Fatmap läggs ner

Anzom

Aktiv medlem
Fatmap läggs ner
..och migrerar över till Strava.

Eftersom jag redan har sett vad man har försökt göra med Fatmap i Strava under en dyr 99 kronor per månad funktion undrar jag över alternativ. Vad finns det för några? Alla funktioner kommer inte migrera emellan. Har svårt att se grader och lavinrisk följa med över till en löpar och cykelapp. Som dessutom är oerhört rörig.

Fick upp det här från 2014 och starten. En annan tid.

Fatmap läggs ner
Någon som kontinuerligt använder Gaia, CalTopo eller Outdooractive? Alla verkar i olika grad ha det som efterfrågas. Möjlighet att se sluttningar, viss 3D modell. Hur är det med snödjup, föreslagna skidturer?

Hittade en uppstickare i form av Realitymaps som var mer skidfokuserat och med en användbar gratislösning.

Jag har ett förslag. Kan inte exempelvis Freeride och Wepowder gå ihop och bygga en egen variant på fatmap? Vet att Freeride täcker fint in Sverige med vissa turer. Hur ser det ut för Wepowder och deras freerideturer, är det heltäckande för alperna?

Senast ändrad:
Fatmap läggs ner
..och migrerar över till Strava.

Eftersom jag redan har sett vad man har försökt göra med Fatmap i Strava under en dyr 99 kronor per månad funktion undrar jag över alternativ. Vad finns det för några? Alla funktioner kommer inte migrera emellan. Har svårt att se grader och lavinrisk följa med över till en löpar och cykelapp. Som dessutom är oerhört rörig.

Fick upp det här från 2014 och starten. En annan tid.

Håll hoppet uppe!
De kanske migrerar grader. Det är väl intressant för MTB-cyklister också?
Och lavinrisk för dagen kanske ändå inte är Fatmap som bäst kan bedöma?

Fatmap läggs ner
Håll hoppet uppe!
De kanske migrerar grader. Det är väl intressant för MTB-cyklister också?
Och lavinrisk för dagen kanske ändå inte är Fatmap som bäst kan bedöma?
Möjligt att grader är med. Snödjup gissar jag inte är med. Tänker styrkan med fatmap har i kombination med en ruggigt bra 3D modell och bra lager varit att användare kan bidra. Och en hög nivå av användarvänlighet.

Finns en del kommentarer på reddit, har svårt att se mig betala mer för en sämre produkt som inte riktas mot det jag gör. Redan nu är det klart att allt inte kommer följa med över. I bästa fall är vissa delar med- till ett alltför högt pris för en SoMe app. Strava hade behövt genomgå en renovering, maken till rörig app.

Fatmap läggs ner
Fick lite feeling och testade att slänga ihop nåt eget lite snabbt.

Borde gå att göra nåt bra med kartmaterial från Mapbox och lutningsdata från respektive land.

Här är ett exempel (defaultar till vy över Snasahögarna), med Mapbox satellit 3d och Lantmäteriets lutningsdata. Norge har ju all data tillgänglig gratis (lutning, utloppszoner, snödjup etc). Lantmäteriet ska ju tvingas att erbjuda mer data gratis senast februari 2025 enligt EU-direktiv. Så borde iaf gå att bygga nåt bra för Norge,Sverige. Finns säkert bra data från andra länder om man letar.

Fatmap läggs ner
Fick lite feeling och testade att slänga ihop nåt eget lite snabbt.

Borde gå att göra nåt bra med kartmaterial från Mapbox och lutningsdata från respektive land.

Här är ett exempel (defaultar till vy över Snasahögarna), med Mapbox satellit 3d och Lantmäteriets lutningsdata. Norge har ju all data tillgänglig gratis (lutning, utloppszoner, snödjup etc). Lantmäteriet ska ju tvingas att erbjuda mer data gratis senast februari 2025 enligt EU-direktiv. Så borde iaf gå att bygga nåt bra för Norge,Sverige. Finns säkert bra data från andra länder om man letar.

