Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Apropå artikeln om de som cyklade från Lund till Gaustatoppen:

– Det känns fint att göra en resa miljömässigt hållbart...

Jag vill inte göra dem ledsna, men troligen hade det blivit mindre miljöpåverkan om de flugit till Oslo och hyrt bil där. Eller kört fossilbil hela vägen. Eller förstås tåg, elbil eller cykel hela vägen. Personfärjor (som upptog större delen av deras resa) har större miljöpåverkan per personkilometer än flyg, och betydligt större än en fossilbil med tre passagerare. Dessutom troligen snabbfärjor båda långa sträckorna som har dubbel påverkan jämfört med klassiska personfärjor. Lurigt och ej menat som kritik av detta inspirerande äventyr, men bra att ha i bakhuvudet när/om man försöker dra sitt strå till stacken.

1715599486813.png

1715601083349.png

Senast ändrad:
Apropå artikeln om de som cyklade från Lund till Gaustatoppen:

– Det känns fint att göra en resa miljömässigt hållbart...

Jag vill inte göra dem ledsna, men troligen hade det blivit mindre miljöpåverkan om de flugit till Oslo och hyrt bil där. Eller kört fossilbil hela vägen. Eller förstås tåg, elbil eller cykel hela vägen. Personfärjor (som upptog större delen av deras resa) har större miljöpåverkan per personkilometer än flyg, och betydligt större än en fossilbil med tre passagerare. Dessutom troligen snabbfärjor båda långa sträckorna som har dubbel påverkan jämfört med klassiska personfärjor. Lurigt och ej menat som kritik av detta inspirerande äventyr, men bra att ha i bakhuvudet när/om man försöker dra sitt strå till stacken.

Visa bilaga 32259
Visa bilaga 32260

Du uttrycker dig alltför diplomatiskt @fredw .;)

Citatet igen:
Det känns fint att göra en resa miljömässigt hållbart och det är kul att utmana den traditionella skidresan, säger Mark Spångberg.”

Två fossildrivna färjor längs vägen.
Sånt j-vla dravel-snack om hållbarhet i artikeln.
Om nu syftet var att visa sig duktig och resa hållbart, gör då det och cykla genom Halland och Bohuslän till Gausta.
Annars skriv ett vanligt resereportage.

Eller kör elbil hela vägen till Norge, det är nog bättre än färjorna.

-Varför skaffar inte alla skidåkare (längd och utför) med lite självrespekt elbil eller åker tåg längre sträckor?
-Varför är så många skidunfluencers sponsrade av företag som inte verkar bry sig om mer än sin produkt. Trots att man verkar och tjänar pengar i en vintervärld.
-Varför börjar vi konsumenter inte sätta press?
-Se följande klimatnätverk nedan. Hur många av dem reser klimatsmart som är ambassadörer? Stannar mer än 1 vecka på samma ställe, väljer bättre transportsätt än flyg och fossil bil osv.
-Vad kan ni som läser detta på freeride göra, mer än att lägga in en skön gif och skriva något om elbilens problem eller att ni åtminstone inte besökt Kina som släpper ut mer än Sverige.
Varför har POW börjat samarbeta och ha samarrangemang med extremister som Extinction Rebellion och Fridays for Future? Tråkigt och helt emot den tidigare sunda och opolitiska inställning till miljöarbete och skidåkning som POW tidigare hade. Personligen drog jag efter många år bort mitt stöd till POW under vintern då jag inte stöder aktivism.

Varför har POW börjat samarbeta och ha samarrangemang med extremister som Extinction Rebellion och Fridays for Future? Tråkigt och helt emot den tidigare sunda och opolitiska inställning till miljöarbete och skidåkning som POW tidigare hade. Personligen drog jag efter många år bort mitt stöd till POW under vintern då jag inte stöder aktivism.
Gör de?

Risk för dum dum tanke här, men..

Om man väljer att cykla till fjällen, hur mycket extra co2 utsläpp får man från alla kalorier man äter? Kan det tom vara värre än att fullpacka en elbil med 5 hungriga skidåkare??

