Ställa in shift-bindning - glapp i tådel

sivbertil

Aktiv medlem
Ställde in AFD på mina nya bindningar. Gjorde först enligt Salomons rekommendationer (glipa ca 0,5mm) men det funkar ju inte. Glappet kändes rejält. Nu läser jag om andra som höjer AFD betydligt mycket mer med hänvisning till att glidande AFD (sidled) inte behöver ha så stor distans mellan pjäxa och AFD. Ställa in enligt Salomons rekommendationer är inte aktuellt. Vad händer om man istället höjer AFD så mycket att den får en liten förspänning? Finns det risk att den inte löser ut som den ska trots en smäll/belastning som överstiger DIN-inställning? I så fall känns hela systemet väl känsligt. Lite snö under pjäxan och den löser inte ut alls?

Jag brukar höja tills AFD och sula ligger emot varandra lätt. Så att det är ett motstånd när man trycker på AFD plattan, men ändå så den kan glida.

Jag brukar höja tills AFD och sula ligger emot varandra lätt. Så att det är ett motstånd när man trycker på AFD plattan, men ändå så den kan glida.
Hur länge har du kört med den inställningen? Har du hunnit krascha några ggr där skidan löst ut och känner du att du litar på den?

Jag har ställt upp min AFD så den just nuddar pjäxan för som du säger det 0,5mm glappet är totalt oacceptabelt!
Om pjäxan sitter i skidan kan jag trycka ut AFD med handkraft men den fjädrar inte tillbaka förrän jag lyfter tån lite lätt då glider den tillbaka. Jag ser inte detta som något hinder eftersom kraften som ligger på AFD när man åker eller bara står på skidorna är enormt mycket högre så kan inte tänka mig att detta påverkar funktionen negativt.

Inte så många krascher men kan vrida ut pjäxan utan hinder. Framförallt blev åkningen markant bättre när det inte glappar.

Tänk även på hur du justerar in AFD på shift då åtminstone den gamla beskrivningen varit fel/inkomplett för när AFD hoppar upp ett steg ska du fortsätta skruva tills den är just under nästa hopp för annars kommer mekanismen gå sönder...
Finns en shift-tråd här på freeride där jag(?) skrivit bättre instruktioner

Kontenta: Skitkonstruktion! Bättre med linjära rails...

Om du söker i forumet så finns det tips på hur man ska ställa AFDn. jag gjorde så och den har varit bra sedan dess. Kan säga dock att den ligger an bra mycket mer än att den nuddar pjäxan… 😬

Afd på shiften justeras med både fjäder men också med olika ”hack” i plasten. Hamnar man precis över ett sånt hack finns det stor risk att plattan åker ner detta hack om man tex landar hårt eller olinjärt. Ett tips är att luta dig bakåt med rejäl bakåtvikt när du har pjäxorna inknäppt i bindningen. Be en kompis skruva upp mer än vad hen ”tror” ska behövas, alltså forsätt skruva trots att plattan börjar ta i pjäxan. Precis när ett klick hörs så slutar man skruva. Nu har plattan hamnat precis över ett av hacken och så fort du lutar dig framåt och står normalt på skidan kommer plattan att klickas ner från hacket. Tack varje att du hade rejält bakåtvikt och att plattan skruvades för ”högt” med mening så gör det inget att plattan åkt ner lite utan snarare tvärtom att den kommer ligga i perfekt höjd. Detta plus att du slipper risken att den ska flytta på sig, för nu kommer du befinna dig precis under ett av hacken och därför en bit ner till nästa hack!

Testade först hur många varv som motsvarar ett hack och det blev ca 0,75 varv. Skruvade ner AFD. Satte på pjäxan. Skruvade upp tills att AFD inte gick att skjuta i sidled (använde stjärmejseln + la ca 5-8kg tryck). Lossade pjäxan. La tryck (vertikalt) på AFD samtidigt som jag skruvade ner AFD tills att det knäppte till. Nu var skruven i sitt högsta läge på den höjdnivån (= minst risk att plattan hoppar ner till nästa nivå). Satte tillbaka pjäxan och kontrollerade att det gick att skjuta AFD i sidled. Det gick och AFD stannade kvar, dvs fortfarande en liten förspänning. Ska testa åkkänslan vid tillfälle. Känns det inte bra så kommer jag höja ett steg till men då kommer AFD sitta rejäl=försämrad funktion? Lite trist konstruktion om man använder flera par pjäxor som kräver justering av AFD när man byter.

