Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Jag kan inte se några fördelar med detta jmf med en laddhybrid, tvärtom.

Fördelar med en elbil med range extender jämfört med dagens laddhybrid :
- Dess fossilfria räckvidd på ren el är tio ggr så lång. Bränslet används bara vid längre resor (över elbilens normala räckvidd).
- En enstaka drivlina jämfört med laddhybrid som har två helt separata drivlinor. Ingen tung mekanisk växellåda som till bränslemotorn i laddhybriden.
- En elbil med extender kör alltid med elbilens ”agilty”, fler hästkrafter och enorma vridmoment, tystnad, ”one pedal drive” etc
- Bränslemotorn i en elbil med range extendern kan vara mycket mindre och lättare än laddhybridens bränslemotor. Eftersom den bara ska driva generatorn (som redan finns i alla elbilar och hybrider) i lugnt mak och inte behöver toppkraft för att klara omkörningar och uppförsbackar i motorvägsfart.
- Betydligt längre total max räckvidd än både dagens elbilar och laddhybrider

Jag skulle inte bli förvånad om det kommer mer sådana. Om de inte förbjuds.

Som vanligt fabulerar jag fritt och tar tacksamt emot goda invändningar.

Senast ändrad:
Med tanke på hur länge vanliga bilar håller nu när rostproblemen nästan är noll så är det nog rimligt att tänka sig att elbilar håller minst 20 år. Frågan är väl mest batteriets kommersiella livslängd och om det då lönar sig att byta ut det.

När reparationsvärdet överstiger bilens marknadsvärde så blir det ju skroten nästa. Och marknadsvärdet kan ju sjunka rejält med tanke på att inte många om 20 år kommer att uppskatta dagens elbilars begränsade räckvidder.

Ja, jag vet inte, det är klart att det är i början av ett teknikskifte (som kanske kommer av sig, VW och andra börjar visst undra lite om hur ren elbil ter sig kommersiellt) så är det en snabb utveckling. Det har ju hänt mkt de senaste fem åren med elbilarna. Jag tänker mig att det blir lite som med mobiltelefoner, de blir rätt snabbt (med eller utan "hjälp" av producenterna) gammaldags.
En profetia är att 2034 så köper man en betydligt bättre och billigare (se Teslas prissänkningar) elbil än vi kan föreställa oss idag ---> ingen vill ha en VW Id 4 från 2024.

är det någon som cashar sin bil idag? Eller är det enbart leasing folk kör?

Såg att polestar 2 ska kosta 4600kr i månaden om man kör mindre än 1500mil/år. Fortfarande 55000 om året. 165.000kr på de tre åren man binder upp sig. Fortfarande dyrt tycker jag

Såg att polestar 2 ska kosta 4600kr i månaden om man kör mindre än 1500mil/år. Fortfarande 55000 om året. 165.000kr på de tre åren man binder upp sig. Fortfarande dyrt tycker jag
Det innebär 37kr/mil (billigare per mil om du kör mer)

Din fossilbil kostar antagligen samma 🤷

Senast ändrad:

Det är billigt för en bil som kostar en halv mille att köpa. Och inga äganderisker med andrahandsvärde heller.

Verkligen så? Här i Finland bara 3 % av (privat)bilar är leasingbilar.

Verkligen så? Här i Finland bara 3 % av (privat)bilar är leasingbilar.
Kanske för att man i Finland brukar ha betydligt mindre lån på sitt boende jämf med svenskar? Och därmed har större möjlighet till att själv finansiera andra delar av livet.
Men leasing är nog särskilt avseende elbilar av de skäl som andra här ger. Osäkert andrahandsvärde.

4600/månad för en Polestar 2 är ett mycket bra pris om man gillar den. Fru fredw tycker den är för… platt. 😂

Varför casha en bil?
Börsen avkastar mer än räntekostnaden.

Värdeminskningen slipper du inte för att du cashar heller?
Värdeminskning och ägandekostnader vs. enkelheten med fast månadskostnad i 3 år?

