Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

PS läste just att namnet Skistar köptes loss från Klasse Möllberg, en duktig skidåkare som vissa mer känner som Banarne, Mister Arne (som liknar Prins Daniel), Pulver eller founding member i Electric Banana Band...

Visa bilaga 31972
1713531039543-png.31972

Banarne!!! En gång i en svunnen forntid stod hela Electric Banana Band nere vid de gigantiska påsk-liftköerna i Norrliften i Hemavan och spelade alla låtar de kunde i några timmar per dag under påsk-veckan.
#snö #skidorärkul

Och varför tar du i.s.f. fall upp att dom (betydligt betydligt mindre) anläggningarna som varit/är till salu ev. skulle ha tveksamt underlag och vara svåra att driva? Snacka om att blanda ihop korten.

Men visst är nog flertalet av dom anläggningarna som är eller har varit till salu dom senaste åren säkert en ordentlig utmaning att driva.

Att däremot tro att inte så många andra än Skistar skulle kunna driva Åre är hysteriskt roligt.
Jag skriver bara att driva en anläggning med vinst inte är lätt…

Och att driva Åre innebär ett bolag med mycket pengar som är villig att driva det. Du skriver själv i ett annat svar att utveckla. Att utveckla Åre är dyrt. Så det skall vara ett pengastint bolag. Vart hittar du detta i Sverige?

Var skriver jag det?
Här:

Men visst, du formulerade dig lite annorlunda. "Tror inte många bolag skulle kunna driva Åre faktiskt."

Senast ändrad:

Men visst, du formulerade dig lite annorlunda. "Tror inte många bolag skulle kunna driva Åre faktiskt."
Exakt. Hur många bolag i Sverige har pengar och kunnande för att köpa Åre från Skistar och pengar till underhåll på allt? Och när du oxå blandar in utveckling så blir utbudet ännu mindre med tanke på vad för exempel ny lift kostar. Kan du nämna något?

Exakt. Hur många bolag i Sverige har pengar och kunnande för att köpa Åre från Skistar och pengar till underhåll på allt? Och när du oxå blandar in utveckling så blir utbudet ännu mindre med tanke på vad för exempel ny lift kostar. Kan du nämna något?

Med ditt sätt att resonera är det ju närmast obegripligt att Skistar går med vinst överhuvudtaget. Varifrån tror du de får sina vinster?

De köpte en något oslipad och valhänt förpackad diamant, och de har exploaterat den på ett företagsekonomiskt framgångsrikt sätt. Vilket även någon annan intressent hade kunnat göra, men på ett annat sätt. Givetvis hade det kunnat bli både sämre och bättre, det kan ingen veta.

Kritiken här handlar om det sätt de valt att gå till väga, t ex genom att uppenbarligen inte prioritera underhåll och utveckling av liftsystemet i tillnärmelsevis samma takt som övrig exploatering.

Om Skistar ev skulle vara svårsålt idag så beror det ju främst på att området har sämre ekonomisk potential inför framtiden än det borde ha, vilket i så fall Skistar själva har stor skuld i.

Ehh, det var du som tog upp utveckling, inte jag. Jag bara reagerade på att du trodde att det inte var många bolag som skulle kunna driva Åre.

Det går inte att debattera med någon som blandar ihop begrepp, inte vill stå för vad dom skriver och hittar på vad andra ska ha påstått. Men jag ska göra ett sista försök.

Jag tror att det finns ganska många som skulle klara att äga & driva en anläggning som Åre. Det är inte raketforskning. Köpa har jag ingen aning om, det var du som tog upp det.

Som sagt, utveckling har jag inte påstått ett rackarns dugg om så där har jag ingen åsikt.

Nu får du missförstå någon annan istället :-)

Grejen är ju att om inte Skistar funnits i Åre så hade ju en eller förhoppningsvis flera andra aktörer exploaterat detta närmast unika skidberg med tillhörande fin ort dit järnväg gått och liftar funnits långt innan denne mallige man ens var född. Och då hade resultatet blivit något annorlunda. Bättre eller sämre - det är hypotetiskt och det kan vi bara gissa. Men järnvägsstation och vårdcentral hade det säkert funnits. Och möjligen ett mer moderniserat liftsystem och mindre hyttepest.
Exakt så
jag har sagt det förr:
aprilskämtet för några år sedan att Vail skulle köpa Åre kan nog bli verklighet:
Vail äger/samarbetar med "premier ski resorts" i stort sett överallt på jorden där skidåkning sker. Utom i Skandinavien.

