rabbit
Aktiv medlem
[Artikel] 11 ikoniska skidprylar genom tiderna
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vÄr webbplats som en webbapp pÄ din startskÀrm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Klart du skaHaha
Ja jo
Han sÀljer pjÀxorna separat i annan annons för 700 spÀnn
Var lite sugen pÄ Ä köpa dem Ä stÀlla i hyllan i vardagsrummet som prydnad.
Min kÀra sambo köper prydnader för betydligt mer pengar ibland sÄ jag tÀnkte försöka fÄ in dessa som retrokult Ä hÀnvisa till det coolaste som fanns nÀr vi var tonÄringar![]()
JassÄ finns de Àven för vattenskidor?
Det behöver jag inte göra nu heller #barafÄngrempÄturFörvisso lite off topic i den hÀr trÄden, men jag kan kÀnna lite nostalgi kring att vi inte behövde fundera pÄ vilken bredd vi skulle ha pÄ vÄra stoppers förr i tiden.
NÀnÀ, de var skitbra att ha pÄ fötterna. Kassa att Äka pÄ dock + att vajern gick av. Som Lange fast tvÀrtom (skit pÄ foten, grym för Äkning). Bootfitting fanns inte pÄ den tiden. Bit ihop och lid.Jag hade ett par pjuck som hette Weinman. Det sarr ett vred som drog Ät en wire för att spÀnna ihop skrÀpet. All time sÀmsta skidpjÀxa
SÄg de dÀr i Kungsberget hÀromdagen!
Hade ocksÄ ett par Weinman, fungerade fint pÄ mina fötterNÀnÀ, de var skitbra att ha pÄ fötterna. Kassa att Äka pÄ dock + att vajern gick av. Som Lange fast tvÀrtom (skit pÄ foten, grym för Äkning). Bootfitting fanns inte pÄ den tiden. Bit ihop och lid.
Hittade det amerikanska patentet, utstÀllt pÄ uppfinnaren Jack Gustavsson frÄn Katrineholm.Ikoniskt? HÀmtade hem dessa 80-talsklassiker frÄn min mors vind hÀromdagen. Observera bindningen! En prototyp av SKF's BOX-bindning som var lÄngt framme i utveckling och lansering innan en testÄkare (vill minnas att det var Hanni Wenzel) bröt benet pÄ den och hela projektet lades ner.Visa bilaga 18386
Ring tekniska museet. De blir nog glada! PÄ allvar.Ikoniskt? HÀmtade hem dessa 80-talsklassiker frÄn min mors vind hÀromdagen. Observera bindningen! En prototyp av SKF's BOX-bindning som var lÄngt framme i utveckling och lansering innan en testÄkare (vill minnas att det var Hanni Wenzel) bröt benet pÄ den och hela projektet lades ner.Visa bilaga 18386
Hejsan. Jag jobbar pÄ SKF och nÀr förrÄdet skulle röjas ut sÄ kunde vem som helst ta bindningar. Tittade pÄ dem men kom fram till att det dÀr Àr inget jag sÀtter pÄ mina skidor. Vi har en bindning kvar pÄ avdelningen som en nostalgigrej.Jo SKF tillverkade bindningen BOX. Om Stenis var med i utvecklingen Àr nog osÀkert. De började försöka fÄ ut den pÄ marknaden och fick med nÄgon/nÄgra WC-Äkare. Men ett av proffsen, jag tror det var Hanni Wentzel (heter hon sÄ?) som anvÀnde bindningen och Äkte pÄ nÄt benbrott. Efter det var det kört med den bindningen. Jag har en bekant som jobbar pÄ SKF och under ett antal Är lÄg en hel drös med bindningar i nÄt förrÄd. Ingen fick plocka nÄgot dÀrifrÄn...
Jack Gustavsson drev betongfabriken KC Betong i Katrineholm (jag antar att han hade kopplingar till SKF som bara lÄg nÄgra hundra meter bort pÄ samma gata) och var en riktig uppfinnartyp. Bland annat svÀngde han pÄ egen hand ihop en maskin som kunde bocka armeringsjÀrn i princip i vilken form som helst, typ som ett gem i storlek XXXXXXL och liknande saker. Han var Àven en passionerad skidÄkare som vid ett tillfÀlle drev en liten skidbutik i en kÀllare i Katrineholm bara för att det var skoj. Antagligen var det en anledning till att han helt enkelt inte kunde lÄta bli att göra en egen alpinbindning.Hejsan. Jag jobbar pÄ SKF och nÀr förrÄdet skulle röjas ut sÄ kunde vem som helst ta bindningar. Tittade pÄ dem men kom fram till att det dÀr Àr inget jag sÀtter pÄ mina skidor. Vi har en bindning kvar pÄ avdelningen som en nostalgigrej.
