[Artikel] 11 ikoniska skidprylar genom tiderna

IMG_20200320_214101.jpg

;)

Haha
Ja jo

Han sÀljer pjÀxorna separat i annan annons för 700 spÀnn
Var lite sugen pÄ Ä köpa dem Ä stÀlla i hyllan i vardagsrummet som prydnad.
Min kĂ€ra sambo köper prydnader för betydligt mer pengar ibland sĂ„ jag tĂ€nkte försöka fĂ„ in dessa som retrokult Ă„ hĂ€nvisa till det coolaste som fanns nĂ€r vi var tonĂ„ringar 🙂
Klart du ska😁

SjĂ€lv skĂ€nkte jag bort mina Scott pjĂ€xor frĂ„n 79, se inlĂ€gg #9 till Alpingaraget (tror jag) nĂ„gon gĂ„ng pĂ„ 90-talet, ihopp om att dom skulle fĂ„ ett vĂ€rdigt avslut som prydnad! Hoppas dom gör det, hade varit fint pĂ„ vĂ€ggen i fjĂ€llstugan nu. Ärvde dom av min far som uppgradera sig, typ -85 vĂ€xte vidare en storlek sedan. Älskade dom, dĂ„ jĂ€mfört vad jag haft innan sĂ„klart.

Jag hade ett par pjuck som hette Weinman. Det sarr ett vred som drog Ät en wire för att spÀnna ihop skrÀpet. All time sÀmsta skidpjÀxa

Jag hade ett par pjuck som hette Weinman. Det sarr ett vred som drog Ät en wire för att spÀnna ihop skrÀpet. All time sÀmsta skidpjÀxa
NÀnÀ, de var skitbra att ha pÄ fötterna. Kassa att Äka pÄ dock + att vajern gick av. Som Lange fast tvÀrtom (skit pÄ foten, grym för Äkning). Bootfitting fanns inte pÄ den tiden. Bit ihop och lid.

NÀnÀ, de var skitbra att ha pÄ fötterna. Kassa att Äka pÄ dock + att vajern gick av. Som Lange fast tvÀrtom (skit pÄ foten, grym för Äkning). Bootfitting fanns inte pÄ den tiden. Bit ihop och lid.
Hade ocksÄ ett par Weinman, fungerade fint pÄ mina fötter ;) , men lite stök med vajern.

Ikoniskt? HÀmtade hem dessa 80-talsklassiker frÄn min mors vind hÀromdagen. Observera bindningen! En prototyp av SKF's BOX-bindning som var lÄngt framme i utveckling och lansering innan en testÄkare (vill minnas att det var Hanni Wenzel) bröt benet pÄ den och hela projektet lades ner.
20220521_152316.jpg

Ikoniskt? HÀmtade hem dessa 80-talsklassiker frÄn min mors vind hÀromdagen. Observera bindningen! En prototyp av SKF's BOX-bindning som var lÄngt framme i utveckling och lansering innan en testÄkare (vill minnas att det var Hanni Wenzel) bröt benet pÄ den och hela projektet lades ner.Visa bilaga 18386
Hittade det amerikanska patentet, utstÀllt pÄ uppfinnaren Jack Gustavsson frÄn Katrineholm.
20220521_152316.jpg
20220521_160452.jpg

Senast Àndrad:
Ikoniskt? HÀmtade hem dessa 80-talsklassiker frÄn min mors vind hÀromdagen. Observera bindningen! En prototyp av SKF's BOX-bindning som var lÄngt framme i utveckling och lansering innan en testÄkare (vill minnas att det var Hanni Wenzel) bröt benet pÄ den och hela projektet lades ner.Visa bilaga 18386
Ring tekniska museet. De blir nog glada! PĂ„ allvar.

