[Artikel] SkiStar höjer priserna på liftkort med 5,8 procent

Personligen väljer jag skidorter efter helt andra kriterier men uppskattar ändå att orter som Åre finns då de gör skidåkningen tillgängligare. Riktigt billiga skidorter är även de bra för att de för skidåkning tillgängligt, men för ett annat klientel. Variationen är positivt.
Jag väljer också skidort efter hur intressant skidområdet ser ut, och letar alltid efter nya ställen att besöka. Omväxling är en kvalitet i sig!
”Paketet” oroar jag mig inte för eftersom det finns på i stort sett alla alporter. I Norge brukar vi bara stanna några dagar, så man klarar sig utan det där ”extra”. Den kommande säsongen har vi dock bokat en Airbnb villa en hel vecka vid Gausta, får se om vi stannar så länge, vädret får avgöra. En nackdel med fjällen är ju att det finns få skidorter inom dagsutflyktavstånd.

Är väl ändå ganska trevligt att det finns skidorter med bra restauranger, solterrasser, afterski, bad osv.
Jo fast man lägger nog mindre tid till sånt, åtminstone dagtid, om vädret utanför är härligt och backarna fyllda av snäll snö.
Men visst är det ok att se vintersemestern som en sorts slapp- och leksemester för familjen där skidåkningen inte är primär. Har jag hört.

Jo fast man lägger nog mindre tid till sånt, åtminstone dagtid, om vädret utanför är härligt och backarna fyllda av snäll snö.
Men visst är det ok att se vintersemestern som en sorts slapp- och leksemester för familjen där skidåkningen inte är primär. Har jag hört.
Vad jag menar är att det säkerligen finns många familjer likt den jag växte upp i där en eller två föräldrar och kanske något barn inte alls är intresserade av att åka skidor hela dagen flera dagar i sträck, inte heller har de orken för det. Man vill ut en stund för naturupplevelsen om vädret är bra men merparten av dagen spenderas på någon solterrass och man är inte intresserad av att laga sin egna mat eller ta med matsäck på sin semester, det hör vardagen till.
Man hade egentligen för sin egen skull hellre åkt på solsemester till havet men för barnens skull så väljer man skidsemester i bergen. Då är det naturligt att man väljer en skidort som har mycket att erbjuda vid sidan av skidåkningen.

Dina polare tycks dricka hemskt mycket varm choklad! Är det någon ny trend eller va? 20 minuter efter den där chokladen två timmars lunchpaus? Aj, fan. Nu ville jag säga nånting...
Själv gillar jag att hälla i Mintu i varm choklad, men vet inte om jag hade kommit ner från berget om jag drack så mycket varm choklad. :LOL:

Vad jag menar är att det säkerligen finns många familjer likt den jag växte upp i där en eller två föräldrar och kanske något barn inte alls är intresserade av att åka skidor hela dagen flera dagar i sträck, inte heller har de orken för det.
Låter konstigt, går säkert att bota. :unsure:
Man vill ut en stund för naturupplevelsen om vädret är bra men merparten av dagen spenderas på någon solterrass
Skidåkning är naturupplevelse i ett tempo som inte blir långtråkigt.:)
och man är inte intresserad av att laga sin egna mat eller ta med matsäck på sin semester, det hör vardagen till.
Gäller alla semestrar.☝️
Man hade egentligen för sin egen skull hellre åkt på solsemester till havet men för barnens skull så väljer man skidsemester i bergen.
Bergen är alltid mer spännande än stranden, även för vuxna.
Då är det naturligt att man väljer en skidort som har mycket att erbjuda vid sidan av skidåkningen.
Ja, man åker ju bara skidor när liftarna kör, resten av tiden är det också trevligt att ha något annat att se fram emot.

Senast ändrad:
Låter konstigt, går säkert att bota. :unsure:

Skidåkning är naturupplevelse i ett tempo som inte blir långtråkigt.:)

Gäller alla semestrar.☝️

Bergen är alltid mer spännande än stranden, även för vuxna.

