Jonny_hardcore
Aktiv medlem
Hoppsväng - Sista bossen
Halloj! Kom just hem från en fin vecka i södra alperna med varierande snö, lutning och svårighetsgrad. Jag känner att jag utvecklat min åkning en hel del de senaste åren men jag har fortfarande inte löst den sista bossen(hopp/kortsväng i brant/stök) helt ordentligt än. Min amatöranalys är som följer:
Men vad gäller själva hoppsvängstekniken. Kan det vara så att jag har för raka ben? När jag hoppar till höger har jag märkt att jag böjer mycket mer på benen, nästan 80-90 grader i knäna. Inte lika tight åt andra hållet. Men vad är korrekt här? Ska man ha en djup vinkel i knäna vid hoppsväng? Ska man dra in/upp knäna under rumpan och s.a.s dra klackarna i baken och vinklar med knäna eller en mer rakare popp rakt upp och vrida/vinkla fötterna mer i luften?
- Tight balanserad hoppsväng till höger funkar 80% av fallen
- Tight balanseras hoppsväng till vänster fungerar 40% av fallen
- Ovanstående gör att det blir svårt att få ihop ett bra flyt/"flow"/momentum
Men vad gäller själva hoppsvängstekniken. Kan det vara så att jag har för raka ben? När jag hoppar till höger har jag märkt att jag böjer mycket mer på benen, nästan 80-90 grader i knäna. Inte lika tight åt andra hållet. Men vad är korrekt här? Ska man ha en djup vinkel i knäna vid hoppsväng? Ska man dra in/upp knäna under rumpan och s.a.s dra klackarna i baken och vinklar med knäna eller en mer rakare popp rakt upp och vrida/vinkla fötterna mer i luften?