Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Ingen pratar om godtagbara skäl.
Vi pratar om anledningen bakom.

Det är skillnad på att förstå varför någon gör en förändring. Jämfört med om anledningen är ”godkänd” inte.
Likaså borde det vara intressant att förstå anledningen bakom varför någon motsätter sig en förändring. Och som illustrerat ovan, ofta oavsett vad förändringen innebär eller hur den görs.

Likaså borde det vara intressant att förstå anledningen bakom varför någon motsätter sig en förändring. Och som illustrerat ovan, ofta oavsett vad förändringen innebär eller hur den görs.

Meningsskiljaktigheterna kan t ex ha sin grund i:
- man vill förespråka åtgärder som har en chans att faktiskt genomföras än sådant som ändå troligen inte kommer att bli verklighet.
- inte alla vill sätta klimatpolitiska åtgärder framför allt annat som också är viktigt
- olika grunduppfattning om nationalekonomiska mekanismer
- olika värderingar avseende mänskliga rättigheter (t ex rätt till frihet, hälsa mm)

Tyvärr ägnar sig en del av miljörörelsen sig inte åt att försöka förstå vad andra tycker, ej heller att bemöta argumenten sakligt. Man psykologiserar och demoniserar istället dem som tycker annorlunda, vilket det finns rikliga exempel på i denna tråd. Det går t o m att försörja sig på sådant nuförtiden, se t ex länkar nedan.

Screenshot_20240704_095114_Instagram.jpg

Det finns hopp- jag är allvarligt glad! Hoppas skidåkare förstår att flygplan är orimligt utrikes med.

Man löser inte svälten genom att elda olja. Snarare undviker man svält och torka genom att stoppa klimatförändringarna.
Det är den rika världens ansvar att hjälpa utvecklingsländerna att komma ur fattigdom, svält och fossilberoende.
Jordbruk drivs med diesel. Traktorer, bevattning och konstgödsel.
Det är olja som har lyft västvärlden från svält.
Maskinparkerna i väst är i regel 0-30 år gamla där nyare traktorer drar det tyngre arbetet och äldre traktorer är mer för enklare arbeten samt backup.
När det t ex är skördetid går det inte vänta på batteriladdning. Allt ska snurra samtidigt innan nästa regnskur kommer. Krävs avsevärt bättre och billigare batterier än vad som finns idag plus en omloppstid på +20 år att skifta ut maskinparkerna. De batterierna finns inte idag så kommer ta 30-40 år innan det kan hända. Blir det för kostsamma politiska pekpinnar om elektrifiering så kommer jordbruk läggas ned och matimporten från fossiljordbruk öka.

Maskinparkerna i öst är ännu äldre. Det som tar en fattig u-landsbonde ur svält är en gammal 60-talstraktor. Infrastrukturen för el finns inte. Speciellt inte om en hel by ska snabbladda sina traktorer samtidigt mitt i slåttern. Går inte ens i Sverige idag.

Mekaniserat jordbruk är den enskilt största levnadsstandardhöjaren för ett land. Detta då massor med arbetskraft frigörs för att jobba i andra sektorer.

Du menar alltså att 3e världens fattiga ska sitta i sin misär i flera årtionden och titta på när barnen svälter i väntan på bättre teknik och att västvärlden hela denna tid ska hindra dem från att använda diesel? Ja, ja, bara jag kan få åka skidor så är jag på. (obs, ironi)

Senast ändrad:
Jordbruk drivs med diesel.
Och klimatorsakad torka drivs av diesel (och andra fossila bränslen).
Det är olja som har lyft västvärlden från svält.

Eller är det den industriella revolutionen som minskat svälten, där olja var ett kapitel innan elektrifieringen?

De batterierna finns inte idag så kommer ta 30-40 år innan det kan hända.

Källa på det? :)

Blir det för kostsamma politiska pekpinnar om elektrifiering så kommer jordbruk läggas ned och matimporten från fossiljordbruk öka.
Då ska man kanske subventionera fossilfria/snåla alternativ?

Du menar alltså att 3e världens fattiga ska sitta i sin misär i flera årtionden och titta på när barnen svälter i väntan på bättre teknik och att västvärlden hela denna tid ska hindra dem från att använda diesel? Ja, ja, bara jag kan få åka skidor så är jag på. (obs, ironi)
Du missade stycket där jag skrev att det var de rika ländernas ansvar att hjälpa de fattiga länderna :)

När jag läser tillbaka har jag lite svårt att följa din "agenda". Upplever att du är lite motvals det mesta? Skulle du kunna sammanfatta din åsikt och vad tror är lösningen på klimatfrågan?