Det mest nostalgiska jag har liggande Àr just ett par Scottbrillor
AM-JKLWmPWVhNIotP0eVa4oxzzF9wiP6u0h9gcDuolGlbyUlPLELEyzltYnKjwZhHYUb3mrlOv5FKx1ruBS6sfcZdrPi7K5j-4VEu_5dtxRDzpr46nfKRNTGHJYswHxmvCmT7N3PLppU_am4Rrz2xOgDTKBH=w1242-h932-no
Inköpta Hösten 2003
AM-JKLX1c4GNZFGtBmZ0k2zmHV6YJknrHUJ55Rg-d7T7xwo0Yv4dsOIRWYK3GbHA53bNOW0I9NCYm-5PaofwLu1ODqm_za410UcQrmWdTlIQBKs2H38uTJyhAvBlNeBKuw_7PiptzxcBeNweNw1o-w4uNXDP=w1242-h932-no

UpptÀckte nu nÀr jag rotade fram dom Àr spruckna sÄ dom Àr bara att slÀnga :(

Nu finns det ett Skidmuseum i Vemdalen med prylar frÄn skidÄkningens guldÄlder. Salomons S9000 - Pocket Rocket, Scott SuperHot pjÀxorna, Olin Ballet med Spademan, Volant Spatula, Stenis tÀvlingsutrustning frÄn 75-78, Vemdalens första linbana etc. etc. Vemdaliahuset nere i byn, klart vÀrt ett besök!

Jo SKF tillverkade bindningen BOX. Om Stenis var med i utvecklingen Àr nog osÀkert. De började försöka fÄ ut den pÄ marknaden och fick med nÄgon/nÄgra WC-Äkare. Men ett av proffsen, jag tror det var Hanni Wentzel (heter hon sÄ?) som anvÀnde bindningen och Äkte pÄ nÄt benbrott. Efter det var det kört med den bindningen. Jag har en bekant som jobbar pÄ SKF och under ett antal Är lÄg en hel drös med bindningar i nÄt förrÄd. Ingen fick plocka nÄgot dÀrifrÄn...
Hejsan. Jag jobbar pÄ SKF och nÀr förrÄdet skulle röjas ut sÄ kunde vem som helst ta bindningar. Tittade pÄ dem men kom fram till att det dÀr Àr inget jag sÀtter pÄ mina skidor. Vi har en bindning kvar pÄ avdelningen som en nostalgigrej.

Hejsan. Jag jobbar pÄ SKF och nÀr förrÄdet skulle röjas ut sÄ kunde vem som helst ta bindningar. Tittade pÄ dem men kom fram till att det dÀr Àr inget jag sÀtter pÄ mina skidor. Vi har en bindning kvar pÄ avdelningen som en nostalgigrej.
Jack Gustavsson drev betongfabriken KC Betong i Katrineholm (jag antar att han hade kopplingar till SKF som bara lÄg nÄgra hundra meter bort pÄ samma gata) och var en riktig uppfinnartyp. Bland annat svÀngde han pÄ egen hand ihop en maskin som kunde bocka armeringsjÀrn i princip i vilken form som helst, typ som ett gem i storlek XXXXXXL och liknande saker. Han var Àven en passionerad skidÄkare som vid ett tillfÀlle drev en liten skidbutik i en kÀllare i Katrineholm bara för att det var skoj. Antagligen var det en anledning till att han helt enkelt inte kunde lÄta bli att göra en egen alpinbindning.

Min farsa jobbade i byggbranschen i stan sÄ en gÄng hamnade vi pÄ Jacks kontor inne i fabriken och han berÀttade en hel del om Box-bindningen som han hade ett ex av dÀr. Eller som han sa, "den dÀr bindningen gÄr nog pÄ 50000 styck", och det hÀr var en jÀvla massa Är sedan. Det unika med bindningen var att tÄdelen löste ut i alla riktningar, vilket jag antar var anledningen att den saknade en traditionell hÀldel och pjÀxan istÀllet hölls fast med hjÀlp av piggar som fÀstes i pjÀxan som sedan hakades i en sorts krok pÄ varje sida av bindningen.

Som jag kommer ihÄg det hÀvdade Jack att han sÄlde patentet till Salomon för 25 miljoner nÄgon gÄng pÄ 80-talet.

Och ja, Stenmark var med och testade Box-bindningen vid i alla fall nÄgot tillfÀlle. Jag antar att man hoppades att han skulle köra med en svenskproducerad bindning, varför det inte blev sÄ vet nog bara Ingemar sjÀlv idag.