Kommer Skistar tacka nej till att ingå i Epicpass, med massor av dollarstinna gäster som följd? (eller kommer Vail lägga bud på Åre - och kanske Hemsedal?)
Det där gamla aprilskämtet bet verkligen 🙂 Tror vi bollade formuleringar i en vecka för att det skulle bli så spetsigt som möjligt. Kanske också för att det faktiskt inte är helt orimligt någon gång i framtiden.

Det där gamla aprilskämtet bet verkligen 🙂 Tror vi bollade formuleringar i en vecka för att det skulle bli så spetsigt som möjligt. Kanske också för att det faktiskt inte är helt orimligt någon gång i framtiden.
Jag hade det där aprilskämtet som inspiration till årets aprilskämt; (jag ska inte nämna mer för då är det någon surar över ”smygreklam” 🤷)

Senast ändrad:
Vore kul om SkiStar utbildade sina liftvärdar att bli mer franska i hur de hanterar liftkö och fyller liftar. Gäller visserligen alla svenska anläggningar.

Plus att singelkö borde finnas för de flesta liftar!

Sen förstår jag inte riktigt gnället på parkeringsavgift. Särskilt när det gnälls på att fjällen överexploateras med backnära boenden. Finns ju skidbussar som ger ”lite känsla av Chamonix” hehe.

Med ditt sätt att resonera är det ju närmast obegripligt att Skistar går med vinst överhuvudtaget. Varifrån tror du de får sina vinster?

De köpte en något oslipad och valhänt förpackad diamant, och de har exploaterat den på ett företagsekonomiskt framgångsrikt sätt. Vilket även någon annan intressent hade kunnat göra, men på ett annat sätt. Givetvis hade det kunnat bli både sämre och bättre, det kan ingen veta.

Kritiken här handlar om det sätt de valt att gå till väga, t ex genom att uppenbarligen inte prioritera underhåll och utveckling av liftsystemet i tillnärmelsevis samma takt som övrig exploatering.

Om Skistar ev skulle vara svårsålt idag så beror det ju främst på att området har sämre ekonomisk potential inför framtiden än det borde ha, vilket i så fall Skistar själva har stor skuld i.
Der här inlägget ovan är ett av de klokaste inlägg jag läst på det här forumet.

Att skidåkning inte är kärnan i deras affärsidé är väl tydligt?
De använder skidområdena som ”sockerbitar” för att skapa förutsättningar för annan affärsutveckling, och har gjort det skickligt.
Är en skidsemester under högsäsong bättre i Åre idag jmf med tiden innan Skistar?
Jag har personligen bara ett tillfälle att jämföra med, jag var där Påsken 1994 och åkte i alla liftar på Åreskutan utan liftköer, inkl. Kabinbanan och Tusenmetersliften.

En del som skriver här verkar hela tiden glömma bort vad det är för ett bolag som äger Skistar, och vad det bolaget har för affärsidé.

Senast ändrad:
Det här ovan var ett av de klokaste inlägg jag läst på det här forumet.

Att skidåkning inte är kärnan i deras affärsidé är väl tydligt?
De använder skidområdena som ”sockerbitar” för att skapa förutsättningar för annan affärsutveckling, och har gjort det skickligt.
Är en skidsemester under högsäsong bättre i Åre idag jmf med tiden innan Skistar?
Jag har personligen bara ett tillfälle att jämföra med, jag var där Påsken 1994 och åkte i alla liftar på Åreskutan utan liftköer, inkl. Kabinbanan och Tusenmetersliften.

En del som skriver här verkar hela tiden glömma bort vad det är för ett bolag som äger Skistar, och vad det bolaget har för affärsidé.
Det är faktiskt tvärtom. SkiStars viktigaste nyckeltal är sålda liftkort. All kringverksamhet är till för att främja försäljning av liftkort. Skidhyra, skidskola, skidbussar, barnpassning, boende, badhus, you name it.

SkiStar är inte i första hand ett fastighetsbolag eller fastighetsutvecklingsbolag. Vilket är tydligt.

Det är faktiskt tvärtom. SkiStars viktigaste nyckeltal är sålda liftkort. All kringverksamhet är till för att främja försäljning av liftkort. Skidhyra, skidskola, skidbussar, barnpassning, boende, badhus, you name it.