Oj, gjorde du den nu? Imponerande! Går den att få ihop med freerides topptursbas? ;)

Borde finnas fler liknande appar än vad det gör, eller kräver det ofta underhåll för att hålla igång?

Fatmap läggs ner
Oj, gjorde du den nu? Imponerande! Går den att få ihop med freerides topptursbas? ;)

Borde finnas fler liknande appar än vad det gör, eller kräver det ofta underhåll för att hålla igång?
Hehe ja tog 2-3h kanske. Mapbox som tillhandlahåller kartmaterialet (satellit) och 3d modellerna. Det jag gjort är att lägga på lutningsdata på Mapboxs kartmaterial.

Det går absolut få ihop med Freerides topptursdatabas, så länge datan är fri tillgänglig.

Det jag vill ha:

- Lutninggrader + utloppszoner
- Satellit och terräng-karta i bra upplösning
- 3d
- Ruttplanering (lägga in egna rutter)
- Community rutter (rutter som andra lagt in, likt Fatmap)
- Offline-karta (i 2d) (dvs kunna spara ned kartmaterial på mobilen om man saknar internet ute på turen)
- Lavinprognoser samt inrapporterade laviner/tillbud (på kartan)

Man tycker ju att det borde finnas en bra app eller website någonstans som har det man behöver, men jag har då inte hittat någon än. Närmast är Norgeskart (endast för Norge), men den saknar 3d och community-rutter, resten tycker jag den har typ. Men är ju bara för Norge.

För Norge och Sverige borde de att gå få till en riktigt bra app då all data finns tillgänglig(isch).

Så nu behöver man bara hitta ett par hundra lediga timmar i kalendern för att fixa.
Eller om vi har investerare här på forumet ;)

Fatmap läggs ner
Hehe ja tog 2-3h kanske. Mapbox som tillhandlahåller kartmaterialet (satellit) och 3d modellerna. Det jag gjort är att lägga på lutningsdata på Mapboxs kartmaterial.

Det går absolut få ihop med Freerides topptursdatabas, så länge datan är fri tillgänglig.

Det jag vill ha:

- Lutninggrader + utloppszoner
- Satellit och terräng-karta i bra upplösning
- 3d
- Ruttplanering (lägga in egna rutter)
- Community rutter (rutter som andra lagt in, likt Fatmap)
- Offline-karta (i 2d) (dvs kunna spara ned kartmaterial på mobilen om man saknar internet ute på turen)
- Lavinprognoser samt inrapporterade laviner/tillbud (på kartan)

Man tycker ju att det borde finnas en bra app eller website någonstans som har det man behöver, men jag har då inte hittat någon än. Närmast är Norgeskart (endast för Norge), men den saknar 3d och community-rutter, resten tycker jag den har typ. Men är ju bara för Norge.

För Norge och Sverige borde de att gå få till en riktigt bra app då all data finns tillgänglig(isch).

Så nu behöver man bara hitta ett par hundra lediga timmar i kalendern för att fixa.
Eller om vi har investerare här på forumet ;)

Bra input till en potentiell bra app. Skrev och peppade realitymaps som utlovar nya områden, nytt utseende och nytt innehåll i augusti - som bla innebär nya communityrutter. Värt att hålla ögonen på. Om vi inte själva kan finansiera något här, det vore ju det bästa. Istället för en produkt som har andra uppdragsgivare i tillägg.

Vad säger freerides egna utvecklare?

Senast ändrad:
Fatmap läggs ner
mycket imponerande @larchii ⭐

jag brukar använda Wikiloc för att planera rutter och lägga in egna (ni hittar mina om ni söker på ivodelrallo)
Wikiloc saknar tyvärr lutning men är en bra inspiration för turer. Den tycks mest användas i alperna/USA (här hemma är jag ofta först ut att lägga spår, även i välkända områden).

Finns en kille här i Östersund som tog fram en bra karttjänst för skidåkare; men jag minns inte namnet..

