Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Var växer den här ”svampen”?🍄
1731016775225.jpeg

Ledtråd:
Från restaurangbordet med de här läckerheterna hade man utsikt över ”svampen”.
OBS! ”Gänget” är bänkat.
1731017119214.jpeg

Är man bänkad även när någon identifierat ön? Om inte så gissar jag att du var på Restaurang Ondablu och käkade…
(Fast det var ju inte frågan!!😉)

Ursäkta dröjsmålet.
Ischia är ju rätt.
Men jag hade ju tänkt mig ett mer precist svar än Ischia som är en ganska stor ö med ett antal orter och hamnar.
Rätt svar är ju Ristorante Onda Blu (blå vågen) i Lacco Ameno på Ischia. Bilden är från en underbar lunch i förra veckan. Ischia bjöd på det finaste tänkbara motsvarande svenskt brittsommarväder med molnfritt och vindstilla och 23 gr.

Din bild @Hawk100 !

EDIT:
Eller så får det bli @SoulRider eller @Hawk100 först till kvarn….;)

Senast ändrad:
Då plockar jag den då! The show must go on!

Var är bilden tagen? Liksom PC önskar jag ett hyfsat detaljerat svar, och gissning ger som vanligt ledtråd.

Bilagor

• IMG_6119.jpeg
    IMG_6119.jpeg
    855.6 KB · Besök: 67
Ser ut som Korsika. Västsidan nånstans, skulle jag gissar. Om man antar att ni är hyfsat nära havet.
Men såna ställen med pool och grejor har jag ingen aning om. Håller mig till enkla stugor uppe bland berg.

Senast ändrad:
Korsika är rätt. Västsidan likaså. Lägger med en bild åt andra hållet från poolen så kanske även orten kan identifieras.

Bilagor

• IMG_6192.jpeg
    IMG_6192.jpeg
    1 MB · Besök: 61
Där satt den! Måste säga att Porto på Korsikas västkust är bland de finaste platser jag har varit på.

Lämnar över @STORPOTATEN som tar oss vidare in i lördagsnatten

Där satt den! Måste säga att Porto på Korsikas västkust är bland de finaste platser jag har varit på.

Lämnar över @STORPOTATEN som tar oss vidare in i lördagsnatten
Ser vackert ut, och får säga det var en jevla massa vikar att gå igenom på den där västkusten.... :oops:

Detta åk, som jag för övrigt inte var med på, slutar som de flesta åk i en dal. Vad heter den dalen?
1731105009093.png

Bergen ser ut som Monterosa nånstans men vet ej åket chansar på Salza på väg mot Staffal. Förmodligen fel :)

Då gräver jag vidare i mitt pappersbild-arkiv.
På vilken topp är den här bilden tagen?
Visa bilaga 34790
Språkpolisen ingriper... Ser knappt nån topp på vilken bilden ska vara tagen. Ser bara typ två förhöjningar på en ås.

Men du kanske menade från vilken topp bilden togs?

No worries, jag hittar ut själv. Carry on! 🤩

Språkpolisen ingriper... Ser knappt nån topp på vilken bilden ska vara tagen. Ser bara typ två förhöjningar på en ås.

Men du kanske menade från vilken topp bilden togs?

No worries, jag hittar ut själv. Carry on! 🤩
Nu har jag visserligen ingen fin titel, men jag vill nog påstå att du har fel.
Trådens titel är ”var är bilden tagen”. I det här fallet en topp.
Hade jag skrivit mot vilken topp så hade jag förstått din invändning.
Men du kanske tillhör den där generationen som inte kan skilja på orden för plats och riktning utan skriver vart när man egentligen menar var och vice versa 😜.

Men låt oss inte gräva ner oss i språkhårklyverier. Ange namnet på toppen där bilden är tagen.

Nu har jag visserligen ingen fin titel, men jag vill nog påstå att du har fel.
Trådens titel är ”var är bilden tagen”. I det här fallet en topp.
Hade jag skrivit mot vilken topp så hade jag förstått din invändning.
Men du kanske tillhör den där generationen som inte kan skilja på orden för plats och riktning utan skriver vart när man egentligen menar var och vice versa 😜.

Men låt oss inte gräva ner oss i språkhårklyverier. Ange namnet på toppen där bilden är tagen.
Touché! 🤩

Bra replik, jag utdelar flera stilpoäng.

Jag har ingen aning om från vilken topp bilden är tagen! 😇

Nix. Fel land.

Ledtråd:
Området som syns i bilden ligger mellan två skidorter. Nuförtiden finns det en lift som går över detta område. Men när jag var där så åkte vi ner till en tredje ort för att därifrån åka lift som gjorde att vi enkelt kom tillbaka till orten som ligger i dalen bortanför bergskammen som syns i bilden.

Nix. Fel land.

Ledtråd:
Området som syns i bilden ligger mellan två skidorter. Nuförtiden finns det en lift som går över detta område. Men när jag var där så åkte vi ner till en tredje ort för att därifrån åka lift som gjorde att vi enkelt kom tillbaka till orten som ligger i dalen bortanför bergskammen som syns i bilden.
Ser ut som det här, har inte varit där men gissar på att toppen där bilden är tagen är Urdenfürrgli, men det kanske är från andra sidan?

Bilagor

• 22672_arosa-lenzerheide-feierte-im-januar-2024-das-10-j--669f77e6231aa_16x9_2000.jpg
    22672_arosa-lenzerheide-feierte-im-januar-2024-das-10-j--669f77e6231aa_16x9_2000.jpg
    201.8 KB · Besök: 48
Ser ut som det här, har inte varit där men gissar på att toppen där bilden är tagen är Urdenfürrgli, men det kanske är från andra sidan?
Eftersom du har lagt upp en bild som är rätt så får du rätt. Men bilden är inte tagen vid Urdenfürrgli. Den är tagen vid Hörnligrat. Urdenfürrgli ligger på bergskammen som syns i bilden.
Vi var i Lenzerheide och åkte ner mot Arosa och sen lift upp till Hörnligrat. Sedan skidor ner till Tschiertschen. Därifrån lift och kort promenad före skidåkning tillbaks till Lenzerheide. En fin runda.

Din tur.

Eftersom du har lagt upp en bild som är rätt så får du rätt. Men bilden är inte tagen vid Urdenfürrgli. Den är tagen vid Hörnligrat. Urdenfürrgli ligger på bergskammen som syns i bilden.
Vi var i Lenzerheide och åkte ner mot Arosa och sen lift upp till Hörnligrat. Sedan skidor ner till Tschiertschen. Därifrån lift och kort promenad före skidåkning tillbaks till Lenzerheide. En fin runda.

Din tur.
Tackar, det var alltså från andra sidan! Har många ggr önskat mig till Lenzerheide och nu med gondolen till Arosa också.
Vilken skidort är det här:

Bilagor

• DSC00686.JPG
    DSC00686.JPG
    614.2 KB · Besök: 70
Tillbaka
Topp