Räknar jag helt tokigt här?
Stockholm -> Åre

Elbil:
0.05735 kg co2/km * 650 ≈ 37kg co2

Cykel:
23kcal * 650km * 5 pers = 74750 kcal

37kg/74750kcal ≈ 500g co2/1000kcal är alltså gränsen för att cykel ska vara bättre.

Vilket verkar vara väldigt svårt att hamna under enligt https://ourworldindata.org/grapher/ghg-kcal-poore
Om du håller andan hela vägen eller försätter dig själv i koma under resan, så blir CO2 utsläppen mindre.
Ganska ointressant det också....;)

Haha ja, helt irrelevant egentligen. Fick bara tanken och var lite fundersam på hur det såg ut egentligen!

Om du tar bilen istället för cykel så får du flera extra dagar hemma i TV-soffan framför Hotel Romantik, med popcorn, ölkorv och Lidl-cider. Glöm inte räkna ut hur mycket extra metangas (som är värre än CO2 på många sätt…) det kommer att generera!

Funderade på hur många elbilar som har skrotats. Hur många första generationens e-leaf rullar?
I kalkylerna som görs (för att visa mängd CO2-utsläpp en elbil genererar från produktion till skrotning) så räknas det med en genomsnittlig livslängd på ca 20 år. Hur rimligt är det? Hur många av dagens producerade BYD kommer vi att se på vägen 2044?

Senast ändrad:
Funderade på hur många elbilar som har skrotats. Hur många första generationens e-leaf rullar?
I kalkylerna som görs (för att visa mängd CO2-utsläpp en elbil genererar från produktion till skrotning) så räknas det med en genomsnittlig livslängd på ca 20 år. Hur rimligt är det? Hur många av dagens producerade BYD kommer vi att se på vägen 2044?

Med tanke på hur länge vanliga bilar håller nu när rostproblemen nästan är noll så är det nog rimligt att tänka sig att elbilar håller minst 20 år. Frågan är väl mest batteriets kommersiella livslängd och om det då lönar sig att byta ut det.

När reparationsvärdet överstiger bilens marknadsvärde så blir det ju skroten nästa. Och marknadsvärdet kan ju sjunka rejält med tanke på att inte många om 20 år kommer att uppskatta dagens elbilars begränsade räckvidder.

Jisses, tur jag delade med mig av min okunnighet, bra sätt att lära sig något... Är det kanske därför du leasar? ;)
Jag undviker att köra med min Passat (årsmodell 2013 som är rejält rostig) på E45/E14 som saltas hårt.

Det är definitivt en av anledningarna till att jag privatleasar Elbilen, som jag bekymmersfritt kan köra på saltade vägar (eftersom den ändå ska lämnas tillbaka efter 3 år)

Finns inte en chans att dagens Li-Ion batterier håller i 20 år. Prova att ladda en mobil 2 ggr/vecka i 20 år.
Det är en inte bara laddandet som sliter, utan även åldrandet.
Men ett batteri lär ju i alla fall hålla hyfsat i 15.000-20.000 mil under en rimlig tidsperiod.

Och sen bidrar väl även produktion av fossilbilar med CO2 utsläpp? Det är ju nästan lika många kg metall och andra material som ska bearbetas och transporteras. Och 15.000 liter bensin/diesel genererade avgaser vs. inga utsläpp under användandetiden.

Men hur som helst så är dagens Li-Ion batterier inte någon långsiktig lösning.
Jag rekommenderar gärna att man går över till att köra elbil, men inte att köpa. Jag tror att det kommer att bli en dålig affär precis som det redan har blivit det för de som köpte sina elbilar de senaste åren innan alla prissänkningar började.
Risken är också påtaglig att dagens elbilar är obsolete om ett par år (och därmed också andrahandsvärdet).
Leasa i stället och utnyttja något av alla de kampanjerbjudanden som finns. Då skapas också en prismässigt ok andrahandsmarknad för de som inte har råd att skaffa sig en ny elbil.

