Optimala orten för åkning i Januari

Schubertan1997

Aktiv medlem
Tjena,

Trots att man precis kommit hem från en veckas härlig åkning i alperna så betyder inte det att man inte redan kan börja titta framåt mot nästa år. Jag tyckte att det var kanon att åka vecka 2, då vi stod i kö sammanlagt kanske 5-10 minuter på hela veckan (detta kan kanske dels härledas till Zermatts utmärkta liftinfrastruktur, men känns ändå som att det var i det lägsta laget).

Kruxet med vecka 2 är att det är tidigt på säsongen, och att lägre orter kan vara utsatta för låg snötillgång. Förra året var vi i Val d'Isére, och det kan jag inte sluta vurma för här på forumet, men dit skall jag i slutet av mars och kanske mer sugen att testa på något nytt.

Jag har tänkt att ju högre, desto bättre, därav Zermatt och Valdi, som samtidigt är enorma system med något för alla i resesällskapet. St Anton ligger egentligen högst upp på min önskelista, men känns skakigt att åka till i Januari? Minns tillbaka till för 2 år sedan tror jag, när det knappt var snö ner till byn? Har tänkt spara det till början av mars egentligen.

Så, om man bortser från Zermatt/Cervinia och Valdi/Tignes (och Val Thorens, dit är jag inte sugen att åka tillbaka till), var bör man styra skidspetsarna om man vill kunna vara säker på att allt är öppet och samtidigt vara en bra skidort? Shoot :D

Mvh, Jakob

Davos (-Klosters) kanske? Ligger högt och brukar vara snösäkert. Fem system att utforska.

Engelberg brukar ha bra bas tidigt, iaf ovanför mellanstationen på 1800 m. Men ofta blåsigt och jävligt i jan, kom inte dit.

Det är naturligtvis svårt utan en riktig ”kristallkula”, men om du vill ha oddsen på din sida så gäller en viktig regel: Norr om Alpenhauptkamm!
Denna säsongen följer de föregående och så här såg det ut från ovan den 30 dec för några veckor sedan (och så ser det i stort sett ut idag också) strax norr om Gotthardspasset (Vierwaldstättersee till höger i bilden):
1736951513341.jpeg

Och så här ser det ut strax söder om Alpenhauptkamm, det kan knappast illustreras tydligare var snön brukar falla:
1736951723027.jpeg

Allra sämst nuförtiden brukar det vara i västra Piemonte:
1736951972289.jpeg

Jag skulle rekommendera ett skidområde med hög höjd i Schweiz eller Österrike norr om Alpenhauptkamm.
Har du tänkt på en ”Paznaun safari”?
Tre fina mindre skidområden, Kappl, See och Galtür. Och om du sedan även vill ha åkning i ett riktigt stort skidområde, så finns Ischgl/Samnaun bara några minuter bort.

Alpe d'Huez kan nog också vara en bra kandidat. Var där i januari 2022. I vart fall då var det mycket snö och hela systemet öppet med snö "på sidan" hela vägen ned till lägsta åkbara punkt på 1250 möh. Huvudbyn ligger på ca 1800-1900 möh och det finns åkning upp till 3330 möh (liten glaciär). Stort system på 250 km pist med flera olika små byar att upptäcka. Mycket av systemet ligger så att det får eftermiddags-/kvällssol, vilket är trevligt när man kommer från mörka Sverige i januari. Så tidigt på året upplevde jag inte heller att solläget försämrade snön så mycket, som det kanske kan göra senare på säsongen.

Har också varit i Bad Gastein ett par gånger i januari och då haft mycket snö inkl. rejäla snöfall under veckan. Kan förståss vara tillfälligheter. Även om inte själva byn ligger så högt finns Sportgastein med åkning upp på nästan 2700 möh en bussresa bort.

Det är naturligtvis svårt utan en riktig ”kristallkula”, men om du vill ha oddsen på din sida så gäller en viktig regel: Norr om Alpenhauptkamm!
Denna säsongen följer de föregående och så här såg det ut från ovan den 30 dec för några veckor sedan (och så ser det i stort sett ut idag också) strax norr om Gotthardspasset (Vierwaldstättersee till höger i bilden):
Visa bilaga 36764

Och så här ser det ut strax söder om Alpenhauptkamm, det kan knappast illustreras tydligare var snön brukar falla:
Visa bilaga 36765

Allra sämst nuförtiden brukar det vara i västra Piemonte:
Visa bilaga 36768

Jag skulle rekommendera ett skidområde med hög höjd i Schweiz eller Österrike norr om Alpenhauptkamm.
Har du tänkt på en ”Paznaun safari”?
Tre fina mindre skidområden, Kappl, See och Galtür. Och om du sedan även vill ha åkning i ett riktigt stort skidområde, så finns Ischgl/Samnaun bara några minuter bort.
Har lite svårt att utläsa på kartor vart linjen är dragen, men känns typ som alla aktuella orter ligger på "rätt sida". Typ bara Italienska orter som är på fel sida?