Kom ihåg att dra pjäxan bakåt/främre delen uppåt (tänk bakvikt som tidigare nämnts) så pjäxan verkligen är i sitt högsta läge i tådelen. Min afd går att trycka ut med fingret men glider tillbaka av sig själv först när jag rycker i pjäxan.

Jag kör enligt metoden höj afd ett snäpp högre än man vill ha den, sänk så den hoppar ner och dra åt ett kvarts varv. Den ska då vara i mest åtskruvade position på rätt nivå. Dock får man känna efter och kontrollera afden, den kan glida ner en nivå ändå...

Jag kör förspänningen lite tajtare, så rektangeln börjar nudda bakdelen och pilen hamnar typ i bakre delen av rektangeln.

Jag försöker vara supernoga med att inte få snö under pjäxan, både fram och bak. Shiften får ju ofta kritik för att elasticiteten på bakdelen är kass (ej fixat på v2) så försök se till att den verkligen fälls upp ordentligt. Tror vissa pjäxor har lite tjockare häl och då är det verkligen viktigt att inte ha snö under. Har åkt shift ett år nu och bara haft en tjuvlösning :)

Testade först hur många varv som motsvarar ett hack och det blev ca 0,75 varv. Skruvade ner AFD. Satte på pjäxan. Skruvade upp tills att AFD inte gick att skjuta i sidled (använde stjärmejseln + la ca 5-8kg tryck). Lossade pjäxan. La tryck (vertikalt) på AFD samtidigt som jag skruvade ner AFD tills att det knäppte till. Nu var skruven i sitt högsta läge på den höjdnivån (= minst risk att plattan hoppar ner till nästa nivå). Satte tillbaka pjäxan och kontrollerade att det gick att skjuta AFD i sidled. Det gick och AFD stannade kvar, dvs fortfarande en liten förspänning. Ska testa åkkänslan vid tillfälle. Känns det inte bra så kommer jag höja ett steg till men då kommer AFD sitta rejäl=försämrad funktion? Lite trist konstruktion om man använder flera par pjäxor som kräver justering av AFD när man byter.
Är du säker på att den är i högsta läget på höjdnivån när du skruvar ned den?
Jag vill minnas att det inte blev lika bra som att skruva nedifrån och upp. Jag hade tummen på AFD så jag kände tydligt när den hoppade upp och därefter fortsatte 0,5-0,75 varv. Därefter in med pjäxan och testa om det blev rätt. Viktigt med "bakvikt" för att tån ska ligga rätt.

Har typ 40 skiddagar på skidorna nu utan att AFD flyttat sig. 2 tjuvsläpp i hälen pga dålig elasticitet och båda är relaterade till is under pjäxorna. Sen jag blivit noga att rensa så har inget strulat de senaste 20+ skiddagarna.

Personligen skulle jag inte justera upp ytterligare ett steg så pjäxan sitter hårt, då börjar det kunna bli risk för konstruktionen och säkerheten. Känner du behov av det är antingen något annat fel eller så är shift fel bindning för dig... CAST+look eller liknande kanske är mer lämpad då.

Jag är inte säker men tror det blev bra. När jag läser din beskrivning så låter det som att vi landat på ungefär samma nivå på skruven. Jag drog fast AFD för hårt, tog bort pjäxan och skruvade så att AFD föll ner en våning. Stannade direkt efter att AFD föll ner. Kontrollerade AFD med pjäxan igen (bakåtvikt) och den kändes bra. Du gör typ tvärt om men skruvar upp 0,5-0,75 varv. När jag kontrollerade antal varv per steg så fick jag ca 0,75 varv.

Ska testa i veckan och blev det inte bra kör jag på din metod. Tack!

Problemet är att mekanismen verkar ta skada av att slås ned en nivå, så det ska undvikas så långt som möjligt. Läst om vissa som gjort det flera gånger
och till slut inte kan använda det läget alls, tyvärr känslig design.

När du ställt in den som nu, hur mycket behöver du skruva innan den hoppar upp/ned ett steg? Det är en bra indikering på om den verkligen ligger nära maxläget innan nästa hopp.
Jag skruvade aldrig med pjäxa som motstånd, mekanismen kändes för rapplig utan tog loss pjäxan när jag justerade och hade bara lätt vikt från fingrarna.