SkiStar är inte i första hand ett fastighetsbolag eller fastighetsutvecklingsbolag. Vilket är tydligt.
Du säger faktiskt samma sak som @fredw och jag, fast tvärtom (men kärnpunkten är densamma).
Ju fler semesterboenden det finns, ju fler liftkort kan man sälja. Tills den dag då gästerna väljer bort Åre eftersom syftet med en dyr skidresa inte var att stå i liftkö. Flera här på forumet har redan deklarerat att den dagen är passerad, även personer som äger semesterbostad i Åre säger att de helst hyr ut den under högsäsongsveckor i stället för att använda den själv.
Mycket hur utvecklats och byggts ut kraftigt (men inte skidsystemet), men det är ändå Åreskutan som är ”sockerbiten” som används för möjliggöra allt det övriga.

Senast ändrad:
Har varit lite då och då i Åre sen jag var där första gången på sommaren på slutet på 90:talet. Då innan skistar var inblandade började man sommar satsningen med mtb med t.ex. vm. De senaste 10 åren har vi vara där en lång helg varje år, de sista åren under vecka 8.

De två senaste åren tror jag har haft minst liftköer. Mycket möjligt på grund av att folk har dålig råd men har inte för mig att det inte var köer för 20 år sen.

I år hade vi en dag med stark vind, nästan allt var stängt i Åre på morgonen men lågsonen öppnades senare upp. Vi hade en fin dag i Duved/Tegefjäll helt utan liftköer. Dagen efter var det sol och fint. Allt var öppet och förutom en timme på morgonen där det var en del kö i VM:8an och gondolen var det inte köer förutom lite i gondolen (var dock inte i sadelliften vilken de senaste åren brukar ha långa köer).

Året innan var inte högsonen öppen en av våra 4 dagar men har inte för mig att det var speciellt långa köer trots det förutom i sadelliften.

Tycker också man har skaffat en del nya lifter, sadel liften och fjällexpressen för 10-15 år sen gör en stor skillnad. Stjärnliften i år. VM-8an och en del andra liftar för runt 20 år sen.

Kan självklart bli bättre. En bra 1000 meters lift borde byggas och ett alternativ till kabinen. Bräcke och Rödkullen borde också uppdateras men jag är aldrig där längre.

Gillar inte skistar så mycket heller, behandlingen orienterarna tillslut fick i somras under o-ringen var t.ex. inte bra, men tycker inte situationen i Åre är så dålig som det verkar i tråden.

Har varit lite då och då i Åre sen jag var där första gången på sommaren på slutet på 90:talet. Då innan skistar var inblandade började man sommar satsningen med mtb med t.ex. vm. De senaste 10 åren har vi vara där en lång helg varje år, de sista åren under vecka 8.

De två senaste åren tror jag har haft minst liftköer. Mycket möjligt på grund av att folk har dålig råd men har inte för mig att det inte var köer för 20 år sen.

I år hade vi en dag med stark vind, nästan allt var stängt i Åre på morgonen men lågsonen öppnades senare upp. Vi hade en fin dag i Duved/Tegefjäll helt utan liftköer. Dagen efter var det sol och fint. Allt var öppet och förutom en timme på morgonen där det var en del kö i VM:8an och gondolen var det inte köer förutom lite i gondolen (var dock inte i sadelliften vilken de senaste åren brukar ha långa köer).

Året innan var inte högsonen öppen en av våra 4 dagar men har inte för mig att det var speciellt långa köer trots det förutom i sadelliften.

Tycker också man har skaffat en del nya lifter, sadel liften och fjällexpressen för 10-15 år sen gör en stor skillnad. Stjärnliften i år. VM-8an och en del andra liftar för runt 20 år sen.

Kan självklart bli bättre. En bra 1000 meters lift borde byggas och ett alternativ till kabinen. Bräcke och Rödkullen borde också uppdateras men jag är aldrig där längre.

Gillar inte skistar så mycket heller, behandlingen orienterarna tillslut fick i somras under o-ringen var t.ex. inte bra, men tycker inte situationen i Åre är så dålig som det verkar i tråden.
Vad hände där?

Du säger faktiskt samma sak som @fredw och jag, fast tvärtom (men kärnpunkten är densamma).
Ju fler semesterboenden det finns, ju fler liftkort kan man sälja. Tills den dag då gästerna väljer bort Åre eftersom syftet med en dyr skidresa inte var att stå i liftkö. Flera här på forumet har redan deklarerat att den dagen är passerad, även personer som äger semesterbostad i Åre säger att de helst hyr ut den under högsäsongsveckor i stället för att använda den själv.
Mycket hur utvecklats och byggts ut kraftigt (men inte skidsystemet), men det är ändå Åreskutan som är ”sockerbiten” som används för möjliggöra allt det övriga.