I vilket fall som helst Àr Box-bindningen ett fascinerande stycke svensk skidhistoria som förtjÀnar att grÀvas djupare i. Jag vet helt Àrligt inte varför jag inte gjort det men det kanske Àr dags snart.

SkÀrmbild 2024-04-17 132345.png

Head Mad Trix sÄklart! De vita topparna gjorde att snurrarna sÄg ut som roterande helikopterblad.

Jo SKF tillverkade bindningen BOX. Om Stenis var med i utvecklingen Àr nog osÀkert. De började försöka fÄ ut den pÄ marknaden och fick med nÄgon/nÄgra WC-Äkare. Men ett av proffsen, jag tror det var Hanni Wentzel (heter hon sÄ?) som anvÀnde bindningen och Äkte pÄ nÄt benbrott. Efter det var det kört med den bindningen. Jag har en bekant som jobbar pÄ SKF och under ett antal Är lÄg en hel drös med bindningar i nÄt förrÄd. Ingen fick plocka nÄgot dÀrifrÄn...
Stenmark var med i testgruppen. Det kom först en del prylar med Box som ryggsÀcken tex. I blÄtt och grÄtt.
SÄg nu att "balcker" postat bilder pÄ bÄde bindningen och loggan hÀr ovanför.

Mormor jobbade pÄ den tiden som sekreterare Ät SKF:s VD, Lennart Johansson, och tog hem tvÄ par box-bindningar samt en borrjigg till mig.
Till bindningarna hörde Ă€ven en typ av sula/damask som man satte pĂ„ pjĂ€xan för att ens kunna anvĂ€nda bindningen. Sulan hade en u-formad tĂ„del för att passa i Box-bindningens frĂ€mre del – alltsĂ„ den som ”löste ut Ă„t alla hĂ„ll”.
Jag monterade en av bindningarna pÄ ett par gamla Elan-skidor och Äkte nÄgra Äk. Ganska tung och klumpig bindning tillsammans med sulan/damasken.
Jag slutade anvÀnda Box nÀr jag fick veta att de inte var DIN-godkÀnda och dÄ gÀllde inte försÀkringen om man (mot förmodan ;-) skulle bryta benet.

Enligt uppgift var det DIN-certifieringen som gjorde att det inte blev nĂ„gon publik lansering av bindningen – SKF lĂ€mnade in ansökan för sent, sĂ„ certifieringen hann inte bli klar innan sĂ€songen drog igĂ„ng, vilket innebar att man isf var tvungen att vĂ€nta ett helt Ă„r för lanseringen. Det var det tydligen inte vĂ€rt, sĂ„ hela projektet lades ner. Eller sĂ„ kan det vara sĂ„ att certifieringen inte gick igenom...

Jag hade mina Box-bindningar med tillbehör i garaget i mĂ„nga Ă„r, men dĂ€r gjorde de ju ingen nytta, sĂ„ jag kontaktade Åka Skidor runt 2000:ish och bytte hela rasket mot ett par K2 Totally Piste telemarksskidor – med flames! – och ett par telemarkspjĂ€xor.
Skidorna, 195 cm, var alldeles för lÄnga för mig och pjÀxorna var rÀtt kass.
Skidorna finns kvar pÄ vinden i oöppnad (!) förpackning. Och dÀr gör dom ju ingen nytta sÄ lÀgg ett bud om just DU Àr intresserad :)
Bindningarna pÄ bilden ingÄr inte eftersom skidorna kom utan bindning och frtf ligger plastade.
totally_piste_1.jpg

SĂ„ möjligheten finns att bĂ„de bindningar, damasker och borrjigg frĂ„n Box finns kvar hos Åka Skidor.
NĂ„gon frĂ„n Åka Skidor som lĂ€ser detta och kan bekrĂ€fta?
Och isf posta bilder.