Minnet är inte perfekt, men 0,75 varv stämmer säkert. Mer än 0,5 och mindre än 1,0. Var 2-3 år sen jag rörde bindningen senast :)

Jag hade gärna velat se konstruktionen i detalj men inte hittat någon video på youtube när jag letade för några år sen. Inte vågat plocka sönder min bindning i molekyler heller...

Fipplat mer nu ikväll för jag kunde inte låta bli.
Märkte en ny spännande sak jag inte tänkt på tidigare. Manuellt lyfta på AFD (försiktigt tumme+pekfinger).
När skruven går tyngre och man närmar sig nästa steg uppåt kan man lyfta AFD upp ett steg och få den att stanna kvar av egenvikt men så fort man belastar hoppar den ned igen. Sen är det bara att finjustera skruven så du ligger så nära brytpunkten. Personligen satte jag den så den är lätt att trycka ned för att minska risken att något skulle nöta i plasten om AFD mot förmodan skulle röra sig.

Känns som ett rätt bra sätt att veta att man ligger just på gränsen. Väldigt lätt att kontrollera även i efterhand så inget rört på sig

Problemet är att mekanismen verkar ta skada av att slås ned en nivå, så det ska undvikas så långt som möjligt. Läst om vissa som gjort det flera gånger
och till slut inte kan använda det läget alls, tyvärr känslig design.

När du ställt in den som nu, hur mycket behöver du skruva innan den hoppar upp/ned ett steg? Det är en bra indikering på om den verkligen ligger nära maxläget innan nästa hopp.
Jag skruvade aldrig med pjäxa som motstånd, mekanismen kändes för rapplig utan tog loss pjäxan när jag justerade och hade bara lätt vikt från fingrarna.

Minnet är inte perfekt, men 0,75 varv stämmer säkert. Mer än 0,5 och mindre än 1,0. Var 2-3 år sen jag rörde bindningen senast :)

Jag hade gärna velat se konstruktionen i detalj men inte hittat någon video på youtube när jag letade för några år sen. Inte vågat plocka sönder min bindning i molekyler heller...
Låter förnuftigt att vara försiktig. Jag slog inte ner utan la ett lätt tryck med fingrarna på afd samtidigt som jag skruvade ner för att känna när afd hoppade ner. Däremot blev trycket lite högre när jag skruvade upp afd med pjäxan fast. Pallar den inte det trycket så kommer den inte klara av normal användning.

Fipplat mer nu ikväll för jag kunde inte låta bli.
Märkte en ny spännande sak jag inte tänkt på tidigare. Manuellt lyfta på AFD (försiktigt tumme+pekfinger).
När skruven går tyngre och man närmar sig nästa steg uppåt kan man lyfta AFD upp ett steg och få den att stanna kvar av egenvikt men så fort man belastar hoppar den ned igen. Sen är det bara att finjustera skruven så du ligger så nära brytpunkten. Personligen satte jag den så den är lätt att trycka ned för att minska risken att något skulle nöta i plasten om AFD mot förmodan skulle röra sig.

Känns som ett rätt bra sätt att veta att man ligger just på gränsen. Väldigt lätt att kontrollera även i efterhand så inget rört på sig
Du har även graderingar på sidan av plattan om du vill kontrollera att den ligger kvar.

Bra tips! Jobbigt med svarta bindningar med otydliga skalor.
Min uppfattning är att när man väl får till det så ligger den kvar. Jag körde en vecka i Åre nu på väldigt varierande underlag samt lite turande och den rörde sig inte. Däremot lossnade hela bromsen när jag turade uppför. Tur att man hade ett multiverktyg med… 😅

Du har även graderingar på sidan av plattan om du vill kontrollera att den ligger kvar.
Gillar inte dom graderingarna, olika vinkel på afd och linjerna så väldigt svårt att tyda. Dessutom är marginalerna små så jag föredrar att titta på pjäxan och känna för att ha koll.

Försiktighet är nyckeln, tycker bindningen är lite onödigt rapplig hade gått att förbättra mycket utan nämnvärd extra kostnad/vikt.

Gillar inte dom graderingarna, olika vinkel på afd och linjerna så väldigt svårt att tyda. Dessutom är marginalerna små så jag föredrar att titta på pjäxan och känna för att ha koll.

