[Artikel] Att flyga med skidor: Vad gäller?

Hur är det när man bokar biljett via flygresor.se och liknande sajter? Då är det väl egentligen en specialbiljett man bokar. Är det någon som vet om och hur man säkerställer att man får ta med laggen då?

Billigaste biljetterna som kommer upp är oftast ”Economy Light” och då ingår bara handbagage. På vissa bolag kan man inte ens köpa till skidfrakt på den biljettypen.
Bäst är Swiss där skidor ingår utöver ordinarie bagage på alla biljetter utom Economy Light och man behöver inte föranmäla skidfrakten! Även Brussels ingår skidfrakt utöver ordinarie bagage, men du måste ringa och boka in det i förväg.
Finns säkert andra bolag som kan ha bra regler, men för dessa två har reglerna varit tydliga och oförändrade länge. Kolla dock så det verkligen är deras egna flygningar och inte en så kallad code share-flygning med annat bolag som äger flygplanet. Då gäller det bolagets regler vilket kan bli trist (o dyrt) att upptäcka! Är det någon speciell anledning att du vill boka via förmedlingstjänst istället för direkt på flygbolagens hemsidor? Kanske olika bolag ut resp hem?

Hur är det när man bokar biljett via flygresor.se och liknande sajter? Då är det väl egentligen en specialbiljett man bokar. Är det någon som vet om och hur man säkerställer att man får ta med laggen då?
Du ska ju få bokningsreferensen till själva flygbolaget som du ska åka med. Då kan du ju logga in där och och göra dina tillval. Bra att kolla på det tidigt för skidfrakten kan ju "ta slut" pga maxvikt på planet.

SAS har blivit hårdare :(
"Väskorna får endast innehålla relevant skid- eller snowboardutrustning (dvs. sportkläder måste placeras i ditt vanliga incheckade bagage)."

"Väskorna får endast innehålla relevant skid- eller snowboardutrustning (dvs. sportkläder måste placeras i ditt vanliga incheckade bagage)."
Jag tycker att det har alltid stått så hos de flesta bolagen. Sen hur det efterlevs av resenärer eller flygbolagen vet jag inte mer än att jag mosar in allt upp till viktgränsen.

Är det någon speciell anledning att du vill boka via förmedlingstjänst istället för direkt på flygbolagens hemsidor? Kanske olika bolag ut resp hem?

Ofta går det att hitta billigare grundpris via en del externa bokningssidor. Och ibland kan man navigera allt i hamn och sparar ett par hundralappar. Men det finns många nackdelar och falluckor. Och en del sidor är så oseriösa att Ryanair framstår som änglar.
Vid skidresor skulle jag absolut boka direkt via flygbolaget. Det står för mycket på spel för att riskera krångel.

Jag tycker att det har alltid stått så hos de flesta bolagen. Sen hur det efterlevs av resenärer eller flygbolagen vet jag inte mer än att jag mosar in allt upp till viktgränsen.
Jo så är det ju men SAS har tidigare bara angivit vikt och mått på specialbaggage skidor. Då kunde man ju alltid hänvisa till hemsidan om någon hade synpunkter, vilket jag gjorde förra året när jag körde all packning med skidorna i en multibag (<23 kg)

Jo så är det ju men SAS har tidigare bara angivit vikt och mått på specialbaggage skidor. Då kunde man ju alltid hänvisa till hemsidan om någon hade synpunkter, vilket jag gjorde förra året när jag körde all packning med skidorna i en multibag (<23 kg)
Ok, då har jag missat eller nonchalerat den lila detaljen. Nu uppmanar jag inte folk att göra som jag gör utan man bör alltid göra som jag eller regelskaparna säger. 🙂

Ok, då har jag missat eller nonchalerat den lila detaljen. Nu uppmanar jag inte folk att göra som jag gör utan man bör alltid göra som jag eller regelskaparna säger. 🙂
Sen är väl sannolikheten att dom kollar rätt liten, även om det hände mig förra året. MEN eftersom det inte står att man bara få ha ETT par lagg i fodralet så får man väl lyxa med två par i år :) nu när jag är duktig och bokar två kolli

Hur tänker de i så fall om emballage? Jag brukade linda skidorna i lakan och handdukar när jag flög med dem och det var ju både skydd för skidorna och gav ökat packutrymme i andra väskan.

Undrar om detta påverkar antalet anmälningar om skadat gods?

Hur tänker de i så fall om emballage? Jag brukade linda skidorna i lakan och handdukar när jag flög med dem och det var ju både skydd för skidorna och gav ökat packutrymme i andra väskan.

