Ok, inget jag säger emot men ovanstående behöver förändras!

men jag undrade varifrån du fick informationen att batterier först skulle vara tillgängliga om 30-40 år?
(Ett dieseltåg har bra mycket mindre utsläpp än flyg, bil, lastbil mm).
Nej, förstår inte hur du tror att det är det jag menar. Jag tycker vi ska hjälpa dem. Dela med oss av tekniken, (håll för öronen
@PisteCarver ) ekonomiskt bistånd.
Vilka lösningar är det du menar?
Förnybart är f.ö. billigare än olja.
New IRENA report shows almost two-thirds of renewable power added in 2021 had lower costs than the cheapest coal-fired options in G20 countries.
www.irena.org
Jag ser att världen behöver övergå till förnybar energi och att det är förenligt med ekonomisk tillväxt. Teknisk utveckling är av betydelse för att detta skall gå. Sannolikt behövs politiska styrmedel.
Efter FN:s klimatpanel IPCC:s senaste rapport: Lösningarna finns – nu kräver WWF krafttag i klimatomställningen.
www.wwf.se
"Men rapporten lyfter också att tekniken och lösningarna för att hejda uppvärmningen redan finns, men det politiska ledarskapet saknas."
Tycker denna mening är viktig i denna diskussion.
Vem har sagt detta?
Det hade haft förrödande konsekvenser och INTE varit billigt.
"A special report from the Intergovernmental Panel on Climate Change [COLOR=var(--hyperlink-resting-color)]says [/COLOR][COLOR=var(--hyperlink-resting-color)]we can expect[/COLOR] the oceans to rise between 10 and 30 inches (26 to 77 centimeters) by 2100 with temperatures warming 1.5 °C. That’s enough to [COLOR=var(--hyperlink-resting-color)]seriously affect[/COLOR] many of the cities along the U.S. East Coast. Another analysis based on NASA and European data skewed toward the higher end of that range, [COLOR=var(--hyperlink-resting-color)]predicting a rise of 26 inches (65 centimeters)[/COLOR] by the end of this century if the current trajectory continues."
Seas are predicted to rise a foot by 2050, regardless of how much global carbon emissions can be reduced. Why is this happening, and what can we do to adapt?
www.nationalgeographic.com
The rate of global sea level rise has been accelerating in recent decades, rather than increasing steadily, according to a new study based on 25 years of NASA and European satellite data.
science.nasa.gov
Explore your local sea level rise risk.
ss2.climatecentral.org
Du jämför äpplen (älvar/dammar) med päron (hav). Är det bra att kyrkan är under vatten?
Sverige =\= världen.
Ja men det är inte relevant. Dagens koldioxidnivåer har uppstått på grund av människans förbränning av fossila bränslen. Sedan vi började bränna fossila bränslen har koldioxidhalterna ökat 180 gånger.
Explore historical carbon dioxide emissions from 1850 to the present. See how the top-emitting countries and regions have changed over time.
www.wri.org
Vi styr extremt mycket över dagens koldioxidnivåer och det är vi som är orsaken till att de stiger och orsakar förödande klimatförändringar.
Vet inte exakt vad du syftar på men det kan säkert funnits en tid när krokodiler uppehåll sig norr om polcirkeln,men nu släpper vi ut oerhörda mängder koldioxid som leder till en global uppvärmning. Om den uppvärmningen skulle vara så drastisk att krokodiler trivdes på Arktis skulle du och jag sedan länge behövt hälsa adjöss.
Ok.
Väntaväntavänta, du tror inte ens på att den globala uppvärmningen orsakats av människan? Men ändå vill du diskutera byte av energikällor?
Argumenten ovan faller under kategorin klimatförnekelse

.
Men du... för det första bemöter jag snorkel sakligt, för det andra - tonen?