Völkl RTM 84 VS Peregrine 80

Viktor.g

Medlem
Hej.

Som rubriken nämner RTM 84 VS Peregrine 80 .
Jag har idag ett par RTM 84 177cm från 18/19.
Super skida som aldrig svikit oavsett underlag.
Tror snarare att jag inte fyller upp skon tillräckligt tekniskt sett så har ibland sneglat på att byta till något som är lite mer förlåtande eller rättare sagt inte lika tekniskt krävande men samtidigt levererar när man vill oavsett underlag.

Jag är ca 184cm och väger runda 80kg.
Gillar fart och stora svängar men vill samtidigt med enkelhet kunna korta ner svängarna vid behov.
Åker 100% pist.

Ska man hålla kvar vid sina RTM 84, investera i något nytt eller rent av hyra?
Åker max 1 vecka om året i aplerna.
Dock så har det aldrig funnits hyrskidor i de segment som jag velat testa tidigare.
Har försökt hitta Deacon 80 för att testa tidigare år men det har aldrig funnits.
Allt jag kan läsa mig till säger att Deacon 80 är en mer livilig och inbjudande skida än RTM.
Och då Peregine 80 är efterträdaren till Deacon faller intresset på dessa.

Vad säger experterna?
Hålla kvar vid RTM 84?
Byta skidor? Är då Peregrine rätt val och isf hålla kvar vid 177?

Tacksam för input.
VH
Viktor

Jag tror Peregrine 82 är en mer högpresterande skida än Peregrine 80 och därmed mer lik RTM 84, Völkls modellnamn är lite snurriga. @zerode är bättre lämpad att svara eftersom han jobbar åt Völkl så han lär väl dyka upp här snart med ett vettigt svar.

Jag ska försöka ge ett vettigt svar

Efterföljaren till RTM84 är mycket riktigt Deacon80, många trodde tyvärr att det var Deacon84 pga bredden, men så var inte fallet.
Så det är en bra tanke på att gå vidare med Deacon80 eller Peregrine80 som efterföljaren till denna säsong heter

Om man skall förklara skillnaderna på dem enklast, då de alla är tänkta för samma ändamål, så kan man säga att den stora grejen när Deacon efterträdde RTM var att de kom med 3D-radien, vilket gjorde att man fick en skida med en bredare karaktär. Man får en skida som har en kvickhet om man vill göra kortare svängar, men även en stabilitet vid längre svängar i högre fart.
Något jag själv uppskattar mycket med de skidorna.
Skulle tro att just Deacon80 är den modellen jag kört mest på de senaste åren, gillar verkligen mångsidigheten i den, och det faktum att du kan styra svängen på ett roligt sätt. Märker att jag saknar 3D-radien när jag kör te.x ett par Raceskidor eller testar några skidor från andra tillverkare som inte har samma skärning. Ska tilläga att det finns några andra tillverkare som har en liknande radie på en del av sina modeller.

Peregrine80. Vad är det och varför ska jag rekommendera den!

Utvecklingen går ju framåt, även med skidor som tur är.
Ska erkänna att jag inte har åkt jättemycket på Peregrine80, 4-5 dagar kanske, jag har kört mer på Peregrine82 dock. Men det som man reagerar på med båda modellerna är att de på något sätt blivit både mer lättåkta och även mer avancerade på samma gång. Så en Peregrine80 passar från medelgod/bra åkare till en avancerad medans en Deacon80 mer passade en bra åkare.
Jag körde mycket som sagt på Deacon80 då det var en kul skida när man inte visste vart man skulle åka, eller framförallt när det var dåligt väder och liknande, då kunde man få ner farten enklare kontrollerat med dem, men samtidigt så kunde jag från februari när man kommit in en bit i säsongen känna att jag trampade ur skidan, man ville ha en "hårdare" skida då, så för mig blev valen Deacon84 eller Mantra.
Men när jag kört Peregrine80 så hittade jag inte vart gränsen gick, den kändes stabil rätt igenom.
Anledning till att jag inte körde mer på dem, var att även Peregrine82 oxå blev bredare i sin karaktär, så när jag ibland kunde tycka att Deacon84 blev för hård, typ vid dåligt väder och liknande, så funkade 82:an ändå.

