Jag börjar med att svara på din fråga: Ja de är kompatibla.
Sen följer jag upp med lite råd/input. Jag skriver inte det här för att vara dryg, översittare eller något som helst annat, jag vill bara dig och din väns bästa och att du ska undvika att göra ett misstag du potentiellt kommer ångra resten av ditt liv bara för att Pieps en gång i tiden släppte en produkt som (om du frågar mig) aldrig borde ha existerat.
Pieps Freeride är en väldigt billig och liten transceiver, men det finns en anledning till det. Det är helt enkelt en utdaterad produkt, och snarare att likställa med _riktigt_ gamla transceivers i sin funktionalitet. För att vara lite teknisk så är "problemet" med Pieps Freeride att den endast har en antenn, vilket gör att den är mycket, mycket svårare än andra moderna transceivers att söka med. Om vi ser till lite historia så släpptes den första transceivern med två antenner och därmed "riktningsassistans" under söket 1997. Vi snackar alltså att Pieps Freeride har varit utdaterad i snart 30 år, och när den först släpptes hade den varit utdaterad i nästan 20 år redan.
I princip alla (kanske till och med alla) transceivers som går att köpa idag har tre antenner, för att du, när du desperat försöker hålla någon slags adrenalinstint kaosfokus med vetskapen att du har 15 minuter på att få upp din polare innan den med ~90% säkerhet har dött på grund av kvävning, ska få
så bra hjälp som absolut möjligt. Ironiskt nog var det Pieps själva som introducerade den första transceivern med tre antenner år 2003.
Jag ska vara tydlig här - ur ett rent egoistisk perspektiv spelar det inte nån som helst roll. Du kommer vara precis lika
sökbar oavsett. Skillnaden kommer vara om du är den som ska söka. Du kan, realistiskt, inte räkna med att hitta någon som är begravd inom rimlig tid med den transceivern. Så se därför verkligen till att informera din vän om situationen i alla fall, var ärlig med att ja - hen kan rädda dig, men knappast förvänta sig att bli räddad av dig.
Även om det absolut är möjligt att bli riktigt snabb på att söka med en transceiver som bara har en antenn kräver det mycket övning, garanterat för mycket övning för oss "vanliga" människor. Bergsguider är ofta hyfsade på det. Jag, som riktig nörd på hur saker funkar och som brukar vara ohälsosamt envis, har försökt lära mig för skojs skull. Jag gav upp. Jag får till det, men det som med min moderna transceiver tar 3 minuter tar 30 minuter med en analog, trots många timmar lagda på att öva och öva och öva. Det är inte försvarbart.
Mitt tips: Det du har köpt är en bra träningstransceiver som du kan ha för att vara transceivern/en av transceivrarna du använder för att söka på när du tränar med den du faktiskt använder. Den transceivern du köper för att använda googlar du på förhand, se till att det är en modell som har tre antenner.
Det ser ut på din profilbild ut som att du har barn - har din vän som du ska åka med det också? Skulle du i så fall kunna se hens barn i ögonen efter en eventuell olycka och stå för att du kan ha kostat dem sin ena förälder för att du snålade ut på en transceiver? Det är värt att tänka på.
Förmodligen lite mer svar än du tänkte du skulle/hoppades på att få, men det är en rant i all välvilja.
Jag avslutar med ett utdrag från
outdoorgearlabs recension av Pieps Freeride:
The search ability makes this beacon less ideal for most backcountry travelers as their go to product, but because of its price and weight it is good for certain types of users. These user groups could include, children or backcountry ski/snowboard clients who will likely never need to search for another beacon, but need to be wearing one in the event that they need to be found.
[...]
As we mentioned earlier, it's great for people who need to be found in an avalanche but likely wont be doing much if any searching, or as a good loaner or emergency beacon.