Som skidåkare är man ofta orolig över att förstöra inredning eller utsida av bilen. Där är leasing inte det mest föredragna. Men i möjligheten att få till en prisvärd elbil utan kapitalinsats är det rimligast. Även om det idag går att få en elbil med bagage, 2000 mil strax över 200 000.

Ett av många exempel, just denna är från POWs Instagram. Du kan också läsa (googla) om aktionen POW hade tillsammans med XR på Sälens flygplats.
Jag fick som medlem flera inbjudningar till aktioner som POW genomförde med FFF och XR, dom har jag inte sparat. Tonen hos POW är idag totalt annorlunda än för några år sedan, nu är det precis samma som XR och FFF. Det var droppen för mig i alla fall. Andra gör såklart som dom vill.
Finns ett behov av att växla upp klimatarbetet (det innebär personliga/företagliga begränsningar). Behöver bli politiskt, men att hålla sig till klimatfrågorna. En balans greta inte klarat av när hon tågar med palestinier i sitt fff.

Tidigare har jag sett POW som ett sätt att sälja tröjor och klistermärken.

Det är billigt för en bil som kostar en halv mille att köpa. Och inga äganderisker med andrahandsvärde heller.

Varför casha en bil?
Börsen avkastar mer än räntekostnaden.

Värdeminskningen slipper du inte för att du cashar heller?
Värdeminskning och ägandekostnader vs. enkelheten med fast månadskostnad i 3 år?
Jag kanske är old school men jag gillar att äga mina saker. Köper alltid begagnade bilar så har rätt lite värdeminskning. Bilen jag har nu tex har minskat ca 50.000 de 6 åren jag haft den. Så är ju långt mkt billigare än 50.000 om året som det kostar att leasa en bil.

Köper alltid begagnade bilar så har rätt lite värdeminskning. Bilen jag har nu tex har minskat ca 50.000 de 6 åren jag haft den. Så är ju långt mkt billigare än 50.000 om året som det kostar att leasa en bil.
Irrelevant jämförelse.
Ungefär som att säga - varför ska jag gå och äta dyrt på en gourmet-krog när jag kan få en Whopper Meal för en hundring.

Bilen jag har nu tex har minskat ca 50.000 de 6 åren jag haft den. Så är ju långt mkt billigare än 50.000 om året som det kostar att leasa en bil.

Det blir äpplen och päron i en sådan jämförelse. Du har t ex säkert haft fler utgifter per år än värdeminskningen. Varav en del är utgifter som man lätt glömmer så fort de är betalda (men som ingår i en leasingavgift). För leasing ingår det mesta utom försäkring och skatt (som är peanuts för en elbil).
Och de 50000 kr för ett år med Polestar 2 är en sprillans ny bil av senaste årsmodell vilket jag gissar inte gäller din egen bil som du jämför med.
Jag har annars samma erfarenhet som du när det gäller köp av äldre bil, men där kan man ju ha otur och råka på en "bomb" med hög milkostnad som resultat.

Irrelevant jämförelse.
Ungefär som att säga - varför ska jag gå och äta dyrt på en gourmet-krog när jag kan få en Whopper Meal för en hundring.

Det blir äpplen och päron i en sådan jämförelse. Du har t ex säkert haft fler utgifter per år än värdeminskningen. Varav en del är utgifter som man lätt glömmer så fort de är betalda (men som ingår i en leasingavgift). För leasing ingår det mesta utom försäkring och skatt (som är peanuts för en elbil).
Och de 50000 kr för ett år med Polestar 2 är en sprillans ny bil av senaste årsmodell vilket jag gissar inte gäller din egen bil som du jämför med.
Jag har annars samma erfarenhet som du när det gäller köp av äldre bil, men där kan man ju ha otur och råka på en "bomb" med hög milkostnad som resultat.
Jag köper bilar när de är 2-3 år gamla. Då är den största värdeminskning gjord. Så är ju inte direkt någon skrotbil jag kör omkring i. 😂
Har inte lagat min bil sedan jag köpte den så är bara oljebyte/service å snacka om mellan 3-4000 per år, men absolut!

Polestar 2 är ju också en liten bil, ska man ha något att jämföra med som är i samma storlek som min kombi tex model Y som är en av de billigare landar vi på 100.000 om året.

