Pjäxval och flex

seneca

Medlem
Pjäxval och flex
Dags att köpa nya pjäxor då de +10 år gamla pjäxorna gjort sitt. Har nu beställt hem 4 par pjäxor (bor långt från bootfitters och hann inte med att gå in under Åre resan som tilltänkt).
  • Nordica Sportmachine (HV) 100
  • Head Formula (MV) 110
  • Salomon s/pro HV 120
  • Tecnica Mach1 HV 120

Funderar på om flex 100 är för svagt och om någon modell är erkänt bra eller bör undvikas? Det lutar mot Nordica Sportmachine modellen men har inte helt landat i mitt beslut.

Om mig som användare
  • Vikt 90 kg, styrketränar och kondition 3-4 dagar i veckan, ålder 34
  • 2 skidveckor varje år i +10 år
  • Åker främst röda och svarta pistade backar, 2/3 dagar opistat varje år
  • Nuvarande skidor Deacon 80

Pjäxval och flex
Dags att köpa nya pjäxor då de +10 år gamla pjäxorna gjort sitt. Har nu beställt hem 4 par pjäxor (bor långt från bootfitters och hann inte med att gå in under Åre resan som tilltänkt).
  • Nordica Sportmachine (HV) 100
  • Head Formula (MV) 110
  • Salomon s/pro HV 120
  • Tecnica Mach1 HV 120

Funderar på om flex 100 är för svagt och om någon modell är erkänt bra eller bör undvikas? Det lutar mot Nordica Sportmachine modellen men har inte helt landat i mitt beslut.

Om mig som användare
  • Vikt 90 kg, styrketränar och kondition 3-4 dagar i veckan, ålder 34
  • 2 skidveckor varje år i +10 år
  • Åker främst röda och svarta pistade backar, 2/3 dagar opistat varje år
  • Nuvarande skidor Deacon 80

Ja, 100 är antagligen för klent för din vikt och styrka om du åker korrekt. Vad har du nu? Du måste du nog börja på 120 och gå uppåt misstänker jag. Egentligen 130 tror jag. Men beror mycket på teknik också.

Pjäxval och flex
Funderar på om flex 100 är för svagt
Ja. För nån som tränar, åker svarta backar på rätt styva skidor och väger 90 kg ska man väl sikta på styva pjäxor, dvs 130...

Själv kör jag på Cochise 130 (väger 73 kg). Och det är bra, om det inte är -20 grader, då känns de lite hårda.
Ang modell är de som passar bäst också bäst....

Pjäxval och flex
Ja, 100 är antagligen för klent för din vikt och styrka om du åker korrekt. Vad har du nu? Du måste du nog börja på 120 och gå uppåt misstänker jag. Egentligen 130 tror jag. Men beror mycket på teknik också.
Hade en privatlektion förra säsongen 22/23, valde en avancerad skidlärare enligt SkiStars kategorisering som tyckte jag klassificerat mig rätt och skulle ha samma nästa år ifall det var aktuellt. Det är korrekt åkning, men jag har ju också en del saker att arbeta på.

Blir oftast att jag åker lite lugnare en vecka med ett lugnare sällskap, och en vecka med en grupp som har högre arbetstempo.

De pjäxor jah har är gamla 10-15 år, jag låg runt 75 kg då och vet inte heller om de var rätt för mig ens då, köpte de jag hade hyrt, men låg på 100 i flex. Kan tänka mig att styvare pjäxa kan vara rätt - men har inget att jämföra med från åktid i backen. Köpte Nordican som en mer ”safe” variant att ta, men var lite småsugen på Salomon s/pro så lade in den och Tecnican för att känna hur 120 skulle kännas. Har en vän som förespråkar Formula från Head, men han kör med race skidor (inte professionella FIS utan Redster S7 eller G7).

Ja. För nån som tränar, åker svarta backar på rätt styva skidor och väger 90 kg ska man väl sikta på styva pjäxor, dvs 130...

Själv kör jag på Cochise 130 (väger 73 kg). Och det är bra, om det inte är -20 grader, då känns de lite hårda.

130 till och med, ja jag kanske borde ta mig uppåt då! Är oftast inte så kallt när vi åker, blir en alperna resa tidigare på året och en svensk/norsk resa senare på året.

Pjäxval och flex
Hade en privatlektion förra säsongen 22/23, valde en avancerad skidlärare enligt SkiStars kategorisering som tyckte jag klassificerat mig rätt och skulle ha samma nästa år ifall det var aktuellt. Det är korrekt åkning, men jag har ju också en del saker att arbeta på.

Blir oftast att jag åker lite lugnare en vecka med ett lugnare sällskap, och en vecka med en grupp som har högre arbetstempo.