Mina pryder ena hörnet i vardagsrummet (till övriga familjens stora lycka..), men de förtjÀnar den platsen. Inklusive matchande stavar!!Klart de Àr kvar
De stÄr ju stadigt i förrÄdet![]()
Stenmark var med i testgruppen. Det kom först en del prylar med Box som ryggsÀcken tex. I blÄtt och grÄtt.Jo SKF tillverkade bindningen BOX. Om Stenis var med i utvecklingen Àr nog osÀkert. De började försöka fÄ ut den pÄ marknaden och fick med nÄgon/nÄgra WC-Äkare. Men ett av proffsen, jag tror det var Hanni Wentzel (heter hon sÄ?) som anvÀnde bindningen och Äkte pÄ nÄt benbrott. Efter det var det kört med den bindningen. Jag har en bekant som jobbar pÄ SKF och under ett antal Är lÄg en hel drös med bindningar i nÄt förrÄd. Ingen fick plocka nÄgot dÀrifrÄn...
Jag jobbade pÄ à ka Skidor 2010 och vi fick definitivt aldrig nÄgra bindningar till redaktionen, dÄ hade jag gÄtt i spinn. Och det fanns heller inga bindningar i nÄgot av vÄra förrÄd nÀr jag stÀdade ur det gamla kontoret nÀr det stÀngdes 2016. Men jag misstÀnker att du hade kontakt med min dÄvarande kollega MÄrten Pettersson för jag tror nÀmligen att han har dom hemma hos sig.SÄ möjligheten finns att bÄde bindningar, damasker och borrjigg frÄn Box finns kvar hos à ka Skidor.
NÄgon frÄn à ka Skidor som lÀser detta och kan bekrÀfta?
Kan mycket möjligen vara MÄrten som jag bytte med. SÄ han tog dom sjÀlv den busenJag jobbade pÄ à ka Skidor 2010 och vi fick definitivt aldrig nÄgra bindningar till redaktionen, dÄ hade jag gÄtt i spinn. Och det fanns heller inga bindningar i nÄgot av vÄra förrÄd nÀr jag stÀdade ur det gamla kontoret nÀr det stÀngdes 2016. Men jag misstÀnker att du hade kontakt med min dÄvarande kollega MÄrten Pettersson för jag tror nÀmligen att han har dom hemma hos sig.
SKF-VDn Lennart Johansson kan vara en viktig pusslebit i Box-bindningens historia.Mormor jobbade pÄ den tiden som sekreterare Ät SKF:s VD, Lennart Johansson, och tog hem tvÄ par box-bindningar samt en borrjigg till mig.
GÄr tyvÀrr inte dÄ mormor dog för nÄgra Är sedan, 94 Är gammal.SKF-VDn Lennart Johansson kan vara en viktig pusslebit i Box-bindningens historia.
Han var i grunden en praktiskt inriktad ingenjör som enligt legenden hade en egen liten mekanisk verkstad pÄ SKF, med svarv och allt, Àven under VD-tiden. DÀr byggde han t ex en finurlig fönsterputs med vinklat handtag, sÄ att man sjÀlv kunde putsa de övre fasta fönstren i hans BRF frÄn insidan utan att anlita yttre hjÀlp. FrÄga gÀrna din mormor om det lÄter som honom!
NÀr vi andra gick hem frÄn en arbetsdag pÄ SKF och lÀste Veckans AffÀrer tog Lennart med sig en sprÀngskiss pÄ en vÀxellÄda frÄn en Citroën, eller nÄgot i den stilen. Han var stÀndigt pÄ jakt efter nya tekniska lösningar...
den hÀr historien börjar bli riktigt spÀnnande!Jag jobbade pÄ à ka Skidor 2010 och vi fick definitivt aldrig nÄgra bindningar till redaktionen, dÄ hade jag gÄtt i spinn. Och det fanns heller inga bindningar i nÄgot av vÄra förrÄd nÀr jag stÀdade ur det gamla kontoret nÀr det stÀngdes 2016. Men jag misstÀnker att du hade kontakt med min dÄvarande kollega MÄrten Pettersson för jag tror nÀmligen att han har dom hemma hos sig.