Undrar om detta påverkar antalet anmälningar om skadat gods?
Tror inte dom är så nitiska mer om du har ett kolli (multi-bag) med allt ditt bagage.

Är det någon som vet om det går bra att ha pjäxorna löst på sidan av sitt handbagage? Har snålt med plats och tänkte ha en kabinväska enl mått, en liten ryggsäck och eventuellt pjäxorna hängande på ryggen för att slippa packa ner dem?

Är det någon som vet om det går bra att ha pjäxorna löst på sidan av sitt handbagage? Har snålt med plats och tänkte ha en kabinväska enl mått, en liten ryggsäck och eventuellt pjäxorna hängande på ryggen för att slippa packa ner dem?
Det blir tre handbagage, och det har jag aldrig hört talas om att något flygbolag tillåter.
Du får väl checka in pjäxorna eller resa med dem på fötterna.

Köper man biljett där det ingår bagage brukar bolag som sas och norwegian aldrig säga något. Har rest flera gånger med kabinväska, ryggsäck och datorväska när jag behövde släpa 2 datorer i jobbet. Har däremot sett när folk köpt billigaste biljetten där endast en liten väska ingår och försökt gå ombord med kabinväska, då blev det stopp i gaten hos SAS om de inte betalse extra för den väskan.

Tack för svaren, får köra på att ha dem hängande löst och hoppas det går bra. I värsta fall får jag väl ta dem på fötterna

Billigaste biljetterna som kommer upp är oftast ”Economy Light” och då ingår bara handbagage. På vissa bolag kan man inte ens köpa till skidfrakt på den biljettypen.
Bäst är Swiss där skidor ingår utöver ordinarie bagage på alla biljetter utom Economy Light och man behöver inte föranmäla skidfrakten! Även Brussels ingår skidfrakt utöver ordinarie bagage, men du måste ringa och boka in det i förväg.
Finns säkert andra bolag som kan ha bra regler, men för dessa två har reglerna varit tydliga och oförändrade länge. Kolla dock så det verkligen är deras egna flygningar och inte en så kallad code share-flygning med annat bolag som äger flygplanet. Då gäller det bolagets regler vilket kan bli trist (o dyrt) att upptäcka! Är det någon speciell anledning att du vill boka via förmedlingstjänst istället för direkt på flygbolagens hemsidor? Kanske olika bolag ut resp hem?
Råkade ut för detta med Codeshare. Bokade med Lufthansa till Tokyo och 2x23 kg varav ett kolli blev skidor+skidbag. Codeshare och incheckning med ANA från Tokyo och de räknade skidbag + skidor som två kollin istället för ett. De ville ha 20000 yen för extra frakt. Hade dessutom ringt och frågat ANA innan och fått besked att det skulle vara OK med skidor+bag.

Efter mycket dividerande fick vi släpa ombord pjäxbagarna som "personal item" utöver handbagaget utan extra kostnad. Blev ett stök med att plocka ut allt ur pjäxbagarna som inte klarar säkerhetskontrollen som verktyg, sprit och annat olämpligt.

Man kan ju tycka att det bolags regler som man köpt biljetten av borde gälla hela vägen. Reguljärt inom Europa med icke lågprisbolag så är det sällan problem med skidfrakt.

Senast ändrad:
Åkte med Nortlander förra året. Skidor+pjäxor 12 kg. Incheckad väska 20 kg. Handbagage 10 kg.

Nortlander i år. Skidor+pjäxor 12 kg. Incheckad väska 10 kg. Handbagage 5 kg. Går att köpa till 5 eller 10 kg extra men 50% krympflation är det ju på bagage utöver skidor.

Åkte med Nortlander förra året. Skidor+pjäxor 12 kg. Incheckad väska 20 kg. Handbagage 10 kg.

Nortlander i år. Skidor+pjäxor 12 kg. Incheckad väska 10 kg. Handbagage 5 kg. Går att köpa till 5 eller 10 kg extra men 50% krympflation är det ju på bagage utöver skidor.
Hmmmm. Jag tror att min fru skall aldrig resa med Nortlander...

Andra året jag åker med Nortlander ifrån Landvetter, de väger både skidor och pjäxbag vid incheckning. När man sedan lämnar det vid incheckningen för specialbagage tar det lång tid innan man får okej med röntgen innan man får gå.

Jag minns inte ifrån tidigare resor att de väger pjäxor och skidor.

Tillbaka
Topp