Menar bara att det fortfarande är en otroligt dålig affär. Alla bilar är dåliga affärer men leasing känns lite som en abonnemangsfälla bara.

Jag köper bilar när de är 2-3 år gamla. Då är den största värdeminskning gjord. Så är ju inte direkt någon skrotbil jag kör omkring i. 😂
Har inte lagat min bil sedan jag köpte den så är bara oljebyte/service å snacka om mellan 3-4000 per år, men absolut!

Polestar 2 är ju också en liten bil, ska man ha något att jämföra med som är i samma storlek som min kombi tex model Y som är en av de billigare landar vi på 100.000 om året.

Menar bara att det fortfarande är en otroligt dålig affär. Alla bilar är dåliga affärer men leasing känns lite som en abonnemangsfälla bara.

Glöm inte i äpple/päron-jämförelsen:

Fossil: 3500 mil x 0,6 x 19 kr/l x 3 år = 119.700
vs
El: 3500 mil x 3 kr/mil x 3 år = 31.500

0 kr i Servicekostnad
Halvförsäkring
360kr i vägskatt
Nybilskänsla
o s v
o s v

Leasing blir på gruppnivå i slutänden/genomsnitt förstås dyrare än att köpa - det är ju en sorts försäkringslösning. Men de flesta underskattar värdeminskning och totala utgifter för sina bilar (jag talar iofs för mig själv). Vet inte vad det är för en kombi du har men t ex en helt ny 4WD Skoda Enyaq med större bagage än en Volvo V90 går att leasa för 6495 kr.

Glöm inte i äpple/päron-jämförelsen:

Fossil: 3500 mil x 0,6 x 19 kr/l x 3 år = 119.700
vs
El: 3500 mil x 3 kr/mil x 3 år = 31.500

0 kr i Servicekostnad
Halvförsäkring
360kr i vägskatt
Nybilskänsla
o s v
o s v
Absolut men alla de leasing bilarna vi snackat om har Max 1000 eller 1500 mil per år. Ska vi upp i 3500 mil får du dubbla priset. Men absolut är helt med på det. Men nybilskänsla känns lite dumt att betala 50-100 om året för.

Jag är för elbil och ett fossilfritt samhälle menar bara att det fortfarande är en ganska dålig affär när det borde vara en bra affär mot att köpa diesel och bensin. Men har man råd så absolut.

Absolut men alla de leasing bilarna vi snackat om har Max 1000 eller 1500 mil per år. Ska vi upp i 3500 mil får du dubbla priset.

Nu jämför du nog äpplen och päron igen. Extra mil kostar extra även för en bil som du äger. det är iofs litet lurigt med "kostnad per mil" eftersom det blir olika om man räknar på marginalkostand eller total kostnad, och det är inte självklart hur man ska räkna.

Marginalkostnad för extra mil (utöver de 1000 eller 1500) för en leasad ny elbil är ungefär 10 kr per "övermil" till leasaren (kan variera ca 5-15 kr/mil) plus ca 3-4 kr för elen per mil om du laddar mest hemma = kanske 14 kr extra per mil.

Marginalkostnad för extra mil för en 2-3 år gammal fossilbil (din?) är kanske 20 kr/mil i värdeminskning (kan vara mer), plus kanske 10 kr/mil för bränslet (mer om dieselbil) = typ 30 kr extra per mil. Plus troligen ökade utgifter för service, däck mm. För min gamla XC60 diesel blir det litet billigare per extra mil men bara för att den är rejält gammal. Och ingen vet när det plötsligt tillkommer en utgift på typ 12000 kr för något som går sönder (AC kompressor t ex).

Rätta mig gärna om du hittar fel...

Nu jämför du nog äpplen och päron igen. Extra mil kostar extra även för en bil som du äger. det är iofs litet lurigt med "kostnad per mil" eftersom det blir olika om man räknar på marginalkostand eller total kostnad, och det är inte självklart hur man ska räkna.

Marginalkostnad för extra mil (utöver de 1000 eller 1500) för en leasad ny elbil är ungefär 10 kr per "övermil" till leasaren (kan variera ca 5-15 kr/mil) plus ca 3-4 kr för elen per mil om du laddar mest hemma = kanske 14 kr extra per mil.

