Extrem Formula 88

Extrem Formula 88
Jo skistore i Göteborg såg jag men vilken mer? Ska nog ta o göra som du säger o höra av mig till dom och fråga om man kan boka upp sig på ett par
Are skidsport här om jag inte missminner. Skistar shop vet jag inte hur de sköter sin webshop men slå gänget på Skistore en signal, de hjälper dig garanterat om de kan.

Extrem Formula 88
Jag måste stämma in i hyllningskören för dessa skidor. Jag testade 182:orna förra veckan i Vemdalen. Jag tycker att de verkligen har lyckats med grafiken; jag testade flera andra par under veckan, men dessa var de enda jag spontant fick komplimanger för. Dessutom är de otroligt roliga att åka på – verkligen en skida som passar mycket bra i Skandinavien med sina kortare pister och inga längre branter. De känns också mer lekfulla och allround än ett par klassiska racetiger eller dylikt. De tilltalar troligen också en annan målgrupp än äldre män i Spyder-jackor som jag normalt ser kör Race-SL; vi är väl fler som vill ha kul med kortsväng. Dessa skulle man inte känna sig bortkommen i parken med.

Jag upplevde att man kunde släppa upp dem lite och lägga längre radier med dem, men benen kommer ändå bli trötta. Det enda jag kan säga är att de kanske inte svarar lika mycket som ett par mer klassiska slalomskidor när det blir brant och hårt, men det är att vänta. De passar perfekt in i skiduppställningen om man vill ha ett alternativ för kortsväng. Om du uteslutande åker i de skandinaviska fjällen, har bra kraft i benen och tycker att det är kul med kortsvängar, skulle jag kunna tänka mig att man kan ha dem som sitt enda par, särskilt för att det går att göra lite längre svängar med dem. Jag försökte köpa ett par själv, men de var slutsålda.

Extrem Formula 88
Och idag har även TS fått testat de här små underverken. Kul som tusan att åka var de. Svänger tight, behåller svängen bra men inte svåra att vid behov ta ur svängen. Med mjuka spetsar och metall under pjäxan känns det som att de kommer att klara av stökiga eftermiddagspister utan problem. Snygga är de dessutom.

Men oj vad de kan käka på benen. De är nog egentligen inte så mycket mer krävande än andra, men de bjuder verkligen in till att svänga så då gör man det och vrider ur de krafter som finns (kvar) i benen.

P_20240209_111418.jpg

Extrem Formula 88
Testade dessa skidor igår. De var ju SJUKT roliga att åka på. Kändes som en park skida som är superlätt att hantera, men väldigt stabil i farter. Den hade inga problem tyckte jag på uppåkt pist mm.
Kör på ett par Fischer RC one 82 GT som jag också gillar, men funderat påa t uppgradera nu när jag haft dem några år. Tanken var egentligen att testa Kendo 88, vilket jag ska göra idag, och var på väg att testa Project 90, men då var där inget som passade min längd att testa. Körde på Project 83, men den var inte så kul tyckte jag, Var rätt likt mina egna skidor. Känner när jag ”internetsurfar” och läser om egenskaperna på Kendo så kan de passa mig, om än vissa skriver att de är krävande.
Jag håller till nästan enbart i pisten och gillar ng både kort och lång sväng.
Läser man i denna tråd så verkar Forumla skidan inget att ha som enda skida. :? Vet inte riktigt varför dock, är det för att de är för begränsande. ? Jag som tänkte att det var just det jag skulle ha.(enda skida ) :)

Var nog det enda som jag tänkte att de kanske inte är alls att åka på om man vill ha allround och långsväng i registret också? Försökte provocera dem lite med hög fart med och de verkade stabila.
Ska testa Kendo och Minus Cor idag om vädret tillåter, kanske något annat kul som föreslås? Varit nyfiken ibland påp breda skidor då många åker omkring med det, men vet inte vad jag behöver dem till då jag nästan aldrig lämnar pisten.:)
Ska tillägga att jag inte är något tekniskt vidunder, lärt mig köra själv, aldrig skidskola, så jag kanske åker ”fel” Gillar att ha ens lida som också käkar upp uppåkta backar på eftermiddagen. Och närmar sig 50 om ett par år…S

Extrem Formula 88
Gissar det här (Formula, Mirus Cor, Blade etc) är en nisch som kommer att växa och utvecklas? Kanske marknadsförs försiktigt för att det inte ska bli bakslag.