Så båda skidorna har verkligen gjort ett stort kliv framåt både när det kommer till prestande, men även allsidighet på att positivt sätt.

Vad rekommenderar jag då
Givetvis att testa innan. Har du möjlighet, så försök att göra det.
Jag gillar både Deacon och Peregrine före RTM, som var min favoriskida innan man blev van med fler-radie skidor. Men allt är personligt, och därför är det bra att testa.
Många tillverkare gör bra skidor, så är det bara, men Völkl är Völkl, så är det :)

Senast ändrad:
Jag ska försöka ge ett vettigt svar

Efterföljaren till RTM84 är mycket riktigt Deacon80, många trodde tyvärr att det var Deacon84 pga bredden, men så var inte fallet.
Så det är en bra tanke på att gå vidare med Deacon80 eller Peregrine80 som efterföljaren till denna säsong heter

Om man skall förklara skillnaderna på dem enklast, då de alla är tänkta för samma ändamål, så kan man säga att den stora grejen när Deacon efterträdde RTM var att de kom med 3D-radien, vilket gjorde att man fick en skida med en bredare karaktär. Man får en skida som har en kvickhet om man vill göra kortare svängar, men även en stabilitet vid längre svängar i högre fart.
Något jag själv uppskattar mycket med de skidorna.
Skulle tro att just Deacon80 är den modellen jag kört mest på de senaste åren, gillar verkligen mångsidigheten i den, och det faktum att du kan styra svängen på ett roligt sätt. Märker att jag saknar 3D-radien när jag kör te.x ett par Raceskidor eller testar några skidor från andra tillverkare som inte har samma skärning. Ska tilläga att det finns några andra tillverkare som har en liknande radie på en del av sina modeller.

Peregrine80. Vad är det och varför ska jag rekommendera den!

Utvecklingen går ju framåt, även med skidor som tur är, så det som hänt med dem mot Deacon är att de gjort en till radie på dem, så det är en 4D-radie numera.
Det som är, är att man gjort en radie uppe vid framänden utav skidan, så den svarar snabbare in i sväng, utan att bli nervös. Så man känner svaret i skidan snabbare än innan. vilket gör att skidan blir kvickare vid ingången utav svängen på ett roligare sätt.
Nu ska jag erkänna att jag inte åkt jättemycket på dem, 4-5 dagar kanske, jag har kört mer på Peregrine82 dock. Men det som man reagerar på med båda modellerna är att de på något sätt blivit både mer lättåkta och även mer avancerade på samma gång. Så en Peregrine80 passar från medelgod/bra åkare till en avancerad medans en Deacon80 mer passade en bra åkare.
Jag körde mycket som sagt på Deacon80 då det var en kul skida när man inte visste vart man skulle åka, eller framförallt när det var dåligt väder och liknande, då kunde man få ner farten enklare kontrollerat med dem, men samtidigt så kunde jag från februari när man kommit in en bit i säsongen känna att jag trampade ur skidan, man ville ha en "hårdare" skida då, så för mig blev valen Deacon84 eller Mantra.
Men när jag kört Peregrine80 så hittade jag inte vart gränsen gick, den kändes stabil rätt igenom.
Anledning till att jag inte körde mer på dem, var att även Peregrine82 oxå blev bredare i sin karaktär, så när jag ibland kunde tycka att Deacon84 blev för hård, typ vid dåligt väder och liknande, så funkade 82:an ändå.

Så båda skidorna har verkligen gjort ett stort kliv framåt både när det kommer till prestande, men även allsidighet på att positivt sätt.