Fatmap läggs ner
mycket imponerande @larchii ⭐

jag brukar använda Wikiloc för att planera rutter och lägga in egna (ni hittar mina om ni söker på ivodelrallo)
Wikiloc saknar tyvärr lutning men är en bra inspiration för turer. Den tycks mest användas i alperna/USA (här hemma är jag ofta först ut att lägga spår, även i välkända områden).

Finns en kille här i Östersund som tog fram en bra karttjänst för skidåkare; men jag minns inte namnet..
Tack! :)

Ja Wikiloc likt Fatmap är nice för inspiration och planerande, men hade varit nice att ha allt i en app/webbsida.

Fatmap har förvisso lutningsgrader men den beräkningen utgår från för dåligt data (iaf på våra breddgrader). Lavinprognoser (samma som jag lagt på min demo-karta) använder laserscanning med 2 meters upplösning. Rätt stor skillnad på Fatmap (över) och min (under). Annars tycker jag Fatmap fått till bra grejer (community + egna rutter, 3d, offline osv). Synd den läggs ner.

Svårt att få till en världsomfattande tjänst då man behöver tillgång till bra data från respektive land. I EU verkar det dock finnas hopp om fri tillgång framöver:

1720129221681.png

1720129271747.png

Fatmap läggs ner

Ja Wikiloc likt Fatmap är nice för inspiration och planerande, men hade varit nice att ha allt i en app/webbsida.

Fatmap har förvisso lutningsgrader men den beräkningen utgår från för dåligt data (iaf på våra breddgrader). Lavinprognoser (samma som jag lagt på min demo-karta) använder laserscanning med 2 meters upplösning. Rätt stor skillnad på Fatmap (över) och min (under). Annars tycker jag Fatmap fått till bra grejer (community + egna rutter, 3d, offline osv). Synd den läggs ner.

Svårt att få till en världsomfattande tjänst då man behöver tillgång till bra data från respektive land. I EU verkar det dock finnas hopp om fri tillgång framöver:

Visa bilaga 32727
Visa bilaga 32728
Jobbar som användbarhetsdesigner, tr gärna ett möte om du vill spinna vidare. Bara att DM:a.
Bra jobbat :)

Fatmap läggs ner

Kanske det bästa hittills
Hi I'm Batiste the founder of Relief Maps, let me know what do you think of the app for sweden and let me know if I can make some specific improvements !

--

Hej, jag är Batiste grundaren av Relief Maps, låt mig veta vad du tycker om appen för Sverige och låt mig veta om jag kan göra några specifika förbättringar

Fatmap läggs ner
Hi I'm Batiste the founder of Relief Maps, let me know what do you think of the app for sweden and let me know if I can make some specific improvements !

--

Hej, jag är Batiste grundaren av Relief Maps, låt mig veta vad du tycker om appen för Sverige och låt mig veta om jag kan göra några specifika förbättringar
Hej, har kollat in appen en stund, ser lovande ut!

Jag kan inte hitta lager funktion med lutning, aspekt, distans tex? Dessa tycker jag är vad som separerat Fatmap mot andra

Fatmap läggs ner

--

Spontant gillar jag AR funktionen i appen som gör att man kan rikta telefonen och se lutningen i realtid på berget.

Ser att man kan se lutningar. Hur ser det ut med väderprognos och snödjup?

Ruttplaneringen känns som en förbättringspotential. Hade gärna sett att man fått in alla turer på kartan synliga när man valt lagret. Istället för att klicka sig in och få upp det uppritat i en karta.