Extrem Formula 88
Jaha,nu gick jag och köpte skidor. :)Testade många modeller idag. testade bland annat, Kendo 88, Black Crows, Mirus Core, Stöckli Montero AR, (lite utanför min plånbok) :) skulle testa Ax, men fanns inte när jag hade kort om tid kvar. Körde också ersättaren till Deacon Peregrine 82. Fastnade för Peregrine 82 faktiskt. Riktigt kul skida. TEstkörde även Formula 88 direkt efteråt. Blev ett snabbt beslut i backen ochj köpte Peregrine 82 modellen från testet då de inte fanns i affären. Den är ju igen helt vanlig i butikerna än då det är nästa års skida verkar det som. Kändes som att formula var lite för nischad. Medan Peregrine var riktigt grym för mig.

Extrem Formula 88
Kul när skidorderna har tester. Och personal som kan hjälpa en när man berättar vad man gilla och inte gilla med skidan man provat. Extra kul med en helt ny skida som är nyutvecklad. Normalt har jag alltid också läst på sen innan, men det får bli internetsurf efteråt att läsa tester på Peregrine 82.
Frun som är lite försiktigare i sin åkning och ville ha nåt som man kan hela dagen i pisten. För henne blev det ett par Stöckli Nela 80. Riktigt snygga. Lite så att jag blir lite avis på att hon fick Stöckli… Nästan så jag skulle köpt Montero AS bara för att. :)

Extrem Formula 88
Gissar det här (Formula, Mirus Cor, Blade etc) är en nisch som kommer att växa och utvecklas? Kanske marknadsförs försiktigt för att det inte ska bli bakslag.
Kan bara svara för Extrem men vi tänker mest så för att det är så vi själva känner, att om vi skulle välja en skida ut vårt sortiment att köra med hela tiden så hade det mest troligt blivit någon annan än Formula. Men absolut, om man kör majoriteten av sina åkdagar på en skidort som passar för en liknande kortsvängsskida så för all del, kör på. Man får ju göra som man själv vill :)

Extrem Formula 88
Kan bara svara för Extrem men vi tänker mest så för att det är så vi själva känner, att om vi skulle välja en skida ut vårt sortiment att köra med hela tiden så hade det mest troligt blivit någon annan än Formula. Men absolut, om man kör majoriteten av sina åkdagar på en skidort som passar för en liknande kortsvängsskida så för all del, kör på. Man får ju göra som man själv vill :)

Jo fast jag menar egentligen ett annat klientel, t ex de typiska semesteråkarna. Som åker med lägre fart, kompetens och kraft. Och som inte störs av begränsningar vid hög fart och GS-liknande svängar.
Kanske en snäll, svängglad bred skida, typ en nedtonad Formula, skulle passa en hel del av dem.

Extrem Formula 88
Så där. Testade Formula i ett par dagar och en del åk i varierad förhållanden i bägge längderna.. Allt från nypistat till uppkört lössnö.
Körde de en del mot ett par FIS-SL skidor från Elan i 165 cm under dagarna.

Jämfört med Elanskidorna (som är grymma i nypistad hård backe med is i) så är Formulan betydligt snällare mot knäna, snällare att åka på och kräver inte så mycket uppmärksamhet som Elan kräver.

Intrycken då? En grym skida om man vill ha en skida man skall köra korta svängar med och leka med i pisten. Sitter bra i en hård nypistad backe.(inte i paritet med Elan skidan men det är oxå som sagt en tävlingskida) Blev mest förvånad att den svarade fantastiskt bra på isen i pisten.

I uppkört var den betydligt bättre än Elan skidan. Mitt intryck är att den extra bredden gör att den inte gräver ner sig så mycket när det blir löst och puckligt som Elan skidan gör.

Körde ett par åk utanför pisten oxå och den fungerar där oxå om man vill utan problem.