Ett av många exempel, just denna är från POWs Instagram. Du kan också läsa (googla) om aktionen POW hade tillsammans med XR på Sälens flygplats.
Jag fick som medlem flera inbjudningar till aktioner som POW genomförde med FFF och XR, dom har jag inte sparat. Tonen hos POW är idag totalt annorlunda än för några år sedan, nu är det precis samma som XR och FFF. Det var droppen för mig i alla fall. Andra gör såklart som dom vill.

Bilagor

• IMG_4552.jpeg
    IMG_4552.jpeg
    325.7 KB · Besök: 62
Finns inte en chans att dagens Li-Ion batterier håller i 20 år. Prova att ladda en mobil 2 ggr/vecka i 20 år.
Här tror jag att du har fel:
det finns flera exempel på 12 år gamla Teslor (bl.a taxi-teslor) vars batterier endast tappat 10-20%

Om du ska jämföra laddcykel med telefon, som laddas maximalt varje dag;
Skulle innebära att jag använde elbilen maximalt dvs 40 mil/dag, eller 14600mil/år. Ja, då kanske den inte håller 20 år..? :rolleyes:

det finns flera exempel på 12 år gamla Teslor (bl.a taxi-teslor) vars batterier endast tappat 10-20%

Skulle innebära att jag använde elbilen maximalt dvs 40 mil/dag, eller 14600mil/år. Ja, då kanske den inte håller 20 år..? :rolleyes:
Indeed. Helt annat kemi, laddcykel, avsaknad av värme/kyla på telefonbatteriet.

Förövrigt inte så märkligt att "moderna" bilar skrotas/tas ur trafik rätt snabbt. Jag fick så sent som igår efterkontroll på våran Tesla model 3 för att nyckeln till stöldskyddet på dragkroken satt fast i låset. Låset fungerade som de skulle och dragkroken satt fast alldeles utmärkt. Men nej, hela bilen anses nu vara trafikfarlig. Helt bisarrt.

Är ju inte direkt ovanligt att du får skrota bilar då man inte kan få tag i t.ex. en abs-enhet, ny airbag eller liknande som har lite kretsar i sig. Förvisso till 10-år "gamla" bilar då. Samma sak där, då blir den "trafikfarlig". Tacka vet jag min gamla pickup utan alla finesser. Den har inte mycket som de kan klaga på.

Inte dirket "bra för miljön" att inte kunna besikta en bil bara för att en liten del inte finns att få tag i.

Nej, jag menade främst åldrandet på batteriet pga av tiden när jag pratade om mobiltelefoner.

Jag tror ändå (OBS! Tror, jag vet inte) inte att batterierna generellt kommer att hålla i 20 år med vettig restkapacitet. Det finns också exempel på hög degradation redan efter några år. Det kommer att bli väldigt viktigt för begagnatköpare att konditionstesta batterierna, om tidigare ägare ofta låtit bilen stå fulladdad så har batteriet tagit skada (prova att alltid ladda din mobil till 100% över natten med ansluten laddare och se hur snabbt batteriet blir sämre).

Indeed. Helt annat kemi, laddcykel, avsaknad av värme/kyla på telefonbatteriet.
Nej, båda är Li-Ion batterier.
Bilbatteriet består av ett stort antal seriekopplade ”mobil-celler” med en spänning på ca 3,5 - 4,15 V beroende på laddstatus.

Du kan väl prova att ladda upp din Tesla till 100% och sedan parkera den en månad i sommarsolen?

Senast ändrad:
Jag har fått intrycket att batterierna först förlorar typ 20% men sedan sker degraderingen betydligt långsammare. Men det finns ju också en "kommersiell livslängd" och frågan är vem som 2044 vill köpa en elbil med 2023 års räckvidd minus 25% (som tar lång tid att ladda). En stor andel elbilar idag är dessutom 3-års-leasingbilar vars "leasare" nog inte alltid drar sig för att ladda till 100% litet oftare än de borde.