Fatmap läggs ner
Följer också denna tråd, om någon har appförslag. Använt Fatmap extremt mycket men ser inte hoppfullt på Strava efter första anblick. Skiter fullständigt i sociala medie-funktioner, jag vill kunna rita ut rutt enligt karta och lavinlutning och exportera GPX till min Garmin-klocka. Utöver lutningslagret använder jag nästan alltid overlayet Swedish topography som är från lantmäteriet. Nån som råkar ha snubblat över en app med alla de funktionerna? Betalar gärna om den är lika användbar som Fatmap

Senast ändrad:
Fatmap läggs ner
Följer också denna tråd, om någon har appförslag. Använt Fatmap extremt mycket men ser inte hoppfullt på Strava efter första anblick. Skiter fullständigt i sociala medie-funktioner, jag vill kunna rita ut rutt enligt karta och lavinlutning och exportera GPX till min Garmin-klocka. Utöver lavinlagret använder jag nästan alltid overlayet Swedish topography som är från lantmäteriet. Nån som råkar ha snubblat över en app med alla de funktionerna? Betalar gärna om den är lika användbar som Fatmap
Har du testat strava betaversion? Gratis versionen ser ganska annorlunda (mer lik fatmap) ut nu än vintras så jag är lite hoppfull....man undrar ju annars varför man köpte fatmap överhuvudtaget??

Fatmap läggs ner
Tog mig för och prövade med gratis test perioden.

Bekräftat att Strava är 0/10 i jämförelse. I princip är google maps satellit karta men inte ens höjdkurvor.

Detta kommer bli tungt 1 oktober....

Fatmap läggs ner
Snyggt, kan lika gärna signa. Just nu ser mitt alternativ (för toppturer i Sverige) ut som att öppna lavinprognoser med lutningsmätare, aspect osv i webbläsare och en likadan karta i appen TopoGPS där jag kan jämföra och rita ut/”av” rutten och exportera till Garmin. De har några lagerfunktioner, kanske kan man be utvecklarna lägga in lutning som ett lager (2025 när Lantmäteriet släpper mer data?). Mycket mer b lösning än Fatmap såklart men åtminstone nån sorts verktyg

Fatmap läggs ner
Tycker den här gratisvarianten OUTMAP är otippat bra. Med vintersatellit, lutning osv. Saknar community.

Troligtvis är Whympr den potentiella nya Fatmap med möjlighet till bidrag från community. Betalvariant för att få funktionen att funka.

Gaia och Caltopo är för omfattande, dyrt och krångligt för att träffa rätt.

Reliefmaps och Realitymaps fungerar också ok, påminner om OUTMAP. Cred till Realitymaps som har en internetvariant att klicka runt i. Realitymaps 3D dedikerade vy för de områden man har vintervy i är helt sjuka. Som ett foto.

Senast ändrad:
Fatmap läggs ner
Någon som har testat peakvisor?
Jag har testat den lite, men mest som ett alternativ till Peakfinder för att veta vad det är för topp/berg man kollar på. Tyckte att Peakfinder var väldigt mycket bättre men om Peakvisor har fler användbara funktioner så kan det ju absolut vara värt att kolla upp igen.

Fatmap läggs ner
Ok, bra att veta. Tycker det faktiskt faller bort om man inte kan erbjuda vintervy i satellit/flyg som peakvisor inte har. Vilket Outmap och Realitymaps (delar av alperna) endast gör.

Har testat vidare på Outmap som också finns till iPhone och slår ett slag för den. Iom heatmap kan man se stravaanvändarnas rörelser beroende på vilken aktivitet och det gör enligt mig att communityt delvis ersätts. Lutningen förbättras förhoppningsvis, som för närvarande är lite mindre exakt jmft med Fatmap och ex Whympr.

Fatmap läggs ner
Jag har testat den lite, men mest som ett alternativ till Peakfinder för att veta vad det är för topp/berg man kollar på. Tyckte att Peakfinder var väldigt mycket bättre men om Peakvisor har fler användbara funktioner så kan det ju absolut vara värt att kolla upp igen.
Svarar mig själv här då jag läste min recension av Peakvisor från ca ett år sedan när jag testade den:

"Ingen av de marknadsförda funktionerna förutom att identifiera toppar har fungerat för mig under mina vandringar i de svenska fjällen. Jag har nu raderat appen trots att jag har en ettårsprenumeration. Det finns andra appar som är bättre på att identifiera bergstoppar. Bilder som tas i denna app sparas dessutom i bara 2 megapixel vilket gör att de är väldigt oskarpa."