Marginalkostnad för extra mil för en 2-3 år gammal fossilbil (din?) är kanske 20 kr/mil i värdeminskning (kan vara mer), plus kanske 10 kr/mil för bränslet (mer om dieselbil) = typ 30 kr extra per mil. Plus troligen ökade utgifter för service, däck mm. För min gamla XC60 diesel blir det litet billigare per extra mil men bara för att den är rejält gammal. Och ingen vet när det plötsligt tillkommer en utgift på typ 12000 kr för något som går sönder (AC kompressor t ex).

….. och det är skönt slippa brummandet under motorhuven. Bara det är värt en tusenlapp i månaden. ;)

….. och det är skönt slippa brummandet under motorhuven. Bara det är värt en tusenlapp i månaden. ;)

Nu kan vi nog aldrig mer använda ”äpplen och päron” mer i detta forum. Hur man än räknar kommer en elbil vara dyrare ett tag till. Förhoppningsvis inte så länge till.

Nu kan vi nog aldrig mer använda ”äpplen och päron” mer i detta forum. Hur man än räknar kommer en elbil vara dyrare ett tag till. Förhoppningsvis inte så länge till.

Jag håller alltså inte med. Leasing är (i snitt) dyrare än att köpa oavsett om det är elbil eller vanlig bil. Elbil i sig däremot är redan idag ofta billigare än fossilbil om man jämför lika med lika (finansieringsform, ålder, körsträcka, modell, hästkrafter/vridmoment etc).

Att jag väntat med elbil beror för min del mest på den kortare räckvidden (som ger längre total tid och oönskad extra planering vid långresor) och ännu underdimensionerat nät för laddplatser. Plus osäkerhet kring andrahandsvärde och hållbarhet men det problemet eliminerar man genom att leasa.

Jag tycker därför inte att elbilar behöver subventioneras ännu mer. Det är ju en återvändsgränd eftersom vi successivt, ju fler som köper/leasar nya elbilar, bara får subventionera oss själva. I så fall möjligen subventionera/stödja utbyggnad av laddplatser.

Senast ändrad:
Absolut men alla de leasing bilarna vi snackat om har Max 1000 eller 1500 mil per år. Ska vi upp i 3500 mil får du dubbla priset. Men absolut är helt med på det. Men nybilskänsla känns lite dumt att betala 50-100 om året för.
Du räknar knasigt:
jag betalar 4800kr/mån för min Cupra Born inkl 2000 mil, vinterdäck, helförsäkring. Det blir 29 kr/mil (tillkommer någon krona för el)

om jag istället kör 3500 mil/år sjunker milkostnaden till 19 kr/mil.
Finns inte en chans att du kör billigare med din fossilare

Du räknar knasigt:
jag betalar 4800kr/mån för min Cupra Born inkl 2000 mil, vinterdäck, helförsäkring. Det blir 29 kr/mil (tillkommer någon krona för el)

om jag istället kör 3500 mil/år sjunker milkostnaden till 19 kr/mil.
Finns inte en chans att du kör billigare med din fossilare
Mycket möjligt men kalkylen ser ut så här.

50.000 värdeminskning sen jag köpte bilen för 160.000kr. ca 9000kr per år, drivmedel ca 20.000kr/år, service ca 4000kr/år. Helförsäkring 5000kr/år, skatt 1500kr/år
= ca 40000kr/år eller cirka 3500kr månad.

Då kör jag ca 1000-1500 per år. Det är en vw golf kombi så absolut ingen cool bil direkt men man får plats med ungarna frugan och det viktigaste av allt skidorna.

Har jag förstått det rätt att du alltså inte ska till Rättvik vecka 31?
Classic car week för er som inte har koll……
Ang diskussionerna om el/förbränning har jag ingen åsikt. Min fru bestämmer sånt, blir bäst så.