Kan du inte försöka dig på att sakligt bemöta @snorkel ’s senaste svar som han skrev till dig, i stället för att skriva dina vanliga okunniga one-liners som ovan?
Ha lite tålamod!!

Nej, du har sedan länge i den här tråden visat att du saknar kunskap bakom de pekpinnar som du gärna delar ut om hur andra ska leva.
Mitt intryck är:
- att du inte förstår ekonomiska sammanhang.
- att du inte förstår hur ekonomiskt välstånd har skapats (bl a tillgång till billig energi), har du funderat på hur USA på historiskt väldigt kort tid har lyckats bli världens ekonomiskt mest framgångsrika nation?
- att du inte förstår att ekomiskt välstånd är en förutsättning för att kunna lösa klimatkrisen.
- att du inte förstår olika energisystems påverkan på samhällsekonomin.

Dina ”svar” på @snorkel’s beskrivningar av de globala praktiska utmaningarna imponerar inte, bara one-liners igen. Jämför med snorkels’s text som du svarade på.

Tonen...

Fossilfria verksamheter som helhet kan inte subventionera sig själva.

T ex kan skatt på diesel och dieselbilar etc bara subventionera el och elbilar så länge det finns diesel och dieseldrivna bilar.
Ja, och det är väl rimligt att göra för att skynda på övergången. Som bekant blir ny teknik billigare ganska snabbt. Jämför de första elbilarna med dagens alternativ.

Nej, du har sedan länge i den här tråden visat att du saknar kunskap bakom de pekpinnar som du gärna delar ut om hur andra ska leva.
Mitt intryck är:
- att du inte förstår ekonomiska sammanhang.
- att du inte förstår hur ekonomiskt välstånd har skapats (bl a tillgång till billig energi), har du funderat på hur USA på historiskt väldigt kort tid har lyckats bli världens ekonomiskt mest framgångsrika nation?
- att du inte förstår att ekomiskt välstånd är en förutsättning för att kunna lösa klimatkrisen.
- att du inte förstår olika energisystems påverkan på samhällsekonomin.

Det är ditt intryck, och jag håller inte med 🙂. Mitt intryck är att jag vill att vi ska ta ansvar och handling för klimatet, medan du främst verkar tycka att minsta andetag om att klimatet kräver vissa ändringar av hur vi lever våra liv, är pur kommunistisk ondska.

På tal om ekonomi har vi ju sedan länge gått igenom att en klimatkollaps är långt ifrån gynnsam för ekonomin.

Ta hand om dig!

Och klimatorsakad torka drivs av diesel (och andra fossila bränslen).

Eller är det den industriella revolutionen som minskat svälten, där olja var ett kapitel innan elektrifieringen?

Källa på det? :)

Då ska man kanske subventionera fossilfria/snåla alternativ?

Du missade stycket där jag skrev att det var de rika ländernas ansvar att hjälpa de fattiga länderna :)

När jag läser tillbaka har jag lite svårt att följa din "agenda". Upplever att du är lite motvals det mesta? Skulle du kunna sammanfatta din åsikt och vad tror är lösningen på klimatfrågan?

Ha lite tålamod!!
Olja är det som idag driver jordbruket, sjöfarten, transportsektorn, flyget etc.
Efterfrågan på olja ökar.
Oil demand
Av alla järnvägar är ca 31% av sträckorna elektrifierat, resten diesel.
USA har under 1% av järnvägen elektrifierad.
Tåg

De rika ländernas ansvar, är det att hindra 3e världens utveckling medan vi själva bränner olja? Eller är det att erbjuda dyra lösningar som inte ens vår hemmamarknad anser ekonomiskt gångbara?
Eller kort sagt, ser du en teknisk utveckling med en konkurrenskraftig ekonomi visavi olja eller ser du politiska tvångsmedel? Du svarar inte på det?

På 1960 talet när stöd till Afrika inleddes fanns där ca 250 miljoner invånare.
Idag är det 1,5 miljarder. År 2050 beräknas det bli 2,5 miljarder.
Liknande utveckling i delar av Asien. Västvärlden kan inte bära detta, det måste till lokal utveckling där billig energi är en viktig faktor.

Mitt första inlägg i denna debatt var att jag ser på ekonomiskt gångbar teknisk utveckling som lösningen där modern kärnkraft och senare fusionskraft ligger närmast till. Har inte ändrat mig.