Ja, man åker ju bara skidor när liftarna kör, resten av tiden är det också trevligt att ha något att se fram emot.
Jag håller ju egentligen med om mycket av det skriver men är det inte så att vi skidintresserade ofta ser ned på dessa skidturister som i våra ögon inte tycks ha på en skidort att göra?
Kanske är de där för sina barns skull eller sin partner, trots att de hellre skulle ligga på en sandstrand.
Ofta har de i alla fall mycket ädlare skäl till att åka på skidsemester än mina rent själviska anledningar.
Jag är inte rätt man att döma, dessa människor förtjänar att hyllas.

Jag håller ju egentligen med om mycket av det skriver men är det inte så att vi skidintresserade ofta ser ned på dessa skidturister som i våra ögon inte tycks ha på en skidort att göra?
Kanske är de där för sina barns skull eller sin partner, trots att de hellre skulle ligga på en sandstrand.
Ofta har de i alla fall mycket ädlare skäl till att åka på skidsemester än mina rent själviska anledningar.
100%

Ja, jag är tacksam för att jag inte har haft dessa intressekonflikter i min familj.
I-landsproblem i och för sig.
Mitt inlägg var skrivet med lite välvillig ironi, hoppas ingen tog illa upp, det finns många olika typer av trevliga resor man kan göra.

Ja, jag är tacksam för att jag inte har haft dessa intressekonflikter i min familj.
I-landsproblem i och för sig.
Mitt inlägg var skrivet med lite välvillig ironi, hoppas ingen tog illa upp, det finns många olika typer av trevliga resor man kan göra.
Jag tog verkligen inte illa upp och tvivlar på att någon annan gjort heller. Mitt inlägg var knappast riktat mot dig även om jag svarade på ditt inlägg. Ville mest bidra med lite perspektiv.
Jag är den första att erkänna att att jag gjort mig skyldig till att se ned på denna typ av skidturister, allt från mitt egna smala perspektiv.

Jag är den första att erkänna att att jag gjort mig skyldig till att se ned på denna typ av skidturister, allt från mitt egna smala perspektiv.

Jag ser inte ner på dem, tycker bara att de inte vet sitt eget bästa och är litet... patetiska. ;)
Nej, skojar förstås. Ibland blir jag nästan avundsjuk på dem som tycker att det inte gör något om vädret är sk*t och lika gärna tar ett dopp i simhallen (som är mycket sämre och mindre än den kommunala hallen som de aldrig badar i på hemorten) eller går och shoppar skidkläder dyrare än någon annanstans på jorden.
Det är tur att inte såna som jag driver en skidort. Då hade allt varit inriktat på det som handlar om skidåkning, plus en del annat som har med bergen och orten i sig att göra. Fy vad tråkigt. Nej nu blev jag kanske sur och ironisk igen...

Håller med både dig och PC. Och visst är det rätt att vara glad och nöjd och ha kul, om det så är med padel, simhallsbad, en insnöad eftermiddag framför Netflix på rummet eller med skidåkning. Det är svårt att säga emot dem som är nöjda med vad de gör!

Senast ändrad:
Tyckte exemplet över verkade extremt lite åkning men at åka i backen 7-8 timmar om dagen i en vecka är också rätt extremt och jag förstår att inte alla är intresserade av det.

Något mellan ting och några andra aktiviteter tycker jag borde vara en bra semester för väldigt många.

Tycker inte jag är speciellt utvilad när jag kommer hem från en lång helg i Åre ...

