Bäst för uppkört?

Majsansa

Medlem
Bäst för uppkört?
Har tidigare åkt mkt i Sverige/Norge men numera hellre tar oss till alperna. Kanske pga varma vintrar senaste åren, men backarna söderut hållet inte ihop så länge på dagen och blir snabbt uppkörda och när jag nu ska köpa nya skidor funderar jag på att frångå en ren pistskida även om jag åker mest pist, just för att underlaget ändras så tidigt på dagen.

Vilka är era bästa tips? Vilka passar bäst om det är mkt uppkört?
Medelbra 40+ åkare som med åren också är lite försiktig och sätter sköna åk framför fart och hellre har en skida som hjälper mig än är allt för utmanande.

Senast ändrad:
Bäst för uppkört?
Om du ska köpa nya skidor så kan du väl behålla dina gamla? Ett par bra skidor kan man lätt klämma ur 300-400 dagar på. Sen har det givetvis hänt saker med utrustningen rent utvecklingsmässigt och där är det en annan femma, du nämner inte vilka skidor du haft. Behåll dina pistskidor för morgnarna och köp något mjukare/bredare för det uppkörda. Jag tillhör kanske undantaget men tycker inte det finns något roligare än att susa fram bland lösa pucklar på mjuka 205:er. :)

Bäst för uppkört?
Pistinriktad allmouintain på morgonen fram till det börjar bli mjukt, då skiftas det till bredare och mjukare med ganska mycket rocker. Då Har man kul i backen ända fram tills det stänger för dagen.

Bäst för uppkört?
Har tidigare åkt mkt i Sverige/Norge men numera hellre tar oss till alperna. Kanske pga varma vintrar senaste åren, men backarna söderut hållet inte ihop så länge på dagen och blir snabbt uppkörda och när jag nu ska köpa nya skidor funderar jag på att frångå en ren pistskida även om jag åker mest pist, just för att underlaget ändras så tidigt på dagen.

Vilka är era bästa tips? Vilka passar bäst om det är mkt uppkört?
Medelbra 40+ åkare som med åren också är lite försiktig och sätter sköna åk framför fart och hellre har en skida som hjälper mig än är allt för utmanande.
Har en tjejkompis med bra teknik som var i liknande situation som du förra året. Hon hade ett par K2-carvers som hon gillade men som gjort sitt, nu ville hon ha en lite bredare pistcarver som också fungerar bra när det är uppkört. Efter lite koll på vad som fanns i det segmentet blev det ett par K2 Disruption 78C W, och som hon "älskar".

Lite info om skidan hos SkiEssentials:

Bäst för uppkört?
Om du ska köpa nya skidor så kan du väl behålla dina gamla? Ett par bra skidor kan man lätt klämma ur 300-400 dagar på. Sen har det givetvis hänt saker med utrustningen rent utvecklingsmässigt och där är det en annan femma, du nämner inte vilka skidor du haft. Behåll dina pistskidor för morgnarna och köp något mjukare/bredare för det uppkörda. Jag tillhör kanske undantaget men tycker inte det finns något roligare än att susa fram bland lösa pucklar på mjuka 205:er. :)
Oj 205 mm bredd på skidorna ja du tillhör du definitivt undantaget 😉😀

Bäst för uppkört?
Mitt tips är att kolla Secret 88 och 96 från Völkl

Det är en skidtyp som jag själv kör på när man vill ha ett bra isgrepp så man kan carva i fina pister och bra fartstabilet utan att bli plankig och tråkig
Men framförallt så är den fantastisk när det böjar bli uppkört, typ på våren när det blir slask. Den är tillräckligt mjuk för att inte fastna i pucklar och liknande, men ändå stabil så det inte fladdrar när man kör över eller igenom dem.

Försök att testa dem om du har möjlighet och se vad du tycker

Bäst för uppkört?
Tack! Kommer behålla mina nuvarande, men är ändå ute efter en skida som funkar hela dagen.

Bäst för uppkört?
Jag fann en sån skida för några år sedan i Nordica Enforcer 93.
(tror damvarianten heter Santa Ana). Nu har herrskidan blivit 94 i bredd, men det finns olika bredder, liksom olika längder.

Det är en all-mountain skida med ett BRA grepp i pisten. Så för mig går den utmärkt att köra med i fina pister, det är en charger så ju mer du trycker på själv, desto mer ger den tillbaka. Men det går även att slaska runt lite slött med om man vill sladdar runt lite också.

Sen när det blir uppkört, så behöver man inte göra någonting alls. Den här drar igenom allting som en stridsvagn. Blir nästan bara roligare då när man förväntar sig att det ska bli jobbigt som med vanliga pistskidor, dom här bara plöjer igenom som ett tåg på räls.

Och sen när man kommer till RIKTIGT sönderkörda backar, blandat upppkört, isiga partier varvat med pucklar, så funker det bra det med. Eftersom dessa kan plöja igenom, betta på is, sladda mellan pucklar... gör allt som behövs för stunden.

Det finns många andra liknande skidor från andra tillverkare, men ibland är dom "lekfullt" byggda" och saknar greppet på is och fin pist. Så för min egen del är dessa mina val om jag skulle ha ett par skidor hela dagen utan att behöva byta. Jag tar gärna mina Völk Racetiger GS när det är fint i pisten och jag har möjlighet att byta under dagen. Men blir jag osäker om bytesmöjlighet eller underlaget överlag så tar jag mina Enforcers redan från start. Är det då fina pister så funkar dom toppen även till det, man bara trycker ner kanterna så går dom som på räls.

Men som sagt. Det är mitt val. Finns säker andra/bättre alternativ för dig. Men det FINNS iaf skidor som funkar på eftermiddagen/uppkört, som INTE funkar sämre på nypistat/hårt/isigt underlag. Lycka till, och berätta gärna vad du hittar sen. :)

Edit: Tänkte på din åkstil där. Dessa är iofs bra för den som gillar att åka lite hårdare och med lite fart. MEN jag har märkt att eftersom dom är så trygga och förtroendeingivande så funkar dom ändå för en försiktigare åkare. Polaren provade mina och han märkte direkt att han kände sig tryggare på dessa och vågade därför köra mer som han ville, jämfört med sina egna "lite snällare" allroundskidor. Man kan ju göra lite som man vill med dessa, man behöver ju inte stå på. Du ska ju prova innan köp iallafall, oavsett vad du köper. :)
:)

Senast ändrad:
Bäst för uppkört?
(tror damvarianten heter Santa Ana). Nu har herrskidan blivit 94 i bredd, men det finns olika bredder, liksom olika längder.

Det är en all-mountain skida med ett BRA grepp i pisten. Så för mig går den utmärkt att köra med i fina pister, det är en charger så ju mer du trycker på själv, desto mer ger den tillbaka. Men det går även att slaska runt lite slött med om man vill sladdar runt lite också.

Sen när det blir uppkört, så behöver man inte göra någonting alls. Den här drar igenom allting som en stridsvagn. Blir nästan bara roligare då när man förväntar sig att det ska bli jobbigt som med vanliga pistskidor, dom här bara plöjer igenom som ett tåg på räls.

Och sen när man kommer till RIKTIGT sönderkörda backar, blandat upppkört, isiga partier varvat med pucklar, så funker det bra det med. Eftersom dessa kan plöja igenom, betta på is, sladda mellan pucklar... gör allt som behövs för stunden.

Det finns många andra liknande skidor från andra tillverkare, men ibland är dom "lekfullt" byggda" och saknar greppet på is och fin pist. Så för min egen del är dessa mina val om jag skulle ha ett par skidor hela dagen utan att behöva byta. Jag tar gärna mina Völk Racetiger GS när det är fint i pisten och jag har möjlighet att byta under dagen. Men blir jag osäker om bytesmöjlighet eller underlaget överlag så tar jag mina Enforcers redan från start. Är det då fina pister så funkar dom toppen även till det, man bara trycker ner kanterna så går dom som på räls.

Men som sagt. Det är mitt val. Finns säker andra/bättre alternativ för dig. Men det FINNS iaf skidor som funkar på eftermiddagen/uppkört, som INTE funkar sämre på nypistat/hårt/isigt underlag. Lycka till, och berätta gärna vad du hittar sen. :)

Edit: Tänkte på din åkstil där. Dessa är iofs bra för den som gillar att åka lite hårdare och med lite fart. MEN jag har märkt att eftersom dom är så trygga och förtroendeingivande så funkar dom ändå för en försiktigare åkare. Polaren provade mina och han märkte direkt att han kände sig tryggare på dessa och vågade därför köra mer som han ville, jämfört med sina egna "lite snällare" allroundskidor. Man kan ju göra lite som man vill med dessa, man behöver ju inte stå på. Du ska ju prova innan köp iallafall, oavsett vad du köper. :)
Santa Ana till en som vill åka lugnt och är en medelåkare. Det blir ju garanterat alldeles på tok för mycket skida.

Bäst för uppkört?
Litet olika val om man vill ”bränna genom” slaskpucklarna eller ”flyta över” dem. En smaksak.
Mindre jobbigt för knän att åka genom dom.
Laser AX med sina 78mm under foten är suveräna på att manövrera och vara lättåkta genom snö och slaskhögar, även lössnö i pist är dom riktigt bra på.
Enda svagheten med dom är att dom inte har det där överjävligt bettet på riktigt hårt.
Där är AR ett strå vassare, men dom är lite biffigare.
Blir alltid lite jobbigare att försöka flyta över högarna med bredare skidor. Men det är kul även det, men blir mer ”jobbigt” att åka pist med en bredare.
Turligt nog har jag många att välja på, men de biffigare skidorna blir mindre och mindre använda med stigande ålder. Blir för jobbigt för gubben 😉

Senast ändrad:
Bäst för uppkört?
Litet olika val om man vill ”bränna genom” slaskpucklarna eller ”flyta över” dem. En smaksak.
Kul att du nämner det. Jag gillar att skidan följer terrängen samtidigt som man behåller kantgreppet och känslan. För mig har det funkar bra att öka på längden istället för bredden. Svårt att hitta smala, långa och mjuka skidor idag dock.

Bäst för uppkört?
Mitt tips är att kolla Secret 88 och 96 från Völkl

Det är en skidtyp som jag själv kör på när man vill ha ett bra isgrepp så man kan carva i fina pister och bra fartstabilet utan att bli plankig och tråkig
Men framförallt så är den fantastisk när det böjar bli uppkört, typ på våren när det blir slask. Den är tillräckligt mjuk för att inte fastna i pucklar och liknande, men ändå stabil så det inte fladdrar när man kör över eller igenom dem.

Försök att testa dem om du har möjlighet och se vad du tycker
Tack för tips! Vilken längd kör du i förhållande till din egen?

Bäst för uppkört?

Tack för tips! Har funderat på just Santa Ana bl.a men har svårt att bedöma just de du skriver om, i vissa recensioner står det verkligen att det är en skida för mer duktiga åkare. Men utifrån vad du skriver låter det som ett alternativ ändå 👍

Bäst för uppkört?
Tack för tips! Vilken längd kör du i förhållande till din egen?
Jag är kille och kör min längd eller längden längre än mig på de skidorna, men jag bor i Åre och åker mycket, så gillar mer fartstabilitet i skidor

Skulle jag vilja ha en lite kvickare skida för mer snabbare svängar men ändå bra stabilitet, så skulle jag gå ner i längd 5-10cm ungefär
Nu är även vikten viktig i när man väljer längd på skidor, väger man mer i förhållande till sin längd kan man gå upp i längd åp skidor för att få stabilare skidor, och tvärtom, har man normalvikt eller mindre så är kortare skidor att föredra.

Bäst för uppkört?
Santa Ana till en som vill åka lugnt och är en medelåkare. Det blir ju garanterat alldeles på tok för mycket skida.
Säger nog tyvärr det samma, jag har ett par santa ana 93 men om man e trött eller om annars dagsformen dålig så sticker de iväg med en. Fördel de kör ju över allt men det e ju trevligt att själv hinna med skidorna😅 man cruisar nog med dem bara i hög fart, för skidan e gjord för fart o tryck. Riktigt dålig på is

har ett par dynastar legend å de e nog mer för skönåkandet så de kan jag tipsa om. De kör över det mesta o e väldigt förlåtande. Tror inte de tillverkas mer men heter de typ dynastar m numera?

Bäst för uppkört?
Säger nog tyvärr det samma, jag har ett par santa ana 93 men om man e trött eller om annars dagsformen dålig så sticker de iväg med en. Fördel de kör ju över allt men det e ju trevligt att själv hinna med skidorna😅 man cruisar nog med dem bara i hög fart, för skidan e gjord för fart o tryck. Riktigt dålig på is

har ett par dynastar legend å de e nog mer för skönåkandet så de kan jag tipsa om. De kör över det mesta o e väldigt förlåtande. Tror inte de tillverkas mer men heter de typ dynastar m numera?
Tack! 🙏

Bäst för uppkört?
Kan ju vara olika upplevelser på Enforcer och Santa Ana trots allt, även om dom är släkt. Dåliga på is? Precis tvärtom på Enforcer enligt mig, bra bett och full kontroll.

Huruvida de är enkla/lättåkta är nog en smaksak. Tycker inte de sticker iväg, tvärtom full koll vad man vill göra. Däremot kan man "låta dom" sticka iväg om och låta dom göra jobbet om man vill, då är det bara att åka med och känna sih trygg.

Allt handlar om hur man vill tackla pucklarna och modden. Mina Enforcer får mig att köra igenom snarare än att kämpa emot, vilket gör det lättåkt för mig. Men det är inte för alla. Prova!

Kanske inte Santa Ana, men finns säkert bra all-mountain för damer som ger liknande resultat.

Bäst för uppkört?
Kan ju vara olika upplevelser på Enforcer och Santa Ana trots allt, även om dom är släkt. Dåliga på is? Precis tvärtom på Enforcer enligt mig, bra bett och full kontroll.

Huruvida de är enkla/lättåkta är nog en smaksak. Tycker inte de sticker iväg, tvärtom full koll vad man vill göra. Däremot kan man "låta dom" sticka iväg om och låta dom göra jobbet om man vill, då är det bara att åka med och känna sih trygg.

Allt handlar om hur man vill tackla pucklarna och modden. Mina Enforcer får mig att köra igenom snarare än att kämpa emot, vilket gör det lättåkt för mig. Men det är inte för alla. Prova!

Kanske inte Santa Ana, men finns säkert bra all-mountain för damer som ger liknande resultat.
allt är realtivt. Jag kanske e för dålig åkare men jag om tex lånar min mans salomon qst så är skillnaden i mysåking enorm, till salomons fördel. Har inte åkt enforcer så jag kan inte jämnföra men om jag jämnför tex mina Salomon rockette med mannens Nordica patron så är ju salomonen en lättmanövrerad dröm. Tror alla skidor nämnda ovan klassas som avancerade men de kräver betydligt mer eller mindre av sin åkare. Så medelbra , förskitig å sköna åk är nog inte 1-1 med Santa Ana. men det är ju min upplevelse. Skulel åtmn int själv vilaj ha den som enda skida
( slaomon qst kunde också vara ett bra alternativ @Majsansa https://www.sport-conrad.com/en/products/salomon/qst-92.html)

Bäst för uppkört?
Screenshot 2024-11-11 at 08.27.38.png

Bäst för uppkört?
Då undrar jag hur skit dom andra e 😂 nämen de e väl jag då som int får upp dem tillräckligt för att få grepp
Exakt, det kräver sin åkare att orka kanta 93mm breda skidor i hård pist.
Därav inga skidor för att cruisa runt på för en medelgod åkare.
Blir bara komplett fel rörande at rekommendera dessa till TS

Bäst för uppkört?
Skulle jag få för mig att åka då det är uppkört med skidor så skulle jag ta mina Dynastar legend pro 192cm 105mm.
Dom kör rakt igenom varje puckel som någonsin plogats/sladdats fram. Sen om det behövs så fungerar den även som murbräcka.
Tyvärr får resten av familjen klara sig utan sina brädor pga maxvikten i takboxen nås med den skidan.
En mjuk lekfull skida tycker jag kan vara kul att gubbjibba med när det är uppkört i backen.

Bäst för uppkört?
Skulle jag få för mig att åka då det är uppkört med skidor så skulle jag ta mina Dynastar legend pro 192cm 105mm.
Dom kör rakt igenom varje puckel som någonsin plogats/sladdats fram. Sen om det behövs så fungerar den även som murbräcka.
Tyvärr får resten av familjen klara sig utan sina brädor pga maxvikten i takboxen nås med den skidan.
En mjuk lekfull skida tycker jag kan vara kul att gubbjibba med när det är uppkört i backen.
Dina Dynastar är nog besläktade med mina värstingar, Atomic Automatic 117 midja och längd dryga 190 cm. Känslan att bara kunna dra rakt över/ igenom eftermiddags- pucklarna med bra skär är häftig. Brukar ta dom när jag åker i Duved då de behöver rejält med svängrum.

Bäst för uppkört?
Jag tänker också att en skida som QST-serien som verkar ha stor ”sweet spot” skulle kunna passa trådskaparen med tanke på hur hon beskriver sin åkstil. Eller Völkl Secret som Zerode tipsar om. Enforcer etc kanske inte är förstahandsval för någon som är ”litet försiktig”?

OT: Vi som varit med ett tag, sedan smalskidornas tid (med i princip raka kanter och oändlig ”radie”) vet att skidans ”radie” kan man skapa själv med dynamiska krafter genom att lägga skidan på kant och beordra den att böja sig… 😉
Skojar litet men tänkvärt när ”upplevd radie” inte verkar stämma med den siffra som tillverkaren märkt skidan med.

Bäst för uppkört?
Skämt åsido - rätt skidor kan faktiskt göra en del nytta. Jag minns än idag mina första åk på litet bredare skidor, ett par tidiga QST, kanske QST 99 2016? Jag vet, andra här hade säkert redan haft bredare skidor i 15 år men jag är ingen fantom. Men nu, i långa svarta pisten Gran Risa i La Villa brände jag förbi de flesta med god kontroll, rejält uppkört men det var lagom slaskigt och det gick att liksom låta pucklarna komma när de ville. Den känslan av ”enduro”… 🤩

Bäst för uppkört?
Ja, fast det blir roligare om utrustningen pallar åkarens goda teknik utan att behöva anpassa åkningen alltför mycket efter underlaget. Det är klart som korvspad att man kan inte köpa denna goda åktekniken i form av utrustning.
Okejdå, relativt rak och hård skida som passar åkarens teknik... ursäkta ironin men ibland blir det lite löjligt när det analyseras sönder vad som passar optimalt för vad och vem, liksom överteoretiskt. Speciellt när en slipning kan få en skida att kännas helt annorlunda....

Tillbaka
Topp