Senast ändrad:
Att minska efterfrågan på olja i väst kommer göra att den blir billigare och att fattiga länder kan köpa än mer olja eftersom de behöver billig energi för att kunna utvecklas, precis som vi gjort.

Bra för dem men en skitigare värld än om vi bränt samma olja med vår teknik.
Du glömmer att efterfrågan inte är konstant.

Sådan bullshit klarar du av att skriva, men du klarar inte av att föra ett sakligt kunskapsbaserat resonemang kring de globala utmaningar som @snorkel skrev till dig.
Snorkel har skrivit att han motvalsaktigt ska flyga till Japan i någon startton. Sen kommer han med input som rör att han egentligen tror att allt hopp är ute och att allt går åt skogen. Att verkligen allt pekar på det.

Ingen står till svars att svara, eller bedöms efter det. Kolla bara på fredw agenda kring att vi inte kan satsa på allt och måste bestämma oss för att göra relativt lite. Hur trött är man inte på det :)

Oavsett vilken ingång man än har får det väl vara ok att utgå från. Vissa här älskar det tekniska, andra det inte alls. Ingenjörer har inte alltid rätt perspektiv.. beteendeförändringar hade löst krisen innan ingenjörerna hade hunnit börja fundera kring sina tekniska lösningar.

Snorkel har skrivit att han motvalsaktigt ska flyga till Japan i någon startton. Sen kommer han med input som rör att han egentligen tror att allt hopp är ute och att allt går åt skogen. Att verkligen allt pekar på det.

Ingen står till svars att svara, eller bedöms efter det. Kolla bara på fredw agenda kring att vi inte kan satsa på allt och måste bestämma oss för att göra relativt lite. Hur trött är man inte på det :)

Oavsett vilken ingång man än har får det väl vara ok att utgå från. Vissa här älskar det tekniska, andra det inte alls. Ingenjörer har inte alltid rätt perspektiv.. beteendeförändringar hade löst krisen innan ingenjörerna hade hunnit börja fundera kring sina tekniska lösningar.
Västvärlden räknar under en miljard människor. Totalt är vi 8 miljarder och snart 10. Alla vill ha ökad levnadsstandard vilket kräver energi. Att bromsa ekonomin, dvs bromsa energianvändningen, löser ingenting när befolkningsökningen är som den är. Även om hela västvärlden försvann så är det bara en tidsfråga innan samma problembild återkommer. Nu är det väl så att västvärlden, pga att vi mha olja frigjort oss från åkern, har forskare och ingenjörer som kan lösa detta.

Jag tror på teknisk utveckling. Miljöalarmisterna har tappat det mesta av sin trovärdighet då det skrikits "varg" i årtionden. Maldiverna skulle väl redan varit under vatten för 20 år sedan. Det är näppeligen den panik som vissa vill framhäva.

Även om havsnivån höjer sig 1m eller mer på 100 år är det hanterbart. I Sverige har hela byar fått flytta på sig pga vattenkraftsdammar, dvs vattenhöjning och detta på något enstaka år. Har ni varit längst ned i Tignes och sett kyrkan på botten i dammen?

Sverige har dessutom landhöjning då vi hade istid nyss där det återstår 10-tals meter i ökning.
Lantmäteriet

I ett längre perspektiv så är 300 ppm CO2 det lägsta som det varit de senaste 100 miljoner åren. Vi är nu på väg mot 400 ppm. Max är ca 8000 ppm utan att det ens fanns människor inblandade så hur mycket styr vi egentligen? I det längre perspektivet är det mer normalt att det är krokodiler norr om norra polcirkeln än att det inte är det. Några grader varmare är betydligt enklare att hantera än om det blivit kallare med ny istid. Växter gillar CO2, is, inte så mycket.

Vi hade löst allt våld i världen med beteendeförändringar.

Det vet vi. Ändå görs det inte.
Att du fortsätter skriva beteendeförändringar istället för att hitta lösningar som minskar våldet visar att du inte är intresserad av att förbättra världen.

Edit: Att bara jobba beteendeförändringar vs jobba med beteendeförändringar och andra lösningar

Senast ändrad:
Olja är det som idag driver jordbruket, sjöfarten, transportsektorn, flyget etc.
Efterfrågan på olja ökar.
Oil demand
Av alla järnvägar är ca 31% av sträckorna elektrifierat, resten diesel.
USA har under 1% av järnvägen elektrifierad.
Tåg

Ok, inget jag säger emot men ovanstående behöver förändras!:) men jag undrade varifrån du fick informationen att batterier först skulle vara tillgängliga om 30-40 år?
(Ett dieseltåg har bra mycket mindre utsläpp än flyg, bil, lastbil mm).