Vem är skidan för då i mina ögon? En som vill ha en komplement skida för att köra korta lekfulla svängar, både på morgonen när det är stenhårt eller på eftermiddagen när det är uppkört. Att ha den som enda skida skulle jag personligen absolut inte rekommendera den till för där tror jag att man skulle bli lite trött av att den kräver uppmärksamhet med tanke på den korta radien på den.

Kommer jag införskaffa den? Ja absolut i den kortare längden. Sålde mina SL-skidor för de krävde för mycket av en gammal mans kropp så dessa står på tur när Carl får fram ett par till mig. Men dessa kommer bara vara ett komplement till mina Fusion 95 som är den skidan som jag nu förtiden brukar till nästan allt även om jag har andra alternativ. Så inserts i Formulan och Fusion så är det en 2 skidors quiver som åker med på de flesta turer hädanefter. (Eller för att vara ärlig så kommer nog Opion 108, Elan Boomerang, Head GS skidorna oxå med på de flesta resorna. Mera skidor flera val)

Extrem Formula 88
Nån annan som undrar om den asymmetriska tailen i praktiken har någon märkbar fördel ?
Gillar starkt konceptet med typen av skida. Och ser efter ett mer allsidigt alternativ till BC Mirus och Line Blade ( nått mitt i mellan dessa som funkar bra även utom pist) Men ogillar tanken på vänster och höger skida om det inte har någon klar fördel.. Misstänker att jag inte kommer klara känna någon skillnad om jag blandar ihop dom och blindtestar. Tänkte prova det till helgen på demoskidor

Extrem Formula 88
Nån annan som undrar om den asymmetriska tailen i praktiken har någon märkbar fördel ?
Gillar starkt konceptet med typen av skida. Och ser efter ett mer allsidigt alternativ till BC Mirus och Line Blade ( nått mitt i mellan dessa som funkar bra även utom pist) Men ogillar tanken på vänster och höger skida om det inte har någon klar fördel.. Misstänker att jag inte kommer klara känna någon skillnad om jag blandar ihop dom och blindtestar. Tänkte prova det till helgen på demoskidor

Det har den. Jag pratade med en säljare på Bromma Skidsport och det blir olika radie och egenskapet beroende på vilken skida du har på vilken fot. Jag tycker det låter lite kul och kreativt ändå av Extrem.

Extrem Formula 88
@Glisseur du kan väl helt säkert komma en förklaring om skillnaden.
I mjuk snö kan du känna att den längre kanten ger en lite längre svängradie om man sätter den på insidan. På hård snö gör tailen ingen skillnad.

Men för den som undrar, tailen är mest designad som en kul grej och som en liten vink till Extrems snowboardhistoria. Är det onödigt med dedikerad höger/vänsterskida? Det kan man absolut få tycka men samtidigt är Formula designad för att primärt gå i pist och inte utsättas för risk att köra sönder stålkanterna.

Extrem Formula 88
I mjuk snö kan du känna att den längre kanten ger en lite längre svängradie om man sätter den på insidan. På hård snö gör tailen ingen skillnad.

Om det faktiskt funkar och märks så är det väl ett skäl så gott som något. Särskilt för en skida vars korta radie är ganska... kort.
Så, när kommer Extrem Lagom enligt ovan? ;)

Extrem Formula 88

Men för den som undrar, tailen är mest designad som en kul grej och som en liten vink till Extrems snowboardhistoria. Är det onödigt med dedikerad höger/vänsterskida? Det kan man absolut få tycka men samtidigt är Formula designad för att primärt gå i pist och inte utsättas för risk att köra sönder stålkanterna.
Visste att du var en pålitlig källa. :)

Extrem Formula 88

Visste att du var en pålitlig källa. :)
IMG_6913.jpeg
IMG_6912.jpeg

Hmmmm.. På bilder ser det ju ut som det gör med skidorna i handen.
Den kula grejen startar där den effektiva kanten slutar. Och radie ser identisk ut..
Är skidan inte designad för att funka bra även utanför pist så kanske det får bli något annat.
Är tyvärr ingen demoskida på 182 tillgänglig här i Hemsedal. Men skall ta några åk på den kortare igen till veckan när vårslushen kommer 🤪🌴 och blindtesta höger-vänster..