Men typ Andermatt, Grindelwald, Sölden, St Anton, Paznaun är inte hel tokiga alternativ då, med informationen som man ändå kan tolka som fakta?

Var inte överförtjust i Bad Gastein, funkade bra 3 dagar men hade nog tröttnat efter det.

Har lite svårt att utläsa på kartor vart linjen är dragen, men känns typ som alla aktuella orter ligger på "rätt sida". Typ bara Italienska orter som är på fel sida?

Rätta mig gärna men tydligen nån liten lokal klimatgrej som gör att Courmayeur (inte så bra ännu i år...) och La Thuile (nu 120 / 260 cm snö) i Italien också hör till "rätt sida" i detta sammanhang. Och Cervinia (nu 50/150 cm snö) som ibland öppnar tidigast av alla i alperna men det beror nog mer på höjden i sig. Alagna/Monte Rosa etc vet jag ej.

Plus på Paznaun. Det är något visst med Kappl... svårt att förklara.

Senast ändrad:
Våga satsa på en lägre ort i januari. Svinkallt på topparna och eftersom alla rekommenderar samma 7 skidsystem i alperna - våga något nytt! Finns minst 300 andra. Och håll dig som sagts ovan väster eller norr om huvudkammen. Lägre orter behöver heller inte 1.7 meter snö för att täcka månlandskapet ovanför trädgränsen.

Men typ Andermatt, Grindelwald, Sölden, St Anton, Paznaun är inte hel tokiga alternativ då, med informationen som man ändå kan tolka som fakta?

Var inte överförtjust i Bad Gastein, funkade bra 3 dagar men hade nog tröttnat efter det.
Smaken är såklart som baken. Och när det snöar som det gjort när jag varit där behöver man inte oändligt med pistkilometer för att ha kul en längre stund.

Jag tycker att BG-systemen funkar för en hel vecka. Det är flera olika system med olika karaktär. Från högalpina Sporten med maffiga berg längst in i dalen, till huvudsystemet BG/Bad Hofgastein med kanske östra alpernas längsta nedfart med nära 1500 m fallhöjd, till lilla gemytliga Graukogel med långsamma och charmiga tvåstolare som tar en halv evighet för att ta en upp de nästan 1000 fallhöjdsmetrarna, till Dorfgastein/Grosarltal längst ned i dalgången med bra väderskyddad åkning om det är storm/kräknöar. Dorfens lägre och "mjukare" berg gör också som Anzom är inne på att det inte behövs lika mycket snö för att man ska kunna åka bra off-pist. Ändå sammalagt ca 180 km pist vilket är ett rätt stort system, med lite korta och välfungerade bussturer emellan.

Alpenhauptkamm Österrike:
1736958287912.jpeg

Alpenhauptkamm Schweiz:
1736958593046.jpeg

Av de orterna får St Anton och Kappl i Paznaun mest snö. See ligger tvärs över dalen från Kappl och jättenära, men får inte lika mycket snö.
Sölden är snösäkert pga höjden, men kallt i januari (kallas ibland för ”Kölden”). Har fler soltimmar än Arlberg. Fin skidåkning också i grannorterna Hochgurgl och Obergurgl, men hade inte varit mitt val i januari (mycket av åkningen är nordvänd).
Kappl är högt, snösäkert och sydvänt, Ischgl/Samnaun har skidåkning alla väderstreck och passar nog bra under lågsäsong.

Kappl 3 januari 2023:
1736959237921.jpeg

1736959325057.jpeg

Wow, fina bilder. Paznaun låter ju onekligen trevligt också. Är förbindelserna med tåg bra? Till St Anton går det direkttåg från Zürich HB.

Wow, fina bilder. Paznaun låter ju onekligen trevligt också. Är förbindelserna med tåg bra? Till St Anton går det direkttåg från Zürich HB.
Jag är dålig på tågförbindelser, men det ligger väldigt nära Landeck och dit går det säkert tåg. Sedan går skidbussen från Landeck till valfri ort i Paznaun.

Tillgång till juste skogsåkning är inte fel.
Skogen har räddat många dimmiga, snöiga och blåsiga dagar.
Speciellt om man bara har en vecka är det synd att slösa bort dagar med råddigt väder.

