Hej
Lite input på montage av ATK bindning med pappersmall.
Jag har monterat typ 4-5 tech-bindningar med pappersmall tidigare, anser mig själv hyfsat händig och mäter alltid 88 gånger, men de två gångerna jag monterat ATK tidigare har jag inte lyckats få till exakt perfekt "alignment" trots extremt rigorösa mätningar och centreringar av hålbilden. Båda gångerna har jag märkt av tjuvlös under situationer där tidigare techbindningar inte löst ut. Vet inte om just ATK är lite känsligare för "misalignment" eller om jag haft mer tur med tidigare bindningar jag monterat.
Jag drar mig verkligen från att åka 20 mil till Alpingaraget och betala 1000 kr för en montering, men jag är också en sån som ligger vaken på nätterna och tänker på att mina nuvarande bindningar är 1-2 mm fel alignment.
Några tips på handhavande för montagering med pappersmall? Sist jag monterade ATK så gjorde jag vad jag tyckte var alla rätt, borrade hålen så rakt de bara gick, skruvade häldelen först, skruvade tån typ 1/3 ner med skruvarna, sen i med pjäxan i tådelen och klicka i häldelen, sen skruva resten i tådelen.
Eller ska man göra som ovan, minus klicka i häldelen och mer bara dra pjäxan i rätt läge utan att klicka i, om de inte redan är helt rakt dvs. ?
En tanke för att göra det ännu lite bättre skulle vara något typ av borr-stativ för att borra helt vinkelrätt mot skidan, något som jag tror kan ha påverkat tidigare montage något om någon skruv gick något snett och drog bindningen lite snett också.