Senast Àndrad:
SĂ„ möjligheten finns att bĂ„de bindningar, damasker och borrjigg frĂ„n Box finns kvar hos Åka Skidor.
Jag jobbade pĂ„ Åka Skidor 2010 och vi fick definitivt aldrig nĂ„gra bindningar till redaktionen, dĂ„ hade jag gĂ„tt i spinn. Och det fanns heller inga bindningar i nĂ„got av vĂ„ra förrĂ„d nĂ€r jag stĂ€dade ur det gamla kontoret nĂ€r det stĂ€ngdes 2016. Men jag misstĂ€nker att du hade kontakt med min dĂ„varande kollega MĂ„rten Pettersson för jag tror nĂ€mligen att han har dom hemma hos sig.

Jag jobbade pĂ„ Åka Skidor 2010 och vi fick definitivt aldrig nĂ„gra bindningar till redaktionen, dĂ„ hade jag gĂ„tt i spinn. Och det fanns heller inga bindningar i nĂ„got av vĂ„ra förrĂ„d nĂ€r jag stĂ€dade ur det gamla kontoret nĂ€r det stĂ€ngdes 2016. Men jag misstĂ€nker att du hade kontakt med min dĂ„varande kollega MĂ„rten Pettersson för jag tror nĂ€mligen att han har dom hemma hos sig.
Kan mycket möjligen vara MÄrten som jag bytte med. SÄ han tog dom sjÀlv den busen :)
Min tanke var att de skulle finnas pĂ„ redaktionen som ”utstĂ€llningsobjekt” för er skidnördar (antar jag) som jobbar dĂ€r.

Mormor jobbade pÄ den tiden som sekreterare Ät SKF:s VD, Lennart Johansson, och tog hem tvÄ par box-bindningar samt en borrjigg till mig.
SKF-VDn Lennart Johansson kan vara en viktig pusslebit i Box-bindningens historia.
Han var i grunden en praktiskt inriktad ingenjör som enligt legenden hade en egen liten mekanisk verkstad pÄ SKF, med svarv och allt, Àven under VD-tiden. DÀr byggde han t ex en finurlig fönsterputs med vinklat handtag, sÄ att man sjÀlv kunde putsa de övre fasta fönstren i hans BRF frÄn insidan utan att anlita yttre hjÀlp. FrÄga gÀrna din mormor om det lÄter som honom!

NÀr vi andra gick hem frÄn en arbetsdag pÄ SKF och lÀste Veckans AffÀrer tog Lennart med sig en sprÀngskiss pÄ en vÀxellÄda frÄn en Citroën, eller nÄgot i den stilen. Han var stÀndigt pÄ jakt efter nya tekniska lösningar...

SKF-VDn Lennart Johansson kan vara en viktig pusslebit i Box-bindningens historia.
Han var i grunden en praktiskt inriktad ingenjör som enligt legenden hade en egen liten mekanisk verkstad pÄ SKF, med svarv och allt, Àven under VD-tiden. DÀr byggde han t ex en finurlig fönsterputs med vinklat handtag, sÄ att man sjÀlv kunde putsa de övre fasta fönstren i hans BRF frÄn insidan utan att anlita yttre hjÀlp. FrÄga gÀrna din mormor om det lÄter som honom!

NÀr vi andra gick hem frÄn en arbetsdag pÄ SKF och lÀste Veckans AffÀrer tog Lennart med sig en sprÀngskiss pÄ en vÀxellÄda frÄn en Citroën, eller nÄgot i den stilen. Han var stÀndigt pÄ jakt efter nya tekniska lösningar...
GÄr tyvÀrr inte dÄ mormor dog för nÄgra Är sedan, 94 Är gammal.

den hÀr historien börjar bli riktigt spÀnnande!

Nu behöver vi ett svar. Fram med dem @MP1 đŸ€©

Var nog inte runt 2010 utan i början av 2000-talet.
SÄ Box-grejerna var kanske pÄ redaktionen ett tag...

Japp, de snodde jag med mig hem. De stod i mĂ„nga Ă„r pĂ„ ÅS redaktion men vid en rensning tog jag hem dem. Bindning, jigg, broschyr, men damasker var det aldrig.
Aha! Ja, utan damaskerna Àr det ju obrukbara.
Eller minns jag fel... :)

Tips: Skicka rubbet till Vemdalsmuseet!

Stenmark var med i testgruppen. Det kom först en del prylar med Box som ryggsÀcken tex. I blÄtt och grÄtt.
SÄg nu att "balcker" postat bilder pÄ bÄde bindningen och loggan hÀr ovanför.