De rika ländernas ansvar, är det att hindra 3e världens utveckling medan vi själva bränner olja?

Nej, förstår inte hur du tror att det är det jag menar. Jag tycker vi ska hjälpa dem. Dela med oss av tekniken, (håll för öronen @PisteCarver ) ekonomiskt bistånd.

Eller är det att erbjuda dyra lösningar som inte ens vår hemmamarknad anser ekonomiskt gångbara?

Vilka lösningar är det du menar?
Förnybart är f.ö. billigare än olja.

Eller kort sagt, ser du en teknisk utveckling med en konkurrenskraftig ekonomi visavi olja eller ser du politiska tvångsmedel? Du svarar inte på det.

Jag ser att världen behöver övergå till förnybar energi och att det är förenligt med ekonomisk tillväxt. Teknisk utveckling är av betydelse för att detta skall gå. Sannolikt behövs politiska styrmedel.

"Men rapporten lyfter också att tekniken och lösningarna för att hejda uppvärmningen redan finns, men det politiska ledarskapet saknas."

Tycker denna mening är viktig i denna diskussion.

Maldiverna skulle väl redan varit under vatten för 20 år sedan.

Vem har sagt detta?

Även om havsnivån höjer sig 1m eller mer på 100 år är det hanterbart.

Det hade haft förrödande konsekvenser och INTE varit billigt.

"A special report from the Intergovernmental Panel on Climate Change [COLOR=var(--hyperlink-resting-color)]says [/COLOR][COLOR=var(--hyperlink-resting-color)]we can expect[/COLOR] the oceans to rise between 10 and 30 inches (26 to 77 centimeters) by 2100 with temperatures warming 1.5 °C. That’s enough to [COLOR=var(--hyperlink-resting-color)]seriously affect[/COLOR] many of the cities along the U.S. East Coast. Another analysis based on NASA and European data skewed toward the higher end of that range, [COLOR=var(--hyperlink-resting-color)]predicting a rise of 26 inches (65 centimeters)[/COLOR] by the end of this century if the current trajectory continues."

I Sverige har hela byar fått flytta på sig pga vattenkraftsdammar, dvs vattenhöjning och detta på något enstaka år. Har ni varit längst ned i Tignes och sett kyrkan på botten i dammen?

Du jämför äpplen (älvar/dammar) med päron (hav). Är det bra att kyrkan är under vatten?

Sverige har dessutom landhöjning då vi hade istid nyss där det återstår 10-tals meter i ökning.

Sverige =\= världen.

Lantmäteriet
I ett längre perspektiv så är 300 ppm CO2 det lägsta som det varit de senaste 100 miljoner åren.

Ja men det är inte relevant. Dagens koldioxidnivåer har uppstått på grund av människans förbränning av fossila bränslen. Sedan vi började bränna fossila bränslen har koldioxidhalterna ökat 180 gånger.

Vi är nu på väg mot 400 ppm. Max är ca 8000 ppm utan att det ens fanns människor inblandade så hur mycket styr vi egentligen?

Vi styr extremt mycket över dagens koldioxidnivåer och det är vi som är orsaken till att de stiger och orsakar förödande klimatförändringar.

I det längre perspektivet är det mer normalt att det är krokodiler norr om norra polcirkeln än att det inte är det.

Vet inte exakt vad du syftar på men det kan säkert funnits en tid när krokodiler uppehåll sig norr om polcirkeln,men nu släpper vi ut oerhörda mängder koldioxid som leder till en global uppvärmning. Om den uppvärmningen skulle vara så drastisk att krokodiler trivdes på Arktis skulle du och jag sedan länge behövt hälsa adjöss.

Växter gillar CO2, is, inte så mycket.

Ok.

Väntaväntavänta, du tror inte ens på att den globala uppvärmningen orsakats av människan? Men ändå vill du diskutera byte av energikällor?🤔

Argumenten ovan faller under kategorin klimatförnekelse :).

Sådan bullshit klarar du av att skriva, men du klarar inte av att föra ett sakligt kunskapsbaserat resonemang kring de globala utmaningar som @snorkel skrev till dig.
Men du... för det första bemöter jag snorkel sakligt, för det andra - tonen?