Har jag förstått det rätt att du alltså inte ska till Rättvik vecka 31?
Classic car week för er som inte har koll……
Ang diskussionerna om el/förbränning har jag ingen åsikt. Min fru bestämmer sånt, blir bäst så.
Och sådana bilar är också bra investeringar! Man behöver inte tänka på värdeminskingen. Jag ville köpa en 1969 Dodge Charger för ca. 10 år sedan. Priset var då 30 000 euro. Hag hade inget tillräckligt storr garage då, så den blev. Nu borde jag betala nästan 2 gånger mera för samma bilen.

P.s. Även det heter Charger, det är inte en elbil!

Bilagor

• 1969-dodge-charger-rt.jpeg
    1969-dodge-charger-rt.jpeg
    643.6 KB · Besök: 69
Senast ändrad:
Och sådana bilar är också bra investeringar! Man behöver inte tänka på värdeminskingen. Jag ville köpa en 1969 Dodge Charger för ca. 10 år sedan. Priset var då 30 000 euro. Hag hade inget tillräckligt stor garage då, så den blev. Nu borde jag betala nästan 2 gånger mera för samma bilen.

P.s. Även det heter Charger, det är inte en elbil!
En underbar bil, tyvärr är inte alla bilar i Rättvik lika fina 😂

Mycket möjligt men kalkylen ser ut så här.

50.000 värdeminskning sen jag köpte bilen för 160.000kr. ca 9000kr per år, drivmedel ca 20.000kr/år, service ca 4000kr/år. Helförsäkring 5000kr/år, skatt 1500kr/år
= ca 40000kr/år eller cirka 3500kr månad.

Då kör jag ca 1000-1500 per år. Det är en vw golf kombi så absolut ingen cool bil direkt men man får plats med ungarna frugan och det viktigaste av allt skidorna.

Om du jämför med en elbil i samma ålder så blir det säkert billigare. Du kan minska drivmedelskostnaden med typ 17000 kr per år så dina 3500 per månad blir under 2000. Och om du hittar en sådan som någon handlare vill/kan leasa till dig så lär du hamna mittemellan men fortfarande billigare.
Men visst, utbudet av bättre begagnade elbilar är mindre ännu och den större osäkerheten för andrahandsvärdet finns där.

PS akta dig för att hänga i den här tråden! Det kommer att sluta med att du leasar en elbil, mark my words! 😉😄

Senast ändrad:
Om du jämför med en elbil i samma ålder så blir det säkert billigare. Du kan minska drivmedelskostnaden med typ 17000 kr per år så dina 3500 per månad blir under 2000. Och om du hittar en sådan som någon handlare vill/kan leasa till dig så lär du hamna mittemellan men fortfarande billigare.
Men visst, utbudet av bättre begagnade elbilar är mindre ännu och den större osäkerheten för andrahandsvärdet finns där.

PS akta dig för att hänga i den här tråden! Det kommer att sluta med att du leasar en elbil, mark my words! 😉😄

Hehe! Precis. Nästa bil blir ju absolut en laddhybrid eller elbil. Men enligt motormännen ska man vänta ett par år till om man kan. så har is i magen🥸

Hehe! Precis. Nästa bil blir ju absolut en laddhybrid eller elbil. Men enligt motormännen ska man vänta ett par år till om man kan. så har is i magen🥸

Varför lyssna på Motormännen?
Du har ju inga problem med att åka en äldre och enklare bil idag!

Vilken elbil du än köper så kommer du få en användarupplevelse som du kommer uppleva som en tidsmaskin 10-20 år framåt.....

När man än köper teknik så är den utdaterad efter ett par år.
Det kommer inte dyka upp elbilar inom 2-3-4 år som sen kommer upplevas som "aktuellla" i 5-10-20 år.

Utvecklingen går fort men inte så fort.....

Det finns ingen revolution runt hörnet inom fordonsbranschen...... tro mig, jag jobbar mitt i den....

Det fordonsindustrin behöver lära sig nu är att göra buggfri mjukvara!

Sen kommer batteri och drivlina göra utveckling i baby-steps hela tiden.... Men inga revolutioner kommer komma.

Inom självkörning och annat som det pratas om kommer heller inte komma revolutioner, utvecklingen kommer ske i baby-steps. Snart har den också slagit i taket för vad lagstiftningen tillåter så då kommer de ta stop där ändå. Särskilt i EU.