Till bindningarna hörde Ă€ven en typ av sula/damask som man satte pĂ„ pjĂ€xan för att ens kunna anvĂ€nda bindningen. Sulan hade en u-formad tĂ„del för att passa i Box-bindningens frĂ€mre del – alltsĂ„ den som ”löste ut Ă„t alla hĂ„ll”.
Jag monterade en av bindningarna pÄ ett par gamla Elan-skidor och Äkte nÄgra Äk. Ganska tung och klumpig bindning tillsammans med sulan/damasken.
Jag slutade anvÀnda Box nÀr jag fick veta att de inte var DIN-godkÀnda och dÄ gÀllde inte försÀkringen om man (mot förmodan ;-) skulle bryta benet.

Enligt uppgift var det DIN-certifieringen som gjorde att det inte blev nĂ„gon publik lansering av bindningen – SKF lĂ€mnade in ansökan för sent, sĂ„ certifieringen hann inte bli klar innan sĂ€songen drog igĂ„ng, vilket innebar att man isf var tvungen att vĂ€nta ett helt Ă„r för lanseringen. Det var det tydligen inte vĂ€rt, sĂ„ hela projektet lades ner. Eller sĂ„ kan det vara sĂ„ att certifieringen inte gick igenom...

Jag hade mina Box-bindningar med tillbehör i garaget i mĂ„nga Ă„r, men dĂ€r gjorde de ju ingen nytta, sĂ„ jag kontaktade Åka Skidor runt 2000:ish och bytte hela rasket mot ett par K2 Totally Piste telemarksskidor – med flames! – och ett par telemarkspjĂ€xor.
Skidorna, 195 cm, var alldeles för lÄnga för mig och pjÀxorna var rÀtt kass.
Skidorna finns kvar pÄ vinden i oöppnad (!) förpackning. Och dÀr gör dom ju ingen nytta sÄ lÀgg ett bud om just DU Àr intresserad :)
Bindningarna pÄ bilden ingÄr inte eftersom skidorna kom utan bindning och frtf ligger plastade.
Visa bilaga 31920

Och isf posta bilder.
Fan, dom dÀr e heta!
Men hur kort Ă€r du, mina Rossignol Black Widdow Ă€r 198cm med Riva2 bindningar, sjĂ€lv 176cm, fast var nog 178cm pĂ„ den tiden🙈
Ligger sÄklart i förrÄdet och vÀntar pÄ att bli utmanade, och ja skinpjÀxorna Asolo Extreme stÄr under trappen.

Fan, dom dÀr e heta!
Men hur kort Ă€r du, mina Rossignol Black Widdow Ă€r 198cm med Riva2 bindningar, sjĂ€lv 176cm, fast var nog 178cm pĂ„ den tiden🙈
Ligger sÄklart i förrÄdet och vÀntar pÄ att bli utmanade, och ja skinpjÀxorna Asolo Extreme stÄr under trappen.
172 cm. SĂ„ dom Ă€r inte sÄÄ himla för lĂ„nga. Men jag var pĂ„ UdĂ©ns Sport och skulle köpa bindningar och dĂ„ frĂ„gade sĂ€ljaren: ”Ska du ha dom sjĂ€lv?” ”DĂ„ Ă€r det bĂ€st att du lĂ€gger pĂ„ dig 10 kg och vĂ€xer nĂ„gon decimeter.”
SÄ dom Àr nog lite svÄrjobbade.
Dom hade nÄgra fÄ Totally Piste kvar i butiken sÄ jag frÄgade om jag kunde byta till ett par kortare.
”TyvĂ€rr. Vi sĂ€ljer dom korta, men troligen inte dom lĂ„nga. Men hade du kommit i början av sĂ€songen sĂ„ hade det inte varit nĂ„got problem att byta.”
Bara taskig tajming.
SÄ dÀrför ligger dom pÄ vinden...

Hade ett par Tyrolia slalomskidor som var 198 cm i ett par Är.
Kul och ovanliga skidor, men var helt klart lite för lÄnga för mig.
SÄ börja Äka telemark pÄ ett par i ungefÀr samma lÀngd hade nog inte funkat.