Något mellan ting och några andra aktiviteter tycker jag borde vara en bra semester för väldigt många.
Håller med till 100%.
Några fikapauser i backen då och då med Bombardino eller Schokolade mit Rhum (beroende på vilket land man är i) innan det är dags att ta på skidorna igen är en trevlig omväxling.;)
1732875261371.jpeg

Senast ändrad:
Håller med till 100%.
Några fikapauser i backen då och då med Bombardino eller Schokolade mit Rhum (beroende på vilket land man är i) innan det är dags att ta på skidorna igen är en trevlig omväxling.;)
Visa bilaga 35344
Finns ju en anledning till att tråden visa din fika ändå är så populär.
I ärlighetens namn är det väl kanske forumets mest relevanta tråd. 😉

Bästa upplägget för mig är att vara tidigt i kabinen upp och sen köra några krävande åk, puckel, isigt, brant eller allt på en gång (nja...) och sen ha ett ställe dit man kommer och sätter sig ner och tar en gluhwein el. dyl,
I Briacon brukade vi åka upp och sen lite varv och sen ner till kantarell via ngn backe som hette alphand och där nere ta en rejäl paus. Eller i Gresonney åka upp till toppen och sen hela vägen ner till Alagna utan stop och där ta en öl.

Ursäkta en som inte är så berest men är det utrikiska motsvarigheter till vargtass och bäverhöjt?
Var kan jag smaka på bäverhöjt? Jag trodde jag har druckit allt möjligt, koreansk orm brännvin och Hugo Boss rakvatten, men aldrig ens hörd tidigare om bäverhöjt.

Var kan jag smaka på bäverhöjt? Jag trodde jag har druckit allt möjligt, koreansk orm brännvin och Hugo Boss rakvatten, men aldrig ens hörd tidigare om bäverhöjt.
Du får hooka upp med Ivo del Brallo!!! Han har aldrig varit en stordrickare utan snarare en riktig konnässör och finsmakare….
Ryktet gör gällande att han vid enstaka och sällsynta tillfällen kan bjuda sina riktigt, riktigt goda skidvänner på en ovanlig och exklusiv dryck gjord på extrakt från bäverns körtlar…
🫣🫣🫣

Utan is, från flaskan. På nästa morgonen ser killar illa (nästan blåa!) ut men luktar fint! Provat någon Valborg afton, eller annandag, året var kanske 1987.
En liten historia. Valborgs afton, eller nästa kvällen i vår student lägenhet i östra Finland Joensuu, och på köksbordet en jätte stor Altec 200 w högtalare. Vi spelade något punk, Anthrax, kommunist låter osv. så högt hela staden kunde höra. Och fönstret var öppet hela tiden, första våningen. Polaren och rum mate Tumppi (r.i.p.) kom hem från nånstans, och såg, att Mr Finland mr. M... (det här är sant! Han var en rejäl alkoholist redan då, studerade i samma universitetet, nu är han någon predikant...) hade kommit in genom fönstret, till vår cell lägenhet, letat efter sprit, hittat Tumppis rakvatten och börjat dricka det. Tumppi kom hem senare, såg situationen, nitade M javisst. men sen, han tänkte också prova rakvatten.

Jag kom hem, till vår lägenhet ännu senare och hittade de där två idioterna drickande Hugo Boss. Den ena hade en blå ögon. Så, jag sittade också ner och vi drack hela flaskan tillsammans.

Nästa morgonen var litet konstig, men det blev snart bättre när vi cyklade till närmaste baren.

Det var en berättelse för lördagskvällen.

En liten historia. Valborgs afton, eller nästa kvällen i vår student lägenhet i östra Finland Joensuu, och på köksbordet en jätte stor Altec 200 w högtalare. Vi spelade något punk, Anthrax, kommunist låter osv. så högt hela staden kunde höra. Och fönstret var öppet hela tiden, första våningen. Polaren och rum mate Tumppi (r.i.p.) kom hem från nånstans, och såg, att Mr Finland mr. M... (det här är sant! Han var en rejäl alkoholist redan då, studerade i samma universitetet, nu är han någon predikant...) hade kommit in genom fönstret, till vår cell lägenhet, letat efter sprit, hittat Tumppis rakvatten och börjat dricka det. Tumppi kom hem senare, såg situationen, nitade M javisst. men sen, han tänkte också prova rakvatten.