Aha ok! Toppen!

Kanske låter som en SkiStar-kramare nu men tycker överlag de har en bra produkt, både om man vill lyxa till det eller snåla lite.

Har åkt en hel del i Sälen senare åren pga små barn. Vårveckorna är ganska billiga med jättelåga/inga priser för barn. Har fått in en extra vecka för 15000kr för hela familjen och typ neremot 10000 utan ski-in ski-out. Man får va lite om sig och kring sig (och ha möjlighet till flexibilitet). Med SL-lagg blir dessutom backarna längre 🙂

Det enkla SkiStar kan göra bättre är som sagt att se till inga liftar åker halvtomma eller med ledig sits. Med fransk disciplin skulle den effektiva kapaciteten lätt öka med minst 25% med befintlig liftstruktur.

För övrigt tror jag instagram-skiten lusat ner förväntansvärdena - nu ska ju alla till fjällen/alperna, thailand och bali plus en vecka på gotland under ett år på två heltidslöner. Plus att badrummen och köket ska få sin årliga renovering medan man äter på finkrogar.

O-ringen blev inställt några år pga av corona och när det tillslut kom till Åre så verkade skistar (och eventuellt också kommun etc) inte speciellt intresserade av att ha oss där. Avtal blev sämre, blev ingen etapp i Björnen av någon anledning (pga av pengar kanske). Folk som köpte boende via skistar tvingades köpa liftkort som de inte ville ha. Inget avtal med boende så boendet blev ofta svindyrt någorlunda centralt.

Tror att skistar kom på att de skulle tjäna mer på en vanlig vecka och att de inte behövde reklamen som ett o-ringen skulle ge.

Mycket möjligt att deras analys stämde då orienterarna har tävlingar 5 av 6 dagar och inte har så mycket tid och lust för andra dyra aktiviteter förutom kanske en dag eller två.

Blev en vecka som jag tror varken Åre, Skistar eller O-ringen blev speciellt nöjda med. Alla forlorade nog pengar då allt blev dyrare än väntat (framförallt bussningen)

Det enkla SkiStar kan göra bättre är som sagt att se till inga liftar åker halvtomma eller med ledig sits. Med fransk disciplin skulle den effektiva kapaciteten lätt öka med minst 25% med befintlig liftstruktur.
I Åre har de klarat av det bra när jag har varit där, ibland med hjälp av personal och ibland utan.

I mitt lokala anlägg som fick en sittlift för några år sen har jag märkt att det inte är så lätt. När de inte har personal som hjälper till blir effektiviteten alltför låg men med personal så går det bra.

I Åre har de klarat av det bra när jag har varit där, ibland med hjälp av personal och ibland utan.

I mitt lokala anlägg som fick en sittlift för några år sen har jag märkt att det inte är så lätt. När de inte har personal som hjälper till blir effektiviteten alltför låg men med personal så går det bra.
Kul att höra! Tänkte ta mig till Åre nästa säsong 🙂

O-ringen blev inställt några år pga av corona och när det tillslut kom till Åre så verkade skistar (och eventuellt också kommun etc) inte speciellt intresserade av att ha oss där. Avtal blev sämre, blev ingen etapp i Björnen av någon anledning (pga av pengar kanske). Folk som köpte boende via skistar tvingades köpa liftkort som de inte ville ha. Inget avtal med boende så boendet blev ofta svindyrt någorlunda centralt.

Tror att skistar kom på att de skulle tjäna mer på en vanlig vecka och att de inte behövde reklamen som ett o-ringen skulle ge.

Mycket möjligt att deras analys stämde då orienterarna har tävlingar 5 av 6 dagar och inte har så mycket tid och lust för andra dyra aktiviteter förutom kanske en dag eller två.

Blev en vecka som jag tror varken Åre, Skistar eller O-ringen blev speciellt nöjda med. Alla forlorade nog pengar då allt blev dyrare än väntat (framförallt bussningen)
Tråkigt att höra. Rimligen borde de sett det som ett tillfälle att visa upp Åre för nya potentiella gäster. Både inhemska och internationella besökare hade fått upp ögonen och kommit/återvänt vid andra tillfällen.

Jag tror helt ärligt inte att Skistar hade så mycket med det att göra. Björnen är en härva av olika markägare med vilt skilda åsikter, en del är positiva till det mesta och en del andra hypernegativa till precis allt. Bland annat fick vi nej av markägare i området att inkludera Fröåvägen (som är en privat väg) på en karta över gravelcykling i Åretrakten eftersom man hävdade att det kunde störa jakten. Att det stundtals går tung trafik på den vägen verkade man totalt ha glömt bort i sammanhanget.