Jag har åkt ZRH - Landeck med tåg ToR. Det funkade helt okej. Buss från Landeck, vilket sög med massa britter med mycket bagage.

Det känns numera som att de rejäla snöfallen i Alperna mer eller mindre uteblir vissa år, och söder om Hauptkamm nästan helt de flesta säsonger.
2024 var hyfsat bra, 2023 var dåligt även i februari. År 2022 var jag i vecka 8 i Graubünden och åkte till olika skidorter varje dag, Savognin och Bivio var ganska bra, Davos Parsenn var fantastiskt med mängder av puder, St Moritz totalkass och söder om Hauptkamm var det barmark.
Det enda säkra kortet numera verkar vara norska Vesterlandet som alltid får mycket snö. Min och fruns favorit Röldal har redan mellan två och fyra meter i skidområdet. När man kör dit och passerat Haukelifjell och kört igenom den långa tunneln, så är det som att hamna i en annan snöklimatzon. Synd att det är så få ljusa timmar där innan mars månad.

Jag lurade på själv på att vara i Asahidake i Hokkaido Japan ett par veckor här i Januari, men sedan så sket det sig med möjligheter att ta ledigt som jag hade tänkt. Får nog bli nästa januari. Men om Japan kan vara ett alternativ så har de ju gott om snö i norra Japan.

Köp ett interrailkort och bestäm ort/orter så sent som möjligt. Zermatt är för högt i januari skulle jag säga. Finns många orter kring Innsbruck som kan vara aktuella. V2 är lågsäsong med bättre priser. Du bör tänka på orter med bra åkning både ovan och under trädgränsen den tiden. Laga egen mat för att minska kostnaden dvs boka lägenhet med köksmöjlighet via t ex booking.com med den strategin funkar även Schweiz. Jag skulle gärna testa t ex någon av orterna vid Wengen eller söder om Genève eller Andermatt.

Thure

Köp ett interrailkort och bestäm ort/orter så sent som möjligt. Zermatt är för högt i januari skulle jag säga. Finns många orter kring Innsbruck som kan vara aktuella. V2 är lågsäsong med bättre priser. Du bör tänka på orter med bra åkning både ovan och under trädgränsen den tiden. Laga egen mat för att minska kostnaden dvs boka lägenhet med köksmöjlighet via t ex booking.com med den strategin funkar även Schweiz. Jag skulle gärna testa t ex någon av orterna vid Wengen eller söder om Genève eller Andermatt.

Thure
Zermatt för högt alltså? Vad menas med det? :)

Det kan vara kallt. Var i Zermatt nyss vecka 1. Minus 25 grader uppe på Klein Matterhorn vid klart väder.
Mjo, men är det en nackdel för snötillgången? Klä på sig kan jag göra, men snön är ju det som är det viktiga.

OT, lyllos dig som kom upp till Klein Matterhorn. Det gjorde inte jag på 6 dagar.

Mjo, men är det en nackdel för snötillgången? Klä på sig kan jag göra, men snön är ju det som är det viktiga.

OT, lyllos dig som kom upp till Klein Matterhorn. Det gjorde inte jag på 6 dagar.
Snö fanns helt ok i pisterna. För lite utanför. Zermatt få ju i regel ganska lite snö, men den ligger länge kvar pga höjden. Därför finns det sällan mycket snö tidigt på säsongen. Bästa förhållandena är i april.

Det kan vara en nackdel om snön blåser bort eller blir för vindpackad. Trots allt så är det ju det översta lagret man åker i. Om det ligger 150 cm på glaciären och 70 cm mer ostörd snö längre ner och mer väderskyddat så kan det vara bättre snö där nere.
Plus om det blåser så kommer man kanske inte ens upp dit med lift. Åres högzon typ…

Det finaste med Zermatt är variationen i åkningen vyerna och fallhöjden > 2000 meter. Är det kallt eller dålig sikt så får man inte ut hela potentialen orten har. Säkrare med väder och snötillgången i mars och april.

Mest nederbörd får området kring Arlberg, St Anton, Lech, Montafon, Klein Walsertal, Bregenzer Wald, Davos (Parsenn och Klosters) och Kappl som ligger intill Arlberg. Anledningen är att fronterna oftast kommer från nordväst, och just i den här färdriktningen kan molnen suga upp extra fuktighet från Bodensjön.
Nackdelen är att en del av dessa områden ligger lågt och nederbörden riskerar att komma som regn. Ganska säkra kort av ovanstående är Lech, St Anton, Gargellen i Montafon, Davos och Kappl. Dessa har hyfsad höjd och också gemensamt att backarna är i huvudsak vända mot solen, vilket är skönt i januari.
Om du har råd att semestra i Zermatt, så har du antagligen råd att semestra i Davos, och utan ekonomiska hänsyn så är Davos min bästa rekommendation tror jag.
I feb -22 så åkte jag en dag i skidområdet Davos-Parsenn och en dag i Davos-Rinerhorn, det är jättefint där! Rinerhorn är mindre men betydligt färre besökare och fina stora åkytor.
Under min Graubünden vecka så tog jag lite rörliga bilder, och mellan 0:00-0:23, 00:37-00:42, 00:46-01:14 och 02:56-5:00 kan du se hur det ser ut i Davos.