Drog ett mess sÄ fÄr se om han vÄgar svara...
Var nog inte runt 2010 utan i början av 2000-talet.Jag jobbade pÄ à ka Skidor 2010 och vi fick definitivt aldrig nÄgra bindningar till redaktionen, dÄ hade jag gÄtt i spinn. Och det fanns heller inga bindningar i nÄgot av vÄra förrÄd nÀr jag stÀdade ur det gamla kontoret nÀr det stÀngdes 2016. Men jag misstÀnker att du hade kontakt med min dÄvarande kollega MÄrten Pettersson för jag tror nÀmligen att han har dom hemma hos sig.
Japp, de snodde jag med mig hem. De stod i mÄnga Är pÄ à S redaktion men vid en rensning tog jag hem dem. Bindning, jigg, broschyr, men damasker var det aldrig.Var nog inte runt 2010 utan i början av 2000-talet.
SÄ Box-grejerna var kanske pÄ redaktionen ett tag...
Aha! Ja, utan damaskerna Àr det ju obrukbara.Japp, de snodde jag med mig hem. De stod i mÄnga Är pÄ à S redaktion men vid en rensning tog jag hem dem. Bindning, jigg, broschyr, men damasker var det aldrig.
Hade inte dessa en roterbar platta sÄ att man kunde köra mittmonterat och sedan vrida bindningen 180 grader och fÄ en mer pistorienterad position? Genialt!Visa bilaga 31909
Head Mad Trix sÄklart! De vita topparna gjorde att snurrarna sÄg ut som roterande helikopterblad.
Fan, dom dÀr e heta!Stenmark var med i testgruppen. Det kom först en del prylar med Box som ryggsÀcken tex. I blÄtt och grÄtt.
SÄg nu att "balcker" postat bilder pÄ bÄde bindningen och loggan hÀr ovanför.
Mormor jobbade pÄ den tiden som sekreterare Ät SKF:s VD, Lennart Johansson, och tog hem tvÄ par box-bindningar samt en borrjigg till mig.
Till bindningarna hörde Ă€ven en typ av sula/damask som man satte pĂ„ pjĂ€xan för att ens kunna anvĂ€nda bindningen. Sulan hade en u-formad tĂ„del för att passa i Box-bindningens frĂ€mre del â alltsĂ„ den som âlöste ut Ă„t alla hĂ„llâ.
Jag monterade en av bindningarna pÄ ett par gamla Elan-skidor och Äkte nÄgra Äk. Ganska tung och klumpig bindning tillsammans med sulan/damasken.
Jag slutade anvÀnda Box nÀr jag fick veta att de inte var DIN-godkÀnda och dÄ gÀllde inte försÀkringen om man (mot förmodan ;-) skulle bryta benet.
Enligt uppgift var det DIN-certifieringen som gjorde att det inte blev nĂ„gon publik lansering av bindningen â SKF lĂ€mnade in ansökan för sent, sĂ„ certifieringen hann inte bli klar innan sĂ€songen drog igĂ„ng, vilket innebar att man isf var tvungen att vĂ€nta ett helt Ă„r för lanseringen. Det var det tydligen inte vĂ€rt, sĂ„ hela projektet lades ner. Eller sĂ„ kan det vara sĂ„ att certifieringen inte gick igenom...
Jag hade mina Box-bindningar med tillbehör i garaget i mĂ„nga Ă„r, men dĂ€r gjorde de ju ingen nytta, sĂ„ jag kontaktade Ă ka Skidor runt 2000:ish och bytte hela rasket mot ett par K2 Totally Piste telemarksskidor â med flames! â och ett par telemarkspjĂ€xor.
Skidorna, 195 cm, var alldeles för lÄnga för mig och pjÀxorna var rÀtt kass.
Skidorna finns kvar pÄ vinden i oöppnad (!) förpackning. Och dÀr gör dom ju ingen nytta sÄ lÀgg ett bud om just DU Àr intresserad
Bindningarna pÄ bilden ingÄr inte eftersom skidorna kom utan bindning och frtf ligger plastade.
Visa bilaga 31920
SÄ möjligheten finns att bÄde bindningar, damasker och borrjigg frÄn Box finns kvar hos à ka Skidor.
NÄgon frÄn à ka Skidor som lÀser detta och kan bekrÀfta?