Ja! Nu är det läge att bunkra med elbilar när de reas ut.
Man måste ju tänka på, att fossilbilar har många andra fördelar också, inte bara det, att de håller värdet mycket bättre än elbilar. Jag vet inte, hur går det i Sverige. Men här skulle en sådan här skenario inte funka. Du har träffen med en ny tjej. Hon frågar, hurudan bil har du. Kan du svara: "Nej, jag egentligen har ingen bil. Jag har bara leasad en liten Nissan Leaf!" Hmm, jag är ju nästan 60 och förstår ingenting om nutiden, och jag är också jätte tacksam för det.

Är det nu igen någon disko lördag, eller vad har några killar haft här sedan länge. De här pojkarna från min hemstad sjunger om fördelar av en fossilbil:

Man måste ju tänka på, att fossilbilar har många andra fördelar också, inte bara det, att de håller värdet mycket bättre än elbilar. Jag vet inte, hur går det i Sverige. Men här skulle en sådan här skenario inte funka. Du har träffen med en ny tjej. Hon frågar, hurudan bil har du. Kan du svara: "Nej, jag egentligen har ingen bil. Jag har bara leasad en liten Nissan Leaf!" Hmm, jag är ju nästan 60 och förstår ingenting om nutiden, och jag är också jätte tacksam för det.

Är det nu igen någon disko lördag, eller vad har några killar haft här sedan länge. De här pojkarna från min hemstad sjunger om fördelar av en fossilbil:
Ni kan tänka på det här när ni kör en liten fånig Polestar!

No motorcycles,
No Jap cars,
No waterbed sales,
No dirty movies,
No man strippers
Turns on her lights
She only plays with the big boys
She don't care about you
Cheerleaders, another dealers
She's doing them all
She's not a good deal
In elevators, in strange places
She only likes to play
But only one, a good as place
Makes her so wild
It really makes her bloom
And it's nothin' but a
Backseat of a Trans Am
Backseat of a Trans Am
Only place where she likes to play
Backseat of a Trans Am
I'm coming, I'm coming
She don't like, she really don't like,
Big Chevy Vans, she don't like bumping around!
A coal miner, a beef farmer
No matter what you are
There's only one, a good as place
That makes her wild
And it's nothin' but
Backseat of a Trans Am
Backseat of a Trans Am
Backseat of a Trans Am
Backseat of a Trans Am
Backseat of a Trans Am
Backseat of a Trans Am
Nothin' but
Backseat of a Trans Am
Backseat of a Trans Am
Backseat of a Trans Am
Backseat of a Trans Am
Backseat of a Trans Am
Backseat of a Trans Am
Backseat of a Trans Am
Backseat of a Trans Am

Hm; för det priset gissar jag på sittplats/boskapsvagn..?
Väl på plats i Österrike lät du dig värmas av Putins sköna gas...

jo, jag leasar elbil - men att ta den till alperna stretchar alla mina gränser (dessutom skulle jag behöva kanske 10-12 laddstopp, varav de flesta med Tysk kol/gas-el
Jag värnar om miljön men håller med om att elbilen inte är en "hållbar" lösning. Både när det gäller utsläpp i form av smutsig el , radioaktivt material och annat skit som grävs upp vid letandet efter edelmetaller mm. Elbilen är som att lösa ett problem (fossila utsläpp ur avgasröret) genom att skapa nästa problem (betydligt kortare livslängd elbil pga dyra reparationer/reservdelar och utsläpp av kol och gas vid elproduktion för elbilarna) Räckvidden som diffar mer än 40% i verkligheten mot angiven/lovad förbrukning.. Vi skickar ner barn i gruvorna i Afrika så de slipper gräva större kanaler att komma åt metallerna som medför stor risk för (lugn) cancer bara så att vi i Europa kan ha ett "grönt" samvete.. Är du Miljöpartist så ska man försöka cyckla.. Elbilar är en "lossas" lösning för det verkliga problemet.. Räckvidden på elbilarna är otillräcklig. För mindre än 5 år tillbaka i kunde man köpa en stor familjebil som kostade runt 300.000kr, höll i 15 år/30.000 mil, hade en verklig förbrukning runt 0.6 ltr/milen, hade ett stort bagage som räckte till vid längre semesterresor. Med Elbil ska du betala det dubbla för en bil som håller sämre, svindyr att reparera, diff runt 40% mellan förbrukningen i broschyren/verkligheten, obefintligt bagageutrymme och dessutom ska man anpassa/planera sin vardag efter elbilens begränsningar istället för att ha en fossilbil som underlättar din vardag. Gas&go, not plug and wait!