Du åker antagligen mer avancerad offpist än jag, och den hittar du bl a från Weissfluhgipfel i Davos-Parsenn (nedan):
1737028748932.webp

Senast ändrad:
Mest nederbörd får området kring Arlberg, St Anton, Lech, Montafon, Klein Walsertal, Bregenzer Wald, Davos (Parsenn och Klosters) och Kappl som ligger intill Arlberg. Anledningen är att fronterna oftast kommer från nordväst, och just i den här färdriktningen kan molnen suga upp extra fuktighet från Bodensjön.
Nackdelen är att en del av dessa områden ligger lågt och nederbörden riskerar att komma som regn. Ganska säkra kort av ovanstående är Lech, St Anton, Gargellen i Montafon, Davos och Kappl. Dessa har hyfsad höjd och också gemensamt att backarna är i huvudsak vända mot solen, vilket är skönt i januari.
Om du har råd att semestra i Zermatt, så har du antagligen råd att semestra i Davos, och utan ekonomiska hänsyn så är Davos min bästa rekommendation tror jag.
I feb -22 så åkte jag en dag i skidområdet Davos-Parsenn och en dag i Davos-Rinerhorn, det är jättefint där! Rinerhorn är mindre men betydligt färre besökare och fina stora åkytor.
Under min Graubünden vecka så tog jag lite rörliga bilder, och mellan 0:00-0:23, 00:37-00:42, 00:46-01:14 och 02:56-5:00 kan du se hur det ser ut i Davos.

Du åker antagligen mer avancerad offpist än jag, och den hittar du bl a från Weissfluhgipfel i Davos-Parsenn (nedan):
Visa bilaga 36805
Stort tack för matnyttig information till topic!

Klosters /Davos har ju den fördelen att inom området finns olika klimat zoner
Ortens skidområde är vidsträckt och spännande, men en hel del transporter med tåget som ingår i liftkortet. Det finns även en del bra skog.
Vill man tura är en fin tur från Klosters över till Österrike tur o retur.

Anekdotiskt men Pyrenéerna har fått stora dump två år på raken innan jul och de större orterna har haft i princip allt öppet i mellandagarna redan. Men hur det sett ut historiskt med tidiga snöfall där vågar jag inte säga. Är ju långt söderut så borde ha lite mer ljusa dagar men är ju inte alperna förstås, på all sätt.

Klosters /Davos har ju den fördelen att inom området finns olika klimat zoner
Ortens skidområde är vidsträckt och spännande, men en hel del transporter med tåget som ingår i liftkortet. Det finns även en del bra skog.
Vill man tura är en fin tur från Klosters över till Österrike tur o retur.
Finns hur mycket turer som helst runt skidområdena i Davos. Pischahorn till Klosters är tydligen en klassiker tex. Kan även åka ner från Wessfluh mot Arosa-dalen. Se blå linjerna på kartan.
Spenderade mycket tid i Davos och bergen där en sommar. Supertrevlig stad. Inte så aggressiva berg som på många andra ställen i Schweiz, så inte så stor risk för klippor att ramla ner från och kan ofta undvika lavinterräng.
1737039022665.webp

Senast ändrad:
Inte så aggressiva berg som på många andra ställen i Schweiz, så inte så stor risk för klippor att ramla ner från och kan ofta undvika lavinterräng.
Ja, bergen där är ”skidvänliga”. :)
Hela terrängen i Parsenn och Rinerhorn är väldigt inbjudande. Liften Jounli i Rinerhorn med 460 fhm har fantastiska carvingpister utan trängsel. Och liften Nüllisch med 550 fhm i en avskild dalsänka har härlig terräng utan trängsel. Så här fint är det vid Nüllisch:
1737040761850.webp

Synd att en veckosemester där kostar nästan lika mycket som två i Österrike. Jag hade gärna åkt dit igen.🥴

Om du har St Anton högst på listan så tycker jag det är solklart, åk dit!
Ja, det är populärt och relativt dyrt för Österrike men det finns anledning till det. Det är sjukt bra! Stora berg, skidåkning i alla väderstreck och åkning som tar månader att ta sig igenom.
Sen är det en annan liten detalj, statistiskt så får Arlberg mest snö per år i alperna, 10,7 meter av det underbara, vita, fluffiga!