Sedan finns det inga större campingplatser i Åretrakten vilket hjälpte till att höja upp prisnivån på boende jämfört med andra platser där O-ringen varit, och krävde mer transporter.

Jag vet att Skistar såg framför sig att fler orienterare skulle utnyttja liftarna, vilket var en anledning att vissa av dom väl gick till 20.00 vissa kvällar. Alltså betydligt bättre öppettider än vanligt under sommarsäsongen.

Men det här är ännu en punkt där Åre likställs med Skistar, vilket helt enkelt inte stämmer. Jag vet av egen erfarenhet att hela besöksnäringen, inklusive Skistar, var väldigt exalterade över O-ringen kom hit. Att det sedan inte blev så lyckat som man hade hoppats på tror jag snarare handlar om en krock mellan det mer traditionella friluftsliv som O-ringen står för och den mer kommersiella besöksnäring som Åre representerar. Jag säger inte att något är rätt eller fel här, bara att jag vet att det inte fanns någon som helst ovilja från Åres sida att det inte skulle bli ett bra event, verkligheten var precis tvärtom.

Är off-topic i tråden och jag sitter inte på några förstahandsuppgifter men min bild överensstämmer inte med din. Jag blandar inte heller ihop skistar och resten av Åre. Min förståelse är tex att det inte blev något i Björnen på grund av att Skistar inte tillät det eftersom de hunnit bygga ut bike parken där. Har också hört om krav på rätt höga avgifter för att få arrangera. Krav om liftkort var uppenbart också skistar.

Är off-topic i tråden och jag sitter inte på några förstahandsuppgifter men min bild överensstämmer inte med din. Jag blandar inte heller ihop skistar och resten av Åre. Min förståelse är tex att det inte blev något i Björnen på grund av att Skistar inte tillät det eftersom de hunnit bygga ut bike parken där. Har också hört om krav på rätt höga avgifter för att få arrangera. Krav om liftkort var uppenbart också skistar.
Att man skall ha liftkort för att åka i liften är väl ganska självklart?

Skistar är ett stort, nästan monopolistisk och på grund av detta osympatiskt företag. Ingen tvivel på det.
Dock är det inte så fel med priset. När vi letade ställe för en långhelg (lördag-tisdag dvs lite udda) v11 så var det helt klart skistar och boende i tegefjäll som var billigast. Billigare än norge. Billigare än familjens favorit trille (de hyr inte ut sina lgh så flexibel,så då hade det varit hotel och trilles högfjällshotel är super mysigt, men inte billigt. Att liftkortet är dyrt spelar ingen så stor roll om man hyr stuga för 2.5 k lördag- onsdag. Så nog är skistar inte dyrast iaf.
Räknar man med 8 dagars skidåkning per vecka (som man faktiskt får med nattåget). Är veckokortet rätt prisvärd i åre. Klart Billigare i trille och bydalen, såklart. Men mindre där också. Veckan innan sportlovet bodde vi med 6 pers i duved,ski in ski out. 7k. Dyrt? Knappast.
Sen är.jag en av de som knte vill ha mer folk upp på åreskutan. Tänk om ännu mera ska förbi fjällgården. Inte kul. En ny tusenmeterlift hade varit bra, helt klart. Själv har jag aldrig stod i långa köer i åre, oftast inget alls,i gondolen kanske några minuter nån gång. Men då har jag inte varit där v9 eller påsk. Men v6,v10, v11 och v12 (olika år) har det inte varit några problem. Men jag ogillar åre by,även åreskutan är ingen favorit. Men det är knappast skistars fel.

Det som jag tycker de gjorde dåligt är att tar bort duscharna i tegetornet....

Alltså ........ otippat att en ledare signerad en centerpartistisk politiker öser beröm över giganten Skistar.

Jag tvingade mig igenom hela hyllningen och även för att vara en uppåtslickande partsinlaga var den sällsynt dålig. Hennes slutsatser om att det krävs ett Skistar för destinationsutveckling året runt är ehhhh hmmm obegåvad.

Men som sagt, politikern Susanne vill förstås hålla sig väl med dom som sitter på degen.

Ungefär som att säga: Vilken tur att vi har Systembolaget, monopol är bra för konsumenten och samhällsutvecklingen.
Men jag måste säga att Skistar har varit duktiga på att marknadsföra sig (läs dupera), och har lyckats skapa en svans av ”nyttiga idioter” som hjälper till att sprida budskapet.