Jag har fått intrycket att batterierna först förlorar typ 20% men sedan sker degraderingen betydligt långsammare.
Njae, om min bil skulle förlora 20% så vill jag inte ha den längre.
20% ska den helst inte förlora på ganska många år.
Det finns en hel del sådan degraderingsstatistik att titta på.
Men det finns ju också en "kommersiell livslängd" och frågan är vem som 2044 vill köpa en elbil med 2023 års räckvidd minus 25% (som tar lång tid att ladda).
Ja, just därför (plus att nyare modeller blir bättre hela tiden) skrev jag att man inte bör köpa en ny elbil. Elbilar utvecklas mycket snabbare än vad fossilbilarna gjorde, vem hade köpt en ny fossilbil om man vetat att den efter 1 år har åldrats tekniskt med kanske 5 år jämfört med nästa årsmodell?
En stor andel elbilar idag är dessutom 3-års-leasingbilar vars "leasare" nog inte alltid drar sig för att ladda till 100% litet oftare än de borde.
Just därför kommer det att ställas mycket högre krav på beg.köpare än tidigare för att inte bli lurad.
Det är inte så farligt att ladda upp till 100% då och då om man kör med bilen direkt efteråt. Men Li-Ion batterierna tycker inte om att stå fulladdade i viloläge.
Vi äger inte våra två elbilar, men vi sköter dem ordentligt ändå, hoppas att de flesta också gör så.

Men det finns ju också en "kommersiell livslängd" och frågan är vem som 2044 vill köpa en elbil med 2023 års räckvidd minus 25% (som tar lång tid att ladda).
Jag tror inte att 20 år gamla elbilar med Li-Ion batterier i genomsnitt kommer att ha 75% restkapacitet kvar (inte ens i närheten). Frågan är hur många som fortfarande rullar på vägarna då.

Nej, båda är Li-Ion batterier.
Bilbatteriet består av ett stort antal seriekopplade ”mobil-celler” med en spänning på ca 3,5 - 4,15 V beroende på laddstatus.

Du kan väl prova att ladda upp din Tesla till 100% och sedan parkera den en månad i sommarsolen?
Li-ion är en samling där alla batterier är baserat på lithium. Telefoner kör li-po (lithium polymer) för maximal energitäthet, på beskostnad av bl.a. livslängd. Min tesla har NCA kemi (givetvis fortfarande Lithiumbaserat), många nya mindre bilar kör LiFePO4 som gärna ska laddas till 100% varje dag.

Så ja, det är en väldigt skillnad.

NCA bör cyklas mellan 20-80% så att ladda upp den till 100% kör jag inte annat än när jag ska någonstans. Men för LiFePO4 celler är det precis det man ska göra.

Anledningen till att alla tidiga Nissan leaf dog så snabbt var för att de inte hade någon som helst thermal management på batteriet. Rena celler som gick för varm på sommaren, och för kalla på vintern.
Jag tror inte att 20 år gamla elbilar med Li-Ion batterier i genomsnitt kommer att ha 75% restkapacitet kvar (inte ens i närheten). Frågan är hur många som fortfarande rullar på vägarna då.
Ingen biltillverkare har ens i planen att en bil ska leva i 20år. Varken el eller förbränning så det är väl inte direkt olikt? Hur mycket pengar har du spenderat på oljebyten, kamremsbyte, vattenpump, automatlådeservice (då alla är automat numera) på 20 år och 30k mil? Rätt bra summa.

Säg att ett nytt pack för min bil idag kostar 160k så kommer det verkligen inte göra det om 20 år.

För övrigt så återstår det ju att se, men enligt Tesla själva så är deras nyare pack testat i labb för 160 000 mil (1 million miles), dvs. med ca 80% av kapaciteten kvar. Så får den endast hälften av det så är det ju fortfarande bra mycket mer än vad bilen kommer rulla.