Men du... för det första bemöter jag snorkel sakligt,
Nej, du har ingen egen analys och kunskap att komma med, bara meningslösa one-liners (och så länkar som du hittar på webben).
Ingen analys och eftertanke hur man ska hantera de globala problemställningar som han redogör för.
för det andra - tonen?
Den tonen satte du själv när du skrev det här till mig:

”medan du främst verkar tycka att minsta andetag om att klimatet kräver vissa ändringar av hur vi lever våra liv, är pur kommunistisk ondska.”

Senast ändrad:
Ok, inget jag säger emot men ovanstående behöver förändras!:) men jag undrade varifrån du fick informationen att batterier först skulle vara tillgängliga om 30-40 år?
(Ett dieseltåg har bra mycket mindre utsläpp än flyg, bil, lastbil mm).

Nej, förstår inte hur du tror att det är det jag menar. Jag tycker vi ska hjälpa dem. Dela med oss av tekniken, (håll för öronen @PisteCarver ) ekonomiskt bistånd.

Vilka lösningar är det du menar?
Förnybart är f.ö. billigare än olja.

Jag ser att världen behöver övergå till förnybar energi och att det är förenligt med ekonomisk tillväxt. Teknisk utveckling är av betydelse för att detta skall gå. Sannolikt behövs politiska styrmedel.

"Men rapporten lyfter också att tekniken och lösningarna för att hejda uppvärmningen redan finns, men det politiska ledarskapet saknas."

Tycker denna mening är viktig i denna diskussion.

Vem har sagt detta?

Det hade haft förrödande konsekvenser och INTE varit billigt.

"A special report from the Intergovernmental Panel on Climate Change [COLOR=var(--hyperlink-resting-color)]says [/COLOR][COLOR=var(--hyperlink-resting-color)]we can expect[/COLOR] the oceans to rise between 10 and 30 inches (26 to 77 centimeters) by 2100 with temperatures warming 1.5 °C. That’s enough to [COLOR=var(--hyperlink-resting-color)]seriously affect[/COLOR] many of the cities along the U.S. East Coast. Another analysis based on NASA and European data skewed toward the higher end of that range, [COLOR=var(--hyperlink-resting-color)]predicting a rise of 26 inches (65 centimeters)[/COLOR] by the end of this century if the current trajectory continues."

Du jämför äpplen (älvar/dammar) med päron (hav). Är det bra att kyrkan är under vatten?

Sverige =\= världen.

Ja men det är inte relevant. Dagens koldioxidnivåer har uppstått på grund av människans förbränning av fossila bränslen. Sedan vi började bränna fossila bränslen har koldioxidhalterna ökat 180 gånger.

Vi styr extremt mycket över dagens koldioxidnivåer och det är vi som är orsaken till att de stiger och orsakar förödande klimatförändringar.

Vet inte exakt vad du syftar på men det kan säkert funnits en tid när krokodiler uppehåll sig norr om polcirkeln,men nu släpper vi ut oerhörda mängder koldioxid som leder till en global uppvärmning. Om den uppvärmningen skulle vara så drastisk att krokodiler trivdes på Arktis skulle du och jag sedan länge behövt hälsa adjöss.

Ok.

Väntaväntavänta, du tror inte ens på att den globala uppvärmningen orsakats av människan? Men ändå vill du diskutera byte av energikällor?🤔

Argumenten ovan faller under kategorin klimatförnekelse :).

Men du... för det första bemöter jag snorkel sakligt, för det andra - tonen?

Jag skrev att det kommer ta minst 30-40 år att byta ut maskinparker men att om det ska vara möjligt behöver finnas bättre och billigare batterier vilket rimligen tar 10-20 år innan det är någon volym på. Därefter tar det tid att växla ut maskinparker.

Finns inte en chans att vi i väst ska sponsra 9 miljarder människor med oekonomiska lösningar innan vi ens implementerat dem själva.

Var väl en jämförelse kol och gaseldade kraftverk med bakgrund i höga energipriser som bojkotten av ryssgas lett till. Inget alls om transportsektorn. I G20 länderna är det dessutom höga skatter på kolkraft jämfört med fattigare länder. Vidare så är vindkraft utan uppbackning av planerbar kraft helt värdelöst. Ska du ha en batterianläggning som klarar någon dag av stilltje så tippar kalkylen helt. Det billigaste är att anlägga gaskraft för att balansera vindkraften vilket man gjorde i Tyskland där man nu övergått till kol.

Du får väl rösta fram politiskt ledarskap.

Maldiverna 1988 "Sjunker om 20 -40 år"

Verkar inte vara någon somhelst oro på fastighetsmarknaden vad gäller strandtomter i bra lägen. Visst kommer det kosta men det är ingen tsunami direkt.