Jag tänker ändå ge den en chans till.

Senast ändrad:
Fatmap läggs ner
För närvarande fullt krig om att plocka marknadsandelar från Fatmap. Det känns som att det är en ny blomstrande värld som kanske kommer.. och hur ska det gå med Stravas app efter 1a oktober. Spänningen är på topp.

Två nya alternativ för förberedelser innan via dator.

Bästa apparna.
1. Outmap (med vintersatellit)
2. Whympr

Fatmap läggs ner
Ingenting jag hittills prövat kommer ens nära fatmap tyvärr i användarvänlighet och funktion. Man får ju hoppas strava vet vad dem köpt annars fattar jag inte varför dem ena köpte dem. Inte så att dem konkurrerar i samma segment

Fatmap läggs ner
Om jag ska försöka sammanfatta Fatmap efter 1a oktober verkar det inte vara mycket till grej i Strava. Förhoppningsvis kan det bli som för 5 år sen- om 1-3 år fram. I bästa fall finns det en 3d karta, som snart har en vintersattelit.

Men kom ihåg, fortsätt bidra till att lägga in egna rutter så vi kan nyttja användarnas material. Goes one way ;)

As we look ahead, we are in the process of integrating FATMAPs 3D map, including winter satellite maps and terrain tools, into other map screens within the Strava app and website.

In addition, FATMAP route content, excluding user generated content, will be moved to Strava. We are currently working on the new home for these routes so they can be used seamlessly within the Strava app. Please note that you can also proactively transfer your routes on FATMAP to Strava before October 1st using our data tool here, which we encourage you to do.

We appreciate that many of you use certain FATMAP features that will not be available in Strava in time for the coming northern hemisphere winter. This includes waypoints, personal guidebooks, national topo maps (including IGN and OS maps), offline map downloads of the FATMAP map and live snow and piste information. We are exploring adding these and similar features to Strava in the future.

Fatmap läggs ner
we are in the process of integrating FATMAPs 3D map, including winter satellite maps and terrain tools, into other map screens within the Strava app and website.

FATMAP features that will not be available in Strava in time for the coming northern hemisphere winter [...] includes waypoints, personal guidebooks, national topo maps (including IGN and OS maps), offline map downloads of the FATMAP map and live snow and piste information. We are exploring adding these and similar features to Strava in the future.

Hmm. 3D-kartor och terrängverktyg (lutning alternativt overlay med lavinrisk-områden) är det som jag mest har utnyttjat i FATMAP. Inget av det som nämns som specifikt otillgängligt i vinter är något jag behöver, bortsett från offline maps. Men screenshots räcker ju långt om man vet vart man kommer röra sig.

Fatmap läggs ner
Hmm. 3D-kartor och terrängverktyg (lutning alternativt overlay med lavinrisk-områden) är det som jag mest har utnyttjat i FATMAP. Inget av det som nämns som specifikt otillgängligt i vinter är något jag behöver, bortsett från offline maps. Men screenshots räcker ju långt om man vet vart man kommer röra sig.
Kommer sakna de publika turerna som ger inspiration.

Tror vi inom någon månad kommer ha en bredare palett av 3D verktyg i bergen. Att planera via Strava är en form av sista minuten planering, när webbsida inte finns. Beslutet fattas i liften. Kvalitén av ett sådant beslut kan man säkert diskutera i grupp under någon lavinkurs i Åre.

Fatmap läggs ner
Svårt att ens förstå vad poängen med att köpa fatmap ens var? Sällan man blivit så irriterad på att en produkt försvinner från marknaden

Fatmap läggs ner
Jobbar som användbarhetsdesigner, tr gärna ett möte om du vill spinna vidare. Bara att DM:a.
Bra jobbat :)

Största hindret som jag ser det (för en bra tjänst i Sverige) är att Lantmäteriet tar betalt för vektor-tiles (ca 300 000kr/år) och höjddata (ca 440 000kr/år). Lägg där till kostnad för satellit-tiles om man vill ha det.