Jag kom hem, till vår lägenhet ännu senare och hittade de där två idioterna drickande Hugo Boss. Den ena hade en blå ögon. Så, jag sittade också ner och vi drack hela flaskan tillsammans.

Nästa morgonen var litet konstig, men det blev snart bättre när vi cyklade till närmaste baren.

Det var en berättelse för lördagskvällen.
På tal om rakvatten, finns det estniska mineralrika mineralvattnet Värska i Finland? Rekommenderas morgonen efter en kväll med bäverhojt.
Jag drack det första gången då halva släkten fått för oss att vi skulle åka på gemensam semester till den estniska kusten. De flesta av oss hade redan konsumerat stora mängder öl på vägen och när vi kom fram fortsatte vi med de mängder öl, vin, estnisk likör och sprit vi köpt på vägen dit. Snart tändes grillen och maten dukades fram.
Kvinnorna ville ha vatten till vinet under middagen men kranvattnet var brunt, så någon fick springa iväg till kiosken för att handla mineralvatten och kom tillbaks med några flaskor Värska Orginal.
Vid det här laget hade de flesta blivit ordentligt törstiga efter några timmars supande i solen så vi var alla ganska nöjda att se vatten serveras till samtliga.
Vi började alla samtidigt att glupskt bälga i oss av vattnet och plötsligt förbyttes leendena mot avsky.
Tvi! Vad fan är det här, någon har buteljerat Östersjövatten och säljer som dricksvatten?! Fullständigt odrickbart!
Vi spottade unisont ut vattnet över middagsbordet, fatet med nygrillat kött vältes i tumultet ut i sanden och faster Kerstin tappade löständerna i knät på det yngsta barnet som började störtböla.
För ett ögonblick rådde fullständig panik och förvirring men snart så hade vi lugnat ned oss och vi återgick till att dricka alkohol igen. Vi glömde snart missödet och det blev trots allt en lyckad kväll, såvitt vi kommer ihåg.

Men så morgonen efter. Svetten tränger ut ur varenda por på kroppen. Sängen är alldeles dyngsur, är det svett som ligger bakom eller har jag kissat ner både mig själv och sängen i sömnen? En bultande huvudvärk får mig att tro att hjärnan svullnat upp så att den är på väg att tränga ut ur de ilsket tjutande öronen. Gallan försöker ihärdigt att undkomma magsäcken och det smakar som om något dött i munnen. Rädd för att minsta rörelse ska uppröra kropp och själ ytterligare ligger jag för ett tag blickstilla och önskar jag aldrig vaknat men snart blir den brännande känslan i den allt torrare halsen för mycket, jag reser mig och på svaga darrande ben staplar jag ut i köket samtidigt som gallan rusar upp genom halsen. Jag sväljer motvilligt med stor möda samtidigt som svetten nu sprutar så det skvätter runt mig.