Vattenkraft gillar du väl? Det är lika besvärligt lokalt för dem som bor där om vattenivån höjs oavsett om det är sjö eller hav.

Nej, du har inte förstått rapporten. Det är utsläppen av CO2 som påstås ökat 180 ggr, inte nivån i atmosfären.

Om det är så att vi styr CO2 halten så är det väl bara att skruva ned den då?
Mer troligt är det att vi har en utförsbacke (befolkningsökningen) och bara gaspedal i CO2 ekipaget. Det går alltså utför hur vi än gör.

Att slippa fossilbränslen är väl bra av en rad orsaker, CO2 oaktat så bättre batterier ja tack. De vi har nu är miljöförstöring i sig.

Nu checkar jag ut från debatten, arguing on the Internet you know..

Edit: Har en fatbike elcykel så är inte helt förtappad :)

Senast ändrad:

Så slapp du bemöta även det inlägget sakligt och slängde istället iväg ännu en one-liner. Jag svarade utförligt på din fråga, varsågod. Fast jag får utifrån dina kommentarer här intrycket att du inte läser svaren på de frågor du ställer.

När alla fossila alternativ är förbjudna eller bortsorterade av andra anledningar (typ konsumentmakt eller straffbeskattning), och allt fossilfritt är framsubventionerat (eller i bästa fall lever på egen kostnadseffektivitet) så kommer det endast finnas fossilfritt som ska subventionera allt annat fossilfritt.

Och de skatter på fossil energi och industri etc som idag finansierar en betydande del av vår välfärd, kommer därför successivt att behöva ersättas av motsvarande skatter på fossilfri energi etc.

"Göra relativt lite"? Det är dina ord, som bara visar att du antingen inte läst ordentligt vad jag skrivit, eller inte förstått. Eller båda, men jag tror faktiskt att du inte läser ordentligt. Och så en får du en tumme upp av Jakeplisken som klagar på andras ton.

Nej vi kan/bör faktiskt inte "satsa på allt". Goda föresatser är nödvändiga men kan bära åt skogen. Att prioritera allt är att inte prioritera alls. Det är då det "blir som det blir". Som när man vill "satsa på vården" men inte intresserar sig för (eller t o m motarbetar) de verksamheter som till stor del finansierar den.

Sedan vi började bränna fossila bränslen har koldioxidhalterna ökat 180 gånger.

Nej, det är CO2-utsläppen från mänsklig aktivitet som har ökat så mycket. Läs åtminstone det du själv länkar till.
Och CO2-utsläpp från mänsklig aktivitet står än idag endast för några procent av jordens totala naturliga CO2-produktion.

Senast ändrad:
Sverige har redan uppnått EUs CO2 klimatmål för 2030.
Naturvårdsverket
Utsläpp netto med avdrag för CO2 bundet i skogstillväxt.
1990 20 Mton CO2 mål 2030 är 55% minskning. dvs 9 Mton CO2 netto
2023 3 Mton CO2 dvs redan 85% minskning, bäst i klassen.

Klimathetsarna i media kan i vanlig ordning inte läsa så de bortser från CO2 upptag i skog fast det ingår i EUs regelverk. Dvs fake news.

Senast ändrad:
Det av den politiska majoriteten uppsatta CO2 målet är uppnått med råge så vi svenskar kan flyga och fara som vi vill med god CO2 marginal. Speciellt vi skogsägare :)

Kan vi nu övergå till att diskutera PFAS utsläpp och skövling av bambu i Sydamerika pga vindkraft och dess problem med uttjänta vingblad eller utreda miljövidrig utvinning av neodyn för vindkraftgeneratorer och elbilsmotorer och tillhörande minst lika miljövidrig utvinning av mineraler för batterier samt afrikanst barnarbete i gruvor?

Sverige har varit bra på att sänka sina inhemska växtgasutsläpp och sitt fossilberoende från 90-talet och säkert tidigare också. Sverige har också varit pådrivande internationellt för nya överenskommelser. Den sittande regeringen bromsar både inom landet och i EU. Nu ser inte Sverige ut att nå klimatmålen längre och vi är en bromskloss i EU. Om vi tar med våra utsläpp i andra länder så ser det också sämre ut.

Sverige har varit bra på att sänka sina inhemska växtgasutsläpp och sitt fossilberoende från 90-talet och säkert tidigare också. Sverige har också varit pådrivande internationellt för nya överenskommelser. Den sittande regeringen bromsar både inom landet och i EU. Nu ser inte Sverige ut att nå klimatmålen längre och vi är en bromskloss i EU. Om vi tar med våra utsläpp i andra länder så ser det också sämre ut.
Hur ser du på våra utsläpp i Kina vid brytning av neodyn för magneter och metaller för batterier som sedan används i Sverige? Eftersom vi har mycket av dessa mineraler i Sverige är du för att vi istället bryter i egna gruvor?