Och isf posta bilder.
172 cm. SĂ„ dom Ă€r inte sÄÄ himla för lĂ„nga. Men jag var pĂ„ UdĂ©ns Sport och skulle köpa bindningar och dĂ„ frĂ„gade sĂ€ljaren: âSka du ha dom sjĂ€lv?â âDĂ„ Ă€r det bĂ€st att du lĂ€gger pĂ„ dig 10 kg och vĂ€xer nĂ„gon decimeter.âFan, dom dĂ€r e heta!
Men hur kort Àr du, mina Rossignol Black Widdow Àr 198cm med Riva2 bindningar, sjÀlv 176cm, fast var nog 178cm pÄ den tiden
Ligger sÄklart i förrÄdet och vÀntar pÄ att bli utmanade, och ja skinpjÀxorna Asolo Extreme stÄr under trappen.
Ja jĂ€klar vilka lister man Ă„kte pĂ„, körde sjĂ€lv pĂ„ 195 pĂ„ slalomlaggen pĂ„ 90-talet, farsan som var 173cm hade storslalomlagg pĂ„ 215cm172 cm. SĂ„ dom Ă€r inte sÄÄ himla för lĂ„nga. Men jag var pĂ„ UdĂ©ns Sport och skulle köpa bindningar och dĂ„ frĂ„gade sĂ€ljaren: âSka du ha dom sjĂ€lv?â âDĂ„ Ă€r det bĂ€st att du lĂ€gger pĂ„ dig 10 kg och vĂ€xer nĂ„gon decimeter.â
SÄ dom Àr nog lite svÄrjobbade.
Dom hade nÄgra fÄ Totally Piste kvar i butiken sÄ jag frÄgade om jag kunde byta till ett par kortare.
âTyvĂ€rr. Vi sĂ€ljer dom korta, men troligen inte dom lĂ„nga. Men hade du kommit i början av sĂ€songen sĂ„ hade det inte varit nĂ„got problem att byta.â
Bara taskig tajming.
SÄ dÀrför ligger dom pÄ vinden...
Hade ett par Tyrolia slalomskidor som var 198 cm i ett par Är.
Kul och ovanliga skidor, men var helt klart lite för lÄnga för mig.
SÄ börja Äka telemark pÄ ett par i ungefÀr samma lÀngd hade nog inte funkat.
Yepp. Med tanke pÄ att man nött in stÀmsvÀngen med svintajta pjÀxplaceringar sedan 8-ÄrsÄlder var det skitsvÄrt att gÄ över till carving, tyckte jag.Ja jÀklar vilka lister man Äkte pÄ, körde sjÀlv pÄ 195 pÄ slalomlaggen pÄ 90-talet, farsan som var 173cm hade storslalomlagg pÄ 215cm
Ju lÀngre och tightare man Äkte, desto större respekt![]()
Yepp. Med tanke pÄ att man nött in stÀmsvÀngen med svintajta pjÀxplaceringar sedan 8-ÄrsÄlder var det skitsvÄrt att gÄ över till carving, tyckte jag.
Yeezuz! 104 filmer!!!StÀmsvÀng? Det fanns faktiskt andra sÀtt Àn stÀmsvÀng att svÀnga med gamla smala skidor utan midja... Mitt "tankeknep" var att fÄ böj pÄ dalskidan genom att via plöstryck fÄ kraft ner i skidans framdel via den blivande dalskidans stortÄ. Och visst Àr det svÄrt att komma ur den typen av dynamik för oss "gamla pisthundar". Mina sista smalskidor var ett par 203 cm Fischer Vacuum.
För svÀngtrÀning, se ett urval nedan!
![]()
Ăvningar alpint
www.skidor.com
Nej men "hundpissaren" gick som en dans!Yeezuz! 104 filmer!!!
Kul
Kunde du göra âBalettsvĂ€ngenâ med dina 203?!
Snyggt, dÄ Àr du redo att steppa över till JavelinsvÀngenNej men "hundpissaren" gick som en dans!![]()
Ikoniskt? HÀmtade hem dessa 80-talsklassiker frÄn min mors vind hÀromdagen. Observera bindningen! En prototyp av SKF's BOX-bindning som var lÄngt framme i utveckling och lansering innan en testÄkare (vill minnas att det var Hanni Wenzel) bröt benet pÄ den och hela projektet lades ner.Visa bilaga 18386