172 cm. SĂ„ dom Ă€r inte sÄÄ himla för lĂ„nga. Men jag var pĂ„ UdĂ©ns Sport och skulle köpa bindningar och dĂ„ frĂ„gade sĂ€ljaren: ”Ska du ha dom sjĂ€lv?” ”DĂ„ Ă€r det bĂ€st att du lĂ€gger pĂ„ dig 10 kg och vĂ€xer nĂ„gon decimeter.”
SÄ dom Àr nog lite svÄrjobbade.
Dom hade nÄgra fÄ Totally Piste kvar i butiken sÄ jag frÄgade om jag kunde byta till ett par kortare.
”TyvĂ€rr. Vi sĂ€ljer dom korta, men troligen inte dom lĂ„nga. Men hade du kommit i början av sĂ€songen sĂ„ hade det inte varit nĂ„got problem att byta.”
Bara taskig tajming.
SÄ dÀrför ligger dom pÄ vinden...

Hade ett par Tyrolia slalomskidor som var 198 cm i ett par Är.
Kul och ovanliga skidor, men var helt klart lite för lÄnga för mig.
SÄ börja Äka telemark pÄ ett par i ungefÀr samma lÀngd hade nog inte funkat.
Ja jĂ€klar vilka lister man Ă„kte pĂ„, körde sjĂ€lv pĂ„ 195 pĂ„ slalomlaggen pĂ„ 90-talet, farsan som var 173cm hade storslalomlagg pĂ„ 215cm😄
Ju lĂ€ngre och tightare man Ă„kte, desto större respektđŸ€Ș

Ja jĂ€klar vilka lister man Ă„kte pĂ„, körde sjĂ€lv pĂ„ 195 pĂ„ slalomlaggen pĂ„ 90-talet, farsan som var 173cm hade storslalomlagg pĂ„ 215cm😄
Ju lĂ€ngre och tightare man Ă„kte, desto större respektđŸ€Ș
Yepp. Med tanke pÄ att man nött in stÀmsvÀngen med svintajta pjÀxplaceringar sedan 8-ÄrsÄlder var det skitsvÄrt att gÄ över till carving, tyckte jag.

Men för alla er nostalgiker sÄ finns det som sagt ett par oanvÀnda K2 Totally Piste frÄn 1999/2000 till salu. GÄr sÀkert att anvÀnda till vanlig slalom ocksÄ.
Bara man kan göra ordentliga stĂ€msvĂ€ngar – med all tyngd pĂ„ dalskidan! :)
Om ingen Àr intresserad skickar jag dom kanske till Vemdalsmuseet...

Yepp. Med tanke pÄ att man nött in stÀmsvÀngen med svintajta pjÀxplaceringar sedan 8-ÄrsÄlder var det skitsvÄrt att gÄ över till carving, tyckte jag.

StÀmsvÀng? Det fanns faktiskt andra sÀtt Àn stÀmsvÀng att svÀnga med gamla smala skidor utan midja... Mitt "tankeknep" var att fÄ böj pÄ dalskidan genom att via plöstryck fÄ kraft ner i skidans framdel via den blivande dalskidans stortÄ. Och visst Àr det svÄrt att komma ur den typen av dynamik för oss "gamla pisthundar". Mina sista smalskidor var ett par 203 cm Fischer Vacuum.

För svÀngtrÀning, se ett urval nedan! ;)

StÀmsvÀng? Det fanns faktiskt andra sÀtt Àn stÀmsvÀng att svÀnga med gamla smala skidor utan midja... Mitt "tankeknep" var att fÄ böj pÄ dalskidan genom att via plöstryck fÄ kraft ner i skidans framdel via den blivande dalskidans stortÄ. Och visst Àr det svÄrt att komma ur den typen av dynamik för oss "gamla pisthundar". Mina sista smalskidor var ett par 203 cm Fischer Vacuum.

För svÀngtrÀning, se ett urval nedan! ;)

Yeezuz! 104 filmer!!!
Kul :)
Kunde du göra ”BalettsvĂ€ngen” med dina 203?!

Tillbaka
Topp