvudstupa nerför backen om det är brant nog.
+1

Tillbaka
Topp