Äntligen framme vid kranen, jag öppnar den och ut flödar vad som ser ut som avloppsvatten samtidigt rummet fylls av en stank av dy.
Jag sväljer åter igen ned spyan som väl måste ha bränt hål i halsen vid det här laget samtidigt som jag får syn på flaskorna med Värska på köksbänken. Med darriga händer sträcker jag mig efter en flaska och försöker mödosamt öppna den, men händerna är för svettiga och för svaga för att jag ska lyckas skruva av kapsylen. Jag ser ett glas med genomskinlig vätska på bänken bredvid flaskorna och utan att tänka på att det skulle kunna vara sprit sveper jag hela glaset. Det var inte sprit utan Värska och den här gången smakar det helt annorlunda mot kvällen innan. Det är det godaste jag någonsin smakat och direkt lindras huvudvärken som genom ett under. Jag har nu återfått nog med krafter för att kunna öppna en flaska och börjar dricka. För varje klunk av detta underbara helande vatten återfår jag mina krafter, dimman skildras, magen lugnar ned sig och både halsen och ögonen återfuktas. Jag kan åter öppna mina ögon utan att dagsljuset bränner mina hornhinnor.
Jag har aldrig trott på Gud men nu får jag något religiöst i blicken, inte kan väl någon annan än Gud själv ha skapat något så underbart helande. Detta måste verkligen vara det som kallas för livets vatten, var det månne Värska som återupplivade Jesus? Det har sannerligen räddat mig från vad som känts som en säker död.
Jag andas ut, aldrig har jag upplevt en så livsgivande lättnad.
Jag börjar skratta högt av glädje men snart sköljer en våg av ilska över mig och jag känner mig plötsligt så oerhört lurad.
Vafan är det för skräp jag köpt i Sverige i tron att det var mineralvatten?!
Var fan är mineralerna??

Jag vänder mig om och ser två av barnen tätt intill varandra i soffan i fosterställning, de stirrar rakt ut med tom blick. I den andra soffan sitter de andra två barnen men varsin Gameboy, även de stirrandes med trött, tom blick utan att spela. De ser traumatiserade ut. Vad fan hände egentligen igår??
Jag öppnar en öl och går ut i solen.

Tillägg: Östersjön heter kanske Vestersjön/havet i Finland? 🤔

Senast ändrad:
Tillbaka till ämnet - Skistars prishöjningar på liftkort, vilka från år till år är klart högre än vad de flesta får i lönehöjning per år.
Jag kollade precis på Zillertal och deras pris för den kommande säsongen, 369 dyra Eurosar för ett 6-dagars kort 😓! Det är med dagens kurs 4.255 kr.
Jämförde med priserna för tre år sedan € 287-, en saftig höjning på 25,8%, mer än 8% per år.

Men fulingarna på Skistar höjer liftkortspriset just under sportlovsveckorna och kostar då stolta 3.822 kr (gäller iofs 6-8 dagar ska tilläggas).

Själv har jag valt ett nytt resmål för nästa resa, en alport (ej Österrike) med mycket större skidområde än Åre och ett veckoliftkort långt under 300 Eurosar.:)

Skistar prispolicy på liftkort är knappast några "raka puckar" men de premierar helt klart de som har många skiddagar och undviker veckorna med högst boknings tryck. De är knappast ensamma i näringslivet som med olika tilltag vill sprida kundtrycket. För egen del är säsongskortet tankat och första skiddagen närmar sig. Kör så det ryker !

Skistar prispolicy på liftkort är knappast några "raka puckar" men de premierar helt klart de som har många skiddagar och undviker veckorna med högst boknings tryck. De är knappast ensamma i näringslivet som med olika tilltag vill sprida kundtrycket. För egen del är säsongskortet tankat och första skiddagen närmar sig. Kör så det ryker !
Skillnaden i pris på ett liftkort är dock inte jättestor. I Åre från 3018 kr v.15 till 3375 kr under jul och sportlov och som högst 3510 kr under nyårshelgen. Ganska klen skillnad tycker jag. Det som avskräcker från storhelger och sportlov är snarare mängden folk i backar och lifter.

Jag sticker till Zermatt v1 med barnen och ska förbeställa liftkort nu (sent ute, dynamisk prissättning, populär vecka) vilket blir CHF 503 (~6200 kr) per vuxen för 6 dagar och 3470/barn. Sedan till Verbier v5 ( inte högsäsong, förbeställer tidigt) CHF 338 (~4157 kr) per vuxen, 6 dagar. Detta med en växelkurs nära sämst på decennier. Jag gillar Åre på många sätt men 6 dagar för en vuxen 3570 kr barn 2854, det är fascinerande att de lyckas ta det priset...

Tillbaka
Topp