Majoriteten av vindkraften i Sverige är utlandsägd. Det går åt ca 1000 ton betong bara i fundamentet för ett enda verk. Borde vi då räkna av CO2 för den utbyggnaden då den är utlandsägd? Blir upplagt för statistikmygel om man ska försöka reda ut mellanstatliga utsläpp i varandras länder anser jag.

Det går att uppskatta hur mycket vår konsumtion genererar utsläpp i andra länder och det görs också ibland och ger en mer rimlig bild av svenskars koldioxidutsläpp. När man mäter koldioxidutsläpp inom länder tar man inte heller med transporter och resor mellan länder. Man kan nog inte räkna koldioxidutsläpp utifrån ägandeförhållanden.

Det går att uppskatta hur mycket vår konsumtion genererar utsläpp i andra länder och det görs också ibland och ger en mer rimlig bild av svenskars koldioxidutsläpp. När man mäter koldioxidutsläpp inom länder tar man inte heller med transporter och resor mellan länder. Man kan nog inte räkna koldioxidutsläpp utifrån ägandeförhållanden.
Ok, agendasättande beräkning eller?
Ska det bara gälla CO2 och inte batterier och neodyn till elbilar och vindkraft?

Vad säger du om svensk gruvbrytning?

Ok, agendasättande beräkning eller?
Ska det bara gälla CO2 och inte batterier och neodyn till elbilar och vindkraft?

Vad säger du om svensk gruvbrytning?
En beräkning är en beräkning.
CO2 är CO2.
Jag är inte emot svensk gruvbrytning.

För att vara lite mer seriös så finns det även beräkningar på hur mycket CO2 som olika energislag orsakar.

En beräkning är en beräkning.
CO2 är CO2.
Jag är inte emot svensk gruvbrytning.

För att vara lite mer seriös så finns det även beräkningar på hur mycket CO2 som olika energislag orsakar.
Visst är det så att vi är skenheliga när vi lagt ned egna industrier och iställer köper billiga prylar från Kina framställda mha kolkraft etc. Dock så har våra (miljö)politiker satt regelverket och där ligger vi bra till vilket är det som gäller när man ska visa resultat.

Reduktionsplikten på diesel där man stoppar in importerad dyr biodiesel är ett annat exempel på skenhelighet då biodiesel görs på vegetabiliska oljor odlade med fossildrivna traktorer då fossildiesel är avsevärt billigare, speciellt i lågskatteländer. Vidare skövlas regnskog (som binder massor med CO2) för att ge plats för biodieselodling. Tar man med detta i beräkningen när det gäller "nyttan" med biodiesel i svenska pumpar? En beräkning är väldigt beroende av vilka parametrar man tar med så den som bestämmer vad som är med i ekvationen kan orkestrera resultatet.

Biodiesel släpper ut 1,5 - 3 ggr så mycket CO2 som fossil diesel beroende på var den odlas och vilken gröda det är. Att helt avskaffa reduktionsplikten är alltså bra miljöpolitik.

Summa summarum av CO2 karusellen är att den till största delen flyttar fossilutsläppen till andra länder med lägre krav på utsläpp i miljön av inte bara CO2 utan även av miljögifter överlag. Sedan importerar vi produkterna och på papperet är vi så duktiga.
Detta är miljöpolitiken i ett nötskal. Destruktiv.

Senast ändrad:
Som jag ser det är du överdrivet pessimistisk om både miljöpolitik och experters kunskaper. Man bortser tex inte från utsläpp av koldioxid vid tillverkningen av biodiesel, batterier, vindkraftverk, kärnkraftverk eller vad det nu kan vara. Men det finns säkert många osäkerhetsfaktorer.

Till viss del kan man se det som att vi har flyttat utsläpp till andra länder genom att produktion har flyttat. Men detta har nog knappt alls berott på miljölagstiftning utan på att vi har haft höga löner i Sverige. Vi har ju mycket produktion kvar i Sverige också.

Visst är det så att vi är skenheliga när vi lagt ned egna industrier och iställer köper billiga prylar från Kina framställda mha kolkraft etc. Dock så har våra (miljö)politiker satt regelverket och där ligger vi bra till vilket är det som gäller när man ska visa resultat.