Li-ion är en samling där alla batterier är baserat på lithium. Telefoner kör li-po (lithium polymer) för maximal energitäthet, på beskostnad av bl.a. livslängd. Min tesla har NCA kemi (givetvis fortfarande Lithiumbaserat), många nya mindre bilar kör LiFePO4 som gärna ska laddas till 100% varje dag.
Ja, LiFePO4 har ju den fördelen att de tål många fler laddcykler. Vad jag har hört så har de tyvärr en annan nackdel, spänningskurvan faller brant när laddstatus blir låg och det är svårt att definiera hur mycket laddning man har kvar när man kommer under 10%.
Anledningen till att alla tidiga Nissan leaf dog så snabbt var för att de inte hade någon som helst thermal management på batteriet. Rena celler som gick för varm på sommaren, och för kalla på vintern.
Ja, det är väl känt med den modellen.
Om vi ska koppla tillbaka till mobilbatterier så förvaras dessa oftast i rumstemperatur medan bilar ska klara -40 till +40 grader. Det är viss skillnad och det behövs inget thermo-management” på mobiler.

Ja, det är väl känt med den modellen.
Om vi ska koppla tillbaka till mobilbatterier så förvaras dessa oftast i rumstemperatur medan bilar ska klara -40 till +40 grader. Det är viss skillnad och det behövs inget thermo-management” på mobiler.
Sanning med modifikation. Lämna telefonen i solen/spela spel under en längre period så blir batteriet klart för varmt. Det hade varit bättre för batteriet, men går ju givetvis inte av andra anledningar.

Sen har ju historiskt folk bytt telefon varannat/var tredje år så det spelar ju inte så stor roll. Inte så stor kostnad att byta batteri i dem heller :)

Poängen blir iaf att jag tycker det är en klart dålig jämförelse att jämföra en telefons batteri med det av en bil.

Drömbilen för min del (som komplement till model 3n, kommer inte direkt sälja den) hade varit att ha pickupen med en elektrisk drivlina och si så där 50-60kWh batteri, men då också ha en liten 50kW dieselgenerator som rangeextender när jag ska dra släp. Lite i stil med Edison motors dieselhybridlastbil.

Model 3 (eller för den delen vilken annan elbil som helst) är ju sjukt nice att dra släp med, men allt detta jox med moderna bilar, ljudvarningar som låter överallt, att man inte får öppna dörren när man ska backa samt den bedrövliga räckvidden med släp/husvagn

Något som man kan laga, byta ut delar till lite vad som funkar och slippa allt onödigt.

Drömbilen för min del (som komplement till model 3n, kommer inte direkt sälja den) hade varit att ha pickupen med en elektrisk drivlina och si så där 50-60kWh batteri, men då också ha en liten 50kW dieselgenerator som rangeextender när jag ska dra släp. Lite i stil med Edison motors dieselhybridlastbil.

Model 3 (eller för den delen vilken annan elbil som helst) är ju sjukt nice att dra släp med, men allt detta jox med moderna bilar, ljudvarningar som låter överallt, att man inte får öppna dörren när man ska backa samt den bedrövliga räckvidden med släp/husvagn

Något som man kan laga, byta ut delar till lite vad som funkar och slippa allt onödigt.

Vad är verkningsgraden för en bränsledriven range extender som laddar batteriet jämf med att låta den driva bilen direkt?
Kommer bilar med sådana också att förbjudas för nyförsäljning 2030?

Vad är verkningsgraden för en bränsledriven range extender som laddar batteriet jämf med att låta den driva bilen direkt?
Kommer bilar med sådana också att förbjudas för nyförsäljning 2030?
På motorväg, inte nämnvärd. Men för start-stopp, klart mer signifikant. Återstår lite att se då det inte är någon som gjort ett vettigt försök på detta. Jag ser det mer ut perspektivet att jag tycker eldrivlinan är väldigt mycket trevligare. Regen-braking, inget växlande, och one-pedal-driving.

Tror ärligt inte detta kommer att vara från något kommersiellt håll, annat då än för tunga lastbilar. Lär bli retrofit/hemmabygge om man ska få det. Realiteten är att extremt få verkligen behöver det, så lite för dålig ekonomi i det hela.

Om det blir av, så lär det bli ett hemmabygge för min del, och då egentligen mest för att det är en kul grej. Oavsett vad man köper för bil ny så är det ju ändå en massa finesser som jag inte behöver i denna typen av bil.