Senast ändrad:
Jag värnar om miljön men håller med om att elbilen inte är en "hållbar" lösning. Både när det gäller utsläpp i form av smutsig el , radioaktivt material och annat skit som grävs upp vid letandet efter edelmetaller mm. Elbilen är som att lösa ett problem (fossila utsläpp ur avgasröret) genom att skapa nästa problem (betydligt kortare livslängd elbil pga dyra reparationer/reservdelar och utsläpp av kol och gas vid elproduktion för elbilarna) Räckvidden som diffar mer än 40% i verkligheten mot angiven/lovad förbrukning.. Vi skickar ner barn i gruvorna i Afrika så de slipper gräva större kanaler att komma åt metallerna som medför stor risk för (lugn) cancer bara så att vi i Europa kan ha ett "grönt" samvete.. Är du Miljöpartist så ska man försöka cyckla.. Elbilar är en "lossas" lösning för det verkliga problemet.. Räckvidden på elbilarna är otillräcklig. För mindre än 5 år tillbaka i kunde man köpa en stor familjebil som kostade runt 300.000kr, höll i 15 år/30.000 mil, hade en verklig förbrukning runt 0.6 ltr/milen, hade ett stort bagage som räckte till vid längre semesterresor. Med Elbil ska du betala det dubbla för en bil som håller sämre, svindyr att reparera, diff runt 40% mellan förbrukningen i broschyren/verkligheten, obefintligt bagageutrymme och dessutom ska man anpassa/planera sin vardag efter elbilens begränsningar istället för att ha en fossilbil som underlättar din vardag. Gas&go, not plug and wait!

Instämmer såtillvida att elbilar är en I-landslösning, och därmed inte någon lösning kvantitativt globalt, och därmed marginell effekt på globala uppvärmningen när århundradet är slut om du frågar mig. Hittills är endast 0,5 % av jordens bilar elbilar, och de flesta som förväntas byta ut de återstående 99,5 % fossilbilarna kommer inte att ha råd att byta till en elbil. Oavsett vad EU (som har 5,5 % av jordens befolkning) beslutar. Lägg därtill hela övriga transportsektorn...

Å andra sidan, det är ju just i I-världen vi bor och ska man plocka isär alla möjliga delåtgärder så kommer de var för sig att ha endast "marginell effekt". Så jag skulle kanske inte kalla det för en "låtsas-lösning" ändå, för det finns ingen Lösning med stort L. Så är det ju med det mesta.

Plus att jag inte instämmer i att elbilar (idag i Sverige) skulle kosta dubbelt så mycket som fossilbilar. Det stämmer helt enkelt inte generellt, oavsett om man räknar per månad eller per mil. I många fall är de billigare. Men det tankesättet går (tyvärr) inte att överföra till alla länder globalt, utan beror delvis på våra höga bränsleskatter och subventionerad elbilsskatt.

Senast ändrad:
Med elbilar är det också extremt relevant hur elen tillverkas (obviously), tex i polen är en elbil sämre än en ice då det är så skyhöga utsläpp per kwh. I Sverige har vi turen att elen är nästintill gratis sett till utsläpp

Här ska man också lägga in storpolitik. Att gå över från fossilberoende till elektriska samhällen flyttar också världens energi-ekonomiska centrum.

Att förflytta produktionen and energiråvara från skurkstater och diktaturer där ofta olja och gas finns till att helt plötsligt kunna producera energin vi behöver i våra egna länder. Detta gör att man kan re-set'ta energiekonomin och helt nya aktörer kan börja tjäna pengar på energiproduktion.

Det handlar inte rakt igenom om värnande om miljön.

Tillbaka
Topp