Märkligt. Måste ha varit specialdeal? Jag kan boka boende utan liftkort på sommaren?
Ja, det var en special deal när o-ringen var i Åre förra sommaren.

Skistar ville ha in pengar.
(det stod på skistars hemsida och folk pratade om det men är inte säker på att alla faktiskt tvingades köpa kort. Vi hade annat boende)

Ungefär som att säga: Vilken tur att vi har Systembolaget, monopol är bra för konsumenten och samhällsutvecklingen.
Men jag måste säga att Skistar har varit duktiga på att marknadsföra sig (läs dupera), och har lyckats skapa en svans av ”nyttiga idioter” som hjälper till att sprida budskapet.
Systembolaget är fantastiskt. Saknar att gå in på systemet och veta att man får bra saker i stället för att gå in lokala butiken och börja leta efter ett drickbart vin…

Systembolaget är fantastiskt. Saknar att gå in på systemet och veta att man får bra saker i stället för att gå in lokala butiken och börja leta efter ett drickbart vin…
Det beror i så fall på att du är okunnig och inte klarar av att välja rätt produkter i ett fritt utbud, och därför i stället nöjer dig med begränsad valfrihet.

Ska vi inte avskaffa också den öppna kläd- och konfektionshandeln, och även de olika byggvaruhusen?
Det hade varit bättre om staten hade tagit över de konsumentmarknaderna och valt ut ett lämpligt produktutbud för medborgarna.
Statliga ”Klädbolaget” och ”Byggvarubolaget” hade säkert skött konsumentmarknaden bättre.

På alla boende? Det låter jättekonstigt.
Vad är det som är konstigt?

Min uppfattning av problemet var att skistar/Åre hade fått så många sommar gäster när o-ringen tillslut skulle arrangeras 2023 att de trodde de skulle ha tjänat mer på boende och cykling en vanlig vecka jämfört med att ha 10-20 tusen orienterare på besök. Jag har läst att de ville ha kompensering på något sätt men när de inte fick de så satte de ett krav på liftkort för alla som bokade via dem.

Det beror i så fall på att du är okunnig och inte klarar av att välja rätt produkter i ett fritt utbud, och därför i stället nöjer dig med begränsad valfrihet.

Ska vi inte avskaffa också den öppna kläd- och konfektionshandeln, och även de olika byggvaruhusen?
Det hade varit bättre om staten hade tagit över de konsumentmarknaderna och valt ut ett lämpligt produktutbud för medborgarna.
Statliga ”Klädbolaget” och ”Byggvarubolaget” hade säkert skött konsumentmarknaden bättre.
Japp jag är helt okunnig och vet inget om vin (nu kastar du ur dig saker som du inte har en aning om)

Jag bor som sagt i Danmark som du vet vid det här laget. Om jag får in på vårat Spar så har vi mycket vin och öl. Men mer än halvdelen är skit. Går jag in på systemet så får jag betydligt bättre produkter samlat på ett ställe och mycket lättare att finna den flaska vin jag vill ha.

Nackdelen är att det är begränsad öppettider. Resterande är fantastik i mina ögon.
Det som är mer förvånade är att de flesta danskar som jag har pratat med älskar Systembolaget. De tycker det är enkelt att bara gå in och handla det man vill ha på ett och samma ställe i ställe för att jag runt i massa olika specialbutiker. Det trodde jag faktiskt inte de skulle tycka.

Senast ändrad:
Vad är det som är konstigt?

Min uppfattning av problemet var att skistar/Åre hade fått så många sommar gäster när o-ringen tillslut skulle arrangeras 2023 att de trodde de skulle ha tjänat mer på boende och cykling en vanlig vecka jämfört med att ha 10-20 tusen orienterare på besök. Jag har läst att de ville ha kompensering på något sätt men när de inte fick de så satte de ett krav på liftkort för alla som bokade via dem.
Jag hade vänner som var där uppe och hade boende via Skistar men de hade inte liftkort. Men de var uppe för annat och inte O-ringen.

Jag hade vänner som var där uppe och hade boende via Skistar men de hade inte liftkort. Men de var uppe för annat och inte O-ringen.
Det stod på skistars hemsida att det var ett krav den veckan. Om några inte behövde det vet jag inte. Hittar inte gammal information om bokning men här en skärmdump på gammal information från en inte fungerande hemsida.
1713639464473.png

Tillbaka
Topp