Vad rekommenderar jag då
Givetvis att testa innan. Har du möjlighet, så försök att göra det.
Jag gillar både Deacon och Peregrine före RTM, som var min favoriskida innan man blev van med fler-radie skidor. Men allt är personligt, och därför är det bra att testa.
Många tillverkare gör bra skidor, så är det bara, men Völkl är Völkl, så är det :)

Hej och tack för bra svar.
Dock blev jag inte klokare 😂
Eller ja jo, du anser att jag bör köpa nyare modell för det har hänt en hel del.
Men då landar vi i att provåka 🫣
Man hade ju velat hoppa från skida till skida för att verkligen känna skillnaden.
Jag hittar aldrig uthyrare som har dessa modeller och då blir det svårt när man är iväg 1v om året. :(
Jag får kanske hålla kvar vi mina RTM o se om det finns något att provåka v8. 🙌🏻
Sen är ju frågan om det är värt en investering på 10k jämfört med att hyra och hämta ut nypreparerad skidor. 🤷‍♂️

Jag är litet i samma sits. Man är förstås litet nyfiken på att testa en utvecklad och mer ”lättåkt” version av den skida man redan gillar, och som samtidigt behåller alla sina positiva egenskaper. Litet som med nästa säsongs mobiltelefon och frågan om man ska spara pengar och köpa en rabatterad fjolårsmodell…

Så nu får du istället svar på en fråga du inte ställt… 😉 I mitt fall, eftersom jag trivs så bra på mina Deacon 80, så funderar jag mer på att komplettera med en bredare skida. Om du trots allt är litet köpsugen och vill hålla dig till Völkl så finns ju t ex den nya versionen av Blaze 94 som innehåller många av de finesser som Zerode beskriver. Och du har dina välfungerande smalare skidor kvar.

Hej och tack för bra svar.
Dock blev jag inte klokare 😂
Eller ja jo, du anser att jag bör köpa nyare modell för det har hänt en hel del.
Men då landar vi i att provåka 🫣
Man hade ju velat hoppa från skida till skida för att verkligen känna skillnaden.
Jag hittar aldrig uthyrare som har dessa modeller och då blir det svårt när man är iväg 1v om året. :(
Jag får kanske hålla kvar vi mina RTM o se om det finns något att provåka v8. 🙌🏻
Sen är ju frågan om det är värt en investering på 10k jämfört med att hyra och hämta ut nypreparerad skidor. 🤷‍♂️
Då får du investera i några skiddagar extra och ta dig till en skidtestarhelg :)

Jag är litet i samma sits. Man är förstås litet nyfiken på att testa en utvecklad och mer ”lättåkt” version av den skida man redan gillar, och som samtidigt behåller alla sina positiva egenskaper. Litet som med nästa säsongs mobiltelefon och frågan om man ska spara pengar och köpa en rabatterad fjolårsmodell…

Så nu får du istället svar på en fråga du inte ställt… 😉 I mitt fall, eftersom jag trivs så bra på mina Deacon 80, så funderar jag mer på att komplettera med en bredare skida. Om du trots allt är litet köpsugen och vill hålla dig till Völkl så finns ju t ex den nya versionen av Blaze 94 som innehåller många av de finesser som Zerode beskriver. Och du har dina välfungerande smalare skidor kvar.
Tror inte jag kommer investera i en bredare skida som det ser ut nu men förstår tanken ;)

Var hittar du dessa till bra pris?

Bra och bra... de hann bli ganska dyra mot slutet. Jag betalade ca 550 euro inkl frakt för mina för fyra år sedan. Hittar dem bara i 177 cm till nedsatt pris.

Senast ändrad:
Ingen dum idé, dock kvarstår ju frågan om det är värt att investera i skidor.
Garanterat inte värt ekonomiskt men känns en ny tillräckligt mycket bättre/roligare efter ett test så varför inte. Får väl även någon krona om du säljer de gamla. Du kan ju inte åka runt på ett par trista och pinsamt gamla RTM ;)

Garanterat inte värt ekonomiskt men känns en ny tillräckligt mycket bättre/roligare efter ett test så varför inte. Får väl även någon krona om du säljer de gamla. Du kan ju inte åka runt på ett par trista och pinsamt gamla RTM ;)
Håller med men gillar designen/färgerna mer på mina RTM än de nya hehe.🫣
1728996257726.png

Bra och bra... de hann bli ganska dyra mot slutet. Jag betalade ca 550 euro inkl frakt för mina för fyra år sedan. Hittar dem bara i 177 cm till nedsatt pris.