Reduktionsplikten på diesel där man stoppar in importerad dyr biodiesel är ett annat exempel på skenhelighet då biodiesel görs på vegetabiliska oljor odlade med fossildrivna traktorer då fossildiesel är avsevärt billigare, speciellt i lågskatteländer. Vidare skövlas regnskog (som binder massor med CO2) för att ge plats för biodieselodling. Tar man med detta i beräkningen när det gäller "nyttan" med biodiesel i svenska pumpar? En beräkning är väldigt beroende av vilka parametrar man tar med så den som bestämmer vad som är med i ekvationen kan orkestrera resultatet.

Biodiesel släpper ut 1,5 - 3 ggr så mycket CO2 som fossil diesel beroende på var den odlas och vilken gröda det är. Att helt avskaffa reduktionsplikten är alltså bra miljöpolitik.

Summa summarum av CO2 karusellen är att den till största delen flyttar fossilutsläppen till andra länder med lägre krav på utsläpp i miljön av inte bara CO2 utan även av miljögifter överlag. Sedan importerar vi produkterna och på papperet är vi så duktiga.
Detta är miljöpolitiken i ett nötskal. Destruktiv.
Miljöfrågor till sin natur har sällan svart vita svar. Det är som jag sa innan, en förmåga av att skala bort problemen i ett kontinuerligt arbete. Om vi nu inte accepterar större livstilsförändringar.

För att gå vidare med miljöfrågor är det viktigt att diskutera problemområden utan att hamna i likgiltighet.

Vikten av reduktionsplikt har andra siffror än de du presenterat. Att det är ett viktigt mått för att minska nedsmutsning och öka prisnivån. Personligen hade jag hellre sett en högre skattesats på drivmedel. Eller på all miljövidrig verksamhet.

Som jag sagt tidigare måste det till billigare energi än olja annars kommer oljan brännas någonstans. Vidare så släpper biodiesel ut avsevärt mer kväveoxider än fossildiesel vilka utgör en mycket mer potent växthusgas än CO2.
Biodiesel när den används som bränsle ger ca hälften av CO2 jfr med fossildiesel. Problemet utöver stora utsläpp av kväveoxider är tillverkningen av biodiesel som drar mer CO2 än besparingen gentemot fossildiesel vid förbränningen samt regnskogsskövlingen för odlingsmark.

Att vi flyttar utsläpp utomlands är inget att vara stolt över.

HVOmygel

Senast ändrad:
Som jag sagt tidigare måste det till billigare energi än olja annars kommer oljan brännas någonstans. Vidare så släpper biodiesel ut avsevärt mer kväveoxider än fossildiesel vilka utgör en mycket mer potent växthusgas än CO2.
Biodiesel när den används som bränsle ger ca hälften av CO2 jfr med fossildiesel. Problemet utöver stora utsläpp av kväveoxider är tillverkningen av biodiesel som drar mer CO2 än besparingen gentemot fossildiesel vid förbränningen samt regnskogsskövlingen för odlingsmark.

Att vi flyttar utsläpp utomlands är inget att vara stolt över.

HVOmygel
Nja; att tilllverka bensin och diesel är inte heller helt utsläppsfritt.

För att tillverka en liter fossil diesel/bensin krävs 1,4 kWh (vilken innehåller ca 10 kWh/liter). Hur många kWh krävs för att driva en elbil? Ungefär 1,4 kWh/mil.

Med andra ord: enbart energimängden som krävs för att tillverka bensin/diesel, skulle kunna driva världens fordonsflotta.
Det sätter lite perspektiv på hur värdelöst det är med förbränningsmotor 🤷

Nja; att tilllverka bensin och diesel är inte heller helt utsläppsfritt.

För att tillverka en liter fossil diesel/bensin krävs 1,4 kWh (vilken innehåller ca 10 kWh/liter). Hur många kWh krävs för att driva en elbil? Ungefär 1,4 kWh/mil.

Med andra ord: enbart energimängden som krävs för att tillverka bensin/diesel, skulle kunna driva världens fordonsflotta.
Det sätter lite perspektiv på hur värdelöst det är med förbränningsmotor 🤷

Visst men så tillkommer batteriet för att lagra energin.
Dagens batteriteknik finns det inte råmaterial till för att ersätta någon större del av världens förbränningsmotorer. Dessutom är de för dyra, 1 kwh batteri till en elcykel går väl på 5000 minst till konsument och i elbil är det väl kring 2000 per kwh batteri, minst.

Modern kärnkraft och bättre batterier är vad som behövs.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp