Blir det någon skidåkning i vinter?

Lund är verkligen stället att bo på om man är lika inne i skidsvängen (via forumet) som @fredw
Förlåt, icke illa ment.
Kärleken till snön förenar oss här ⛷️

Mitt emellan Åre och St Anton i nord/syd, mittemellan Vångabacken och Vallåsen (som kanske öppnar igen i vinter!) på andra hållet! :LOL:

Nu bor jag inte i Lund men kanske värt att flytta dit om man är skidamatör?

Vallåsen vinteröppnar igen i december 2024
https://skivallasen.se/

Får se vad det innebär! Mkt spännande....

Kastrup är ju nära från Lund också. Såg att Austrian flyger direkt till Innsbruck i vinter.
Såg också att det finns direktflyg till Bolzano från Kastrup!

Nu bor jag inte i Lund men kanske värt att flytta dit om man är skidamatör?

Vallåsen vinteröppnar igen i december 2024
https://skivallasen.se/

Får se vad det innebär! Mkt spännande....

Kastrup är ju nära från Lund också. Såg att Austrian flyger direkt till Innsbruck i vinter.
Såg också att det finns direktflyg till Bolzano från Kastrup!

Ja Vallåsen får det bli, jag och Pistecarver ska tälta vid backens bas och tura upp mitt i backen varje helg bara för nöjet att reta upp SLAO (och gärna en del här på Freeride...) :LOL:

Jag var faktiskt på Kastrup senast förra veckan av misstag! Lyssnade på för bra musik, satt och pillade på mobilen - troligen Freerides "Gissa bilden"-tråd - och glömde hoppa av Öresundståget på väg hem från jobbet. Såg plötsligt fosterlandet försvinna i fjärran mellan bropelarna och kände mig litet som Ernst-Hugo i "Riket" (se nedan). Som tur var kom jag hem igen utan att betala extra men man måste ta en sväng upp genom avgångshallen för att byta perrong till tåget tillbaka till Sverige. Litet märklig känsla att se tavlorna med flyg till New York och Tokyo för att sedan moloken ta tåget hem igen.

Ja Vallåsen får det bli, jag och Pistecarver ska tälta vid backens bas och tura upp mitt i backen varje helg bara för nöjet att reta upp SLAO (och gärna en del här på Freeride...) :LOL:
In your dreams!
Vallåsen får du åka till själv, och där får du trängas med Preben, Dorte och grisebassen 🇩🇰😁;).

Mitt emellan Åre och St Anton i nord/syd, mittemellan Vångabacken och Vallåsen (som kanske öppnar igen i vinter!) på andra hållet! :LOL:
Du har sommaråkning på Copenhill också, inte att förglömma ☀️

... missad jag iofs åren jag bodde mitt på åkern mellan Lund och Stp, men möjligheten fanns.

Jag och Pistecarver är redan där! 😉

Edit: Hmmm PC satte ingen tumme upp på den... Så jag får dementera mitt eget inlägg. Jag ljög.

1726143889371.png

Senast ändrad:
Har snöat uppe i Belalp på ca 1800 möh, dagsfärsk bild från sovrumsfönstret:
Visa bilaga 33598
Ska ju dock bli sol och varmare igen på söndag så kortvarig glädje.
Har sett snö ner på liknande höjd här på nordsidan i Schweiz, men marken är för varm för att det ska bli liggande några längre stunder när vädret vänder. Men bra att det börjar kyla av marken lite iaf! :) Diverse passvägar avstängda pga halka.

Edit: ser nu på webcam att det är vitt nästan hela vägen ner i Laub, så ner mot 1300 m eller så. ☃️

Senast ändrad:
Funderar på Mürren i januari, var där för 20 år sedan. Det verkar ha hänt en del på liftsidan i Grindelwald/Wengen, nya kabiner?
Finns det nu något sätt att ta sig från Mürren till Wengen-området via lift?
Ser inte ut så på kartan, det är fortfarande tåg som gäller?

Funderar på Mürren i januari, var där för 20 år sedan. Det verkar ha hänt en del på liftsidan i Grindelwald/Wengen, nya kabiner?
Finns det nu något sätt att ta sig från Mürren till Wengen-området via lift?
Ser inte ut så på kartan, det är fortfarande tåg som gäller?
Ja, måste tyvärr fortfarande ner till Lauterbrunnen och ta tåget till Wengen.

Nya gondoler från Grindelwald. En i princip samma sträckning som den gamla till Männlichen, bara större gondoler och antagligen något snabbare. Den andra går direkt till Eigergletscher, byggd för bussturisterna…

Ja, måste tyvärr fortfarande ner till Lauterbrunnen och ta tåget till Wengen.

Nya gondoler från Grindelwald. En i princip samma sträckning som den gamla till Männlichen, bara större gondoler och antagligen något snabbare. Den andra går direkt till Eigergletscher, byggd för bussturisterna…
Okej, tack! Antar att man får se det som en del av charmen att åka lite tåg... förvånansvärt bra pris på hotell (vissa i alla fall) i Mürren!

Okej, tack! Antar att man får se det som en del av charmen att åka lite tåg... förvånansvärt bra pris på hotell (vissa i alla fall) i Mürren!
Riktigt häftiga vyer är det, dock tyvärr dyrt. Var i Wengen förra helgen och tåget till Jungfraujoch kostade 110 CHF med half fare! Som jämförelse kostar tåget upp till Gornergrat i Zermatt hälften så mycket.

Men tycker som sagt att vyerna med de branta väggarna runt Jungfrau är väldigt häftiga.

Riktigt häftiga vyer är det, dock tyvärr dyrt. Var i Wengen förra helgen och tåget till Jungfraujoch kostade 110 CHF med half fare! Som jämförelse kostar tåget upp till Gornergrat i Zermatt hälften så mycket.

Men tycker som sagt att vyerna med de branta väggarna runt Jungfrau är väldigt hä
Fantastiskt att åka upp med tåget genom Eiger!
Ja, allt är dyrt överallt i alperna (för oss svenskar). Gornergrattåget ingick i liftkortet när jag var där för några år sedan. Tåget till Jungfraujoch ingår väl inte, om det nu har med saken att göra?
Utsikten från Mürren går inte att sätta pris på...

Men tycker som sagt att vyerna med de branta väggarna runt Jungfrau är väldigt häftiga.
Ja, galet tom för oss som bor här nere. Finns en anledning att jag fortfarande inte varit till Jungfraujoch.💸 Borde passat på när jag hade säsongskort där, hade jag kommit undan lite mindre dyrt.

Fantastiskt att åka upp med tåget genom Eiger!
Ja, allt är dyrt överallt i alperna (för oss svenskar). Gornergrattåget ingick i liftkortet när jag var där för några år sedan. Tåget till Jungfraujoch ingår väl inte, om det nu har med saken att göra?
Utsikten från Mürren går inte att sätta pris på...
Lokaltågen murren wengen grindewald ingick för 3-4 år sen i liftkortet. Vill även minnas man fick rabatt på jungfrauetåget om man hade vecka-kort. Testade inte… men upp på kleine scheidegg slapp man givetvis också i liftkortet

Lokaltågen murren wengen grindewald ingick för 3-4 år sen i liftkortet. Vill även minnas man fick rabatt på jungfrauetåget om man hade vecka-kort. Testade inte… men upp på kleine scheidegg slapp man givetvis också i liftkortet
Det verkar som om järnvägsresor ingår ända från Interlaken Ost och sedan vidare upp mot bergen! Som du säger så om man har tredagarskort (eller mer dagar) så kostar tillägg för Jungfraujochtåget 63 CHF. Kan ju vara värt om det är fint väder.

Förköp på liftkort (för hela området Grindelwald-Wengen-Mürren), 6 dagar, kostar för senior 364 CHF (40 CHF seniorrabatt).
skipass Jungfrauregion

Senast ändrad:
Det verkar som om järnvägsresor ingår ända från Interlaken Ost och sedan vidare upp mot bergen! Som du säger så om man har tredagarskort (eller mer dagar) så kostar tillägg för Jungfraujochtåget 63 CHF. Kan ju vara värt om det är fint väder.

Förköp på liftkort (för hela området Grindelwald-Wengen-Mürren), 6 dagar, kostar för senior 364 CHF (40 CHF seniorrabatt).
skipass Jungfrauregion
Det är ändå ett bra pris med tanke på åkningen som erbjuds och i jämförelse vad ett veckokort kostar hos t.ex Skistar.

skipass Jungfrauregion
Ja åtminstone från lauterbrunnen, det är där närmaste parkering är.. en hyggligt stor grotta. Vill minnas den var ok i pris. Vi åkte ju iofs bil, många reser ju säkert tåg enda från zurich el geneve. Det mest minnvärda för oss var att vi på hemresan låste in jackor, telefoner, hunden o bilnyckeln i bilen. Mycket lyckat koncept 😏
Edit: vi bodde i wengen. I grindewald kan nan ju nog parkera utanför dörren

Senast ändrad:
Ja åtminstone från lauterbrunnen, det är där närmaste parkering är.. en hyggligt stor grotta. Vill minnas den var ok i pris. Vi åkte ju iofs bil, många reser ju säkert tåg enda från zurich el geneve. Det mest minnvärda för oss var att vi på hemresan låste in jackor, telefoner, hunden o bilnyckeln i bilen. Mycket lyckat koncept 😏
Edit: vi bodde i wengen. I grindewald kan nan ju nog parkera utanför dörren

Kommer med tåg så just det misstaget kan jag undvika... !

Kollade läget och det är Lauberhornrennen den veckan jag är där, kanske kan se lite av det! Alla hotell i Wengen var bokade datumen för racet.

Kommer med tåg så just det misstaget kan jag undvika... !

Kollade läget och det är Lauberhornrennen den veckan jag är där, kanske kan se lite av det! Alla hotell i Wengen var bokade datumen för racet.
Åkt i Grindelwald på Lauberhornrennen-fredagen (kombinationen tror jag de körde på den tiden). Var lugnt och fint i de andra delarna av området Männlichen/Kleine Scheidegg. Riktigt häftigt när Patrouille Suisse körde flyguppvisning rakt över en. Nackdelen är ju att du nog inte kan köra den pisten hela den veckan, och att det lär vara rejält kaos i Lauterbrunnen på tävlingsdagarna pga alla åskådare så klart. Men då kan du ju hålla dig i Mürren. :)

Åkt i Grindelwald på Lauberhornrennen-fredagen (kombinationen tror jag de körde på den tiden). Var lugnt och fint i de andra delarna av området Männlichen/Kleine Scheidegg. Riktigt häftigt när Patrouille Suisse körde flyguppvisning rakt över en. Nackdelen är ju att du nog inte kan köra den pisten hela den veckan, och att det lär vara rejält kaos i Lauterbrunnen på tävlingsdagarna pga alla åskådare så klart. Men då kan du ju hålla dig i Mürren. :)
Nej, jag tänkte just det; att man inte kan köra den fina nedfarten, lär väl vara avstängd hela vecka 3. Det är väl race fredagen och lördag ska jag ändå åka hem.
Kanske ställer jag mig kanske och tittar på fredagen, det är rätt imponerande när åkarna kommer i störtlopp, bara ljudet gör att man tappar hakan.

Ja, det blir skidåkning i år igen! :) ⛷️ Säsongspremiär på Titlis. Skitbra var det väl inte, men spelar ju mindre roll. Viktiga är ju att! Föhn kom igång rejält, de fick stänga efter lunch. Glömde ta bilder, här från toppstationen i väntan på kabinen ner.
IMG_7515.JPG

Fortsätter vara en varm november/början av december i både Sverige och Alperna enligt långtidsprognoser från Ecmf. Om förra året var kallare, verkar det här bli en varmare start på säsongen.

Jo, vintern verkar vänta. Vi har i alla fall förberett med 4 par nyslipade lagg som är redo, men än så länge får man hålla tillgodo med utmärkt cykelväder, och de är inte så dumt det heller.

Fortsätter vara en varm november/början av december i både Sverige och Alperna enligt långtidsprognoser från Ecmf. Om förra året var kallare, verkar det här bli en varmare start på säsongen.

Hittar nedanstående sexveckors-prognoser hos ECMWF... Är det där du tittar?

Mindre nederbörd än vanligt :oops: ända fram till 9/12. Det är ju mycket som ska klaffa för att snön ska lägga sig och som vanligt är det väl inte förrän i efterhand vi vet hur det blev.

Senast ändrad:
SMHI kan inte spå vädret 1 dag i förväg .. hur man ska kunna spå 2 månader i förväg lämnas som en övning åt spågummor och trollkarlar.

SMHI kan inte spå vädret 1 dag i förväg .. hur man ska kunna spå 2 månader i förväg lämnas som en övning åt spågummor och trollkarlar.
Delvis sant. Det specifika kring ex. var och när ett nederbördsområde kommer är svårt att bedöma, bara att se på apparnas brist på exakthet när det kopplas mot en koordinat.

Däremot att, likt det här, se de större dragen brukar man vara bättre på att göra. Hur rör sig jet- strömmen, andra rörelser i sfärena- något som över Europanivå påverkar vad vi får för temperatur och även nederbörd i större drag. Där är man idag ganska bra med en framförhållning på en månad fram.

Jag tänker att just snöfalls-parametern (som kanske vi är mest intresserade av i detta fall...) är notoriskt svår att förutsäga mer än någon vecka i förtid eftersom den är resultatet av en kombination av temperatur, nederbördsmängd och vindar mm som dessutom kan vara mycket lokala just i alperna.
Det räcker ju att en prognosticerad nederbörd hamnar litet litet fel i tid eller plats så blir resultatet oväntat. Vi har väl alla sett det inför en skidvecka.

Jag tänker att just snöfalls-parametern (som kanske vi är mest intresserade av i detta fall...) är notoriskt svår att förutsäga mer än någon vecka i förtid eftersom den är resultatet av en kombination av temperatur, nederbördsmängd och vindar mm som dessutom kan vara mycket lokala just i alperna.
Det räcker ju att en prognosticerad nederbörd hamnar litet litet fel i tid eller plats så blir resultatet oväntat. Vi har väl alla sett det inför en skidvecka.
Precis, det är den meteorologin som gäller på den specifika platsen vi ska besöka. Den hoppar. Allra helst med bara någon dag kvar är snöfallet helt borta..

Tips. Följ klart.se, länkad nedan, som lägger en prognos inför varje månad. Brukar vara relativt träffsäkert och ger den större bilden jag beskrev ovan. Personligen har jag börjat uppskatta den varianten istället för den som träffar mer rätt 3 dagar fram. Men det beror så klart på hur meteorologiskt insatt man önskar vara :)
Screenshot_20241028_143430_Opera.jpg

Tillbaka
Topp