Tror ärligt inte detta kommer att vara från något kommersiellt håll, annat då än för tunga lastbilar. Lär bli retrofit/hemmabygge om man ska få det. Realiteten är att extremt få verkligen behöver det, så lite för dålig ekonomi i det hela.

Varför inte? Verkar ha många fördelar, t ex jämf med dagens plug-in hybrider (man slipper dubbla drivlinor och får elbilens härliga vridmoment och tysta gång och i grunden miljövänliga eldrift etc). Det finns ju dessutom redan i ett par elbilar (inkl en BMW).
Att han en liten bränslemotor istället för frunken, som laddar batteriet låter inte som en utopi. Grön el laddar batteriet för det mesta, och litet biobränsle till generatorn ger räckvidd när det behövs. Range extendern kan gå på ett konstant varvtal med låg effekt som den är specialbyggd för och behöver ingen tung växellåda eller drivlina.

Jag läser att en sådan bör ha typ samma verkningsgrad som en vanlig motor. Alltså skulle en liten range extender med 20-liters tank kunna förlänga räckvidden för en elbil med ca 30 mil.

Senast ändrad:
Jag läser att en sådan bör ha typ samma verkningsgrad som en vanlig motor. Alltså skulle en liten range extender med 20-liters tank kunna förlänga räckvidden för en elbil med ca 30 mil.
Men det blir ännu dyrare bränslekostnad än en ren fossilbil plus extra teknik och ett antal extra ”makapärer” i bilen. Bränna bränsle för att ladda batteri med förluster i mellanleden? Nej.
Jag kan inte se några fördelar med detta jmf med en laddhybrid, tvärtom.
T ex en laddhybrid med större batteri (och mindre fossilmotor) vore bättre energimässigt.

Eller har jag förstått syftet fel?

Senast ändrad:
Varför inte? Verkar ha många fördelar, t ex jämf med dagens plug-in hybrider (man slipper dubbla drivlinor och får elbilens härliga vridmoment och tysta gång och i grunden miljövänliga eldrift etc). Det finns ju dessutom redan i ett par elbilar (inkl en BMW).
Att han en liten bränslemotor istället för frunken, som laddar batteriet låter inte som en utopi. Grön el laddar batteriet för det mesta, och litet biobränsle till generatorn ger räckvidd när det behövs. Range extendern kan gå på ett konstant varvtal med låg effekt som den är specialbyggd för och behöver ingen tung växellåda eller drivlina.

Nackdelar också, du släpar ju med mycket av det dåliga hos en förbränningsmotor. Avgaser, service, vikt, extra produktionskostnader osv osv.

Men ja, räckvidden skulle förlängas, men frågan är om det är så mycket bättre än att ladda en extra 30 minuter?

Nackdelar också, du släpar ju med mycket av det dåliga hos en förbränningsmotor. Avgaser, service, vikt, extra produktionskostnader osv osv.

Men ja, räckvidden skulle förlängas, men frågan är om det är så mycket bättre än att ladda en extra 30 minuter?
Utan släp håller jag helt med dig att det är ovärt. Men det är rent gräsligt att köra stora släp längre sträckor :)

Men det blir ännu dyrare bränslekostnad än en ren fossilbil plus extra teknik och ett antal extra ”makapärer” i bilen. Bränna bränsle för att ladda batteri med förluster i mellanleden? Nej.
Jag kan inte se några fördelar med detta jmf med en laddhybrid, tvärtom.
T ex en laddhybrid med större batteri (och mindre fossilmotor) vore bättre energimässigt.

Eller har jag förstått syftet fel?
Du får inte högre förbrukning. I värsta fall (siffrorna gäller förvisso inte små personbilar. Vet ej hur de ter sig) får du samma förbrukning som innan. Men för start/stopp, eller andra delar där du inte ligger på ett konstant varvtal och växel så får du en bättre förbrukning.

Detta då en förbränningsmotor är rätt oeffektiv på en stor del av dess spann jämfört med om den går konstant på samma varvtal.

Men som vi kommit fram till. För en vanlig svensson som inte kör släp/husvagn långa sträckor, helt onödigt

Tillbaka
Topp