De pjäxor jah har är gamla 10-15 år, jag låg runt 75 kg då och vet inte heller om de var rätt för mig ens då, köpte de jag hade hyrt, men låg på 100 i flex. Kan tänka mig att styvare pjäxa kan vara rätt - men har inget att jämföra med från åktid i backen. Köpte Nordican som en mer ”safe” variant att ta, men var lite småsugen på Salomon s/pro så lade in den och Tecnican för att känna hur 120 skulle kännas. Har en vän som förespråkar Formula från Head, men han kör med race skidor (inte professionella FIS utan Redster S7 eller G7).

130 till och med, ja jag kanske borde ta mig uppåt då! Är oftast inte så kallt när vi åker, blir en alperna resa tidigare på året och en svensk/norsk resa senare på året.

Pjäxval och flex
Grunden är ju att pjäxorna ska sitta bra. Personligen hade jag valt det framför helt rätt flex. Eller typ. Det behöver ju vara både och. Nu har du ju beställt hem lite olika volym på pjäxor, så börja där och se vad som känns rätt.

Men, när du väl landat pjäxa, se verkligen till att formgjuta ett par sulor - det GÖR rejäl skillnad i passform, känsla och hur du kan jobba med pjäxan när du åker.

Gällande flex. Visst, du väger 90 kilo och har troligen helt ok teknik. Men jag skulle nog ändå utgå från 120 och inte hoppa upp till 130. 130 är hårt alltså. Kräver rätt bra teknik för att inte pjäxan ska jobba emot dig. Det handlar inte bara om vikt här. Jag tror personligen (utan att ha sett dig åka, men utifrån din beskrivning) att du skulle göra dig en otjänst att köra 130 i flex. Tycker det är alltför ofta att folk tycker det är coolt med högt flex, och därför går högre än man borde ha för att det upplevs mer status.

Mach1-pjäxorna i 120-föex är grymma pjäxor. Men allt handlar om passform.

Det är mina fem cent.

Pjäxval och flex
Åker Deacon 80 med Hawx Ultra 110, fungerar mycket bra för mig. Men jag är betydligt äldre och litet lättare än du. Tror på minst 120 flex för din del. Tror det skulle vara ok för mig med. Men det är ju också en smaksak. Det är inte roligt att ha för hård flex, man tappar dynamiken. Och du är ju inte van vid hård flex.

Pjäxval och flex
Grunden är ju att pjäxorna ska sitta bra. Personligen hade jag valt det framför helt rätt flex. Eller typ. Det behöver ju vara både och. Nu har du ju beställt hem lite olika volym på pjäxor, så börja där och se vad som känns rätt.

Men, när du väl landat pjäxa, se verkligen till att formgjuta ett par sulor - det GÖR rejäl skillnad i passform, känsla och hur du kan jobba med pjäxan när du åker.

Gällande flex. Visst, du väger 90 kilo och har troligen helt ok teknik. Men jag skulle nog ändå utgå från 120 och inte hoppa upp till 130. 130 är hårt alltså. Kräver rätt bra teknik för att inte pjäxan ska jobba emot dig. Det handlar inte bara om vikt här. Jag tror personligen (utan att ha sett dig åka, men utifrån din beskrivning) att du skulle göra dig en otjänst att köra 130 i flex. Tycker det är alltför ofta att folk tycker det är coolt med högt flex, och därför går högre än man borde ha för att det upplevs mer status.

Mach1-pjäxorna i 120-föex är grymma pjäxor. Men allt handlar om passform.

Det är mina fem cent.
Tack, ska beställa hem 120 Sportmachine också. Annars blir det 100 Sportmachine eller Salomon s/pro. Helt klart är HV modellerna de jag behöver. Formulan som ska vara en stor mediumvolym funkar men trycker på rätt hårt.

Formgjuta sulor det är inte innerdelen av pjäxan då utan en separat sula?

Åker Deacon 80 med Hawx Ultra 110, fungerar mycket bra för mig. Men jag är betydligt äldre och litet lättare än du. Tror på minst 120 flex för din del. Tror det skulle vara ok för mig med. Men det är ju också en smaksak. Det är inte roligt att ha för hård flex, man tappar dynamiken. Och du är ju inte van vid hård flex.
Ja kommer från lågt, 120 är nog den lämpligaste nivån att starta på.

Pjäxval och flex
Köpte själv Hawx Prime 130 för en vecka sedan efter att ha kört med Prime 100. Efter några timmar i backen så kändes 100 pjäxan väldigt mjuk. Nästan så jag tryckte igenom pjäxorna, så att det började skava nedanför smalbenet, ner mot foten. Riktigt obehaglig känsla. Försökte lösa det med att spänna ännu mer men det gjorde saken ännu värre.
Är ganska kort, 170 och väger 100 kg.
Aggressiv medel i teknik. Tror mest att min vikt och längd inte passade så bra ihop med pjäxan.

Butiken menade dessutom att flex 130 idag och för 20 år sedan inte är samma sak alls. Flex är ju tyvärr inget standardiserat mått, borde det nästan vara när man tänker efter.
Provade lite olika modeller som Nordica speedmachine 3, 120 och 130 i flex. Men landade till slut på Atomicen igen. Den var skönast och gav rätt position i butiken iaf. Blir säkert styvare vid kallare väderlek.
Men jag kunde iaf "trycka igenom" båda Nordica pjäxorna med mina ben.