Dock www.alpinstore.com ska man bannlysa helt och hållet. Jag bråkar med dem pga. snett monterade bindningar sedan över ett år tillbaka och t.o.m ARN tog an denna strid. Nu har de både mina skidor och pengar hos sig och de svarar inga mail även jag bara ber dem å skicka de felborrade skidorna till mig.
https://www.freeride.se/forum/threads/att-handla-av-alpinstore-com-fr-ar-en-ren-gissning.152968/

Hej.

Som rubriken nämner RTM 84 VS Peregrine 80 .
Jag har idag ett par RTM 84 177cm från 18/19.
Super skida som aldrig svikit oavsett underlag.
Tror snarare att jag inte fyller upp skon tillräckligt tekniskt sett så har ibland sneglat på att byta till något som är lite mer förlåtande eller rättare sagt inte lika tekniskt krävande men samtidigt levererar när man vill oavsett underlag.

Jag är ca 184cm och väger runda 80kg.
Gillar fart och stora svängar men vill samtidigt med enkelhet kunna korta ner svängarna vid behov.
Åker 100% pist.

Ska man hålla kvar vid sina RTM 84, investera i något nytt eller rent av hyra?
Åker max 1 vecka om året i aplerna.
Dock så har det aldrig funnits hyrskidor i de segment som jag velat testa tidigare.
Har försökt hitta Deacon 80 för att testa tidigare år men det har aldrig funnits.
Allt jag kan läsa mig till säger att Deacon 80 är en mer livilig och inbjudande skida än RTM.
Och då Peregine 80 är efterträdaren till Deacon faller intresset på dessa.

Vad säger experterna?
Hålla kvar vid RTM 84?
Byta skidor? Är då Peregrine rätt val och isf hålla kvar vid 177?

Tacksam för input.
VH
Viktor
Hej.
Jag har haft RTM 80 ( bindningen lossnade) och åkte på den MYCKET närmare 950 dagar o jag saknar dom!
Är 84 lika bra som 80 så skulle jag behålla den.
Decon 80 har jag provat o det var en rolig o följsam skida,var på väg att köpa den .
Jag åker ca 120-130 dagar /år.

Hej.
Jag har haft RTM 80 ( bindningen lossnade) och åkte på den MYCKET närmare 950 dagar o jag saknar dom!
Är 84 lika bra som 80 så skulle jag behålla den.
Decon 80 har jag provat o det var en rolig o följsam skida,var på väg att köpa den .
Jag åker ca 120-130 dagar /år.

Vad blev det efter dina RTM80?
Obs att Deacon80 och 84 enligt allt jag hört är mer olika än några millimeters bredd. 84 lär vara rejält ”maffig” och då är 80 ändå mer än tillräckligt stadiga för många.

Vad blev det efter dina RTM80?
Obs att Deacon80 och 84 enligt allt jag hört är mer olika än några millimeters bredd. 84 lär vara rejält ”maffig” och då är 80 ändå mer än tillräckligt stadiga för många.
Du har rätt att 84 är tung som en kryssare.

Bara en vecka per år? Då skulle jag lagt pengarna på några extra skiddagar. Kanske i en närbelägen lokal backe. Då hinner du komma in i åkningen till din alpvecka och får ut mer av åkningen.
Att åka mer, gör dig till en bättre åkare som gör att du bättre kan utnyttja skidornas egenskaper. Det blir mycket roligare. Hur många dagkort får du för samma pengar?

Hittar dem bara i 177 cm till nedsatt pris.

Tack för tipset Neuman. Jag skickade länken till min kompis som var ute efter ett par D 80, som köpte det sista paret hos XSPO.

(Mina köpte jag hos Skistar som hade member deal på 5999:- för ett par år sedan. Jag provåkte D 84 samma dag och de var på tok för plankiga för mig, medan D 80 var kärlek vid första svängen).

Tillbaka
Topp