Jag har varit där många gånger v.5-6 och då har det alltid varit väldigt bra snöläge. Med ett undantag, en morgon, så har vi inte stått i liftkö.

Senast ändrad:
.
Sen är det en annan liten detalj, statistiskt så får Arlberg mest snö per år i alperna, 10,7 meter av det underbara, vita, fluffiga!
Jag har åxå en känsla av att Arlberg/st Anton får mest snö i Alperna.
Men var har du hittat siffran (eller statistiken)?

Jag har letat, men ännu inte hittat någon vettig statistik över Alpernas nederbörd 🤷

Länk tack 🙏

Jag har letat, men ännu inte hittat någon vettig statistik över Alpernas nederbörd 🤷

Länk tack 🙏
SLF har ju en del bra statistik. Säntis brukar pekas ut som stationen som får mest snö i Schweiz, men på drygt 2200 m också så klart. Måste nog komma en del om man ska kunna mäta upp mot 8 m i mars (som är max uppmätt där typ). 😅 Ganska normalt där för årstiden just nu, längre västerut är det över medel på nordhang.

Länk tack 🙏
Jag har fått det från två olika källor, dels är det Fraser Wilkin på weather to ski.
Jag läste om en forskare, vill minnas att det var här på Freeride, som dom intervjuade och kommit fram till samma sak men med mycket data. Hittar tyvärr inte den länken, kanske någon annan här har den?

Som jag minns det så finns det en väldigt logisk förklaring till statistiken som löd något i stil med:
Nordvästlig vind bär med sig nederbörd från havet och träffar första riktigt höga toppen i Europa som är Wörth-Schröcken i Arlberg. Snön faller så mycket den orkar och hinner, innan den går vidare till nästa topp. Nordvästlig vind är den vanligast förekommande vindriktningen.

Jag la ner rätt mycket tid för några år sedan i förhoppning att maximera chansen att hitta puder i alperna, var och vilken tid sannolikheten var högst. Det var 4-5 år sedan, då gick det att googla rätt bra. Nu ger Google mest resultat på klimatförändringarna istället och hur mycket mindre snö som kommer till alperna. Ger mig maximal ångest och jag ger upp…

EDIT: Ska tilläggas att det är långt ifrån en exakt vetenskap hur det faktiskt mäts i Europa.

Tjena,

Trots att man precis kommit hem från en veckas härlig åkning i alperna så betyder inte det att man inte redan kan börja titta framåt mot nästa år. Jag tyckte att det var kanon att åka vecka 2, då vi stod i kö sammanlagt kanske 5-10 minuter på hela veckan (detta kan kanske dels härledas till Zermatts utmärkta liftinfrastruktur, men känns ändå som att det var i det lägsta laget).

Kruxet med vecka 2 är att det är tidigt på säsongen, och att lägre orter kan vara utsatta för låg snötillgång. Förra året var vi i Val d'Isére, och det kan jag inte sluta vurma för här på forumet, men dit skall jag i slutet av mars och kanske mer sugen att testa på något nytt.

Jag har tänkt att ju högre, desto bättre, därav Zermatt och Valdi, som samtidigt är enorma system med något för alla i resesällskapet. St Anton ligger egentligen högst upp på min önskelista, men känns skakigt att åka till i Januari? Minns tillbaka till för 2 år sedan tror jag, när det knappt var snö ner till byn? Har tänkt spara det till början av mars egentligen.

Så, om man bortser från Zermatt/Cervinia och Valdi/Tignes (och Val Thorens, dit är jag inte sugen att åka tillbaka till), var bör man styra skidspetsarna om man vill kunna vara säker på att allt är öppet och samtidigt vara en bra skidort? Shoot :D

Mvh, Jakob
Sankt Moritz 🇨🇭 är snösäkert.

Wörth-Schröcken i Arlberg. Snön faller så mycket den orkar och hinner, innan den går vidare till nästa topp.

Warth heter det iofs men berätta inte för nån. En liten mysig snörik pärla med fint eget liftsystem. Mest solskyddade mörkröda backar plus en högdal som badar i sol med trevlig backrestaurang och inte minst en mindre känd bakväg via gondol till backarna i Lech/Zürs (där det kostar en arm och ett ben att bo). Lätt att nå från norr med bil. Men det börjar bli dyrt i Warth också.

Tillbaka
Topp