Försiktighet är nyckeln, tycker bindningen är lite onödigt rapplig hade gått att förbättra mycket utan nämnvärd extra kostnad/vikt.
Läst om nya shift i Åka Skidor: https://www.freeride.se/ingen-dag-ar-trakig-med-david-kantermo/

"Bindningen får namnet Salomon S/Lab Shift2 och har uppdaterats i konstruktionen, bland annat är tådelens vingar är större och glidplattan är metallförstärkt undertill för att palla mer tryck, även stoppern har blivit robustare baktill och hälhöjaren är 4 mm högre. Vikten ökar så klart lite på grund av förstärkningarna, men det är ynka plus 35 gram per fot vi snackar om, så ingen större biggie. Vill man inte ha den i tjusig lila kommer den i svart också har jag hört."

Verkar inte som att skruven/höjanordningen är uppdaterad men däremot tådelens vingar och förstärkning.

Läst om nya shift i Åka Skidor: https://www.freeride.se/ingen-dag-ar-trakig-med-david-kantermo/

"Bindningen får namnet Salomon S/Lab Shift2 och har uppdaterats i konstruktionen, bland annat är tådelens vingar är större och glidplattan är metallförstärkt undertill för att palla mer tryck, även stoppern har blivit robustare baktill och hälhöjaren är 4 mm högre. Vikten ökar så klart lite på grund av förstärkningarna, men det är ynka plus 35 gram per fot vi snackar om, så ingen större biggie. Vill man inte ha den i tjusig lila kommer den i svart också har jag hört."

Verkar inte som att skruven/höjanordningen är uppdaterad men däremot tådelens vingar och förstärkning.
Jo den är helt ny. Det är inga steg längre och skruven sitter på ett annat sätt. Kolla videon här:

De kanske inte är helt 100 men om man håller skidorna bredvid varandra kan man se om den ena har flyttat på sig. Om inte annat för att kolla innan man kommit iväg till backen. 😊

Jo den är helt ny. Det är inga steg längre och skruven sitter på ett annat sätt. Kolla videon här:
Tackar! Det var helt ny info för mig.
Bra video men synd att han inte nämnde om dom gjort något åt elasticiteten. på häl och tå.
Oklart vad han menade med kraftigare vingar till tån men med lite tur även bättre elasticitet och inte bara robustare mekaniskt.

Mycket positivt med nya AFD, borde vara en markant bättre lösning. Hoppas skruven inte är allt för jobbig att komma åt med vanlig mejsel m.m då den verkar peka mot häldelen...

De kanske inte är helt 100 men om man håller skidorna bredvid varandra kan man se om den ena har flyttat på sig. Om inte annat för att kolla innan man kommit iväg till backen. 😊
Absolut går det att testa, kolla och jämföra men konstruktionen är dålig eftersom det behövs :). Bindningen har funkat bra för mig i praktiken (primärt åkning och väldigt lite tur)

Tackar! Det var helt ny info för mig.
Bra video men synd att han inte nämnde om dom gjort något åt elasticiteten. på häl och tå.
Oklart vad han menade med kraftigare vingar till tån men med lite tur även bättre elasticitet och inte bara robustare mekaniskt.

Mycket positivt med nya AFD, borde vara en markant bättre lösning. Hoppas skruven inte är allt för jobbig att komma åt med vanlig mejsel m.m då den verkar peka mot häldelen...

Absolut går det att testa, kolla och jämföra men konstruktionen är dålig eftersom det behövs :). Bindningen har funkat bra för mig i praktiken (primärt åkning och väldigt lite tur)
Det hade ju varit nice om man kunde sätta på den nya plattan på den gamla bindningen. Men det är väl önsketänkande. 😇

Testade bindningarna idag. Nu var förspänningen på AFD mer än när jag torrtestade i vardagsrummet. Speciellt på ena bindningen. Snö under pjäxan? Det var även lite svårt att slå ut bindningen eller den löste inte ut även om jag tog i rätt bra. Tådelen flexade lite så helt fast satt den inte.

Justerade ner en nivå när jag kom hem men nu får jag ett litet (mycket litet) glapp när jag vickar på pjäxan. Känns som en skitkonstruktion men ska testa igen. Känner jag inte glappet när jag åker och om jag kan slå ut den så kör jag vidare. Om inte så byter jag till Dukte PT.

Tillbaka
Topp