Eller så använder man t.ex Mapbox som gjort det jobbet globalt(isch) (likt Fatmap gjorde), men det kostar på bra att använda deras tjänst, dvs man kommer behöva ta bra betalt av användarna.

Dock tolkar jag texten på Lantmäteriets hemsida angående EU-direktivet som att både höjddata och vektor-tiles ska bli tillgängligt gratis (dvs det Norge redan har) så finns ju hopp.
Mailade dock Lantmäteriet i somras och då fick jag som svar att vektor-tiles fortfarande kommer kosta, vilket var lite oväntat.

Har vi ingen på insidan som kan ge lite klarhet? :)

Fatmap läggs ner

Största hindret som jag ser det (för en bra tjänst i Sverige) är att Lantmäteriet tar betalt för vektor-tiles (ca 300 000kr/år) och höjddata (ca 440 000kr/år). Lägg där till kostnad för satellit-tiles om man vill ha det.

Eller så använder man t.ex Mapbox som gjort det jobbet globalt(isch) (likt Fatmap gjorde), men det kostar på bra att använda deras tjänst, dvs man kommer behöva ta bra betalt av användarna.

Dock tolkar jag texten på Lantmäteriets hemsida angående EU-direktivet som att både höjddata och vektor-tiles ska bli tillgängligt gratis (dvs det Norge redan har) så finns ju hopp.
Mailade dock Lantmäteriet i somras och då fick jag som svar att vektor-tiles fortfarande kommer kosta, vilket var lite oväntat.

Har vi ingen på insidan som kan ge lite klarhet? :)
Du verkar ju vara rätt insatt, varför är Fatmaps 3d modell så mycket mer 3d än andras, har dem någon egen karttjänst? Iom man fick sjukt mycket features på gratis versionen känns det ju inte som de haft en relativt dyr källa för sin kartnings funktion?

Fatmap läggs ner
Du verkar ju vara rätt insatt, varför är Fatmaps 3d modell så mycket mer 3d än andras, har dem någon egen karttjänst? Iom man fick sjukt mycket features på gratis versionen känns det ju inte som de haft en relativt dyr källa för sin kartnings funktion?

De använder bl.a data från Lantmäteriet så de har nog köpt data runt om i världen (där det inte redan är tillgängligt gratis). Inte alls insatt men är nog ganska många som använder Fatmaps betalversion, samt att de haft kapital/investerare i ryggen.

Fatmap läggs ner
https://skimomap.com/ har nu vinterperspektiv i alperna plus att fler delar kommer snart. Bästa verktyget att förplanera digitalt framför datorn för en skidåkare för närvarande. Strava har sin heatmap som kan vara inspirerande för att se andras vägval. Ingen vad jag sett som har användarbidrag för rutter.

Relief maps gör en hel del utveckling på sin app. Men gillar fortfarande inte helt känslan i den.

Fatmap läggs ner
Har hittat outmap. Är nog den som är närmast fatmap. Planeras att släppa en desktop version också snart. Killen verkar väldigt engagerad!

Reliefmaps känns väldigt lik outmap men inte riktigt kommit lika långt.

Synd att fler utvecklare inte joinar ihop i en app...känns dumt att alla ska göra sin egna bleka fatmap kopia, tillsammans skulle dem ha mer resurser!!

Fatmap läggs ner
Har hittat outmap. Är nog den som är närmast fatmap. Planeras att släppa en desktop version också snart. Killen verkar väldigt engagerad!

Reliefmaps känns väldigt lik outmap men inte riktigt kommit lika långt.

Synd att fler utvecklare inte joinar ihop i en app...känns dumt att alla ska göra sin egna bleka fatmap kopia, tillsammans skulle dem ha mer resurser!!
Outmap är bra med, särskilt för att köra i telefon. Vilket man borde kunna även med skimomap. Tycker de tre vi nämnt här sticker ut med mest engagerade utvecklare. Kanske kan vara en sund kapplöpning? Outmap hade heatmap i sin ett tag med.. gissar att Strava var på dem :(

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp