Jag fann en sån skida för några år sedan i Nordica Enforcer 93.
(tror damvarianten heter Santa Ana). Nu har herrskidan blivit 94 i bredd, men det finns olika bredder, liksom olika längder.
Det är en all-mountain skida med ett BRA grepp i pisten. Så för mig går den utmärkt att köra med i fina pister, det är en charger så ju mer du trycker på själv, desto mer ger den tillbaka. Men det går även att slaska runt lite slött med om man vill sladdar runt lite också.
Sen när det blir uppkört, så behöver man inte göra någonting alls. Den här drar igenom allting som en stridsvagn. Blir nästan bara roligare då när man förväntar sig att det ska bli jobbigt som med vanliga pistskidor, dom här bara plöjer igenom som ett tåg på räls.
Och sen när man kommer till RIKTIGT sönderkörda backar, blandat upppkört, isiga partier varvat med pucklar, så funker det bra det med. Eftersom dessa kan plöja igenom, betta på is, sladda mellan pucklar... gör allt som behövs för stunden.
Det finns många andra liknande skidor från andra tillverkare, men ibland är dom "lekfullt" byggda" och saknar greppet på is och fin pist. Så för min egen del är dessa mina val om jag skulle ha ett par skidor hela dagen utan att behöva byta. Jag tar gärna mina Völk Racetiger GS när det är fint i pisten och jag har möjlighet att byta under dagen. Men blir jag osäker om bytesmöjlighet eller underlaget överlag så tar jag mina Enforcers redan från start. Är det då fina pister så funkar dom toppen även till det, man bara trycker ner kanterna så går dom som på räls.
Men som sagt. Det är mitt val. Finns säker andra/bättre alternativ för dig. Men det FINNS iaf skidor som funkar på eftermiddagen/uppkört, som INTE funkar sämre på nypistat/hårt/isigt underlag. Lycka till, och berätta gärna vad du hittar sen.
Edit: Tänkte på din åkstil där. Dessa är iofs bra för den som gillar att åka lite hårdare och med lite fart. MEN jag har märkt att eftersom dom är så trygga och förtroendeingivande så funkar dom ändå för en försiktigare åkare. Polaren provade mina och han märkte direkt att han kände sig tryggare på dessa och vågade därför köra mer som han ville, jämfört med sina egna "lite snällare" allroundskidor. Man kan ju göra lite som man vill med dessa, man behöver ju inte stå på. Du ska ju prova innan köp iallafall, oavsett vad du köper.