Hawxen var den enda pjäxan som inte gav efter för mycket.
Jag skulle nog gissa att du kommer trivas bäst i en 130 flex oavsett fabrikat. Och med tanke på tränad kropp och 90 kg så är nog allt under 120 helt fel idag oavsett hur och vart du åker.

Pjäxval och flex
Kanske har någon skrivit det redan men dagens pjäxor har plast som inte blir lika stenhård i kyla. Så man kan våga gå upp litet mer till styvare pjux än förr, utan att det känns som betongskor vid minus 20.

Pjäxval och flex
Formgjuta sulor det är inte innerdelen av pjäxan då utan en separat sula?
Sorry för sent svar.

Ja, det är en separat sula. Precis som sulan du har i skor. Skillnaden mellan en formgjuten sula och den som ingår är enorm.

Den som ingår är platt som en stilla, spegelblank sjö. Katastrofala.

En formgjuten sula ser ut som berg och dalar som alltså är formade efter undersidan av din fot. Blir en helt annan åkkänsla. Tro mig. Formgjuta sulan kan du göra i efterhand på alla bra pjäxbutiker, säkert också på stadium. Du köper då sulan på plats på butiken.

Pjäxval och flex
Är väl egentligen väldigt enkelt det här med rätt flex.
Steg ett är att hitta en pjäxa som passar foten, steg två är att välja den hårdaste varianten av denna pjäxa.
Klart.

Pjäxval och flex
Innerskorna skiljer sig kraftigt mellan flextal inom samma modell så det är inte nödvändigt så att en 100-flex sitter på samma sätt som en 130-flex
Mitt tips är att skaffa en ”riktig” innersko, typ Zipfit och kasta skräpet som följer med pjäxan. De flesta innerskor som kommer med pjäxor packar ut på några veckor. Jag skulle då aldrig välja pjäxa baserat på vilken undermålig innersko som följer med.

Pjäxval och flex
Mitt tips är att skaffa en ”riktig” innersko, typ Zipfit och kasta skräpet som följer med pjäxan. De flesta innerskor som kommer med pjäxor packar ut på några veckor. Jag skulle då aldrig välja pjäxa baserat på vilken undermålig innersko som följer med.
Sant, dock medför det mer än en fördubbling av priset för TS och gör att pjäxan hammar på runt 9-10k.

Pjäxval och flex
Är väl egentligen väldigt enkelt det här med rätt flex.
Steg ett är att hitta en pjäxa som passar foten, steg två är att välja den hårdaste varianten av denna pjäxa.
Klart.

Så.. Steg ett är att hitta en pjäxa som passar foten, och sedan… byta ut den ”undermåliga” innerskon (som passade foten)?
Jag skojar litet men eftersom jag själv aldrig skaffat en separat liner så har jag funderar litet på hur man vet att liner och skal blir en bra match.

Pjäxval och flex
Så.. Steg ett är att hitta en pjäxa som passar foten, och sedan… byta ut den ”undermåliga” innerskon (som passade foten)?
Jag skojar litet men eftersom jag själv aldrig skaffat en separat liner så har jag funderar litet på hur man vet att liner och skal blir en bra match.
Hade jag börjat från noll och köpt nya pjäxor idag så hade jag nog vänt på det och först införskaffat innerskon för att sedan hitta ett passande skal.

Linern som följer med pjäxan håller bara ca 50 åkdagar, medan skalet håller mycket mer ån så. En liner av hög kvalitet håller däremot för flera skal.
Jag har mer eller mindre alltid diverse problem med fötterna i slutet av säsongen om jag åkt med utpackad liner så att pjäxorna inte suttit fast ordentligt. Fotknölar som svullnar upp, tånaglar som ramlar av, benhinneinflammation osv. Givetvis kommer vissa av dessa problem bli kroniska om problemen kvarstår år efter år. Ta hand om fötterna, de är känsliga.

Finns flera sätt att anpassa linern så att den passar skalet, vanligast är med så kallad sprutsko där skum sprutas in i linern och fyller utrymmet mellan skal och fot. Skummet stelnar så att linern passar skal och fot.
Zipfit fungerar lite annorlunda, istället för skum så används granulat av kork och lera som aldrig stelnar utan ständigt anpassar sig. En Zipfit går därför utmärkt att flytta till ett nytt skal med en annan läst, man fyller med så mycket korklera som behövs och kan fylla på och ta bort vid behov.

Skulle idag säga att en bra liner är det bästa en skidåkare kan investera sina pengar i sett till åkglädjen.
Exempel på bra innerskor är Atomic Mimic Professional (sprutsko, 3000kr) för de som åker upp till 30 dagar eller Zipfit (kork, 5000kr) för de som åker mer än 15 dagar per säsong.

Tillbaka
Topp