Extrem Formula 88
Hehe, ni (du) är bra nöjda nu va!
Ni visste att ni skulle få igång gänget med den gimmicken.
Jag kan prova dom visst, men som du själv sa att jag ska inte ha fler skidor.
Men nu sålde jag ett par så det finns ett hål i förrådet.
Hmm…..

Extrem Formula 88
Intressant läsning här.! Beställde ett par i söndags. Båda längderna hade nog funkat bra för mig egentligen men valde de längre efter att ha läst den här tråden.

Får dem på torsdag. Testkör på fredag.

ezgif-6-952957e166.gif

Senast ändrad:
Extrem Formula 88
Nu har jag äntligen fått köra mina Formula 88. 14 skiddagar i Dolomiterna och Obertauern.

Vill först hylla denna skidan som väldigt allround. I alla fall för mig som kör ganska skräpigt. Min 52 åriga kropp tillåter inte euro-carv så de funkar både i kort sväng som i mellanlång sväng. Även i 25 cm puder i Obertauern fungerar de bra. Och uppkörda pister med fluff och pucklar klarar den bra.
Slush är ingen höjdare dock. Kan vara jag som inte orkar forcera skidan tillräckligt.
Är du sugen på en udd fågel som slår BC Mirus Cor på fingrarna och som passar en 52 åring halv-avancerad gubbe på hela berget så sluta leta. Vill jämnföra den med Atomic Q9.8 i hårdpisten men som är bättre utanför manchestern.

5⭐️ av 5
IMG_0660.webp

Extrem Formula 88
Lånar den här tråden lite. Någon med mer erfarenhet av Formula 88 vs Mirus Cor vs Blade? Även om de är i samma segment skiljer de sig en del i konstruktion ( camber, taper etc) Hur upplevs dom mot varandra i olika typer av förhållanden?

Extrem Formula 88
Jag äger ett par Formula 88 och har provat Mirus Cor i två dagar förra året.

Jag tycker formulan är mer allround och mer användbar än Mirus. Skall man bara hänga i park och göra kort sväng så kanske jag valt Mirus.

Extrem Formula 88
Tar upp tråden igen för nu börjar hyllorna fyllas på…

En sak jag inte sett någon ta upp är energin / rebounden i Formula 88 vs Mirus och Blade. Hur är den? Mer/mindre/samma som Mirus/Blade? Jag vill gärna känna att skidan liksom vill leka, lite som min sons Bent 100.

Extrem Formula 88
Ingen Formula 88-ägare som kan svara, gärna nån som @Jerkerforss eller en Mirus-ägare som provat Formula.. Jag väger 95kg och är 193kg så vill ha en del energi ut ur sväng och en skida som ber om att få studsa på små uppkörda hopp eller från kanterna ut vid sidan om pisten och in igen. Men prio är svängarna, så därav Mirus eller Formula...

Extrem Formula 88
Hej,
Åter kommer till att hela tiden fundera på att köpa Formula 88. Testade dem kort här nu i Tänndalen och funderar på om jag verkligen ska köpa dem och byta ut. Mina Peregrine 82?
Gillar PEreginre , det är en stark, trevlig skida, men när detär nysnö, dålig sikt, uppkört så är det lite sådär och kanske man skulle få det det lättare med Formula? Samt att den ändå de gånger jag testat vekrar fantastisk kul, var först rädd att den ”bara” är kortvängsskida och inget mer kul än det. Men kanske är den ändå lite allround?
Är varken parkåkare, eller off pist, men gillar både fart och softåka beroende på. Oftast på sistone har det varit mycket nysnö och högar när man åkt och då blir Peregine aningen jobbiga.

Senast ändrad:
Extrem Formula 88
Var en vecka i Schladming precis. Hade med mig mina Formula och mina BC Canox. Grabben hade med sig 2 par schysta freeride skidor. Körde hela veckan på mina Formula och tittade inte ens åt de andra tre alternativen. Även när det är uppkört och jävligt är Formulan perfekt att köra på.

Tillbaka
Topp